Close
Bilden tagen utanför Stena recyclings filial i Flemingsberg, söder om Stockholm.
Close

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Darko Andrejic är på semester i sitt forna hemland. Han är fortfarande skakad. Inte bara av att oväntat ha fått sparken. Utan över arbetsförhållandena som rått på företaget det senaste året.

Kulmen kom vid midsommar.

Darko Andrejic, Djordje Masic och ytterligare en kollega är ursprungligen från Serbien. I flera år har trion kört grovsopor på Stena recycling. Alla har dessutom haft exakt samma syssla – att tömma papper och plast i grovsoprum i Stockholms södra förorter.

Darko Andrejic beskriver jobbet som mycket tungt och stressigt. Just fraktionerna papper och plast vill alla Stenachaufförerna slippa. För att klara uppdraget och hinna med alla grovsoprum har de tre chaufförerna ofta hjälpts åt, berättar han.

Vi är framme vid onsdagen den 17 juni, två dagar före midsommarafton. Klockan är runt 15:45.

Darko Andrejic och hans två kolleger kör var sin lastbil längs Huddingevägen. Mellan dem hamnar en privatbil, en cabriolet. De känner igen bilen och föraren, en tidigare chef på Stena recycling.

När miljöarbetarna är tillbaka vid företaget väntar en av arbetsledarna på dem. Arbetsledaren är arg och beskyller chaufförerna för att ha kört för fort. De anklagas för att ha tävlat mot varandra med sopbilarna.

Dagen efter jobbar miljöarbetarna som vanligt. Men de blir uppringda av arbetsledningen och tillsagda att de inte behöver komma på fredagen – på midsommarafton. Däremot ska de infinna sig till ett möte på måndagen. I civila kläder.

Darko Andrejic blir orolig. Han upptäcker att hans namn inte finns med på nästa veckas arbetsschema. Han ringer upp chefer och arbetsledare, men får inte kontakt och ingen återkoppling.

Först på söndagskvällen sms:ar platschefen. Och ger lugnande besked. Allt löser sig på måndagen, skriver chefen i det korta meddelandet.

Måndagen kommer.

Darko Andrejic har bett en kollega, som är lokalt skyddsombud, att vara med vid mötet med arbetsgivaren. Vid sittande bord lägger företaget fram ett varsel om avsked. Inte bara uppsägning, utan omedelbart avsked.

– De uppmanade mig att skriva på. Men jag vägrade, sa att jag ville kontakta mitt fack, Transport.

Vid mötet begär Darko Andrejic att få veta varför han ska avskedas. Det enda argument som ledningen lyfter fram är den påstådda fortkörningen på Huddingevägen.

– Jag undrade om det fanns bevis. Om polisen mätt vår hastighet. Men, nej, det var bara ett telefonsamtal från en privatperson. Jag invände och sa att man inte kan avskeda någon på så lösa grunder. En enda person som klagat, det kan ju vara någon som hittat på alltihop. Ska det kunna leda till att tre anställda förlorar jobbet?

Darko Andrejic bedyrar att han och kamraterna inte körde för fort. Enligt Andrejic är lastbilarna dessutom ”strypta” till högst 80 kilometer. I teorin kan det alltså ha gått högst tio kilometer över den lagliga hastigheten på Huddingevägen.

– Jag fattar inte, suckar han. Jag lovar dig, vi tre som skulle sparkas är bland de bästa chaufförerna på Stena recycling! Kolleger och tidigare chefer kan bekräfta det. Jag jobbar massor. Förra året blev det 250 timmars övertid. I år är jag redan uppe i 150 timmars övertid.

I förhandlingen som följde på varslen har Transport ifrågasatt Stena recyclings agerande och ogiltigförklarat avskeden. Företaget backade, men bara för en av de tre miljöarbetarna.

För Darko Andrejic och Djordje Masic ligger åtgärden fast. Båda är kritiska mot Stena recycling – inte bara när det gäller turerna kring avskedet. Andrejic har jobbat sex år i företaget, och länge trivdes han.

– Det senaste året har företaget bytt ut flera chefer och arbetssituationen har blivit allt mer pressad. Jag har fått utskällningar och anklagats för att inte följa arbetsinstruktionerna. Men sanningen är att de lagt på oss allt mera jobb och det har blivit omöjligt att hinna med.

