P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Teknik- och fastighetsnämnden i Karlstads kommun svarade nej när mannen begärde ut namn och anställningsbevis på en specifik p-vakt. Detta trots att tidigare domar slagit fast att namnet på p-vakter som jobbar på gatumark är en offentlig handling och ska lämnas ut till den som begär det. Boten är ett myndighetsbeslut och därför ska en medborgare få veta vem som fattat beslutet, slog Högsta förvaltningsdomstolen fast hösten 2015.

Men Karlstad sa nej till mannens begäran eftersom han inte hänvisade till att p-vakten har utfärdat någon p-bot på något av hans fordon. Kommunen förklarar beslutet med att parkeringsvakter är en yrkesgrupp som är mer utsatt för hot och trakasserier än andra.

Fel, konstaterar kammarrätten. Eftersom kommunen inte kan visa att den aktuella p-vakten eller hens anhöriga kan antas bli utsatta för våld är det offentlighetsprincipen som gäller, skriver tidningen Arbetet.

– Vi kan nog inte rucka på svensk offentlighetsprincip, suckar Lena Hansson, vd för branschorganisationen Svepark som organiserar både kommuner, kommunala bolag och privata företag som ägnar sig åt parkeringsövervakning.

Hon förklarar att p-vakter ägnar sig åt myndighetsbeslut oavsett om de är anställda av en kommun eller av ett bevakningsföretag. Så länge de lappar bilar på gatumark kan kommunens medborgare begära ut deras namn. Till skillnad från när det handlar om privat mark.

– Men det är jätteviktigt att arbetsgivarna i ett sådant här fall agerar ansvarsfullt och försöker garantera vaktens säkerhet.

Lena Karlsson tar upp flera problem med att parkeringsvakters identitet kan röjas.

– Det värst är förstås om de utsätts för hot eller våld. Men det kan också handla om personer som vill komma undan framtida böter genom att uppvakta med blommor eller annat …

Transportarbetaren har förgäves försökt nå 50-åringen från Karlstad för att fråga om hans motiv. Hans eget namn är dock välkänt på Kammarrätten i Göteborg. Bland de 286 mål han har drivit sedan 2003 finns flera krav på att få ut namn på parkeringsvakter. Mannen har också begärt att få ut allmänna handlingar om annat. Och han har överklagat kommunens beslut i hans egna ärenden som gäller ekonomiskt bistånd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Södertälje hamn, Emelie Bergström och Johan Wickell

Vi håller Sverige i gång

Transportarbetare. Dygnet om. Året om. Utan transport­arbetare skulle Sverige stanna. Möt dem en vanlig tisdag i oktober.

P-vakt

Grövre våld och mer hot

P-vakter. Vardagen har blivit tuffare för parkeringsvakter och väktare som delar ut parkeringsavgifter. De som har koll på branschen är eniga: Hoten och våldet blir allt grövre.

Utebliven lönehöjning drabbar bevakningsanställda

Bevakning. Hundratals anställda i bevakningsbranschen har inte fått den löneökning som Transport förhandlade fram i våras. Orsaken är att ett antal företag hänger i luften, efter en omorganisation på arbetsgivarsidan.

Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

”Transport är landets största hamnfack”

Hamn. På onsdagskvällen sände Uppdrag granskning ett timslångt inslag om konflikten i Göteborgs hamn. Transports avtalssekreterare Peter Winsten är besviken: – Tyvärr var programmet väldigt tendentiöst. Reportrarna brydde sig inte ens om att klargöra att Transport faktiskt är det största hamnfacket i Sverige.

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.