Ledare

Lönekostnaden är avgörande för klimatet

Ledare. En hårt prispressad och lönedumpad åkerinäring kan aldrig bära ett klimatansvar. Branschen kommer inte att ha de ekonomiska muskler som krävs för att genomföra en bred omställning till ett fossilfritt samhälle.

Det är ganska många år sedan Transport började driva den ståndpunkten, liksom krav på åtgärder.

Tyvärr är den giltig även i dag. Visst, det finns positiva exempel. Åkerier som tankar förnyelsebar diesel och fordonstillverkare som går i bräschen för ny teknik.

Men ute på vägarna syns en annan verklighet. Lastbilstransporterna ökar. Och det är inte längre och tyngre fordon som dominerar. Alltså fraktlösningar som automatiskt ger lägre utsläpp per fraktat ton.

Det är dragbilar med trailer som i allt högre grad fyller parkeringar och rastplatser. Ekipage som lastar hälften av en 24-meters lastbil med släp. Dragbilar som tidigare synts i stora mängder främst i södra halvan av Sverige letar sig allt längre uppåt och inåt landet.

Slutsats? Det är inte lönsamt att lasta om godset till en ”rymligare” bil. Än mindre till järnväg. Varför inte det? Här har lönekostnaden förstås en avgörande betydelse. Dragbilen körs ofta av en chaufför som tjänar en tredjedel av en svensk avtalsenlig lön.

Parallellt ökar inslaget av lätta lastbilar explosionsartat. I dag kan man se fjärrchaufförer ta dygnsvilan i en trång hytt på en 3,5-tonsbil som får köras på vanligt B-kort. Här gäller inte krav på färdskrivare och inte EU:s kör- och vilotidsregler.

De lätta lastbilarna får normalt lasta 600-700 kilo. Poliskontroller har visat att många av bilarna körs med enorma överlass.

Bortsett från att det är olagligt och trafikfarligt, så förändrar det inte klimatekvationen. Ju mer gods som fraktas på lätta lastbilar, eller personbilar för den delen, desto sämre för miljön. Bränsleförbrukningen och klimatutsläppen blir minst tio gånger högre om lastpallen körs på en lätt lastbil, jämfört med en tung. (Om båda lastas fullt.)

Om vi ska ha en chans att nå klimatmålen måste polis och andra myndigheter på allvar börja kontrollera vägtrafiken.

Och det gäller inte bara godstrafik. Härvan kring Ringduve taxi i Skåne handlar inte bara om chaufförer som blivit blåsta på lönen. Här uppdagas också sanslösa arbetstider.

Det finns förare som jobbat uppåt 350 timmar i månaden. I taxi är det mer än dubbla heltidsjobb. Och timmarna är inte påhittade. De finns på lönebesked som Ringduve godkänt innan haveriet startade.

De sjuka arbetstiderna i taxibranschen är Arbetsmiljöverkets ansvar. Så hallå generaldirektören, det är hög tid att vakna nu. Och se till att du får politikerna med dig. De som upphandlar färdtjänsten har också ett stort ansvar för villkoren i taxi.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    31 mars, 2019

    Det är den låga intjänandegraden per timme som är den stora boven när det gäller arbetstid. Därför blir timantalet högt när det gäller taxi. Många bolag har inte samhällsresor på uppbunden arbetstid utan får samhällsresorna via anrop dvs. vid behov. Staten och Kommunerna har tryckt ut folk med bidrag etc, alldeles för många taxiförare har utbildats, vilket leder till osund konkurrens, speciellt i storstäderna. Det finns mer taxibilar i Stockholm per capita än i London. Lindqvist börjar fatta det här med omlastningar, de kostar pengar. Det är en av de största konkurrensnackdelarna med att anlita järnväg. I Sverige har vi stora kolsänkor iom våra skogar. det är skillnad i Tyskland med dess stora befolkning och skogfattiga land, där gör transporterna mer miljöskada än här. En Skoda pickup får lasta 500 - 550 kilo beroende på utförande (tjänstevikt 1100 kg). Att större lätta lastbilar bara får lasta 600-700 kilo är löjeväckande lågt. Gynnar det miljön med att köra dubbla turer när det gäller tågomlastningar?. Lustigt nog försöker man just öka lastvikten på timmertransporterna till ca 90 ton för miljöns skull. Det är ungefär dubbla vikten motsvarande en tysk tigertanks från andra världskriget. Krångliga och ökande regelverk leder till ökat fusk, ergo sum.

