EU, inbyggda bron till Winston Churcill-byggnaden.
Close
På den inbyggda bron till Winston Churcill-byggnaden går en strid ström av folk – med och utan pappersbuntar och rullväskor.
Close

Mitt i maktens korridorer

Flera svenska politiker har makt över EU:s transportpolitik. Möt Marita Ulvskog (S), Lars Adaktusson (KD) och Peter Lundgren från ett parti som många inte vill ta i med tång.

Sverigedemokraten Peter Lundgren: ”Stopp  för cabotage”

Sverigedemokraten Peter Lundgren är kontroversiell. Han röstades in i EU-parlamentet 2014. Trots att utövande SD-politiker utesluts ur Transport och SD ofta går på tvärs mot facket väljer Transportarbetaren att intervjua honom.

Lundgren är lastbilschaufför, sitter i EU-parlamentets transportutskott och utövar därmed inflytande över den svenska och europeiska åkeribranschen. Delegationer med lastbilschaufförer från Sverige har också rest för att träffa honom i parlamentet. Något som välkomnats av vissa kollegor och kritiserats hårt av andra.

Peter Lundgren tycker att fackets krav på ett socialt protokoll är problematiskt. Det handlar om att fackliga och grundläggande rättigheter för arbetstagare inte ska underordnas den fria rörligheten. Hans invändning är att öppnar man det senast framförhandlade Lissabonfördraget för nya manglingar finns det risk att östländerna sätter sig på tvären.

Slutresultatet kan bli ännu sämre för den svenska modellen med kollektivavtal, hävdar han.

SD går på tvärs mot facket i flera viktiga frågor, senast när det gäller upphandlingar. Hur ser du på fackförbund?

– Jag har inga problem med facket, mer än att de sitter i knäet på S.

Angående Transports regler att utesluta utövande Sverigedemokrater säger Lundgren att han visst tror på människors lika värde och behandlar människor schyst.

När han kom med i EU bestämde sig Lundgren för att driva en enda fråga: att begränsa cabotage. Det vill säga inrikes körningar av utländska åkerier.

– Jag lyfter alltid frågan och tar debatten. Den svenska åkerinäringen håller på att eroderas av profithunger, att det bara handlar om att tjäna pengar. Jag vill ha ordning och reda. Cabotagereglerna ska skärpas, kontrollerna förbättras och resurserna till polisen öka.

I länder med kompetent trafikpolis får förarna respekt och följer lagarna, anser Peter Lundgren. Sina andra uppdrag i parlamentet hinner han inte med så mycket. Ändå håller han inte med om att han bara kan en fråga:

– Jag har en allmänkunskap, bredd, och har fått stor respekt i transportutskottet. Få har en yrkesbakgrund inom sitt område. De andra parlamentarikerna går runt i många frågor. När jag går ut vet chaufförerna vem jag är.

Peter Lundgren röstade för Sveriges inträde i EU eftersom han ”gick på skräckpropagandan”, men säger att han är motståndare till dagens överstatliga utveckling.

Hur jobbar du för att Sverige ska lämna EU?

– Man får vara pragmatiker och försöka stoppa de tokigaste förslagen.

 

… men Kristdemokraternas Lars Adaktusson är positiv

Lars Adaktusson (KD) är suppleant i transportutskottet, men prioriterar sina uppdrag i Utrikesutskottet och underutskottet för mänskliga rättigheter. Vid voteringen om rapporten med åtgärder mot social dumpning la han ner sin röst.

Lars Adaktusson är stressad och besvarar Transportarbetarens frågor via e-post och en politisk rådgivare.

Varför la du ner din röst?

– Betänkandet lyfter flera problematiska aspekter kring lönekonkurrens och kommer med förslag som jag kan ställa mig bakom. Samtidigt svartmålar det utländsk arbetskraft och föreslår åtgärder som jag inte stöder. Flera av dem skulle föra över makt från arbetsmarknadens parter och från medlemsstaterna till EU.

Adaktusson hinner inte lägga ner så mycket tid på transportfrågorna, men uppger att han ofta träffar svenska företag och organisationer inom transportsektorn och gör studiebesök.

Han vill främja åkerier som verkar över gränserna. Att gå så långt som att avskaffa cabotagereglerna och släppa transporterna helt fria är kristdemokraten dock inte beredd att gå.

