Corona

Oro över YKB-kurs i coronatid

Åkeri. – Vi är redan så utsatta för corona. Varför ska vi tvingas ihop på YKB-kurser och öka risken? Förläng dispensen för fortbildning ytterligare ett halvår! Uppmaningen kommer från en orolig lastbilschaufför. Får han något gehör hos ansvariga?

Svaren Transportarbetaren får ger inget större hopp om att Sverige ska förlänga undantaget för yrkeskompetensbevis (YKB) till följd av pandemin. Frågan avgörs på EU-nivå, inte av ett enskilt land. EU-rätten står över svensk lag. Men kanske kommer en större del av utbildningen att kunna hållas på distans framöver, siar de som är insatta i frågan på Transportstyrelsen och Tya  (Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd).

På grund av covid-19 beslutade EU i våras att införa ett undantag från kravet att förnya YKB för yrkesförare. Undantaget eller dispensen gäller för chaufförer med YKB som löper ut mellan den 1 februari och 31 augusti i år. Förlängningen gäller i sju månader, räknat från det datum beviset går ut.  Det innebär alltså att förare med YKB som upphör den 1 september och därefter får sätta sig på skolbänken igen, oavsett hur pandemin utvecklar sig i höst.

Reglerna återfinns i den så kallade omnibusförordningen, som började gälla den 4 juni och omfattar alla EU-länder. Missuppfattningen att exempelvis Tyskland, Frankrike eller Polen skulle ha längre dispens än Sverige stämmer inte, enligt Anna Westerlund vid Transportstyrelsens sektion för yrkestrafikregler.

Hon berättar att Sverige i juli i år gjorde en bedömning och meddelade EU att någon förlängning inte behövs.

– Utfärdandet av YKB har snarare ökat än minskat under den här perioden och det är viktigt att förarna genomgår de kompetenshöjande utbildningarna för trafiksäkerheten. Att inte ha rätt kompetens när man kör ett tungt fordon är en säkerhetsrisk på våra vägar. Därför ser vi inget behov av en förlängning i nuläget, säger Anna Westerlund.

Vad som orsakat ökningen vet hon inte, men gissar att åkerier som fått mindre att göra i pandemin har passat på att utbilda sina medarbetare.  Om nya dispenser kan komma under hösten, i fall smittan tar ny fart i Europa, har Anna Westerlund svårt att uttala sig om.

– Jag kan inte sia om det, kanske kan EU-kommissionen ta ett nytt grepp i frågan. Men i dagsläget ser vi inga indikationer på det. Vi har inte hört något om det från infrastrukturdepartementet och de brukar vara snabba att meddela oss. Om andra länder har begärt en förlängning av dispenstiden känner jag inte till.

Enligt Anna Westerlund och kollegan Emma Norlander, som Transportarbetaren tidigare intervjuat i frågan, har Transportstyrelsen haft god kontakt med YKB-utbildarna. De har gett positiva besked om att de löst problemen och kan genomföra kurserna på ett säkert sätt.

– Man har till exempel haft färre deltagare och anpassat sig efter rådande omständigheter, säger Anna Westerlund.

Hon påpekar att arbetsgivaren har ansvar för de anställdas arbetsmiljö under utbildningen och att föra en dialog med utbildningsanordnaren om säkerheten.

Henrik Färnbo på Tya och berättar om det nya regelverk för YKB som började gälla den 23 maj i år. Fortfarande är det totalt fem delkurser som gäller, om sammanlagt 35 timmar (trots en del missförstånd där också). EU har utökat antalet kurstimmar som får genomföras på distans till högst tolv, när det gäller fortbildning.

En arbetsgivare eller YKB-utbildare som, på eget bevåg, skulle satsa på mer distans- och digital utbildning för att skydda deltagarna från virus skulle bryta mot reglerna, förklarar Anna Westerlund.

– Vi har EU-rätten att förhålla oss till.

Hon tror inte att fler distanstimmar är på gång just nu, till följd av covid-19, eftersom den nya förordningen kom så sent som i maj.

Tror du det kan bli en förändring på sikt?

– Vi vet inte vilka pandemier som kan komma framöver och hur synen på digitala möten och distansutbildningar kommer att förändras globalt.  Återigen blir det fråga om spekulationer, men världen kommer i alla fall att se annorlunda ut, säger Anna Westerlund.

Henrik Färnbo på Tya, beskriver ett oroligt år bland YKB-utbildarna efter att de nya reglerna infördes. En planerad konferens för att gå igenom regelverket fick ställas in. Återigen corona. I stället genomförde Tya ett digitalt möte, ett webbinarium, för kursanordnarna i juli. Drygt 60 deltager anslöt, trots semestertid, och fick ställa frågor till Transportstyrelsen.

– I mars ställde vi frågan om det var möjligt att anordna lärarledd distansutbildning för förare som ska förlänga sin YKB-behörighet. Den ska i så fall vara precis som i klassrummet där lärare och deltagare kan kommunicera. Det sa Transportstyrelsen nej till. Efter det kom regelverket med högst tolv distanstimmar, säger Henrik Färnbo.

