Nya tag för ordning i åkeribranschen

Krönika. Helgerna är över och vi alla har börjat jobba igen. Ja i vart fall alla de av oss som har ett jobb att gå till.

Jag blir orolig när jag ser att arbetslösheten inom våra branscher dessvärre ökar. Pressen på de arbetslösa blir alltmer omänsklig. Förra hösten införde regeringen ytterligare krav på arbetslösa, i och med att man nu är tvungen att lämna in en aktivitetsrapport var fjortonde dag. Enligt arbetsförmedlingen är det viktigt med denna typ av rapportering för att ge den arbets-sökande vägledning.

När jag hör sådant trams tänker jag ofta på blekingesonen Fabian Månsson som i en riksdags-debatt 1899, om Åkarpslagen, utbrast till sina meningsmotståndare: Vet hut, vet sjufalt hut!

Regeln om aktivitetsrapporter är både ogenomtänkt och dåligt implementerad. Det är anmärkningsvärt att regeringen lägger mer tid och resurser på att jaga vanligt folk i stället för att se till att skapa förutsättningar för att folk kan få ett jobb!

De som kör på våra vägar har säkert noterat de många lastbilarna. Trots allt tal om mer gods på järnväg blir antalet tunga fordon bara fler och det utländska inslaget växer stadigt. Enligt beräkningar från Sveriges Åkeriföretag är numera omkring 40 procent av lastbilarna på våra Europavägar utlandsregistrerade. Med stöd av lägre lönekostnader och en närmast obefintlig kontroll av förbudet mot att bedriva stadigvarande inrikestrafik i Sverige, har åkerier från i första hand de gamla öststaterna tagit allt större marknadsandelar i Sverige. En växande andel av våra transporter bygger helt enkelt på illegal inrikestrafik.

Den svenska åkerinäringen präglas alltså i ökande utsträckning av osund konkurrens. Det får främst konsekvenser på två områden, för det första att de åkerier som försöker leva upp till nationella regler om beskattning och lönevillkor tenderar att slås ut. För det andra att den svenska transportnäringen i stort minskar sina förutsättningar att utveckla långsiktigt hållbara transportsystem, som kan möta framtida krav på minskad klimatpåverkan. Det gäller för hela den samlade transportbranschen i Sverige.

Hittills har det politiska intresset för att motverka dessa marknadsstörningar varit svalt – oberoende av vilken regering som suttit vid makten.  Av allt att döma har man tagit en fungerande marknad och partsgemensam kontroll för givna. även när förutsättningarna ändrades drastiskt, via EU-medlemskap och långtgående avregleringar. Vi har visserligen antagit regler som begränsar monopol och kartellbildningar och det finns ett bötessystem med marknadsstörningsavgifter. De tar dock bara fasta på felaktigheter i reklam och annan marknadsföring. När det kommer till marknadsstörningar baserade på illojal konkurrens finns däremot i princip varken kontroller eller påföljder värda namnet.

Nu försöker vi ta nya tag för att få ordning och reda i transportnäringen. Förra veckan stod förbundet som värd för ett möte mellan företrädare för Sveriges Redareförening, Green Cargo, Sveriges Åkeriföretag samt fackförbundet Seko. Alla de närvarande aktörerna drabbas av de massiva marknadsstörningarna i åkeribranschen på olika sätt.

Tillsammans har vi större möjligheter att påverka politiker och beslutsfattare att vidta nödvändiga åtgärder för att få ordning och reda i åkeribranschen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Prövningen borde vara hårdare än i dag”

Transport. – Det är beklagligt att en myndighet som Arbetsförmedlingen har så njugg inställning till kollektivavtal. Utan avtal får de anställda sannolikt ingen tjänstepension och då får samhället täcka upp en gång till, när pensionen blir mager.

”Det enda som krävs är en Fora-försäkring”

Arbetsförmedlingen. Hur gör bilvårdsfirman för att få tag i personal som till stor del avlönas med bidrag från staten? Vi ringde runt, anonymt, till några Arbetsförmedlingskontor. De som svarade jobbar på enheten ”arbetsgivarservice”.

