ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Samtidigt är jag stolt över vårt internationella arbete och det jobb som vi gjorde bland 2 500 deltagare på den internationella kongressen i Singapore.

Men självklart ska medlemmarna aldrig behöva oroa sig över vad vi använder förbundets resurser till. Som förbundsordförande finns inget viktigare för mig än medlemmarnas förtroende och jag ger mig inte förrän det är återupprättat. Jag har själv tagit initiativ till en översyn av verksamheten som ska ske helt utan min och övriga förbundsstyrelsens ledning.

Viktig seger

Ordning och reda i åkerinäringen är utan tvekan Transports största fråga. Det har det varit i många år. Däri ligger framför allt att komma tillrätta med den olagliga inrikestrafiken från låglöneländer i Europa, som dumpar villkor och äventyrar trafiksäkerheten på svenska vägar genom att använda sig av kryphål i det europeiska regelverket. Vi vet att detta är något som företag i Sverige systematiskt har utnyttjat med berått mod.

Ett sådant företag är Ikea och det har vi haft en dialog med dem om. Länge. Nu har den burit frukt. I min senaste ordförandekrönika berättade jag att vi hade frusit dialogen med Ikea för att det aldrig hände något. Det var mycket fint snack men ingen verkstad.

Ikea är inte bara Sveriges största transportköpare utan även global jätte och därför var det här en oerhört stor fråga på kongressen i Singapore. För mig är det uppenbart att det beslut som sedan kom från Ikea var ett resultat av ett internationellt samarbete och internationella påtryckningar.

Ikea har nu meddelat Transport att man avser att gå ut till alla sina transportörer som kör inrikes (regelbundet) i Sverige och kräva att de tecknar kollektivavtal med Transport eller har kollektivavtalsliknande villkor. Dessutom kommer Ikea inte att acceptera rena cabotageupplägg för inrikestrafik. Det är en enormt viktig seger i den här frågan och jag måste säga att jag tycker att det är modigt av Ikea eftersom det också kommer att ställa oerhört stora krav på efterlevnaden.

Mobilitetspaketet

Men detta var bara en, visserligen stor, transportköpare. Nu gäller det att fler visar samma mod och framför allt samma ansvar som Ikea. Det är det enda rimliga. Ingen kan längre låtsas som om de inte vet hur det går till på svenska vägar. Åtminstone inte med hedern i behåll.

När det gäller roten till detta, vilket är en rad EU-direktiv, så kommer jag i skrivande stund direkt från ett möte med infrastrukturminister Tomas Eneroth där vi har diskuterat mobilitetspaketet. Han ville ha vår syn på det som håller på att arbetas fram i Bryssel.

Mobilitetspaketet handlar bland annat om hur EU-parlamentet vill se de nya reglerna för utstationering inom transportsektorn, kör- och vilotider och cabotage. Jag är fullt medveten om att detta kräver internationella kompromisser och att vi inte kommer att få hela önskelistan. Men jag är lika fast bestämd att ta varje tillfälle i akt att föra fram vad som är viktigt för våra medlemmar och att inte ge upp förrän vi är så nära det bara går att komma.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tommy Wreeth

Det här kan bli bra för Europas chaufförer

Ordförandeord. När vi nu står inför en avtalsrörelse konstaterar jag att vi – Transport – bara är så starka som den sammanlagda styrkan av våra medlemmar. Vi är våra medlemmar; er vilja, er kunskap, er drivkraft.

Transportarbetarens logga

Paus i förhandlingarna om las

Facket. ”Parterna har hittills inte kommit överens om någonting i sak, det vill säga ingen fråga är slutförhandlad.” Med den gemensamma förklaringen tar nu LO, PTK och Svenskt Näringsliv, paus i förhandlingarna om nya lasregler till efter avtalsrörelsen.

Ställ fram sopkärlen!

Insändare. Sophämtarna ska inte behöva skada sig, skriver Truckworker.

Dags för facken att organisera cykelbuden

Debatt. Där ligger man på soffan en söndag och känner sig trött efter gårdagens hålligång. En pizza, eller kanske en hamburgare, skulle sitta bra.

Transport tar steg i rätt riktning

Insändare. Vi i Transportarbetareförbundet är medvetna om de orättvisa lönerna inom sjuk- och färdtjänstresor, skriver Transports ombudsman Mats Andersson i ett svar på en insändare från en missnöjd färdtjänstchaufför.

Avtalsrörelsen: Tidningsbud & reklamutdelare
Avtalsrörelsen tidningsbud

Hopp för buden

Tidningsbud. Det här handlar om en bransch under hård press – medier i allmänhet och tryckta tidningar i synnerhet. Utsatta och längst ut i kedjan finns tidningsbuden.

Tidningsbuden är väldigt lojala och plikttrogna. Det brukar arbetsgivarorganisationens Anders Bergqvist och Charlott Richardson höra från distributionsföretagen: ”Och de har en viktig demokratisk uppgift i dag, i tider av faktaförvrängning och spridning av rena lögner.”

Arbetsgivarsidan tar strid om arbetstiden

Medieföretagen. Arbetsgivarna vill ha flexibilitet. Facket vill ha betalt för hela arbetspasset. Lönerna lär följa de andra uppgörelserna i 2020 års avtalsrörelse för tidningsbud.

Annika Jonsson kör 17 mil varje arbetspass, Lennart Thuresson kör 12. Båda är veteraner bland tidningsbuden i Jämtland, och vet att man måste kunna byta ett däck om det blir punktering på natten.

Tidningsbud oroar sig för pensionen

Tidningsbud. Nog går det att försörja sig som tidningsbud – om man bor på landet i ett hus som är färdigbetalat. Däremot finns oron för att pensionen inte ska räcka, både hos Annika Jonsson och Lennart Thuresson.

Vilka förhandlar för oss?

Insändare. Jag har läst i kvällstidningar om att LO förhandlar om anställningstrygghet, samtidigt som Kommunal anklagar LO för att sälja ut anställningstryggheten.

Naturlag på tvärs med yrkesförarna

Ledare. Lägre löner ska lösa arbetslösheten bland unga och nyanlända. Det är en sorts naturlag. En del av ett marknadstänkande där hörnstenarna är konkurrens och jämvikt mellan tillgång och efterfrågan.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Den hårda vägen

Lastbilstillverkare. Kampen har förts i många år och böljat fram och tillbaka. Arbetsgivare mot arbetsgivare, arbetare mot arbetare. Men hittills utan segrare. När den ene fått in ett hårt slag kommer den andre snart med ett som är än värre. Vad kampen handlar om? Naturligtvis om striden mellan lastbilstillverkarna Scania och Volvo.

Kejsaren ÄR naken

Politik. Jag vet inte vad priset är för att vara som den lille pojken när han säger ”Men han har ju inget på sig!”, när kejsaren i HC Andersens saga står där naken inför folket. Men jag tar ändå risken och säger det: skrota januariavtalet Stefan Löfven!

Jag gillar Greta!

Klimatkamp. Jag har aldrig träffat miljöaktivisten Greta Thunberg. Men på lite omvägar känner jag till mer om henne än det som står i pressen. Och jag kan bara säga en sak: ta flyget hem Greta, du får det!

Det här kan bli bra för Europas chaufförer

Ordförandeord. När vi nu står inför en avtalsrörelse konstaterar jag att vi – Transport – bara är så starka som den sammanlagda styrkan av våra medlemmar. Vi är våra medlemmar; er vilja, er kunskap, er drivkraft.