Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

2017 tecknade fack och arbetsgivare treåriga avtal som skulle ge 2,2 procent i löneökning första året. Därefter 2,0 procent och slutligen 2,3 procent sista året.

Enligt Medlingsinstitutet (MI) blev utfallet i genomsnitt 0,2 procentenheter högre 2019, samtidigt som inflationen stannade vid 1,7 procent. Det ger en reallöneökning på 0,8 procent.

MI-rapporten är en djupdykning i kollektivavtal, lägstalöner och arbetsdagar som försvann genom strejker eller lockouter. Bara 7 577 dagar gick förlorade genom sådana tvister, skriver MI. På barrikaden fanns nästan uteslutande piloter och hamnarbetare.

Andra fakta finns också. Som att:

  • Medellönen i Sverige var 34 600 kronor (gäller år 2018).
  • Löneskillnaden mellan könen var förra året 10,7 procent. ”Skillnaden förklaras i första hand av att kvinnor och män arbetar i olika yrken med olika lönenivåer.” Skriver MI, som också konstaterar att skillnaden minskar. Det sker till stor del genom att kvinnor i större utsträckning jobbar på chefspositioner och i mansdominerade yrken.

Medlingsinstitutet ägnar ett helt kapitel åt låga löner och minimilöner i kollektivavtalen. Noterbart är att av de totalt 700 avtal som finns på svensk arbetsmarknad är det knappt 250 som i siffror anger en lägsta lön.

MI upplyser om att LO-förbunden satt upp det långsiktiga målet att avtalens lägstalöner ska ligga på minst 75 procent av medellönen för arbetare.

Enligt MI har Sverige en internationellt sett låg ”lönespridning”. Institutet anför också att Sverige har få lågavlönade.

Den definition som används för lågavlönad är att man tjänar 60 procent av landets medianlön. I Sverige var medianlönen 29 500 kronor (2018). 60 procent av det är 17 700 kronor. Knappt en (1) procent av löntagarna har så låg inkomst, anför MI.

Flest lågavlönade hittar man i restaurangbranschen. Runt åtta procent når inte upp till ribban på 17 700 kronor.

Andelen lågavlönade baseras på arbetsgivarnas egna inrapporterade uppgifter. Med stor sannolikt saknas grupper som papperslösa och de nya gig-jobbarna. Liksom taxiförare som ofta jobbar långt mer än heltid för att få ihop en rimlig månadslön.

I rapporten finns en tabell över lägstalöner på olika avtalsområden. Fackförbundet Unionen utmärker sig genom att generellt sett ha låga ingångslöner för sina tjänstemän. Runt 17 500 kronor är en vanlig startlön för unga. Om det är miniminivån som gäller på arbetsplatsen…

I MI:s sammanställning, som inte är heltäckande, innehas bottennoteringen av Byggnads. Byggstädare under 19 år kan erbjudas 14 225 kronor i månaden. Vid fyllda 19 sker dock ett rejält lyft, till 21 337 kronor.

Andraplatsen i bottenligan går till Unionen som gjort upp med Vårdföretagen. Den som är högst 18 år och ändå lyckas får jobb på en tandläkarmottagning kan få nöja sig med en lön på 15 675 kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders Johansson:
    1 mars, 2020

    Enligt SCB var medianlönen i Sverige 30 900 kronor 2018. Medellönen för män i Sverige 2018 var 36 500 kronor, allt enligt SCB.
    Jag är en chaufför med alla behörigheter, som behärskar alla typer av fordonskombinationer som till exempel bil och släp, lösflak, trailer, lastväxlare, dolly, påhängstruck, containerkörning, fordonsmonterad kran, körning av hjullastare och diverse motviktstruckar plus vanligt terminalarbete. Lägg även till det vanliga lotsarbetet som i mitt fall är i Stockholm med omnejd och vad det innebär.
    För detta arbete ligger jag ungefär 10 000 kronor under medellönen för män i Sverige. Medelönen för män i Sverige är, som jag nämnde tidigare 36 500 kronor. Som grädde på moset har Transport en av de högsta fackavgifterna av samtliga LO förbund.
    Som lite kuriosa vill jag också nämna att transportbranschen toppar olycksstatistiken när det gäller svåra olyckor och dödsfall. Med detta sagt, så kan vi konstatera att arbeta som chaufför ger i runda slängar ungefär 10 000kr mindre än vad medellönen för män är i Sverige.

Lästips:

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Illustration avtalsrörelsen miljöarbetare

Fokus på arbetsmiljön

Miljöarbetare. Otrygga jobb med upphandlad sophämtning. Tuff arbetsmiljö i en tung bransch. Men i årets avtalsrörelse (som skjuts upp till hösten, på grund av coronaviruset) har mullret från Stockholms sopgubbar tystnat.

Elin Jonsson

Ensamarbete en het potatis

Bensin. Mackarna har blivit färre och de flesta är i dag obemannade. Men om bensinstationerna kapar åt sig elbilarna kan det vända och bli mer korv och kaffe sålt. I avtalsrörelsen lär arbetstiderna bli en het fråga.

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.

Företag försöker tjäna pengar på dina försäkringar

Försäkringar. Transports medlemmar fick 77 miljoner kronor utbetalt från sina fackliga försäkringar förra året. Samtidigt varnar facket för företag som försöker tjäna pengar på medlemmarnas olyckor.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.