Nya tag för ordning i åkeribranschen

Krönika. Helgerna är över och vi alla har börjat jobba igen. Ja i vart fall alla de av oss som har ett jobb att gå till.

Jag blir orolig när jag ser att arbetslösheten inom våra branscher dessvärre ökar. Pressen på de arbetslösa blir alltmer omänsklig. Förra hösten införde regeringen ytterligare krav på arbetslösa, i och med att man nu är tvungen att lämna in en aktivitetsrapport var fjortonde dag. Enligt arbetsförmedlingen är det viktigt med denna typ av rapportering för att ge den arbets-sökande vägledning.

När jag hör sådant trams tänker jag ofta på blekingesonen Fabian Månsson som i en riksdags-debatt 1899, om Åkarpslagen, utbrast till sina meningsmotståndare: Vet hut, vet sjufalt hut!

Regeln om aktivitetsrapporter är både ogenomtänkt och dåligt implementerad. Det är anmärkningsvärt att regeringen lägger mer tid och resurser på att jaga vanligt folk i stället för att se till att skapa förutsättningar för att folk kan få ett jobb!

De som kör på våra vägar har säkert noterat de många lastbilarna. Trots allt tal om mer gods på järnväg blir antalet tunga fordon bara fler och det utländska inslaget växer stadigt. Enligt beräkningar från Sveriges Åkeriföretag är numera omkring 40 procent av lastbilarna på våra Europavägar utlandsregistrerade. Med stöd av lägre lönekostnader och en närmast obefintlig kontroll av förbudet mot att bedriva stadigvarande inrikestrafik i Sverige, har åkerier från i första hand de gamla öststaterna tagit allt större marknadsandelar i Sverige. En växande andel av våra transporter bygger helt enkelt på illegal inrikestrafik.

Den svenska åkerinäringen präglas alltså i ökande utsträckning av osund konkurrens. Det får främst konsekvenser på två områden, för det första att de åkerier som försöker leva upp till nationella regler om beskattning och lönevillkor tenderar att slås ut. För det andra att den svenska transportnäringen i stort minskar sina förutsättningar att utveckla långsiktigt hållbara transportsystem, som kan möta framtida krav på minskad klimatpåverkan. Det gäller för hela den samlade transportbranschen i Sverige.

Hittills har det politiska intresset för att motverka dessa marknadsstörningar varit svalt – oberoende av vilken regering som suttit vid makten.  Av allt att döma har man tagit en fungerande marknad och partsgemensam kontroll för givna. även när förutsättningarna ändrades drastiskt, via EU-medlemskap och långtgående avregleringar. Vi har visserligen antagit regler som begränsar monopol och kartellbildningar och det finns ett bötessystem med marknadsstörningsavgifter. De tar dock bara fasta på felaktigheter i reklam och annan marknadsföring. När det kommer till marknadsstörningar baserade på illojal konkurrens finns däremot i princip varken kontroller eller påföljder värda namnet.

Nu försöker vi ta nya tag för att få ordning och reda i transportnäringen. Förra veckan stod förbundet som värd för ett möte mellan företrädare för Sveriges Redareförening, Green Cargo, Sveriges Åkeriföretag samt fackförbundet Seko. Alla de närvarande aktörerna drabbas av de massiva marknadsstörningarna i åkeribranschen på olika sätt.

Tillsammans har vi större möjligheter att påverka politiker och beslutsfattare att vidta nödvändiga åtgärder för att få ordning och reda i åkeribranschen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

LO-ekpnom Håkan Hellstrand

Ekonomisk tvärnit

6 frågor. Efter flera år på högvarv hade Sveriges ekonomi börjat svalna. Nu har den tvärbromsat ihop med övriga världsekonomin, som en följd av pandemin. Håkan Hellstrand är LO-ekonom.

Transportarbetarens logga

Fler transportare behöver omställningsstöd

Arbetslöshet. 781 personer som hör till Transports avtal har sagts upp de senaste fyra månaderna och fått rätt till omställningsstöd från TSL. En kraftig ökning från förra årets 285.

Transportarbetarens logga

Taxikamrater! هاوڕێیانی بەڕێزی تاکسی‌ئاژۆ!

Taxi. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på kurdiska. کورتەیەک لەسەر مافەکانی ئێوە

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Ett andetag

Arbetare. Den här krönikan ska inte handla om coronan, covid-19. Den ska inte handla om att regering och riksdag inte tillsett att regionerna hållit beredskapslager. Inte heller om att samtliga myndigheter: Folkhälsomyndigheten, MSB, Socialstyrelsen, regionerna, kommunerna, riksdag och regering, inte en enda av alla instanserna har lyft ett finger för att i förväg skydda sin befolkning mot pandemier.

Viruset och socialismen

Corona. Coronaviruset har fått alla världens epidemiologer, läkare och virusforskare på tå. Men hittills har jag bara hört en av dem säga det uppenbara: att ett likadant eller än värre virus kan komma i framtiden. För virus vandrar runt och som jag minns Hongkonginfluensan så återkom den år efter år då jag var barn.

Hur många hundra miljoner bjuder du på?

Ledare. Mil efter mil av asfalt. Mobilens gps-app mäter farten och ger lite underhållning längs den monotona E4:an. Då och då hamnar jag bakom lastbilar, svenska eller utländska. Många tycks ligga kring 87–88 kilometer i timmen. Det vill säga 10 procent över laglig hastighet.

Vi har några viktiga fajter att klara av

Ordförandeord. Det här året, 2020, har verkligen skakat om det mesta som vi känner som bekant. Och det har redan gett oss en ny verklighet full av utmaningar och möjligheter. Jag kan se att många därute hjälps åt och drar lasset åt samma håll. Det är något bra och fint som sker runt den gemensamma fienden corona.

Facklig samling – 10 fackliga organisationer

Vi vill stärka det brottsförebyggande arbetet

Debatt. Det brottsförebyggande arbetet måste stärkas genom en bred mobilisering från hela samhället. Nu inleder vi ett långsiktigt samarbete för att bromsa den negativa utvecklingen, med en kriminalitet som sjunker allt lägre ner i åldrarna. Vi påbörjar arbetet med facklig samling för att stärka det brottsförebyggande arbetet och samordna det tidiga stödet till barn och unga i riskzon.

Matappar, förklara er!

Insändare. Företag som Foodora och Uber Eats, det är dags att ni förklarar er. Vi vill kunna använda era tjänster med gott samvete. Men när ni vägrar teckna kollektivavtal för era arbetare är det svårt för oss att göra det.

Människors olika värde

Insändare. Jag har just sett vårdförbundets vice ordförande intervjuas i P4 Nyheter om polisanmälan avseende en sköterskas tragiska död i smittan.

Orättvisor i coronans spår

Debatt. Som facklig företrädare, och högst involverad i att rädda så många jobb som möjligt, förundras man över att företag som har kollektivavtal tillåter att människor behandlas olika.

Arbetsmiljö handlar om ditt liv

Debatt. Corona, ordet på allas läppar det senaste månaderna. Hur blir man smittad? Vad ska man ha för skyddsutrustning? Kan jag utföra det här arbetet? Hur ska jag göra om jag eller någon i min familj tillhör riskgrupperna?

Förbjud lönesänkare

Insändare. Det borde vara en lag på att all personal som arbetar med sophämning ska vara fastanställd vid varje upphandling. Företag som sänker arbetstagarnas löner borde bötfällas och förbjudas på marknaden.

Vi har tagit vår del av ansvaret

Ordförandeord. Vi fortsätter att arbeta oss igenom den största samhällskris vi sett i modern tid. Många av våra branscher drabbas hårt.