– Jag har många gånger bett att få någon annan körning än just papper och plast, som är det absolut värsta. Jag har föreslagit att vi åtminstone kan ha ett rullande schema, men det blev nej.

Andrejic förklarar att andra chaufförer kört hans runda enstaka gånger, ingen vill fortsätta.

– Vid tillfällen då jag varit borta har Stena satt in två chaufförer på turen. Jag och mina kolleger måste köra ensamma. Jag gör allt för att försöka hinna alla hämtställen. Men det går ofta inte. Och då blir jag utskälld av arbetsledaren, förtydligar han.

Transportarbetaren intervjuar Darko Andrejic via telefon. Med finns hans sambo, som ibland rycker in som tolk.

Sambon beskriver med förtvivlan i rösten hur arbetet på Stena recyclings filial i Flemingsberg långsamt brutit ner Darko. Hur allt mer av parets samtal och liv kommit att kretsa kring hans jobb och arbetsförhållanden.

Hon säger:

– Darko kom hem kväll efter kväll och berättade om chefer som skriker, om utskällningar och om stressen. Han var helt slutkörd. Jag orkar snart inte längre. Det var nästan en lättnad när han blev avskedad.

– Vårt förhållande hade inte överlevt, om det inte blivit en förändring. Det som hände vid midsommar är förstås fel. Men vi är ju utlänningar. Jag också. Då anser väl företaget att man kan agera hur man vill.

Transport har kallat Stena recycling till central förhandling. Den har ännu inte hållits. I väntan på den avstår Transports ombudsmän från att kommentera tvisten närmare.

Annica Collstam, lokalombudsman på Transport Stockholmsavdelning, bekräftar dock att det är just fortkörning som Stena recycling lyfter fram som orsak till avskeden.

Mats H Andersson är ombudsman på Transports förbundskontor och troligen den som ska genomföra den centrala förhandlingen:

– Utifrån det som framkommit finns inte ens saklig grund för uppsägning. Än mindre för avsked. Stena recyclings agerande framstår som märkligt.

Jesper Mortensen är transportchef på Stena Recycling och en av de ansvariga för hanteringen av de två miljöarbetarna.

– Jag har inga kommentarer alls nu. Om någon annan i företaget vill säga något kontaktar vi tidningen, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Gammal Sopgubbe:
    13 juli, 2020

    Jag har själv jobbat med Darko när jag arbetade på Stena och vi körde papper och plast. Han är världens bästa kollega och jag det stämmer absolut inte att han har kört för fort. Han är En väldigt lugn och tålmodigt kille. När jag jobbade med Darko så vad det jag som körde bilen mest. Men pga av många stoppar och stressigt jobb så var det han som lugnade ner mig och sa direkt till när jag körde över hastighetsbegränsningen. Han var alltid lugn och såg till att vi körde korrekt. Så efter många år med Darko så tror jag ABSOLUT inte att han har kört för fort på en 70 väg. Jag känner honom mycket väl och litar på honom. Jag förstår inte varför Stena gör detta mot honom? Är såklart påhittat! Förstår inte varför man väljer att gå tillväga på detta sättet? Stena recycling är ett stort företag och borde istället värna för de anställda som gör ett bra jobb. Jag har själv varit med om hur Stena behandlar sina anställda och är glad över att inte jobba där längre.
    Mvh Gammal SopGubbe

Lästips:

Transportarbetarens logga

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Transportarbetarens logga

Pierre Mollestam

…renhållningsarbetare hos NSR i Sveriges bästa miljökommun.

Fusk med YKB utreds av polisen

Chaufförer. Betala 9 000 kronor – och få ditt yrkeskompetensbevis. Den affärsidén sprack när Transportstyrelsen granskade en trafikskola i Boden – och avslöjade systematiskt fusk med YKB-kurser.

YKB-kravet gäller igen

Chaufförer. Kravet på yrkeskompetensbevis för chaufförer gäller under hösten igen. Undantaget tar slut den sista augusti – eftersom utbildarna räknar med att kunna hålla coronasäkra kurser.

Amazon.com

Amazon på väg till Sverige

Lager/Distrubution. E-handelsjätten Amazon har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. En lansering som svenska fack har oroat sig för i åratal.

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.