Krönika

När alla tänker som chefen …

Krönika. Det var en gång en liten, liten chef på ett litet, litet taxibolag. Vi kan kalla honom Loffe. Företaget finns i kustbandet men ägs av Stora bolaget i storstaden. Vi kan kalla det Skärgårdstaxi. Här utövar Loffe sin egen version av ledarskap.

Att Sverige är framgångsrikt hänger till stor del ihop med vår förmåga att organisera företag, myndigheter och kommuner. Här kommer ledarskapet in. Utan ett bra ledarskap går det inte att få ut mesta möjliga ur verksamheten.

Ledarskapet rör chefens förmåga att lyssna, visa inlevelse och fatta snabba och riktiga beslut. Loffe gör ofta tvärtom. Han lyssnar nästan bara på ja-sägarna. Han har så låg empati att han inte ens låtsas intresserad av olika synpunkter. I stället blir han otålig både på åkarna och taxiförarna.

Följden blir känslomässiga beslut som fattats i hast ”mellan tummen och pekfingret” – till exempel vilka prestigefyllda avtal man ska acceptera. Eller inga beslut alls – till exempel allt som rör marknadsföring, som ju Loffe ändå aldrig förstått sig på. Eller beslut som dras i långbänk eller bara långsamt rinner ut i sanden. Och då får man vänta förgäves. Ofta vågar man inte fråga en gång till. Maktspråk skapar rädsla. Och rädslan omvandlas till handlingsförlamning.

Nu är ju Loffe långt ifrån ensam inom taxi om den här typen av auktoritärt ledarskap. Det är kanske bara var tionde åkare som är en god ledare. Och det kan väl vara en av förklaringarna till branschens höga personalomsättning – cirka 25 procent.

Tillbaka till Loffe. På ”hans” bolag har man lärt sig att det är han som bestämmer. För att överleva gäller det att ställa sig in och hålla med om det mesta. Att komma med egna idéer ger inga pluspoäng. En vanlig så kallad härskarteknik är dubbelbestraffning. Om han ogillar någon letar han efter fel tills han tycker att han fått rätt, och den andre får egentligen aldrig en chans att försvara sig. Det bästa är att inte utmana honom. I Loffes värld ska man helst göra sig osynlig. Det som gäller är helt enkelt som en åkare sa: ”Håll käften och kör!”

Fast i stället måste ju ett gott ledarskap innebära att chefen lyssnar på tankar och kunskaper från olika håll, både inom organisationen och ute på marknaden. Detta är ett budskap som Loffe borde ta till sig. Och sedan skapa ett utrymme där han kan föra en aktiv dialog med åkare och förare.

Fast det är ju knappast möjligt. I stället får alla i hans organisation hålla tyst, knyta näven i fickan och motvilligt acceptera att när alla tänker som chefen, ja då är det ingen som tänker.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxikriget skakar Malmö

Våldsdåd. Ringduve taxi har också dragits in i de grova våldsdåd som drabbat Malmös taxinäring. Mord, skjutningar och bilbränder har ingått i det som medier döpt till Taxikriget.

David Ericsson

Påkörningen

Davids krönika. Jag borde egentligen inte skriva om det här för ingenting hände ju. Eller nästan inget, där jag låg mörbultad men i stort sett oskadd på lastbilsparkeringen i Sillekrog.

En strömlös ledning

Davids krönika. Jag somnade inte förrän vid fyratiden på morgonen när orkanen Alfrida drog in. Stugan i skärgården skakade och de lösa nockplåtarna som jag borde satt fast i höstas hamrade och slog.

Perspektiv på hamnkonflikten

Perspektiv. Om tolv timmar kan konflikten bryta ut i hamnarna. Det är en komplicerad strid som väcker starka känslor, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

Jobb på samma företag ger helt olika löner

Insändare. Så här orättvist ser det ut på samma företag! ”Peter” och ”Marie” fick båda anställning 2009 på samma företag som enbart kör samhällsbetalda resor (färdtjänst och sjukresor). Båda två har busskort med YKB och taxileg, men det är bara Peter som kör den större bussen som kräver busskort med YKB.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Påkörningen

Påkörd. Jag borde egentligen inte skriva om det här för ingenting hände ju. Eller nästan inget, där jag låg mörbultad men i stort sett oskadd på lastbilsparkeringen i Sillekrog.

En strömlös ledning

Efter stormen. Jag somnade inte förrän vid fyratiden på morgonen när orkanen Alfrida drog in. Stugan i skärgården skakade och de lösa nockplåtarna som jag borde satt fast i höstas hamrade och slog.

Driving home for Christmas

Åkeri. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

En lans för väktare och vakter

Ordförandeord. Det har varit mycket diskussioner om bevakningspersonal den senaste tiden. Det är bra. Vi borde prata mer om den yrkesgruppen och deras förutsättningar att göra sitt jobb.

Får vi ”gula” fack i Sverige?

Ledare. Hur länge kommer hamnkonflikten att pågå? Och vad blir lösningen? Svaret är nog att ingen i nuläget vet. Inte de inblandade parterna heller.

Bygg infrastruktur så att hela Sverige kan leva

Debatt. Den infrastruktur vi bygger i dag kommer att ha en inverkan på samhällsutvecklingen hundratals år framåt i tiden. Än i dag påverkas regioner av hur järnvägar byggdes under 1800-talet. Dagens infrastruktursatsningar bör därför bygga för det samhälle vi vill ha i framtiden lika mycket som de möter de behov som existerar just nu.

Nollvision – för vem?

Debatt. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda!

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

Gör fackkurser obligatoriska!

Insändare Tycker att facken generellt gör ett bra jobb i Sverige, men man måste bli mycket bättre på att utbilda sina arbetare.