Lätt att få jobb? Ja – för lastbilsförare och ordningsvakter

Godare tider. Arbetslösheten går neråt. Lättast att få jobb är det i Uppsala och Stockholms län. Men möjligheterna skiljer sig åt beroende på yrke. Vi tittar närmare på arbetsmarknaden för lastbilschaufförer, sopgubbar, tidningsbud, vakter, lager- och terminalarbetare. – Det blir fler jobb för lastbilschaufförer trots konkurrensen från utländska åkerier och förare, säger Annelie Almérus som är analytiker på Arbetsförmedlingen.

Hon har flera förklaringar till den goda arbetsmarknaden för dem som kör tunga fordon:

– En orsak är kravet på yrkeskompetensbevis. Branschen har förlorat en hel del äldre chaufförer som hoppade in när det behövdes, men som inte har gått YKB-utbildningen och därför inte får köra längre.

Ytterligare en orsak till efterfrågan på lastbilsförare är att det byggs för fullt i landet. Det krävs helt enkelt godstransporter till byggena.

Enligt Arbetsförmedlingens prognos är det under det närmaste året hyggligt lätt för en chaufför att få jobb i hela landet. Bara Gotland är undantaget.

I dag presenteras siffror över den totala arbetslösheten under januari. 7,8 procent av alla som ingår i arbetskraften är utan jobb. En mindre andel än i januari förra året. Men medan siffran ligger runt sex procent i de hetaste delarna av landet är den runt elva i Gävleborg och Södermanland.

– Den som har gymnasieutbildning har generellt bättre chans att få jobb, säger analyschefen Annika Sundén i en kommentar.

Genom att gå in på Arbetsförmedlingens hemsida kan du ta reda på hur framtidsutsikterna ser ut i olika branscher och yrken. När du har klickat dig fram till yrkeskompassen söker på önskade jobb. Där kommer besked om var i landet det går att hitta en anställning.

Yrkeskompassen berättar att konkurrensen om tidningsbudsjobben är hård det närmaste året. Efterfrågan skiljer sig lite åt sett över landet, men generellt minskar både antalet tidningar som ska delas ut och mängden direktreklam.

På lager och terminaler kommer det i och för sig att finnas mycket jobb att söka – men samtidigt är det många som söker just de jobben. Därför blir konkurrensen tuff, enligt Arbetsförmedlingen. Ökad handel via nätet ligger bakom att jobben blir fler.

Sopgubbar och återvinningsarbetare har en arbetsmarknad i balans, enligt Arbetsförmedlingen. Den som söker ett jobb borde också kunna få ett, lite beroende på var i landet man befinner sig.

I bevakningsbranschen finns framtidsjobb, visar statistiken. I takt med att övervaknings- och säkerhetsjobben blir fler blir det lättare för väktare och framför allt utbildade ordningsvakter att få jobb.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Anmärkningsvärt att lista taxi som bristyrke”

Arbetsmarknad. Lastbilschaufförer och taxiförare behövs det mer av, det säger Arbetsförmedlingen i rapporten Här finns jobben. – Det är klart att arbetsgivarna vill ha fler taxiförare när de avtalslösa växlarna många gånger bara betalar lön på provision, säger Transports Emil Burman.

Nya regler ger mer till de flesta deltidsarbetslösa

A-kassa. Den som är arbetslös på deltid ska börja räkna veckor i stället för dagar. Nya regler för a-kassa gäller från och med måndag den 15 maj. Det betyder fler ersättningsdagar för de flesta – men färre för andra.

”Nya tag för ordning i åkeribranschen”

Krönika. Helgerna är över och vi alla har börjat jobba igen. Ja i vart fall alla de av oss som har ett jobb att gå till.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Kultur
Hembiträdena Jasmin och Luz i sitt sovutrymme, Macao

Migrantarbetarnas drömmar

Syd- och Sydostasien. I tre år har Lennart Johnsson och Stefan F Lindberg rest i Asien och samlat på sig historier och fotografier med migrantarbetare. Resultatet är boken Drömmen om ett bättre liv.

Amanda Karlsson och Linnéa Bohlin i inspelningstagen.

Podden som tar mord på dödligt allvar

Lyssna. Fler och fler lyssnar på poddradio. Ofta från mobilen och inte sällan för att få arbetsdagen att gå lite fortare. När Linnéa Bohlin och Amanda Karlsson slog ihop sina intressen för dokumentärer och brott skapade de sin egen nisch i Mordpodden.