Ledare

Miljöpolitik på glid i Stockholm

Ledare. Kortsiktighet är det nya ledordet i Stockholms trafik- och energipolitik. I förarsätet sitter miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén.

Han är en varm förespråkare av miljözoner och förbud för dieselbilar i stadens mer centrala delar. Kruxet är att ledande forskare dömer ut idén. Luften i Stockholm har stadigt blivit bättre och dieselförbudet är överkurs, anser man.

Hotet om miljözoner har redan fått effekt. Fler stockholmare köper bensindrivna bilar – med ökade klimatutsläpp som följd.

Vän av ordning säger förstås att lösningen är elbilar. Hundratusentals huvudstadsbor förväntas investera i en batteribil. Som ska stå på laddning någonstans.

Frågan är var.

Nyligen stod det klart att Stockholm stänger ner ett stort kraftvärmeverk. Det kommer att leda till elbrist. Framför allt är det försörjningen in till huvudstaden – kraftledningarna – som är underdimensionerade.

En nätoperatör höjde ett varningens finger och hotade med stopp för att ansluta nybyggda bostäder till elnätet. Detta i en stad med skriande behov av just nya bostäder.

Och då menar jag sådana som vanliga människor har råd med.

Har ni inte förutsett bristerna i nätkapaciteten, undrade en frågvis reporter.

Nä, svarade en ansvarig makthavare.

År efter år har elnätsbolag med monopol på kablarna tagit ut ockerpriser av abonnenter som inte haft något annat val än att betala. Motiveringen har varit nödvändiga investeringar i nätet. Okej, var ser vi dem?

Lika besynnerlig är Storstockholms drivmedelsförsörjning. I Stockholm och grannkommunen Nacka har lokalpolitikerna slagits stenhårt för att få bort stadens två kvarvarande oljehamnar.

I Stockholm har Daniel Helldén lyckats. Loudden avvecklas inom kort och när marken väl sanerats blir det nya bostäder längs stranden. Billiga hyresrätter då? Förlåt, det var ett skämt.

Varifrån ska det framtida drivmedlet tas – oavsett om det är fossil olja, gas eller biobränsle?

Från Södertälje hamn hävdar de styrande. Jaha, fast de två stora oljebolagen på Loudden, OKQ8 och Preem, har inte lust att göra de nödvändiga investeringar som krävs där, utan tänker köra bränslet i tankbil från Norrköping och Västerås. Det handlar om hundratals tillkommande tunga tankbilstransporter i veckan.

Är det smart miljöpolitik?

Man kan ju fråga sig om det inte finns genomtänka planer för hur energiförsörjningen ska gå till i en region med uppåt två miljoner invånare.

Svaret är tyvärr nej. Till slut ingrep regeringen och tvingade fram en utredning som ska ge oss lösningarna.

Innan den är klar lär det nog komma fler överraskningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Vi kör rakt in i vildsvinsflocken

Ledare. Fredag kväll. Kolmörker. Det är 70-väg genom Roslagen och ganska mycket trafik. Plötsligt rusar de ut på vägbanan, bara några meter framför vår bil. En hel flock vildsvin. I ögonvrån hinner jag uppfatta minst två vuxna djur och en hoper små. En hundradels sekund senare plöjer vi in i klungan.

Hela världen i aktion för klimatet

Klimat. I dag strejkar människor över hela jordklotet för klimatet. På Medborgarplatsen i Stockholm samlades tiotusentals personer. Transports ordförande var där och Transportarbetaren träffade också flera medlemmar.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Bostadskrisen måste lösas

Ledare. Det finns svarta hål i det svenska välfärdsbygget. Ett rör bostadspolitiken. I främst storstäderna slår bostadsköerna nya rekord.

Taxi är inga sopbilar

Insändare. Jag har ett antal gånger tittat på ett program som heter Tunnelbanan på tv.

Tystnad råder om JA

Insändare. Vad innebär januariöverenskommelsen för svensk arbetsmarknad?

Vart är vi på väg?

Insändare. Det politiska läget är oroande. Det enda som hörs är högerns oro för de många skjutningarna.

Många tankevurpor om skyddsombuden

Debatt. Om inte facken utser skyddsombuden, vem ska då driva deras ärende om de motarbetas, hindras eller trakasseras? Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig, Transport, svarar på Svenskt Näringslivs och Företagarnas debattinlägg i SvD.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Jag blir nervös av klockor

Livets mening. Jag köpte en målning på ett galleri. En bekant hade rekommenderat mig att gå dit och plötsligt fanns den bara där. Bilden på kvinnoansiktet med björkar i bakgrunden. Kvinnan hade något beslöjat över sig med en gåtfullt frånvarande blick.

Efter olyckan …

Påkörd. Egentligen vill jag inte skriva det här. Det som har hänt, har hänt. Någon i en Tesla gjorde ett misstag i halkan vid avfarten till Sillekrogs parkering, en lastbilschaufför (jag) blev påkörd efter att Teslan studsat in i trailern. Men ingen dog eller blev allvarligt skadad trots att personbilen höll gott och väl hundra kilometer i timmen och jag flög flera meter.

Vredens druvor

Läsupplevelse. En vanlig dag. E4:ans alla långtradare från öst med mest konsonanter på kapellen kör om mig, där jag ligger i åttiotvå kilometer i timmen. En del klarar det med marginal. Andra felbedömer avståndet och går in alldeles för nära så att jag tvingas bromsa eller gå ut i kanten. Men det gör inget för jag lyssnar på en fantastisk ljudbok: Vredens druvor av John Steinbeck.

Vi kör rakt in i vildsvinsflocken

Ledare. Fredag kväll. Kolmörker. Det är 70-väg genom Roslagen och ganska mycket trafik. Plötsligt rusar de ut på vägbanan, bara några meter framför vår bil. En hel flock vildsvin. I ögonvrån hinner jag uppfatta minst två vuxna djur och en hoper små. En hundradels sekund senare plöjer vi in i klungan.

Ge oss ett effektivt övervakningssystem

Ordförandeord. När jag skriver den här krönikan har jag just deltagit i en träff där Transportföretagen presenterade sin rapport Effektivare tillsyn av yrkestrafiken.

Bostadskrisen måste lösas

Ledare. Det finns svarta hål i det svenska välfärdsbygget. Ett rör bostadspolitiken. I främst storstäderna slår bostadsköerna nya rekord.