Insändare

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

Kör- och vilotider utnyttjas till max av arbetsgivaren. Jag ser i syne när jag kör på natten, har inte tid att stanna, jag har svårt att gå rakt, axlarna värker, det enda jag hinner göra på min fritid är att äta och sova. Jag glömmer saker, orkar inte träffa familj och vänner.

Det var inte så här jag tänkte att livet som chaufför skulle se ut för 14 år sen när jag tog körkort. Och inget kan man göra heller eftersom företaget följer alla regler. Jag är på gränsen på att ge upp, ni får klara er själva. Tro fan ingen vill bli chaufför på dessa villkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Olof Svensson:
    8 februari, 2019

    För egen del så mår jag mig mycket bättre av att vara hemma som arbetslös.Minskade mina fasta utgifter och klarar mig bra på ersättningen ifrån A-Kassan (trots att den snart är slut),då den är i samma nivå som den allmänna pensionen kommer att bli för min del.Jag tröttnade på att vara "tjänstehjon" i dagens samhälle som styrs av inkompetenta politiker,myndigheter och kunder som inte har någon verklighetsförankring när vad lagliga transporter med normala arbetspass kostar.Se över era utgifter och kostnader.Finns smartare sätt att få inkomster på än att köra 12-22 timmars pass med långtradare som jag har gjort genom åren.Ibland bara 2-6 timmars sömn innan nästa arbetspass.......När min A-kassan tar slut klarar jag mig på mitt aktiekapital tills jag kan ta ut mina pensionsförsäkringar

  2. Kristian:
    20 januari, 2019

    Jag känner igen mig. jobbar (kör) natt 12 till 15 timmar per natt. Magen är kass. sover dåligt. Har inte råd att sjukskriva mig.

  3. Rås-Marie:
    10 januari, 2019

    Mycket bra skrivet!!
    Du är inte ensam om att känna så här!!
    Arbetspassen blir bara längre och stressen sätter sina spår.
    Jag började köra för 23 år sedan och då var det "normala" arbetspass.
    Idag är det på minuten att man hinner runt innan nästa chaufför ska ut på sin runda.
    Vissa områden inom transport måste tänka om, annars finns inga chaufförer till dessa transporter!!

Lästips:

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Clever Nsbomoromana

30 timmar – en östafrikansk roadtrip

Åkeri. Clever Nsbomoromana älskar sitt jobb som chaufför. Häng med Transportarbetarens utsända på en guppig resa genom Uganda och Rwanda i Östafrika. Med spannmål i lasten och mutpengar i hytten.

Transportarbetarens logga

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Gör fackkurser obligatoriska!

Insändare Tycker att facken generellt gör ett bra jobb i Sverige, men man måste bli mycket bättre på att utbilda sina arbetare.

Debatt: Facket & framtiden

På en död planet finns inga jobb

Ulf Jarnefjord: Utsläppen av växthusgaser måste minskas drastiskt för att den globala uppvärmningen ska hejdas. Detta är en ödesfråga också för fackföreningsrörelsen.

Biltvätt

Vår förbannade skyldighet

Bengt Sandberg: Fackföreningsrörelsen i Sverige har tagit ställning för att ta kamp för de papperslösa. Därför startades i september 2008 Fackligt center för papperslösa. Centret ska vara en motor bland förbunden mot att människor utnyttjas på svenska arbetsplatser.

Så lyfter vi facket

Johan Eriksson: En fackförening utan aktiva medlemmar är en fackförening utan kraft! Arbetarrörelsen måste bli en rörelse igen. Vi måste våga titta framåt. Inte fastna i en romantisk bild av vad vi en gång varit och med sorgsen blick förlamat konstatera omöjligheter och problem.

Det handlar om världsbilden

Jesper Bengtsson: Jag tror att valet i september kan sammanfattas med fyra ord: Det handlar om världsbilden. Jag är dessutom övertygad om att de fackliga organisationernas största utmaning under de kommande åren är att klara av att forma och etablera sin egen bild av vilket samhälle vi lever i.

När alla tänker som chefen …

Krönika. Det var en gång en liten, liten chef på ett litet, litet taxibolag. Vi kan kalla honom Loffe. Företaget finns i kustbandet men ägs av Stora bolaget i storstaden. Vi kan kalla det Skärgårdstaxi. Här utövar Loffe sin egen version av ledarskap.

David Ericsson

Driving home for Christmas

Davids krönika. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Döden blir oftast bara en liten notis

Ledare. Vasagatan i centrala Stockholm. En vit lätt lastbil från en flyttfirma parkerar i lastzonen vid trottoarkanten. Föraren och två medhjälpare hoppar ur och fäller ner bakgavellyften.

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vilda västern-kultur i färdtjänsten

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!