Ministern som ”stjäl showen” från Stefan Löfven

Han fick släppa tunga transportfrågor när statsministern erbjöd jobbet som inrikesminister. Få förstod vad den nygamla titeln skulle innebära – men Anders Ygeman har ett drygt år senare utnämnts till den nya landsfadern.

Anders Ygeman ser lite sliten ut. Inget kaffe finns det på tåget heller.

Vi får en dryg halvtimme med honom under en stressig vecka i december. Den hetaste frågan är ifall id-kontroller ska införas på bussar, tåg och färjor som kommer till Sverige – samt om regeringen ska kunna stänga Öresundsbron.

Måndag kväll i direktsändning i Aktuellt. Tisdag kväll tillbaka i Aktuellt. Onsdag morgon klockan 07.14 går tåget till Gävle och två intervjuer är inbokade redan på resan: Transportabetaren och Svenska Dagbladet avlöser varandra. Och sedan väntar en dag med polisen i Gävle, tema EU-migranter och hur de ska kunna hindras att slå läger på andras mark. Plus lunch med de lokala Socialdemokraterna och intervjuer med Gävlemedierna.

Börjar du känna dig bekväm i landsfaderrollen?

– Det är viktigt att aldrig tro att man är så bra som det skrivs när det går bra. Och aldrig tro att man är så dålig som det skrivs när det går dåligt.

I porträtt och artiklar har Anders Ygeman under hösten lanserats som Socialdemokraternas framtidshopp. Med lugn stämma och ständig närvaro har han tacklat frågor kring terrorattentat, hotbilder, flyktingströmmar, IS-krigare och ”terroristen” i Boliden som visade sig vara en helt vanlig asylsökande.

– Men det är ett billigt sätt att försöka komma åt statsministern av dem som berömmer mig som ett uttalat eller outtalat sätt att kritisera Stefan, säger han.

Den hektiska veckan slutar med att regeringen – trots protester från bussförare, bussbolag och tågpersonalens fack – får igenom id-kontrollerna. Idén om att snabbt kunna stänga Öresundsbron släpptes dock, där blev kritiken för hård samtidigt som det enda politiska stödet kom från Sverigedemokraterna. Bakgrunden till förslagen är den historiskt sett största flyktingströmmen någonsin som under hela hösten kommit till Sverige.

Vad vill du säga till Transportmedlemmar som är oroliga för att strömmen av flyktingar ska försämra deras egna liv?

– Att många av flyktingarna flyr från terror och förtryck. Och att det är en påfrestning för Sverige kortsiktigt, men att de om vi fattar rätt beslut blir en tillgång på lång sikt. De här besluten beror på att vi just nu inte klarar att ta emot så många människor som vi gör.

– Regeringen har därför agerat för att få andra EU-länder att ta sitt ansvar. Vi har fått bättre gränskontroller på plats i Europa. Vi har också fått EU med på att människor som har kommit till Sverige ska omfördelas till andra länder.

Flyktingmottagandet har skapat högt tryck i bevakningsbranschen. Polisen har släppt utbildningsmonopolet och ordningsvakter tar över polisjobb. Är det din linje som ministern ansvarig för polisväsendet?

– Det beror helt och hållet på. Att civilanställda kontrollerar pass är helt rimligt, men jag vill inte ha en ordning då tryggheten är beroende av priset, att ordningsvakter används i stället för poliser av ekonomiska skäl.

Några av de gamla frågorna från riksdagens trafikutskott har följt med till inrikesministerns portfölj.

Är det ok att makedonier blir medborgare i Bulgarien och därmed skaffar sig EU-pass och körkort och rattar lastbil på de svenska vägarna?

– Nej det är för lätt, och den diskussionen borde tas med Bulgarien. Jag kanske borde ha tagit den, men det har jag inte gjort än.

– Vi måste också bli bättre på att se till att den som inte har lagliga handlingar inte kör i Sverige, säger Anders Ygeman och är påtagligt lättad över att den välkända makedoniern som avslöjades med falska handlingar till slut dömdes och fick sitt straff i hovrätten.