Lars Adaktusson talar för ”konkurrens på schysta villkor” och att öka trafikpolisens resurser. Däremot vill han inte ha lika lön för lika arbete, som Transport och socialdemokraterna kräver.

– Krav på svenska kollektivavtal bör alltså inte ställas på företag i transportsektorn. Ett centraliserat minimilönesystem är också fel väg att gå. Det centrala är att alla måste börja följa existerande regler.

Facket har i åratal kämpat mot social dumpning medan liberala politiker hävdat att begreppet inte går att definiera. Det viktigaste som kom ut av EU-parlamentets senaste debatt i frågan är att parlamentarikerna nu bestämt att det betyder ”ett kringgående av europeisk och nationell lagstiftning”, anser Lars Adaktusson.

– Det gör att vi vet vad det är som ska motarbetas.

 

Marita Ulvskog (S): ”Förändring tar tid”

Vad har du levererat till svenska lastbilschaufförer, Marita Ulvskog (S)?

– Vi har kämpat för att få till schysta villkor och hävda cabotagereglerna. Förhandlat och kompromissat för att hitta lösningar, men förlorat.

Att arbetet går trögt hänvisar den tidigare EU-motståndaren Marita Ulvskog till EU:s blå majoritet. Om fler löntagare röstat i valet till EU-parlamentet hade mycket kunnat se annorlunda ut, tror hon.

Men ur slag är Ulvskog inte. Även om det kändes som att få en ståldörr slängd i ansiktet 2007, när den så kallade Lavaldomen föll. Fackförbund fick inte rätt att ta till stridsåtgärder och kräva svenska löner och villkor för utländska arbetare som jobbar i Sverige. Därmed sattes den svenska modellen med kollektivavtal ur spel, trots löften om motsatsen vid Sveriges EU-inträde.

Utländska bolag fick rätt att betala minimilöner.

Ändå. En dörr har öppnats på glänt i och med att EU-parlamentet nu ställt sig bakom en rapport med åtgärder mot social dumpning.

– Det måste bli ett stopp på utnyttjandet av människor. Det slår sönder allt, säger Marita Ulvskog.

Hon ser ytterligare en strimma ljus i arbetet med att ta fram nya regler för personer som jobbar i andra länder, ett utstationeringsdirektiv. EU-kommissionen la i våras fram ett förslag som bland annat innebär att utländska arbetare ska få samma lön, lika ersättningar, bonusar och traktamenten som inhemska löntagare.

Nu jobbar sysselsättningsutskottet, där Marita Ulvskog är vice ordförande, med ett yttrande över förslaget. Arbetet går vidare, trots att elva länder, främst från Östeuropa, försökt sätta stopp för förändringarna.

En holländsk socialdemokrat och en fransk kristdemokrat i Ulvskogs utskott knådar politikernas viljor.

– Det här är en otroligt viktig fråga för oss. Vi har kämpat på alla nivåer och fått oväntat stöd från konservativa i Tyskland, Belgien och Frankrike. Men, hon ler snett, motståndet är lika engagerat mot.

Att nå enighet kommer att ta tid, spår Marita Ulvskog. Frågan ska behandlas av unionens regeringschefer och ministrar också. I respektive råd.

EU-kommissionens ordförande har talat om en större splittring än någonsin bland EU:s länder, inte minst på grund av flyktingkrisen och Storbritanniens utträde. Öst- och västfrågan är känslig, instämmer Ulvskog. Länderna har så olika historia.

I diskussioner med östpolitiker brukar hon varna för att det alltid kommer nya, som har det så besvärligt att de jobbar ännu billigare. Även bulgarer och rumäner kommer att konkurreras ut.

Östeuropa måste få något i utbyte om de ska gå med på lika löner och villkor, resonerar Ulvskog. Frågan är vad?

– Jag vet inte, saker som är viktiga för dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Transportarbetarens logga

Avdragsrätt för fackavgift tillbaka nästa år

Facket. Regeringen och Vänsterpartiet har kommit överens om att återinföra avdragsrätten på fackavgiften och att ta bort en karensdag från a-kassan.

Robert Langholz och sonen Sander

”Folk minns min mustasch”

Månadens medlem. Robert Langholz vässar tungan – inom både facket och politiken. Har du sett honom, minns du honom. Gör man inte bra ifrån sig kan folk alltid minnas en för en rolig mustasch, tycker han själv.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.