EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Synpunkterna framförs av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vid dagens ministermöte och överensstämmer med Transports.

På dagordningen står det så kallade mobilitetspaketet, med en rad nya regler för unionens transportmarknad. Bestämmelser som nu stöts och blöts av medlemsländerna efter att EU-kommissionen lagt fram sina förslag.

Transportarbetaren har bett om en kommentar från infrastrukturministern, men eftersom mötet väntas pågå fram till nio i kväll väljer han att mejla vad han sa under sitt anförande, tidigare i dag.

EU:s ordförandeland Estland inledde med en dragning om hur förhandlingarna utvecklat sig under hösten och vad som återstår att göra. Eneroth uppfattar det som att politikerna arbetar med ”ett tydligt fokus på förarnas sociala villkor”.

Cabotage handlar om inrikes transporter av utländska åkerier, som gjort tidigare leveranser i eller utanför ett annat EU-land. Diskussionerna rör hur de ska begränsas, i tid och antal. Reglerna har tagits fram av miljöskäl, för att färre tomma lastbilar ska rulla på Europas vägar.

Transport och de andra europeiska transportfacken slog tidigt bakut inför kommissionens förslag om att tillåta ett obegränsat antal körningar under fem dagar – av utländska åkerier inom unionen. Enligt de nuvarande bestämmelserna tillåts tre inrikes körningar inom sju dagar, men reglerna är i praktiken svåra att kontrollera.

Ännu snårigare blir det med det så kallade kombidirektivet som rör transporter där olika trafikslag kombineras på räls, vatten och landsväg. Transport, och Socialdemokraterna i EU-parlamentet, hade helst velat skrota hela direktivet som kommit till av miljöskäl för att främja grönare transporter. Kommissionen har i stället gjort en översyn, dock med få förändringar.

Tomas Eneroth har som ”högsta prioritet att skapa ett regelverk som innebär att cabotagetransporter i realiteten är tillfälliga”. Han hade gärna diskuterat fler lösningar, som exempelvis någon form av karensperioder och beklagar att kommissionen inte nappat på idén.

Vid årsskiftet tar Bulgarien över ordförandeklubban efter Estland. Bedömare befarar att det kan bromsa upp förhandlingarna eftersom öst och väst har olika ståndpunkter. Eneroth hoppas ändå att bulgarerna ska jobba för en samordning av reglerna kring cabotage och kombitransporter, så att kryphål undviks.

Infrastrukturministern lyfter också fram kommissionens förslag om separata regler för utlandsförare – vid sidan om det så kallade utstationeringsdirektiv om löner och villkor som nu diskuterats för tillfälligt anställda i andra EU-länder. Hans ståndpunkt är:

– Förare ska ha rätt till lika lön för lika arbete på samma plats. Samtidigt ska transportföretag ges rimliga förutsättningar för att kunna bedriva effektiva verksamheter.

Vad ”rimliga förutsättningar” betyder är lite oklart. Tydligare är Tomas Eneroths krav på att bolag inom transportsektorn ska anmäla att de anlitar utländsk arbetskraft. Detta för att det ska bli möjligt att kontrollera löner och anställningsvillkor för utlandsförare.

– För länder som, liksom Sverige, inte tillämpar minimilön är det extra viktigt, anmärker han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Christel Grip

Christel Grip

... på Widrikssons åkeri, ett av 31 företag som i början av augusti fick ett särskilt tack av regeringen för att ha erbjudit praktikplatser och jobb till nyanlända.

Transportarbetarens logga

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.