Ledare

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

I båda fallen handlar det om journalister som dödas. Vid båda morden har gärningsmännen gång på gång ändrat sina historier i takt med att bevisläget förändrats.
Både ute i Öresund och inne på Saudiarabiens konsulat har de ansvariga slingrat sig som ormar och försökt hävda att offren dött genom olyckshändelser. Om det vore sant blir fortsättningen ändå lika bisarr. Vilken normal människa styckar en inbjuden besökare som råkar ut för en olycka under visiten?
Kim Walls mördare dömdes till livstids fängelse tack vare ett framgångsrikt polisarbete.
Vad är sanningen i Istanbul? Efter en lång räcka lögner har de ansvariga i vart fall medgivit att Jamal Khashoggi dog inne på konsulatet, dit han kallats av den saudiska myndigheten. Om han nu dog under ett slagsmål, som påstås, var är kroppen?
En absurd detalj handlar om bevisen som anförs från Turkiets sida. Enligt uppgift finns inspelningar som gjorts vid själva mordet och sedan vid styckningen av kroppen.
Det mesta talar väl för att Turkiet buggat en utländsk beskickning. Varför just den saudiska? Eller sker det regelmässigt av ambassader och konsulat på turkisk mark?
I just det här fallet kan man kanske tycka att resultatet helgar medlen. Men det kastar ändå en skugga över president Erdogans regim.
En ljusglimt är ändå att Saudiarabien ser ut att få betala ett högt pris för mordet på Jamal Khashoggi. Fördömandena från omvärlden är många och andra länder har redan ställt in planerade besök i landet.
Det hade varit hedervärt om Sverige nu satte ner foten och avbröt vapenexporten till Saudiarabien – ett land som inte är en demokrati och som dessutom är inblandat i en väpnad konflikt i Jemen.
Tyvärr har Sverige valt att exportera vapen till en lång rad länder som räknas som ickedemokratier. Bland andra Thailand, Qatar, Pakistan och Algeriet. Organisationen Svenska Freds konstaterar att flera av mottagarländerna är krigförande.
Sedan början av 2000-talet har den svenska krigsmaterielexporten mer än tredubblats, till över elva miljarder år 2017. Vapenförsäljningen omgärdas av stränga regler. Men det är bestämmelser som svenska regeringar valt att tumma flitigt på genom åren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Perspektiv på hamnkonflikten

Perspektiv. Om tolv timmar kan konflikten bryta ut i hamnarna. Det är en komplicerad strid som väcker starka känslor, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

Taxikriget skakar Malmö

Våldsdåd. Ringduve taxi har också dragits in i de grova våldsdåd som drabbat Malmös taxinäring. Mord, skjutningar och bilbränder har ingått i det som medier döpt till Taxikriget.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Får vi ”gula” fack i Sverige?

Ledare. Hur länge kommer hamnkonflikten att pågå? Och vad blir lösningen? Svaret är nog att ingen i nuläget vet. Inte de inblandade parterna heller.

Perspektiv på hamnkonflikten

Perspektiv. Om tolv timmar kan konflikten bryta ut i hamnarna. Det är en komplicerad strid som väcker starka känslor, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

Jobb på samma företag ger helt olika löner

Insändare. Så här orättvist ser det ut på samma företag! ”Peter” och ”Marie” fick båda anställning 2009 på samma företag som enbart kör samhällsbetalda resor (färdtjänst och sjukresor). Båda två har busskort med YKB och taxileg, men det är bara Peter som kör den större bussen som kräver busskort med YKB.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Påkörningen

Påkörd. Jag borde egentligen inte skriva om det här för ingenting hände ju. Eller nästan inget, där jag låg mörbultad men i stort sett oskadd på lastbilsparkeringen i Sillekrog.

En strömlös ledning

Efter stormen. Jag somnade inte förrän vid fyratiden på morgonen när orkanen Alfrida drog in. Stugan i skärgården skakade och de lösa nockplåtarna som jag borde satt fast i höstas hamrade och slog.

Driving home for Christmas

Åkeri. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

En lans för väktare och vakter

Ordförandeord. Det har varit mycket diskussioner om bevakningspersonal den senaste tiden. Det är bra. Vi borde prata mer om den yrkesgruppen och deras förutsättningar att göra sitt jobb.

Får vi ”gula” fack i Sverige?

Ledare. Hur länge kommer hamnkonflikten att pågå? Och vad blir lösningen? Svaret är nog att ingen i nuläget vet. Inte de inblandade parterna heller.

Bygg infrastruktur så att hela Sverige kan leva

Debatt. Den infrastruktur vi bygger i dag kommer att ha en inverkan på samhällsutvecklingen hundratals år framåt i tiden. Än i dag påverkas regioner av hur järnvägar byggdes under 1800-talet. Dagens infrastruktursatsningar bör därför bygga för det samhälle vi vill ha i framtiden lika mycket som de möter de behov som existerar just nu.

Nollvision – för vem?

Debatt. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda!

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

Gör fackkurser obligatoriska!

Insändare Tycker att facken generellt gör ett bra jobb i Sverige, men man måste bli mycket bättre på att utbilda sina arbetare.