Han ser det som en början att glänta på den digitala dörren.

– Det ställer lite andra krav på både utbildare, arbetsgivare och förare.

Ett annat problem är att Transportstyrelsen inte har något fungerande datorsystem för att ta emot intyg för varje genomgången delkurs. Först när den femte är avklarad ska den sista utbildaren skicka in alla fem pappersintyg, förklarar Henrik Färnbo. Kursarrangören är skyldig att behålla en kopia i fem år, men ett företag kan ju gå omkull, påpekar han.

– Vi har framfört det till Transportstyrelsen och hoppas att ett nytt rapporteringssystem ska komma.

Henrik Färnbo ser mer distansutbildning som praktiskt möjlig.

– Absolut, men det ska inte vara e-learning. Man ska inte bara sätta elever framför datorn och låta dem klara sig själva utan erbjuda digital klassrumsutbildning. Läraren ska finnas med i ett klassrum och bemöta deltagarna. Körkortskontroll krävs också och att man identifierar sig.

Är mer YKB-utbildning på distans på väg?

– Får jag spekulera säger min magkänsla att man kommer att öppna upp mer för det om några år. Särskilt om det blir lättare att delrapportera varje genomförd kurs.

Angående coronaskyddet på kurserna räknar Henrik Färnebo upp munskydd, extra mycket handsprit, större kurslokaler, mer avstånd mellan deltagarna. Och att inte servera buffémat.

Martin Miljeteig är arbetsmiljöombudsman på Transport. Han tillägger att man bara ska gå utbildningen om man är frisk, kan halvera antalet deltagare  och att särskild hänsyn ska tas till personer i riskgrupper.

– Känner jag mig orolig att gå får arbetsgivaren ta höjd för det och ordna individuella lösningar. Arbetsgivaren har det yttersta ansvaret för den fysiska och psykosociala arbetsmiljön och ska bekosta det extra skydd som kan behövas. I något fall kan det vara en kurs med bara en eller två anställda, säger

– Ansvaret för att utbildningen genomförs på ett säkert sätt vilar på både arbetsgivaren och utbildaren. Medlemmar som är osäkra kan vända sig till sin lokala Transportavdelning.

Martin Miljeteig ser distansutbildning som ett komplement till ”fysiska” YKB-kurser.

– Att köra huvuddelen digitalt tror jag inte på. Den bör vara lärarledd, på plats. Aktörerna har redan nu visat prov på fusk med intyg och för få lärotimmar, säger han.

Transportstyrelsen ansvarar för tillsynen över utbildningsanordnarna, som måste ha myndighetens tillstånd att bedriva YKB-utbildning .

Fotnot. Tya (Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd) drivs gemensamt av arbetsgivare och fack. Instansen anordnar kurser och bedriver projekt för att förbättra arbetsmiljön, höja kompetensen och statusen inom transportsektorn. Läs mer på tya.se.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

Transportarbetarens logga

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

Lönerna och villkoren för Europas lastbilschaufförer har debatterats länge. Efter EU-utvidgningen 2004 blev frågan brännande. Här är Transport ute på uppsökeri i Karlshamn tillsammans med det litauiska facket. Foto Jan Lindkvist

EU:s minimilöner – ett hot mot den svenska modellen?

Löner. Minimilöner ska garantera anständiga löner till alla som arbetar i Europa. Men när EU-kommissionen vill reglera dem på Europanivå stämplar svenska fack och arbetsgivare agerandet som en buskörning av värsta sort. Det bryter mot EU:s grundlag och kör över Sverige som löser detta i sina avtalsrörelser.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.

Josephine. Facket tog strid för henne, som av arbetsgivaren fick höra att hon måste lära sig att lugna ner sig.

Anmälde sextrakasserier – fick sparken

Lager. Bemanningsanställda Josephine slog larm om grova trakasserier och ryktesspridning. Lagerchefen uppmanade henne att själv lösa situationen, utanför jobbet, med kollegan som utsatte henne. Bemanningsföretaget sparkade ut henne. Efter förhandlingar har Transports medlem nu fått rätt till rejäl kränkningsersättning.

Emma Brodin är ordförande för Transports Örebroavdelning. Foto: Lilly Hallberg

”Svårare säga ifrån som bemanningsanställd”

Facket. Örebroavdelningen har på kort tid haft tre fall som rör sexuella trakasserier. Ordförande Emma Brodin ser allvarligt på arbetsgivare som inte följer lagen – ingen ska bli utsatt eller tvingas höra sexistisk jargong på jobbet.

Tidningsbud rånat – facket drar i nödbromsen

Hot och våld. Ett tidningsbud omringades och rånades på sin bil under en utdelningsrunda vid Tjärna Ängar i Borlänge. Under fredagen har Transport sett över vilka medlemmar som jobbar i området och sett till att ett flertal företag ändrar sina rutiner.