LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

På onsdagsmorgonen kom beskedet att fack och arbetsgivare gör ett nytt försök att komma överens om förändringar i lagen om anställningsskydd (Las), ett förstärkt omställningsskydd och helst också en ny a-kassa.

Förbundsordförande Tommy Wreeth sitter i LO:s styrelse och har följt förhandlingsturerna i månader. Han är kritisk. Under gårdagen diskuterade styrelsen en trevare från Svenskt Näringsliv om att återuppta las-överläggningarna.

Då hade LO-styrelsen precis innan ägnat två dagar åt att diskutera den stundande avtalsrörelsen och vilka av las-frågorna som eventuellt kunde lyftas in i de ordinarie löneförhandlingar som förbunden precis drar igång.

Trevaren från Svenskt Näringsliv skapade intensiv debatt och till slut gick LO-styrelsen till omröstning. Transport och fem andra förbund sa nej, ett la ner rösten och sju röstade för. Även LO:s ledning röstade för.

Det betyder att LO, PTK och Svenskt Näringsliv nu startar om på ny kula i morgon, torsdag.

En central fråga är förstås om det är någon idé. Var parterna förra gången verkligen så nära en lösning som det hävdas i efterdebatten?

Tommy Wreeth har själv inte ingått i den lilla fackliga delegation som mötte Svenskt Näringsliv öga mot öga. Men han är skeptisk:

– Det har hela tiden varit svårt att få besked om vad förhandlingarna verkligen sprack på. Flera i LO-styrelsen har begärt en sammanställning, svart på vitt. Varför är det så svårt att få fram den informationen?

Tommy Wreeths slutsats är att facken inom LO brottas med olika problem. För Transport, som har många småföretag som arbetsgivare, är själva grundtryggheten i anställningen livsviktig. Han säger:

– Några stora pengar finns ofta inte att mjölka ut om exempelvis ett åkeri tappat körningar och måste säga upp chaufförer. Här är turordningsreglerna avgörande. Arbetsgivaren ska inte godtyckligt kunna sparka ut äldre och slitna förare. Eller personer som tagit på sig fackliga uppdrag.

– IF Metall och industrin har andra bekymmer. Där handlar det om omstruktureringar och stora fabriker som hotas av nedläggning. En bra omställningsförsäkring är förstås väldigt viktig när hundratals arbetare sägs upp samtidigt. För Kommunal kan rätten till fast jobb och heltid väga tungt.

LO, PTK och Svenskt Näringsliv har ett dygn på sig att lösa upp knutarna, sedan ska ett eventuellt las-förslag läggas fram för LO: styrelse. Blir det ja där – eller nej – ska frågan i vilket fall som helst prövas i LO:s representantskap. Mötet är inplanerat till tisdag i nästa vecka.

I LO:s styrelse har vart och ett av de 14 förbunden en representant och en röst.

I representantskapet baseras rösterna på medlemsantal. Ju fler medlemmar, desto fler ombud med rösträtt. En minoritet av förbunden – om de är stora – kan därmed köra över majoriteten.

Vad hade behövts för att Transport skulle ha ställt sig bakom fortsatta förhandlingar?

– Kravet vi ställt är att Gudmund Toijers las-utredning måste skrotas. Så länge den ligger som en våt filt över förhandlingsbordet är parterna inte jämbördiga, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog är sjukskriven för att hon har en tumör i magen. Snart har hon varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS hjälper också till. Försäkringen toppar upp pengarna från Försäkringskassan med tio procent av hennes lön.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

”Vi måste vara offensiva”

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.