Staffan Ström, rektor vuxenutbildningen i Nacka kommun.
Close
Staffan Ström är rektorn som är nöjd med både Nackas politiker och sina lärare på komvux. Taxiförarutbildningen ska ge jobb, tänker han.
Close

Men, hur tänkte ni nu?

I Nacka pluggar närmare 30 personer till taxichaufför samtidigt som de trimmar sin svenska. Komvux står för utbildningen till en bransch med löner så pressade att chaufförer jobbar 60 timmar i veckan.

Staffan Ström är rektor för vuxenutbildningen i Nacka kommun, strax öster om Stockholm. Han är ytterst ansvarig för taxiförarutbildningen som vänder sig till mer eller mindre nyanlända invandrare.

1. Hur känns det att utbilda människor till ett jobb där löner sätts i procent och den som vill få ihop 20 000 i månaden tvingas jobba uppåt 60 timmar i veckan? Där 16 000 brukar bli månadsförtjänsten för den som jobbar normal heltid?

– Som jag ser det går vägen till integration genom arbetslivet. Det viktigaste är att få in en fot hos någon arbetsgivare i stället för att leva i utanförskap. Taxi kan vara ett instegsjobb som gör det möjligt att sedan gå vidare i yrkeslivet.

– Det ingår inte i min roll att värdera olika yrken eller branscher.

2. Det betyder att en bransch där kollektivavtal tillhör undantagen är ok? Där 35 procent av företagen är med i arbetsgivarorganisationen och en betydligt mindre andel av de anställda är med i facket?

– Jag utgår från att de som går utbildningen hamnar hos seriösa arbetsgivare. När Taxi Stockholm var intresserade och berättade att deras åkare har kollektivavtal kände jag mig trygg.

3. Och hur känns det att överetableringen gör att kommuner och landsting pressar ner priserna för samhällsresor som skolskjuts, färdtjänst, sjukresor? Vilket i sin tur gör att åkare kommer att pressa ner även de nyutbildade chaufförernas löner och villkor för att få uppdragen.

– Jag kan känna hur jag vill … Politikerna säger att eleverna väljer vad de vill utbilda sig till även inom SFY. Och man vet inte hur det ser ut i en bransch ett år framåt i tiden, inte på den lokala arbetsmarknaden.

– Men jag kan se liknande tendenser i min egen bransch, när kommuner upphandlar vuxenutbildning. Då tycker jag att ren priskonkurrens i offentliga upphandlingar kan göra att man binder ris åt sin egen rygg.

4. SFY? 

– SFY är en kombination av svenska för invandrare och yrkeskurser.

5. Hur funkar det i Nacka?

– Här har alla kommuninvånare rätt att läsa på komvux, och vi jobbar mycket med nyanlända. Utbildningsbrister är vanliga bland dem som får socialbidrag. Och politikerna vill förebygga att människor hamnar i ekonomiskt bistånd.

– Komvux är kommunens främsta integrationsprojekt, 70 procent av alla elever har ett annat modersmål än svenska. SFY är en del av vanliga komvux och kommunen betalar hundra procent.

6. Hur väljs SFY-yrkena ut? 

– Vi köper själva utbildningarna, men säger till skolorna att de kan erbjuda alla kurser som Skolverket godkänner och som efterfrågas.

7. Och då blev det taxi? 

– Lernia, som utför kursen, hade redan en relation med taxi och hörde att arbetsgivare i branschen ville rekrytera fler förare. Då uppmanade jag Lernia att utveckla den utbildningen. Mitt uppdrag är ju att ge kommuninvånarna den utbildning som skollagen ger dem rätt till – och som de kan få jobb efter.

8. Bjuds facket in till taxiförarutbildningen?

– Det står ingenting om facket i Skolverkets kursplaner, men Lernia har tagit fram utbildningen ihop med branschen. Jag skickar frågan vidare till de ansvariga där.

9. Så frågan går till Lernias Ola Brorsson: Är facket med?

– Nej.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tjejdag om flykteknik för gymnasiesökande

Caisa Alriksson

... gymnasieelev i Ronneby, som tycker att fler tjejer ska satsa på flygteknik.

utbildning av lastbilschaufförer.

Kommunerna utbildar fler lastbilsförare

Utbildning. Kommuner ökar sin vuxenutbildning av lastbilsförare. Med statliga pengar kommer 338 nya utbildningsplatser till.

Esmeralda Wenebro bakom ratten.

Transportplugg ger jobb

Utbildning. Gymnasielever som har pluggat fordon och transport får jobb efter skolan. Runt sju av tio arbetar dessutom i den bransch de har utbildat sig till.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).