Ledare

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

I båda fallen handlar det om journalister som dödas. Vid båda morden har gärningsmännen gång på gång ändrat sina historier i takt med att bevisläget förändrats.
Både ute i Öresund och inne på Saudiarabiens konsulat har de ansvariga slingrat sig som ormar och försökt hävda att offren dött genom olyckshändelser. Om det vore sant blir fortsättningen ändå lika bisarr. Vilken normal människa styckar en inbjuden besökare som råkar ut för en olycka under visiten?
Kim Walls mördare dömdes till livstids fängelse tack vare ett framgångsrikt polisarbete.
Vad är sanningen i Istanbul? Efter en lång räcka lögner har de ansvariga i vart fall medgivit att Jamal Khashoggi dog inne på konsulatet, dit han kallats av den saudiska myndigheten. Om han nu dog under ett slagsmål, som påstås, var är kroppen?
En absurd detalj handlar om bevisen som anförs från Turkiets sida. Enligt uppgift finns inspelningar som gjorts vid själva mordet och sedan vid styckningen av kroppen.
Det mesta talar väl för att Turkiet buggat en utländsk beskickning. Varför just den saudiska? Eller sker det regelmässigt av ambassader och konsulat på turkisk mark?
I just det här fallet kan man kanske tycka att resultatet helgar medlen. Men det kastar ändå en skugga över president Erdogans regim.
En ljusglimt är ändå att Saudiarabien ser ut att få betala ett högt pris för mordet på Jamal Khashoggi. Fördömandena från omvärlden är många och andra länder har redan ställt in planerade besök i landet.
Det hade varit hedervärt om Sverige nu satte ner foten och avbröt vapenexporten till Saudiarabien – ett land som inte är en demokrati och som dessutom är inblandat i en väpnad konflikt i Jemen.
Tyvärr har Sverige valt att exportera vapen till en lång rad länder som räknas som ickedemokratier. Bland andra Thailand, Qatar, Pakistan och Algeriet. Organisationen Svenska Freds konstaterar att flera av mottagarländerna är krigförande.
Sedan början av 2000-talet har den svenska krigsmaterielexporten mer än tredubblats, till över elva miljarder år 2017. Vapenförsäljningen omgärdas av stränga regler. Men det är bestämmelser som svenska regeringar valt att tumma flitigt på genom åren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Det finns en stor grupp förlorare

Ledare. I de avtalsförhandlingar som redan startat är höjd avtalspension ett tungt fackligt krav. Huvudorsaken är förstås de katastrofalt låga allmänna pensionerna. De som blev resultatet av den stora pensionsblåsningen, förlåt pensionsreformen, för 20 år sedan.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Vi ligger efter i kampen mot lönedumpningen

Ledare. I Sveriges närmaste grannländer tar myndigheterna krafttag mot lönedumpningen i åkeribranschen.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Naturlag på tvärs med yrkesförarna

Ledare. Lägre löner ska lösa arbetslösheten bland unga och nyanlända. Det är en sorts naturlag. En del av ett marknadstänkande där hörnstenarna är konkurrens och jämvikt mellan tillgång och efterfrågan.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Lyckans pris

Förändring. Att bli fattig är nog mångas stora skräck. Men huvudpersonen, kvinnan i romanen Skred av Marit Sahlström, är långt ifrån fattig. Ändå är hon olycklig så till den grad att själva livet blir till en omöjlighet.

Sveriges sämsta åkeri?

Arbetsliv. Det går upp och det går ner i åkeribranschen. Saker som var stora för några år sedan såsom ägarbyten, konkurser eller folk som snodde åt sig körningar, kan vara små eller glömda i dag.

Den hårda vägen

Lastbilstillverkare. Kampen har förts i många år och böljat fram och tillbaka. Arbetsgivare mot arbetsgivare, arbetare mot arbetare. Men hittills utan segrare. När den ene fått in ett hårt slag kommer den andre snart med ett som är än värre. Vad kampen handlar om? Naturligtvis om striden mellan lastbilstillverkarna Scania och Volvo.

Det finns en stor grupp förlorare

Ledare. I de avtalsförhandlingar som redan startat är höjd avtalspension ett tungt fackligt krav. Huvudorsaken är förstås de katastrofalt låga allmänna pensionerna. De som blev resultatet av den stora pensionsblåsningen, förlåt pensionsreformen, för 20 år sedan.

Hållbara transporter inget för Ikea?

Ordförandeord. Jag har min bakgrund inom terminal och lager. Jag gillade mitt jobb och det var också det som lade grunden till mitt fackliga engagemang.

Politikerna och egot

Insändare. Ansvarstagandet från svenska politiker i riksdagen är obefintligt!

Vindarna vänder i svensk politik

Insändare. När Alliansen styrde landet infördes jobbskatteavdraget, den 1 januari 2007 kom det första. Det skulle leda till att fler jobbade mer lönsamt sades det. Men vad det har gjort är ett rejält stort håll i statsfinanserna.

Våldet måste stoppas

Insändare. Vi behöver stoppa våldet på tåg, bussar och yrkesförare.

Avtalsrörelsen har kommit i gång!

Ordförandeord. 2020 blir ett enormt spännande år. Jag känner både ödmjukhet inför den uppgift vi som förbund och jag som förbundsordförande står inför. Men också jävlar anamma inför det vi vet att arbetsgivarna arbetar för att förändra.

Ställ fram sopkärlen!

Insändare. Sophämtarna ska inte behöva skada sig, skriver Truckworker.