Lätt att få jobb? Ja – för lastbilsförare och ordningsvakter

Godare tider. Arbetslösheten går neråt. Lättast att få jobb är det i Uppsala och Stockholms län. Men möjligheterna skiljer sig åt beroende på yrke. Vi tittar närmare på arbetsmarknaden för lastbilschaufförer, sopgubbar, tidningsbud, vakter, lager- och terminalarbetare. – Det blir fler jobb för lastbilschaufförer trots konkurrensen från utländska åkerier och förare, säger Annelie Almérus som är analytiker på Arbetsförmedlingen.

Hon har flera förklaringar till den goda arbetsmarknaden för dem som kör tunga fordon:

– En orsak är kravet på yrkeskompetensbevis. Branschen har förlorat en hel del äldre chaufförer som hoppade in när det behövdes, men som inte har gått YKB-utbildningen och därför inte får köra längre.

Ytterligare en orsak till efterfrågan på lastbilsförare är att det byggs för fullt i landet. Det krävs helt enkelt godstransporter till byggena.

Enligt Arbetsförmedlingens prognos är det under det närmaste året hyggligt lätt för en chaufför att få jobb i hela landet. Bara Gotland är undantaget.

I dag presenteras siffror över den totala arbetslösheten under januari. 7,8 procent av alla som ingår i arbetskraften är utan jobb. En mindre andel än i januari förra året. Men medan siffran ligger runt sex procent i de hetaste delarna av landet är den runt elva i Gävleborg och Södermanland.

– Den som har gymnasieutbildning har generellt bättre chans att få jobb, säger analyschefen Annika Sundén i en kommentar.

Genom att gå in på Arbetsförmedlingens hemsida kan du ta reda på hur framtidsutsikterna ser ut i olika branscher och yrken. När du har klickat dig fram till yrkeskompassen söker på önskade jobb. Där kommer besked om var i landet det går att hitta en anställning.

Yrkeskompassen berättar att konkurrensen om tidningsbudsjobben är hård det närmaste året. Efterfrågan skiljer sig lite åt sett över landet, men generellt minskar både antalet tidningar som ska delas ut och mängden direktreklam.

På lager och terminaler kommer det i och för sig att finnas mycket jobb att söka – men samtidigt är det många som söker just de jobben. Därför blir konkurrensen tuff, enligt Arbetsförmedlingen. Ökad handel via nätet ligger bakom att jobben blir fler.

Sopgubbar och återvinningsarbetare har en arbetsmarknad i balans, enligt Arbetsförmedlingen. Den som söker ett jobb borde också kunna få ett, lite beroende på var i landet man befinner sig.

I bevakningsbranschen finns framtidsjobb, visar statistiken. I takt med att övervaknings- och säkerhetsjobben blir fler blir det lättare för väktare och framför allt utbildade ordningsvakter att få jobb.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Tidningsbudet Roger Sjöberg

Tidningsbudet som älskar sitt jobb

Tidningsbud. Det kom som en chock. Chefen berättade om planerna på att sluta dela ut morgontidningen på morgonen. Sedan satte han sig ner. Tidningsbuden blev tysta, berättar budet Roger Sjöberg som väntar med att se det som ett definitivt besked.

Tidningsbud i bil

Tidningsbud avskaffas i Örnsköldsvik

Tidningsbud. Örnsköldsviks Allehanda ser ut att bli först: I maj nästa år räknar tidningen med att avskaffa tidningsbuden. Kvarvarande pappersläsare får vänta tills posten kommer. 53 tidningsbud riskerar att förlora jobbet.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.