Krönika

Nog med blippande och bloppande!

Davids krönika. Att ”få” en ny lastbil är ofta ett lyft för en chaufför. Funktionerna är bättre än på den gamla, liksom oftast motorstyrkan och ljudnivån i hytten. Den är också ett tecken på åkarens förtroende och att man gjort ett bra jobb.

Under första tiden kan småfel uppstå. En framruta som spricker, ett oljeläckage eller kalldrag vid förardörren. Sedan följer en skön tid då allt blir inkört och bilen susar fram längs vägarna.

Men riktigt så här är det inte alltid nu längre. I dag kan en ny bil vara en riktig ”utmaning” (som man säger då något skitit sig rejält).

Jag vill inte ge mig in i någon bilmärkesdiskussion, bara visa på en tendens. Bränsleförbrukningen går ofta ner dramatiskt i nya bilar och det går att diagnostisera fel, ibland via nätet. Det är bra.

Men en hittepåvärld skapas alltmer i nyare lastbilsmodeller. Det är som om ett gäng avdankade coladrickande spelutvecklare i toppluvor, kommit loss i sina datorer i tillverkarnas ritkontor.

Hos ett företag har man roat sig med att ta bort backspeglarna och sätta upp kameror i stället med skärmar inne i hytten. Kul tänkt, men kamerorna ger ett förstorat vidvinkelperspektiv som saknar förbindelse med verkligheten. Alltså är det skitsvårt att backa eller exempelvis hålla en rak linje ut ur en tvätt eller en färja.

Där finns också en självkörande funktion som aldrig borde lämnat ritbordet. Bilen följer då oftast den högra linjen (ibland vobblar den mellan linjerna på motorvägen som för en rattfull).

Vid avfarterna gäller det att hålla i sig, för då svänger bilen av även om man inte på något sätt tänkt sig ditåt. Och om linjerna av någon anledning försvinner helt vill bilen prompt köra ut i skogen,

Även om man kopplar ur systemet så girar ratten själv och man får hålla emot om fordonet tycker att det kommit för nära en linje vid ett vägarbete.

Så där håller det på medan andra bilmärken än så länge nöjer sig med att blippa och bloppa då en vägkant närmar sig.

Jag blir nervös av att det inte går att koppla ur systemen helt och att aldrig veta om det är jag eller automatiken som styr. Jag undrar också vad som händer vid halka då det verkligen kan vara fingertoppskänslan som räddar livhanken. Helt säkert är att då de här systemen kommer i alla lastbilsmärken, då försvinner jag ur branschen. Snabbt som en avlöning!

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Seppo Laine:
    31 januari, 2021

    Håller verkligen med där! Jävla elektronik trams.

  2. Johan Granlund:
    31 januari, 2021

    Instämmer med krönikörerna kritik.

  3. Maik Sprenger /Löberöd Skåne:
    30 januari, 2021

    Japp,dessa Datornördar på ritbordet bör skickas hem omedelbart.
    Tekniken som vi har räcker gott o väl.
    O vad gör man när bakkameran lägger ner....då plocka man fram en riktigt bakspegel"övningskörning med sugproppar" eller hur....😇näh tack....inget för mig.
    Du ska ska kunna köra hem även när all elektriska sluta fungera även kopplingen .....nästan omöjligt idag.

  4. Lars K:
    30 januari, 2021

    Håller med här. I min så kan en antikollisionsvarning utlösa en skarp inbromsning i en kurva. Detta pga av ett vägräcke på högersidan. Är smått nervös nu när det är halt, då jag passerar detta vägräcke ett flertal gånger om dagarna ibland. Och detta är vid helt manuell körning. Ingen farthållare eller liknande inkopplad. Lastbilen är en 2018

  5. Åke Axelsson:
    30 januari, 2021

    Jag kan inte annat än att hålla med. Det är på tok för mycket elektroniskt hittepå i dagens lastbilar och personbilar. 👎🏿

  6. Thomas Laursen:
    30 januari, 2021

    Jätterätt

  7. Stig Bohlin:
    30 januari, 2021

    Håller helt med författaren till denne artikeln en konstruktör som uppfyller sitt eget ego med lösningar som inte är trafiksäkra men ser kul ut på ritbordet borde inte kunna komma tillstånd i fordon i yrkesmässigt bruk förr hade konstruktörer erfarenhet av det fordonet skulle användas till ,kanske inte allt blev bra men sån galenskap som du beskriver kunde helt enkelt inte komma i produktion.

