Nya tag för ordning i åkeribranschen

Krönika. Helgerna är över och vi alla har börjat jobba igen. Ja i vart fall alla de av oss som har ett jobb att gå till.

Jag blir orolig när jag ser att arbetslösheten inom våra branscher dessvärre ökar. Pressen på de arbetslösa blir alltmer omänsklig. Förra hösten införde regeringen ytterligare krav på arbetslösa, i och med att man nu är tvungen att lämna in en aktivitetsrapport var fjortonde dag. Enligt arbetsförmedlingen är det viktigt med denna typ av rapportering för att ge den arbets-sökande vägledning.

När jag hör sådant trams tänker jag ofta på blekingesonen Fabian Månsson som i en riksdags-debatt 1899, om Åkarpslagen, utbrast till sina meningsmotståndare: Vet hut, vet sjufalt hut!

Regeln om aktivitetsrapporter är både ogenomtänkt och dåligt implementerad. Det är anmärkningsvärt att regeringen lägger mer tid och resurser på att jaga vanligt folk i stället för att se till att skapa förutsättningar för att folk kan få ett jobb!

De som kör på våra vägar har säkert noterat de många lastbilarna. Trots allt tal om mer gods på järnväg blir antalet tunga fordon bara fler och det utländska inslaget växer stadigt. Enligt beräkningar från Sveriges Åkeriföretag är numera omkring 40 procent av lastbilarna på våra Europavägar utlandsregistrerade. Med stöd av lägre lönekostnader och en närmast obefintlig kontroll av förbudet mot att bedriva stadigvarande inrikestrafik i Sverige, har åkerier från i första hand de gamla öststaterna tagit allt större marknadsandelar i Sverige. En växande andel av våra transporter bygger helt enkelt på illegal inrikestrafik.

Den svenska åkerinäringen präglas alltså i ökande utsträckning av osund konkurrens. Det får främst konsekvenser på två områden, för det första att de åkerier som försöker leva upp till nationella regler om beskattning och lönevillkor tenderar att slås ut. För det andra att den svenska transportnäringen i stort minskar sina förutsättningar att utveckla långsiktigt hållbara transportsystem, som kan möta framtida krav på minskad klimatpåverkan. Det gäller för hela den samlade transportbranschen i Sverige.

Hittills har det politiska intresset för att motverka dessa marknadsstörningar varit svalt – oberoende av vilken regering som suttit vid makten.  Av allt att döma har man tagit en fungerande marknad och partsgemensam kontroll för givna. även när förutsättningarna ändrades drastiskt, via EU-medlemskap och långtgående avregleringar. Vi har visserligen antagit regler som begränsar monopol och kartellbildningar och det finns ett bötessystem med marknadsstörningsavgifter. De tar dock bara fasta på felaktigheter i reklam och annan marknadsföring. När det kommer till marknadsstörningar baserade på illojal konkurrens finns däremot i princip varken kontroller eller påföljder värda namnet.

Nu försöker vi ta nya tag för att få ordning och reda i transportnäringen. Förra veckan stod förbundet som värd för ett möte mellan företrädare för Sveriges Redareförening, Green Cargo, Sveriges Åkeriföretag samt fackförbundet Seko. Alla de närvarande aktörerna drabbas av de massiva marknadsstörningarna i åkeribranschen på olika sätt.

Tillsammans har vi större möjligheter att påverka politiker och beslutsfattare att vidta nödvändiga åtgärder för att få ordning och reda i åkeribranschen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jättevarsel på Arbetsförmedlingen

Politik. LO och Transport oroas över att nedskärningarna drabbar arbetsmarknadens mest utsatta.

Privat varken billigare eller bättre

Politik. Regeringen ska privatisera nästan hela Arbetsförmedlingen. Men i dag kom en utredning som säger att privata företag inte är bättre på att förmedla jobb.

Transportarbetarens logga

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Bygg infrastruktur så att hela Sverige kan leva

Debatt. Den infrastruktur vi bygger i dag kommer att ha en inverkan på samhällsutvecklingen hundratals år framåt i tiden. Än i dag påverkas regioner av hur järnvägar byggdes under 1800-talet. Dagens infrastruktursatsningar bör därför bygga för det samhälle vi vill ha i framtiden lika mycket som de möter de behov som existerar just nu.

Nollvision – för vem?

Debatt. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda!

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

En strömlös ledning

Efter stormen. Jag somnade inte förrän vid fyratiden på morgonen när orkanen Alfrida drog in. Stugan i skärgården skakade och de lösa nockplåtarna som jag borde satt fast i höstas hamrade och slog.

Driving home for Christmas

Åkeri. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

Gör fackkurser obligatoriska!

Insändare Tycker att facken generellt gör ett bra jobb i Sverige, men man måste bli mycket bättre på att utbilda sina arbetare.

Debatt: Facket & framtiden

På en död planet finns inga jobb

Ulf Jarnefjord: Utsläppen av växthusgaser måste minskas drastiskt för att den globala uppvärmningen ska hejdas. Detta är en ödesfråga också för fackföreningsrörelsen.

Biltvätt

Vår förbannade skyldighet

Bengt Sandberg: Fackföreningsrörelsen i Sverige har tagit ställning för att ta kamp för de papperslösa. Därför startades i september 2008 Fackligt center för papperslösa. Centret ska vara en motor bland förbunden mot att människor utnyttjas på svenska arbetsplatser.

Så lyfter vi facket

Johan Eriksson: En fackförening utan aktiva medlemmar är en fackförening utan kraft! Arbetarrörelsen måste bli en rörelse igen. Vi måste våga titta framåt. Inte fastna i en romantisk bild av vad vi en gång varit och med sorgsen blick förlamat konstatera omöjligheter och problem.

Det handlar om världsbilden

Jesper Bengtsson: Jag tror att valet i september kan sammanfattas med fyra ord: Det handlar om världsbilden. Jag är dessutom övertygad om att de fackliga organisationernas största utmaning under de kommande åren är att klara av att forma och etablera sin egen bild av vilket samhälle vi lever i.

När alla tänker som chefen …

Krönika. Det var en gång en liten, liten chef på ett litet, litet taxibolag. Vi kan kalla honom Loffe. Företaget finns i kustbandet men ägs av Stora bolaget i storstaden. Vi kan kalla det Skärgårdstaxi. Här utövar Loffe sin egen version av ledarskap.

David Ericsson

Driving home for Christmas

Davids krönika. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Döden blir oftast bara en liten notis

Ledare. Vasagatan i centrala Stockholm. En vit lätt lastbil från en flyttfirma parkerar i lastzonen vid trottoarkanten. Föraren och två medhjälpare hoppar ur och fäller ner bakgavellyften.