Ministern som ”stjäl showen” från Stefan Löfven

Han fick släppa tunga transportfrågor när statsministern erbjöd jobbet som inrikesminister. Få förstod vad den nygamla titeln skulle innebära – men Anders Ygeman har ett drygt år senare utnämnts till den nya landsfadern.

Anders Ygeman ser lite sliten ut. Inget kaffe finns det på tåget heller.

Vi får en dryg halvtimme med honom under en stressig vecka i december. Den hetaste frågan är ifall id-kontroller ska införas på bussar, tåg och färjor som kommer till Sverige – samt om regeringen ska kunna stänga Öresundsbron.

Måndag kväll i direktsändning i Aktuellt. Tisdag kväll tillbaka i Aktuellt. Onsdag morgon klockan 07.14 går tåget till Gävle och två intervjuer är inbokade redan på resan: Transportabetaren och Svenska Dagbladet avlöser varandra. Och sedan väntar en dag med polisen i Gävle, tema EU-migranter och hur de ska kunna hindras att slå läger på andras mark. Plus lunch med de lokala Socialdemokraterna och intervjuer med Gävlemedierna.

Börjar du känna dig bekväm i landsfaderrollen?

– Det är viktigt att aldrig tro att man är så bra som det skrivs när det går bra. Och aldrig tro att man är så dålig som det skrivs när det går dåligt.

I porträtt och artiklar har Anders Ygeman under hösten lanserats som Socialdemokraternas framtidshopp. Med lugn stämma och ständig närvaro har han tacklat frågor kring terrorattentat, hotbilder, flyktingströmmar, IS-krigare och ”terroristen” i Boliden som visade sig vara en helt vanlig asylsökande.

– Men det är ett billigt sätt att försöka komma åt statsministern av dem som berömmer mig som ett uttalat eller outtalat sätt att kritisera Stefan, säger han.

Den hektiska veckan slutar med att regeringen – trots protester från bussförare, bussbolag och tågpersonalens fack – får igenom id-kontrollerna. Idén om att snabbt kunna stänga Öresundsbron släpptes dock, där blev kritiken för hård samtidigt som det enda politiska stödet kom från Sverigedemokraterna. Bakgrunden till förslagen är den historiskt sett största flyktingströmmen någonsin som under hela hösten kommit till Sverige.

Vad vill du säga till Transportmedlemmar som är oroliga för att strömmen av flyktingar ska försämra deras egna liv?

– Att många av flyktingarna flyr från terror och förtryck. Och att det är en påfrestning för Sverige kortsiktigt, men att de om vi fattar rätt beslut blir en tillgång på lång sikt. De här besluten beror på att vi just nu inte klarar att ta emot så många människor som vi gör.

– Regeringen har därför agerat för att få andra EU-länder att ta sitt ansvar. Vi har fått bättre gränskontroller på plats i Europa. Vi har också fått EU med på att människor som har kommit till Sverige ska omfördelas till andra länder.

Flyktingmottagandet har skapat högt tryck i bevakningsbranschen. Polisen har släppt utbildningsmonopolet och ordningsvakter tar över polisjobb. Är det din linje som ministern ansvarig för polisväsendet?

– Det beror helt och hållet på. Att civilanställda kontrollerar pass är helt rimligt, men jag vill inte ha en ordning då tryggheten är beroende av priset, att ordningsvakter används i stället för poliser av ekonomiska skäl.

Några av de gamla frågorna från riksdagens trafikutskott har följt med till inrikesministerns portfölj.

Är det ok att makedonier blir medborgare i Bulgarien och därmed skaffar sig EU-pass och körkort och rattar lastbil på de svenska vägarna?

– Nej det är för lätt, och den diskussionen borde tas med Bulgarien. Jag kanske borde ha tagit den, men det har jag inte gjort än.

– Vi måste också bli bättre på att se till att den som inte har lagliga handlingar inte kör i Sverige, säger Anders Ygeman och är påtagligt lättad över att den välkända makedoniern som avslöjades med falska handlingar till slut dömdes och fick sitt straff i hovrätten.

De allt glesare trafikpoliserna ute på vägarna är väl också en fråga för inrikesministern?

– Jag kan delvis hålla med om kritiken från både poliser och chaufförer, vi har inte utbildat poliser i tillräcklig omfattning. Min roll är nu är att fråga polisen vad myndigheten gör åt att just trafikpoliser och bilinspektörer har blivit för få?

Vad vill du säga till de Transportmedlemmar som är oroliga för lönepress och konkurrensen om jobben från både EU-medborgare och andra européer?

– Att problemet framför allt är den illegala konkurrensen. Där måste vi få ordning och reda på att man följer lagstiftningen i Sverige – och få rakare lagar som är enklare att följa i EU.

– Men sedan måste den svenska branschen förklara vilket mervärde den kan ge kunderna: Chaufförer som hittar på riktigt så att rätt sak kommer till rätt plats på rätt tid.

Du tror att svenska åkerier kan ta mer betalt?

– Absolut. De ska förklara värdet av en bra transporttjänst så att beställare och speditörer förmås betala för vad de får.

Tillbaka till dina nuvarande frågor: Hur ska Sverige skydda sig mot terrorismen?

– En ny nationell strategi har antagits – med ledorden förebygga, försvåra, förhindra. Vi ser över lagarna, polisens och säkerhetspolisens verktyg. Men vi ska också komma ihåg att vi redan har haft terrorattentat, i dagarna är det fem år sedan Taimour Abdulwahab kunde ha tagit livet av hundratals människor mitt i Stockholm.

Hur möter du människors rädsla?

– Då är öppenhet och information de främsta vapnen. Vi ska gå ut med all information som säkerhetsläget medger att vi delar. När det krävs ska vi öka den polisiära närvaron.

– Rädslan kan slita isär samhället – men också dra ihop det så att vi ställer upp för varandra. Jag ser både och i dag.

Anders Ygeman var vänstersossen som i yngre år tävlade med högerfalangen om makten i SSU. Han räknades ut som ministerkandidat av politiska bedömare från S-håll, men sitter nu i en regering tillsammans med motståndare från SSU-tiden.

– Jag tycker att indelningen på en vänster-högerskala är så fördummande. Socialdemokraterna och andra behöver en levande debatt om partiet ska utvecklas och inte stagnera, är hans kommentar.

Du ledde ungdomsförbundets nejkampanj inför EU-omröstningen, och i dag har du klippkort till Bryssel. Vad är priset för en ministerpost, har du släppt gamla åsikter och ideal?

– Jag vet inte om jag känner mig så jäkla avslipad i alla fall? När det gäller EU hade jag rätt på jobbsidan där den ensidiga fokuseringen på låg inflation har gjort att vi med EU har klarat jobben väsentligt sämre. Jag hade rätt i att besluten fattas långt från medborgarna.

– Men jag hade fel i miljöfrågan, där har EU har varit en positiv kraft.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.