EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Synpunkterna framförs av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vid dagens ministermöte och överensstämmer med Transports.

På dagordningen står det så kallade mobilitetspaketet, med en rad nya regler för unionens transportmarknad. Bestämmelser som nu stöts och blöts av medlemsländerna efter att EU-kommissionen lagt fram sina förslag.

Transportarbetaren har bett om en kommentar från infrastrukturministern, men eftersom mötet väntas pågå fram till nio i kväll väljer han att mejla vad han sa under sitt anförande, tidigare i dag.

EU:s ordförandeland Estland inledde med en dragning om hur förhandlingarna utvecklat sig under hösten och vad som återstår att göra. Eneroth uppfattar det som att politikerna arbetar med ”ett tydligt fokus på förarnas sociala villkor”.

Cabotage handlar om inrikes transporter av utländska åkerier, som gjort tidigare leveranser i eller utanför ett annat EU-land. Diskussionerna rör hur de ska begränsas, i tid och antal. Reglerna har tagits fram av miljöskäl, för att färre tomma lastbilar ska rulla på Europas vägar.

Transport och de andra europeiska transportfacken slog tidigt bakut inför kommissionens förslag om att tillåta ett obegränsat antal körningar under fem dagar – av utländska åkerier inom unionen. Enligt de nuvarande bestämmelserna tillåts tre inrikes körningar inom sju dagar, men reglerna är i praktiken svåra att kontrollera.

Ännu snårigare blir det med det så kallade kombidirektivet som rör transporter där olika trafikslag kombineras på räls, vatten och landsväg. Transport, och Socialdemokraterna i EU-parlamentet, hade helst velat skrota hela direktivet som kommit till av miljöskäl för att främja grönare transporter. Kommissionen har i stället gjort en översyn, dock med få förändringar.

Tomas Eneroth har som ”högsta prioritet att skapa ett regelverk som innebär att cabotagetransporter i realiteten är tillfälliga”. Han hade gärna diskuterat fler lösningar, som exempelvis någon form av karensperioder och beklagar att kommissionen inte nappat på idén.

Vid årsskiftet tar Bulgarien över ordförandeklubban efter Estland. Bedömare befarar att det kan bromsa upp förhandlingarna eftersom öst och väst har olika ståndpunkter. Eneroth hoppas ändå att bulgarerna ska jobba för en samordning av reglerna kring cabotage och kombitransporter, så att kryphål undviks.

Infrastrukturministern lyfter också fram kommissionens förslag om separata regler för utlandsförare – vid sidan om det så kallade utstationeringsdirektiv om löner och villkor som nu diskuterats för tillfälligt anställda i andra EU-länder. Hans ståndpunkt är:

– Förare ska ha rätt till lika lön för lika arbete på samma plats. Samtidigt ska transportföretag ges rimliga förutsättningar för att kunna bedriva effektiva verksamheter.

Vad ”rimliga förutsättningar” betyder är lite oklart. Tydligare är Tomas Eneroths krav på att bolag inom transportsektorn ska anmäla att de anlitar utländsk arbetskraft. Detta för att det ska bli möjligt att kontrollera löner och anställningsvillkor för utlandsförare.

– För länder som, liksom Sverige, inte tillämpar minimilön är det extra viktigt, anmärker han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Roger Blom

Roger Blom

... som är vd på åkeriet Ernsts Express i Avesta.

Joakim och Malin

Här är bra jobbkläder och skor en självklarhet

Arbetskläder. Svart och neongult. Alltid hela och rena. Det är meningen att en chaufför från Lindströms i Luleå ska gå att känna igen.

Transportarbetarens logga

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.