  8. Peter Jansson:
    30 januari, 2021

    Håller helt med artikelförfattaren. Det finns även tillfällen när autobrommsen är helt livsfarlig. Har varit nära olyckan vid ett antal tillfällen då bilen "tror" att man skall krocka.

  9. Sven Högosta:
    30 januari, 2021

    Bra skrivet David, enligt min mening efter ett helt liv i branschen är det lek med medtrafikanter som uppstått, som är farlig. Sven H.

  10. Agneta:
    30 januari, 2021

    Är nog många med dig som gör detsamma

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Feedback kan vägleda och såra

Krönika. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Davids krönika. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Sjukförsäkring
Doctor physician consulting with male patients in hospital exam room. Men's health concept.

Försämra inte sjukförsäkringen!

Debatt. Nyligen presenterades förslag på kraftiga försämringar av sjukförsäkringen – och SD-regeringen tar nu förslagen vidare. Detta trots att regeringsunderlagets största parti, Sverigedemokraterna, lovat att inga försämringar skulle göras i sjukförsäkringen när de ingick Tidöavtalet.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Ica-handlarna tjänar storkovan

Svenska Hem. Den 8 november 1905 öppnade under stort tumult och pressuppbåd en liten matbutik vid Stureplan i Stockholm. Kvinnornas Andelsförening Svenska Hem var en kvinnlig kooperation som startades i protest mot livsmedelshandelns matfusk och lurendrejeri. Den ägdes av kvinnor och endast kvinnor fick handla i butiken.

Locket på är inte lösningen

Bevakning. Inom varje bransch finns det rötägg och bevakningsbranschen är inget undantag. Att använda ett eller ett par rötägg för att döma ut en hel yrkeskår är både lättvindigt och respektlöst. Men om det inte rör sig om några rötägg, utan hela avdelningar, kanske hela företag, kan vi inte sopa det under mattan.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

”Vi måste jappa han!”

Klass. ”Du brur, du vet vi måste jappa han!” är ord man kan höra på hemresan från jobbet i pendeltågsvagnen. Dock inte på väg till jobbet för då är de inte vakna ”gangsta”-gängen. (Och ”jappa” betyder mörda.) De här grabbarna har ordförråd som en treåring och kommer helt säkert från något av de ”utsatta områdena”.

Enda kvinnan ombord

Jämställdhet. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Det våras för demokratin

Ledare. Jag vet inte om fler tidningsmakare märker att det blir allt svårare att få komma in på arbetsplatser för att göra reportage. Att få människor att ställa upp på intervjuer. Inte ens som anonyma ibland.

I väntan på en plan – så ställer Transportsverige om

Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.

Varför vill Tidö-regeringen stryka fackligt samarbete i biståndet?

Debatt. Det svenska biståndet förändras i snabb takt. Nu har turen kommit till frågan om det svenska civilsamhällets deltagande i utvecklingssamarbetet med omvärlden. Regeringen gav för någon vecka sedan Sida i uppdrag att undersöka hur de kan ta över vidareförmedling av pengar ur biståndsbudgetens anslag för att stärka civilsamhället internationellt. Det har lett till att man nu sagt upp samtliga avtal med det svenska civilsamhället. Inklusive avtalen med Palmecentret och Union to Union.

Därför har vi inte sett de värsta cyberattackerna än

Debatt. Ingen organisation är immun mot cyberattacker. Ändå har vi bara sett en bråkdel av det som kan hända. Att samhällskritisk teknik kopplas upp innebär visserligen stora framsteg för effektivisering av verksamheter, men den ökande risken för cyberangrepp utgör samtidigt ett hot mot den operativa tekniken (OT) och kan äventyra säkerheten, ekonomin och driften hos verksamheter. Fredrik Olsson, Europachef på cybersäkerhetsföretaget NTT Security, listar fem avgörande åtgärder för transportsektorn.

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Vi måste vara offensiva

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.