Close
Transport har kopplat in ett delgivningsföretag i försöken att att få ut lönerna från Ringduve taxi. Det är första steget mot en konkursansökan.
Close

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

På Ringduve taxi har förarna nu väntat i tre veckor på januarilönen. Transport har kopplat in ett inkassobolag, som ännu inte lyckas nå de ansvariga med ett krav på löneutbetalning.

En betalningsanmaning är första steget om facket ska kunna försätta bolaget i konkurs.

– Det är bedrövligt. Ju längre det drar ut på tiden, desto mer riskerar förarna att förlora när den statliga lönegarantin ska beräknas, säger Lone Olsson, taxiombudsman på Transports Malmöavdelning.

Via förarna fick hon ta del av Torbjörns Olssons nya mejlutskick. Även Transportarbetaren har fått det.

Torbjörn Olsson fortsätter kritisera tidningen. Liksom Skatteverket, som inte efterskänker skatteskulder som Ringduve taxi dragit på sig.

I mejlet skriver han:

Dessvärre måste jag meddela att det inte kan bli någon löneutbetalning nu. Ingen får lön, inte ens jag. Sen, jag är dessvärre inte någon bank som kan låna er pengar. Jag är bara en anställd, precis som ni. Jag har dock lagt förslag om detta till ägarna och styrelsen.

Sista chansen att rädda bolaget är nog dessvärre i slutet av månaden. Skatteverket är helt omöjliga verkar det som och investerarna sätter inte till mer pengar om inte skatteverket ger med sig. En tråkig verklighet.

Bolaget är inte i konkurs. Inga ansökningar om konkurs finns i dagsläget. Media leker med er, ’de vill ha nya läsare’, fy på er i media som ljuger om så här viktiga saker.

Nej, en konkurs från utomstående är månader borta. Jag har däremot informerat bolaget att man för er anställdas skull kan ansöka om en egen konkurs. En sådan behandlas omedelbart, alltså i princip samma dag. Då behandlas er lönegaranti direkt, om så nu skulle bli fallet. Då har ni lönerna direkt. Alla andra vägar tar månader.

Transports ombudsman Lone Olsson bedömer att utsikterna för att chaufförerna ska få sina löner är mycket små. I en skriftlig information riktad till Ringduve taxis anställda skriver hon:

”Torbjörn Olsson är anställd av Ringduve taxi som ”ekonomisk expert”. Han talar om för de anställda att de inte får någon lön. För vilka ägare och för vilken styrelse har han påtalat att de anställda behöver sin lön?

Han anser att anställda arbetsvägrar, är illojala och nu inte ska få sin lön – på grund av att de som medlemmar sökt hjälp hos sin fackförening. Hjälp i en situation där de inte får lön och hamnar i ekonomisk kris.

Torbjörn Olsson hävdar att han jobbar för en ”fin framtid för bolaget” och påstår att bolaget inte är på väg in i en konkurs. Ja, det blir kanske en fin framtid för någon, men inte för dem som inte får sin lön.

Han hävdar att vissa anställda sagt upp sig själva. Men, nej. Det är ingen som sagt upp sig själv. Förare har frånträtt sina anställningar då företaget grovt åsidosatt en av en arbetsgivarens viktigaste förpliktelser – nämligen att betala ut lön.

I mejlet till de anställda påstår Torbjörn Olsson att den som anmäler sig till A-kassan får problem. Men Ringduve taxis personal anmäler sig inte till A-kassan, de skriver in sig på arbetsförmedlingen som arbetslösa och arbetssökande – på grund av att man varit tvingad att frånträda anställningen.

Transport är en medlemsorganisation som på bästa sätt och efter de förutsättningar vi får och har, försöker hjälpa våra medlemmar i en svår situation. En situation där en stor arbetsgivare totalt struntat i sina åtaganden.

Det är inte lätt för den som har drabbats att förstå att när vi ska städa upp efter en arbetsgivare som Ringduve taxi måste vi följa lagstiftningen. För många förare kan det nog kännas som om att det inte händer något. Men lagstiftningen är komplicerad och det tar tid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Pelle Axner:
    15 februari, 2019

    gör en egen fordran! lämna den själv till arbetsgivaren! där startar arbetet med konkurs! vänta inte på hjälp. jag har varit med och satt en arbetsgivare i konkurs på detta sätt! (taxiservice asif AB)

Lästips:

Allonias Sebhatu. Foto: Jan Lindkvist

Allonias Sebhatu

… som var drivande när taxiförare i Stockholm kämpade för bättre villkor 2014.

Transportarbetarens logga

Ny färdtjänsthärva under uppsegling i Skåne

Taxi. Förra året försattes Ringduve taxi i konkurs efter att ha lurat omkring 100 chaufförer på stora lönebelopp. En del av bilarna och färdtjänstkörningarna togs över av Lundafolket taxi. Nu upprepas historien. Förarna är blåsta på lön och taxibolaget har begärts i konkurs.

Taxiparkering Arlanda

Taxiliv

Bildreportage. Väntan på nästa körning, gatudans, schackspelande chaufförer och brinnande bilar på en parkering i Akalla. Följ med fotografen och taxiföraren Ulf Isacson på en rundtur i hans taxiliv i Stockholm.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Kaos på Gate gourmet

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.