Jättevarsel på Arbetsförmedlingen

Politik. LO och Transport oroas över att nedskärningarna drabbar arbetsmarknadens mest utsatta.

Granska företagen!

Insändare. Granska alla företag som inte erbjuder sina anställda friskvårdsbidrag eller semesterersättning och som lönedumpar.

Se till att arbetsgivaren anmäler arbetsolyckor

Insändare. Jag var med om en arbetsplatsolycka i november 2016 och är långtidssjukskriven på grund av den. Min arbetsgivare gjorde ingen anmälan till Arbetsmiljöverket och det ställer till stora problem.

Klimatet – en facklig fråga

Debatt. Vägen mot framtidens gröna jobb och hållbara ekonomi måste ha fokus på mänskliga rättigheter. Det gäller också inom det internationella biståndet.

Nu laddar vi för avtalsrörelsen

Ordförandeord. Avtalsrörelse 2020. Smaka på de orden! Det är dags att börja förberedelsen inför att förhandla fram nya avtal för våra medlemmar, något som är grunden i allt vi gör. Det, och sedan att se till att avtalen efterlevs och att ta striden för våra medlemmar när de inte gör det.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Politik är det obegripligas konst

Politik. Vad är det som händer? Den socialdemokratiska regeringen för en delvis ultrakonservativ politik med genomförande av marknadshyror och förändringar i anställningsskyddet. Något som inte ens Moderaterna vågade föreslå.

Påkörningen

Påkörd. Jag borde egentligen inte skriva om det här för ingenting hände ju. Eller nästan inget, där jag låg mörbultad men i stort sett oskadd på lastbilsparkeringen i Sillekrog.

En strömlös ledning

Efter stormen. Jag somnade inte förrän vid fyratiden på morgonen när orkanen Alfrida drog in. Stugan i skärgården skakade och de lösa nockplåtarna som jag borde satt fast i höstas hamrade och slog.

Lönekostnaden är avgörande för klimatet

Ledare. En hårt prispressad och lönedumpad åkerinäring kan aldrig bära ett klimatansvar. Branschen kommer inte att ha de ekonomiska muskler som krävs för att genomföra en bred omställning till ett fossilfritt samhälle.

Vart är arbetarrörelsen på väg?

Debatt. Arbetarrörelsens två grenar, den fackliga och politiska, har problem med att få människor engagerade. Utan engagemang stannar rörelsen upp och dör så småningom.

Perspektiv på hamnkonflikten

Perspektiv. Om tolv timmar kan konflikten bryta ut i hamnarna. Det är en komplicerad strid som väcker starka känslor, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

Jobb på samma företag ger helt olika löner

Insändare. Så här orättvist ser det ut på samma företag! ”Peter” och ”Marie” fick båda anställning 2009 på samma företag som enbart kör samhällsbetalda resor (färdtjänst och sjukresor). Båda två har busskort med YKB och taxileg, men det är bara Peter som kör den större bussen som kräver busskort med YKB.

En lans för väktare och vakter

Ordförandeord. Det har varit mycket diskussioner om bevakningspersonal den senaste tiden. Det är bra. Vi borde prata mer om den yrkesgruppen och deras förutsättningar att göra sitt jobb.

Får vi ”gula” fack i Sverige?

Ledare. Hur länge kommer hamnkonflikten att pågå? Och vad blir lösningen? Svaret är nog att ingen i nuläget vet. Inte de inblandade parterna heller.

Bygg infrastruktur så att hela Sverige kan leva

Debatt. Den infrastruktur vi bygger i dag kommer att ha en inverkan på samhällsutvecklingen hundratals år framåt i tiden. Än i dag påverkas regioner av hur järnvägar byggdes under 1800-talet. Dagens infrastruktursatsningar bör därför bygga för det samhälle vi vill ha i framtiden lika mycket som de möter de behov som existerar just nu.