Ledare

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

I båda fallen handlar det om journalister som dödas. Vid båda morden har gärningsmännen gång på gång ändrat sina historier i takt med att bevisläget förändrats.
Både ute i Öresund och inne på Saudiarabiens konsulat har de ansvariga slingrat sig som ormar och försökt hävda att offren dött genom olyckshändelser. Om det vore sant blir fortsättningen ändå lika bisarr. Vilken normal människa styckar en inbjuden besökare som råkar ut för en olycka under visiten?
Kim Walls mördare dömdes till livstids fängelse tack vare ett framgångsrikt polisarbete.
Vad är sanningen i Istanbul? Efter en lång räcka lögner har de ansvariga i vart fall medgivit att Jamal Khashoggi dog inne på konsulatet, dit han kallats av den saudiska myndigheten. Om han nu dog under ett slagsmål, som påstås, var är kroppen?
En absurd detalj handlar om bevisen som anförs från Turkiets sida. Enligt uppgift finns inspelningar som gjorts vid själva mordet och sedan vid styckningen av kroppen.
Det mesta talar väl för att Turkiet buggat en utländsk beskickning. Varför just den saudiska? Eller sker det regelmässigt av ambassader och konsulat på turkisk mark?
I just det här fallet kan man kanske tycka att resultatet helgar medlen. Men det kastar ändå en skugga över president Erdogans regim.
En ljusglimt är ändå att Saudiarabien ser ut att få betala ett högt pris för mordet på Jamal Khashoggi. Fördömandena från omvärlden är många och andra länder har redan ställt in planerade besök i landet.
Det hade varit hedervärt om Sverige nu satte ner foten och avbröt vapenexporten till Saudiarabien – ett land som inte är en demokrati och som dessutom är inblandat i en väpnad konflikt i Jemen.
Tyvärr har Sverige valt att exportera vapen till en lång rad länder som räknas som ickedemokratier. Bland andra Thailand, Qatar, Pakistan och Algeriet. Organisationen Svenska Freds konstaterar att flera av mottagarländerna är krigförande.
Sedan början av 2000-talet har den svenska krigsmaterielexporten mer än tredubblats, till över elva miljarder år 2017. Vapenförsäljningen omgärdas av stränga regler. Men det är bestämmelser som svenska regeringar valt att tumma flitigt på genom åren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Det ser illa ut – och kan bli värre

Ledare. Sedan 2006 har den fackliga organisationsgraden minskat från 77 till 67 procent i Sverige. Bland arbetarna är nedgången än mer dramatisk. Från 77 till 59 procent.

Miljöpolitik på glid i Stockholm

Ledare. Kortsiktighet är det nya ledordet i Stockholms trafik- och energipolitik. I förarsätet sitter miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén.

Temperaturen gör det lätt att bli pessimist

Ledare. Larmrapporterna om jordens uppvärmning kommer allt tätare. Det har blivit svårare att blunda. Visst, det finns skeptiker eller rena förnekare som pratar om klimathysteri. En av dem lyckades bli president i ett av de länder som släpper ut mest klimatgaser.

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

En T-pod – världens första tunga, självkörande transport på allmän väg. Här körs den i Jönköping.

Personal kommer att behövas trots digitalisering

Debatt. Automatisering är inte lösningen på transportnäringens kompetensbrist. Därför efterlyser vi höga politiska ambitioner och fler utbildningsplatser. Annars hotas hela näringslivet.

Det ser illa ut – och kan bli värre

Ledare. Sedan 2006 har den fackliga organisationsgraden minskat från 77 till 67 procent i Sverige. Bland arbetarna är nedgången än mer dramatisk. Från 77 till 59 procent.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Vredens druvor

Läsupplevelse. En vanlig dag. E4:ans alla långtradare från öst med mest konsonanter på kapellen kör om mig, där jag ligger i åttiotvå kilometer i timmen. En del klarar det med marginal. Andra felbedömer avståndet och går in alldeles för nära så att jag tvingas bromsa eller gå ut i kanten. Men det gör inget för jag lyssnar på en fantastisk ljudbok: Vredens druvor av John Steinbeck.

Mamma!

Sorg. Det är mörkt nu. Min mamma har gått bort. Solen skiner visserligen nästan för jämnan men hos mig är det ständig halvskymning. Det har inte varit någon vidare vår i år. Först var det damen i en Tesla som inte begrep att man måste minska farten när man kör in till en mack. Hon fick sladd, körde på mig så att jag fick en flygtur som hette duga.

Hur ska det gå?

Avtalsrörelsen. Årets lilla löneförhöjning har kommit och snart drar nästa års avtalsrörelse i gång. Efter vad man kan läsa blir det ett normalt avtal inom transportbranschen. Ett som följer industrins så kallade märke. Alltså drygt två procents lönelyft. I vart fall arbetsgivarna verkar nöjda. Men hur kan de vara det?

Tommy Wreeth, Mattias Dahl, Li Jansson, Jerker Nilsson

Väktare och vakter behövs – men skärp kraven

Debatt. Vårvinterns granskningar av bevakningsbranschen belyser ett antal problem som vi måste ta på allvar. Det handlar om lämplighet och kontroller, men det handlar också om att de yrkesgrupper som är beredda att ställa sig mellan fara och medborgare ska ges rätt förutsättningar.

Miljöpolitik på glid i Stockholm

Ledare. Kortsiktighet är det nya ledordet i Stockholms trafik- och energipolitik. I förarsätet sitter miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén.

Vem betalar priset för fri frakt?

Ordförandeord. Antalet transporter i samhället ökar och tempot likaså. Varor ska helst inte ligga stilla alls och det som tidigare fick ta fem timmar att transportera ska nu förflyttas på tre.

Inför EU-valet
6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i Europeiska transportarbetarefederationens demonstration för schysta villkor i Bryssel?

Debatt / Inför EU-valet
EU-demonstration Bryssel

Löneklyftan i EU måste bort

Frank Moreels, Belgien: EU är ett enormt landområde med öppna gränser och fri handel. Löftet till oss var att friheten skulle skapa välstånd åt alla, och leda till ökad jämlikhet mellan ländernas medborgare. I politikens värld kallas det för konvergens, men den har ännu inte nått arbetarna i EU:s nya medlemsländer.

Lastbilshytt

Låt oss tända gnistan igen

Peep Peterson, Estland: Min far var internationell chaufför och vi levde på östra sidan av järnridån. Jag minns hans berättelser om långa resor till olika östeuropeiska länder på 1970- och 1980-talet.