Mikael Lindmark och Fanny Bergsten
Close
Med bättre hälsa blir jobbet inte lika utmattande. Nu har Mikael Lindmark och Fanny Bergsten krafter kvar när de kommer hem – en stor skillnad jämfört med förra året.
Close

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

När Fanny Bergsten kommer hem från jobbet tar hon sig något att äta och snör sedan på löparskorna. Kroppen passar inte lika bra i soffan som tidigare. Efter ett år med hälsopepp från företagshälsovården vill den ut och röra på sig.

– Kroppen ber om det! Förr klarade jag knappt att springa två kilometer. Nu är mitt mål att pressa tiden på milen – jag ska ha lite bättre tid varje gång jag springer, säger hon.

Fruktskålar
Fruktfaten i fikarummet töms snabbt numera, även om de har konkurrens av fikabröd och godis på borden. Chaufförerna Fanny Bergsten och Mikael Lindmark har uteslutit socker ur kosten, båda två. Foto: Marika Sivertsson

Fanny Bergsten är en av 25 chaufförer vid Tekniska verken i Kiruna som har fått ta del av en hälsosatsning. Den pågick i ett år och det är nu ett halvår sedan den avslutades. De goda vanorna fortsätter av sig själva. Hennes kollega Mikael Lindmark instämmer i att viljan har ersatts av lust. Vanan att gymma sitter i, och med LCHF håller han koll på vikten – han och Fanny har gått ned tolv kilo var.

Själv ökade han i vikt mer av familjeskäl: Som elithandbollspelare har han alltid hållit sig i trim, men så kom barnen. Med tre knoddar och stillasittande jobb blev det svårt att upprätthålla den goda fysiken. Efter hälsosatsningen är bra kost och motion en självklar del av livet för hela familjen.

– Viktnedgången började egentligen lite tidigare, men med hälsosatsningen fick jag träna på arbetstid och då tog den fart. Min fru har hakat på också, hon är nästan mer aktiv än jag. Hon har till och med blivit hälsoinspiratör på sitt jobb, berättar han.

Sitter hela dagarna

De båda arbetskamraterna har parkerat intill varandra på återvinningscentralens gård. I sopbilen och grävmaskinshytten tillbringar de hela dagar sittande, och det försämrar deras förutsättningar för ett hälsosamt liv. Dels kan det vara svårt att gå ifrån, dels kräver yrket hög koncentration under hela arbetsdagen.

– När jag sitter i maskinen jobbar jag med huvudet. Det gäller att ha koll på vad som händer, att planera så att jag kommer fram med grävaren, att inte slänga in fel saker i krossen … jag är trött i huvudet och hungrig när jag kommer hem, och då är första tanken inte att ge sig ut och springa, säger Fanny Bergsten.

Men medarbetare på Tekniska verken har fri träning, så de kan gå vart de vill, efter arbetstid. Dagspass i slalombackarna ingår, liksom ridning eller yoga. Arbetsgivaren betalar per tillfälle. Med så många möjligheter är båda glada att orken är bättre.

Försämrade värden

Anledningen till satsningen är att företagshälsovården, som gör regelbundna hälsoprofiler, år för år sett hur chaufförers och maskinförares värden försämrats på flera olika områden. Vid tidigare försök att göra insatser har förbättringarna för just den gruppen uteblivit. Därför bestämde sig Tekniska verkens ledning för en riktad insats.

Cecilia Strandenhed
Cecilia Strandenhed, projektledare vid Företagshälsovården Kirunahälsan. Foto: Mattias Forsberg/Tekniska verken

– Nyckeln till framgångarna den här gången är uthålligheten, att programmet har varit obligatoriskt, och delaktigheten. De har själva fått berätta vad de behöver hjälp med, berättar Cecilia Strandenhed, projektledare vid Företagshälsovården Kirunahälsan.

Satsningen inleddes med att alla deltagare testades och fick en hälsoprofil. Under året som följde träffades gruppen varannan vecka på arbetstid. Fokus har varit fysisk aktivitet, men varje träff har haft både ett teoretiskt och ett fysiskt aktivt inslag. Provsvar, blodtryck, och liknande har följts upp och resultaten har varit viktiga i planeringen av olika insatser på individnivå.

– Vi kartlade också deras situation: Har de långpass, eller korta pass? Kan de gå ifrån och röra sig? Den största utmaningen är att de är fast i sina fordon. Ibland åker de många mil. Hur gör man då med luncher och mellanmål? Vi kontorsmänniskor kan ta med något nyttigt till lunchen och gå ut och ta en promenad, konstaterar Cecilia Strandenhed.

Individuella upplägg

Delaktigheten var väsentlig. Deltagarna har fått ge förslag på aktiviteter med utgångspunkt från vad som är relevant för var och en vid det givna tillfället. Vissa saker fick passas in i det individuella upplägget – en del behövde hjälp med viktminskning och kondition, andra mer med stress – andra kunde ingå i gruppträffarna, som exempelvis en matworkshop.

– Vi har haft många olika teman. Och vi har provat alla anläggningar i Kiruna – gym, utegym, kommunala anläggningar, multihallar. På varje nytt ställe har vi fått en rundvandring med visning av anläggningen, hur man bokar tid och så vidare. Och de som känner att de vill har fått teckna sig för ett kort.

Hon är väldigt glad för de goda resultaten, och för allas prestationer:

– Vi har haft underbara deltagare som också har känt att de är utvalda – de har tyckt att de har fått världens chans. De hade lika gärna kunnat känna sig utpekade. Men det finns ingenting viktigare än hälsan och jag tror att vi lyckades förmedla det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Monika Rundin och hunden Birk

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Lars-Åke Erlandsson

Hjälpåkaren från Ambjörnarp fortsätter att köra

Chaufför. Lars-Åke Erlandsson arbetade som lastbilschaufför i 42 år. I dag är han pensionär men kör fortfarande över hjälpsändningar till Lettland, något han gjort i nästan 25 år.

Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

Hård motvind för skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri

Åkeri. Två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på bilar med dubbla lastplan. Företaget kontrade med omplacering, påtvingade hälsokontroller, hot och skriftliga varningar. Nu väntar centrala förhandlingar i en tvist som blivit allt mer inflammerad.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.