Staffan Ström, rektor vuxenutbildningen i Nacka kommun.
Close
Staffan Ström är rektorn som är nöjd med både Nackas politiker och sina lärare på komvux. Taxiförarutbildningen ska ge jobb, tänker han.
Close

Men, hur tänkte ni nu?

I Nacka pluggar närmare 30 personer till taxichaufför samtidigt som de trimmar sin svenska. Komvux står för utbildningen till en bransch med löner så pressade att chaufförer jobbar 60 timmar i veckan.

Staffan Ström är rektor för vuxenutbildningen i Nacka kommun, strax öster om Stockholm. Han är ytterst ansvarig för taxiförarutbildningen som vänder sig till mer eller mindre nyanlända invandrare.

1. Hur känns det att utbilda människor till ett jobb där löner sätts i procent och den som vill få ihop 20 000 i månaden tvingas jobba uppåt 60 timmar i veckan? Där 16 000 brukar bli månadsförtjänsten för den som jobbar normal heltid?

– Som jag ser det går vägen till integration genom arbetslivet. Det viktigaste är att få in en fot hos någon arbetsgivare i stället för att leva i utanförskap. Taxi kan vara ett instegsjobb som gör det möjligt att sedan gå vidare i yrkeslivet.

– Det ingår inte i min roll att värdera olika yrken eller branscher.

2. Det betyder att en bransch där kollektivavtal tillhör undantagen är ok? Där 35 procent av företagen är med i arbetsgivarorganisationen och en betydligt mindre andel av de anställda är med i facket?

– Jag utgår från att de som går utbildningen hamnar hos seriösa arbetsgivare. När Taxi Stockholm var intresserade och berättade att deras åkare har kollektivavtal kände jag mig trygg.

3. Och hur känns det att överetableringen gör att kommuner och landsting pressar ner priserna för samhällsresor som skolskjuts, färdtjänst, sjukresor? Vilket i sin tur gör att åkare kommer att pressa ner även de nyutbildade chaufförernas löner och villkor för att få uppdragen.

– Jag kan känna hur jag vill … Politikerna säger att eleverna väljer vad de vill utbilda sig till även inom SFY. Och man vet inte hur det ser ut i en bransch ett år framåt i tiden, inte på den lokala arbetsmarknaden.

– Men jag kan se liknande tendenser i min egen bransch, när kommuner upphandlar vuxenutbildning. Då tycker jag att ren priskonkurrens i offentliga upphandlingar kan göra att man binder ris åt sin egen rygg.

4. SFY? 

– SFY är en kombination av svenska för invandrare och yrkeskurser.

5. Hur funkar det i Nacka?

– Här har alla kommuninvånare rätt att läsa på komvux, och vi jobbar mycket med nyanlända. Utbildningsbrister är vanliga bland dem som får socialbidrag. Och politikerna vill förebygga att människor hamnar i ekonomiskt bistånd.

– Komvux är kommunens främsta integrationsprojekt, 70 procent av alla elever har ett annat modersmål än svenska. SFY är en del av vanliga komvux och kommunen betalar hundra procent.

6. Hur väljs SFY-yrkena ut? 

– Vi köper själva utbildningarna, men säger till skolorna att de kan erbjuda alla kurser som Skolverket godkänner och som efterfrågas.

7. Och då blev det taxi? 

– Lernia, som utför kursen, hade redan en relation med taxi och hörde att arbetsgivare i branschen ville rekrytera fler förare. Då uppmanade jag Lernia att utveckla den utbildningen. Mitt uppdrag är ju att ge kommuninvånarna den utbildning som skollagen ger dem rätt till – och som de kan få jobb efter.

8. Bjuds facket in till taxiförarutbildningen?

– Det står ingenting om facket i Skolverkets kursplaner, men Lernia har tagit fram utbildningen ihop med branschen. Jag skickar frågan vidare till de ansvariga där.

9. Så frågan går till Lernias Ola Brorsson: Är facket med?

– Nej.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Transportarbetarens logga

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Snabbkoll: Studier

Ta en tugga av kunskapens frukt

Snabbkoll. Vad har du rätt till som anställd? Vilken roll har facket på jobbet? Hur ska du egentligen tolka kollektivavtalet? Det finns många saker du kan få svar på genom att gå en kurs.

Hallå där!

Lena Levin

… som är svensk projektledare i ett EU-projekt om jämställdhet och mångfald i transportsektorn!

Wilfred Mandla

”Bidra med vad du kan till cyklonens offer”

Världen. Wilfred Mandla, koordinator för Transports fackliga projekt i Malawi, vädjar till fackets medlemmar om hjälp efter cyklonen Idais dödliga framfart. – Bidra med vad du har. Allt behövs, människor har ingenting.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.