Lätt att få jobb? Ja – för lastbilsförare och ordningsvakter

Godare tider. Arbetslösheten går neråt. Lättast att få jobb är det i Uppsala och Stockholms län. Men möjligheterna skiljer sig åt beroende på yrke. Vi tittar närmare på arbetsmarknaden för lastbilschaufförer, sopgubbar, tidningsbud, vakter, lager- och terminalarbetare. – Det blir fler jobb för lastbilschaufförer trots konkurrensen från utländska åkerier och förare, säger Annelie Almérus som är analytiker på Arbetsförmedlingen.

Hon har flera förklaringar till den goda arbetsmarknaden för dem som kör tunga fordon:

– En orsak är kravet på yrkeskompetensbevis. Branschen har förlorat en hel del äldre chaufförer som hoppade in när det behövdes, men som inte har gått YKB-utbildningen och därför inte får köra längre.

Ytterligare en orsak till efterfrågan på lastbilsförare är att det byggs för fullt i landet. Det krävs helt enkelt godstransporter till byggena.

Enligt Arbetsförmedlingens prognos är det under det närmaste året hyggligt lätt för en chaufför att få jobb i hela landet. Bara Gotland är undantaget.

I dag presenteras siffror över den totala arbetslösheten under januari. 7,8 procent av alla som ingår i arbetskraften är utan jobb. En mindre andel än i januari förra året. Men medan siffran ligger runt sex procent i de hetaste delarna av landet är den runt elva i Gävleborg och Södermanland.

– Den som har gymnasieutbildning har generellt bättre chans att få jobb, säger analyschefen Annika Sundén i en kommentar.

Genom att gå in på Arbetsförmedlingens hemsida kan du ta reda på hur framtidsutsikterna ser ut i olika branscher och yrken. När du har klickat dig fram till yrkeskompassen söker på önskade jobb. Där kommer besked om var i landet det går att hitta en anställning.

Yrkeskompassen berättar att konkurrensen om tidningsbudsjobben är hård det närmaste året. Efterfrågan skiljer sig lite åt sett över landet, men generellt minskar både antalet tidningar som ska delas ut och mängden direktreklam.

På lager och terminaler kommer det i och för sig att finnas mycket jobb att söka – men samtidigt är det många som söker just de jobben. Därför blir konkurrensen tuff, enligt Arbetsförmedlingen. Ökad handel via nätet ligger bakom att jobben blir fler.

Sopgubbar och återvinningsarbetare har en arbetsmarknad i balans, enligt Arbetsförmedlingen. Den som söker ett jobb borde också kunna få ett, lite beroende på var i landet man befinner sig.

I bevakningsbranschen finns framtidsjobb, visar statistiken. I takt med att övervaknings- och säkerhetsjobben blir fler blir det lättare för väktare och framför allt utbildade ordningsvakter att få jobb.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Tidningsbudet Roger Sjöberg

Tidningsbudet som älskar sitt jobb

Tidningsbud. Det kom som en chock. Chefen berättade om planerna på att sluta dela ut morgontidningen på morgonen. Sedan satte han sig ner. Tidningsbuden blev tysta, berättar budet Roger Sjöberg som väntar med att se det som ett definitivt besked.

Tidningsbud i bil

Tidningsbud avskaffas i Örnsköldsvik

Tidningsbud. Örnsköldsviks Allehanda ser ut att bli först: I maj nästa år räknar tidningen med att avskaffa tidningsbuden. Kvarvarande pappersläsare får vänta tills posten kommer. 53 tidningsbud riskerar att förlora jobbet.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.