De allt glesare trafikpoliserna ute på vägarna är väl också en fråga för inrikesministern?

– Jag kan delvis hålla med om kritiken från både poliser och chaufförer, vi har inte utbildat poliser i tillräcklig omfattning. Min roll är nu är att fråga polisen vad myndigheten gör åt att just trafikpoliser och bilinspektörer har blivit för få?

Vad vill du säga till de Transportmedlemmar som är oroliga för lönepress och konkurrensen om jobben från både EU-medborgare och andra européer?

– Att problemet framför allt är den illegala konkurrensen. Där måste vi få ordning och reda på att man följer lagstiftningen i Sverige – och få rakare lagar som är enklare att följa i EU.

– Men sedan måste den svenska branschen förklara vilket mervärde den kan ge kunderna: Chaufförer som hittar på riktigt så att rätt sak kommer till rätt plats på rätt tid.

Du tror att svenska åkerier kan ta mer betalt?

– Absolut. De ska förklara värdet av en bra transporttjänst så att beställare och speditörer förmås betala för vad de får.

Tillbaka till dina nuvarande frågor: Hur ska Sverige skydda sig mot terrorismen?

– En ny nationell strategi har antagits – med ledorden förebygga, försvåra, förhindra. Vi ser över lagarna, polisens och säkerhetspolisens verktyg. Men vi ska också komma ihåg att vi redan har haft terrorattentat, i dagarna är det fem år sedan Taimour Abdulwahab kunde ha tagit livet av hundratals människor mitt i Stockholm.

Hur möter du människors rädsla?

– Då är öppenhet och information de främsta vapnen. Vi ska gå ut med all information som säkerhetsläget medger att vi delar. När det krävs ska vi öka den polisiära närvaron.

– Rädslan kan slita isär samhället – men också dra ihop det så att vi ställer upp för varandra. Jag ser både och i dag.

Anders Ygeman var vänstersossen som i yngre år tävlade med högerfalangen om makten i SSU. Han räknades ut som ministerkandidat av politiska bedömare från S-håll, men sitter nu i en regering tillsammans med motståndare från SSU-tiden.

– Jag tycker att indelningen på en vänster-högerskala är så fördummande. Socialdemokraterna och andra behöver en levande debatt om partiet ska utvecklas och inte stagnera, är hans kommentar.

Du ledde ungdomsförbundets nejkampanj inför EU-omröstningen, och i dag har du klippkort till Bryssel. Vad är priset för en ministerpost, har du släppt gamla åsikter och ideal?

– Jag vet inte om jag känner mig så jäkla avslipad i alla fall? När det gäller EU hade jag rätt på jobbsidan där den ensidiga fokuseringen på låg inflation har gjort att vi med EU har klarat jobben väsentligt sämre. Jag hade rätt i att besluten fattas långt från medborgarna.

– Men jag hade fel i miljöfrågan, där har EU har varit en positiv kraft.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

EU-utskott: Begränsa cabotage till 24 timmar och kräv mindre vila

UPPDATERAD. Lika lön ska gälla för förare som kör cabotagetransporter och det ska gå att skjuta på den långa vilan i upp till tre veckor. Det är några av de saker EU-parlamentets transportutskott tagit ställning till när tre olika förslagspaket röstades igenom i går kväll.

Transport lämnar få fall till Rättsskyddet

Sjukförsäkringen. Fackens juridiska byrå driver allt fler fall där Försäkringskassan dragit in sjukpenning för medlemmar. Men Transport går mot strömmen. Förra året anlitade förbundet LO-TCO Rättsskydd i sju ärenden, bara ett gällde sjukpenning.

Pia Palm, Ockelbo. Foto: Anders Eklind

Vilket jobb ska Pia kunna klara av?

Sjukförsäkringen. Ständig värk i händerna och andra delar av kroppen, grava sömnstörningar, alltid infektionskänslig, artros i båda knäna och höfterna och ångest. Men enligt förvaltningsrätten kan Pia Palm skaffa sig ett jobb.