Lästips:

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Många problem återstår efter hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Perspektiv på hamnkonflikten

Perspektiv. Om tolv timmar kan konflikten bryta ut i hamnarna. Det är en komplicerad strid som väcker starka känslor, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

”Sverige har goda förutsättningar för en fossilfri framtid”

5 frågor. Om elva år förbjuds försäljning av nya fossilbilar. Samtidigt ska lastbilstrafiken köras närmast helt förnyelsebart. Med energi och digitalisering i portföljen är ministern Anders Ygeman (S) en av dem som ska se till Sverige kan rulla även i framtiden.

Granska företagen!

Insändare. Granska alla företag som inte erbjuder sina anställda friskvårdsbidrag eller semesterersättning och som lönedumpar.

Se till att arbetsgivaren anmäler arbetsolyckor

Insändare. Jag var med om en arbetsplatsolycka i november 2016 och är långtidssjukskriven på grund av den. Min arbetsgivare gjorde ingen anmälan till Arbetsmiljöverket och det ställer till stora problem.

Klimatet – en facklig fråga

Debatt. Vägen mot framtidens gröna jobb och hållbara ekonomi måste ha fokus på mänskliga rättigheter. Det gäller också inom det internationella biståndet.

Nu laddar vi för avtalsrörelsen

Ordförandeord. Avtalsrörelse 2020. Smaka på de orden! Det är dags att börja förberedelsen inför att förhandla fram nya avtal för våra medlemmar, något som är grunden i allt vi gör. Det, och sedan att se till att avtalen efterlevs och att ta striden för våra medlemmar när de inte gör det.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Politik är det obegripligas konst

Politik. Vad är det som händer? Den socialdemokratiska regeringen för en delvis ultrakonservativ politik med genomförande av marknadshyror och förändringar i anställningsskyddet. Något som inte ens Moderaterna vågade föreslå.

Påkörningen

Påkörd. Jag borde egentligen inte skriva om det här för ingenting hände ju. Eller nästan inget, där jag låg mörbultad men i stort sett oskadd på lastbilsparkeringen i Sillekrog.

En strömlös ledning

Efter stormen. Jag somnade inte förrän vid fyratiden på morgonen när orkanen Alfrida drog in. Stugan i skärgården skakade och de lösa nockplåtarna som jag borde satt fast i höstas hamrade och slog.

Vart är arbetarrörelsen på väg?

Debatt. Arbetarrörelsens två grenar, den fackliga och politiska, har problem med att få människor engagerade. Utan engagemang stannar rörelsen upp och dör så småningom.

Perspektiv på hamnkonflikten

Perspektiv. Om tolv timmar kan konflikten bryta ut i hamnarna. Det är en komplicerad strid som väcker starka känslor, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

Jobb på samma företag ger helt olika löner

Insändare. Så här orättvist ser det ut på samma företag! ”Peter” och ”Marie” fick båda anställning 2009 på samma företag som enbart kör samhällsbetalda resor (färdtjänst och sjukresor). Båda två har busskort med YKB och taxileg, men det är bara Peter som kör den större bussen som kräver busskort med YKB.

En lans för väktare och vakter

Ordförandeord. Det har varit mycket diskussioner om bevakningspersonal den senaste tiden. Det är bra. Vi borde prata mer om den yrkesgruppen och deras förutsättningar att göra sitt jobb.

Får vi ”gula” fack i Sverige?

Ledare. Hur länge kommer hamnkonflikten att pågå? Och vad blir lösningen? Svaret är nog att ingen i nuläget vet. Inte de inblandade parterna heller.

Bygg infrastruktur så att hela Sverige kan leva

Debatt. Den infrastruktur vi bygger i dag kommer att ha en inverkan på samhällsutvecklingen hundratals år framåt i tiden. Än i dag påverkas regioner av hur järnvägar byggdes under 1800-talet. Dagens infrastruktursatsningar bör därför bygga för det samhälle vi vill ha i framtiden lika mycket som de möter de behov som existerar just nu.

Nollvision – för vem?

Debatt. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda!