Close
Transport har kopplat in ett delgivningsföretag i försöken att att få ut lönerna från Ringduve taxi. Det är första steget mot en konkursansökan.
Close

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

På Ringduve taxi har förarna nu väntat i tre veckor på januarilönen. Transport har kopplat in ett inkassobolag, som ännu inte lyckas nå de ansvariga med ett krav på löneutbetalning.

En betalningsanmaning är första steget om facket ska kunna försätta bolaget i konkurs.

– Det är bedrövligt. Ju längre det drar ut på tiden, desto mer riskerar förarna att förlora när den statliga lönegarantin ska beräknas, säger Lone Olsson, taxiombudsman på Transports Malmöavdelning.

Via förarna fick hon ta del av Torbjörns Olssons nya mejlutskick. Även Transportarbetaren har fått det.

Torbjörn Olsson fortsätter kritisera tidningen. Liksom Skatteverket, som inte efterskänker skatteskulder som Ringduve taxi dragit på sig.

I mejlet skriver han:

Dessvärre måste jag meddela att det inte kan bli någon löneutbetalning nu. Ingen får lön, inte ens jag. Sen, jag är dessvärre inte någon bank som kan låna er pengar. Jag är bara en anställd, precis som ni. Jag har dock lagt förslag om detta till ägarna och styrelsen.

Sista chansen att rädda bolaget är nog dessvärre i slutet av månaden. Skatteverket är helt omöjliga verkar det som och investerarna sätter inte till mer pengar om inte skatteverket ger med sig. En tråkig verklighet.

Bolaget är inte i konkurs. Inga ansökningar om konkurs finns i dagsläget. Media leker med er, ’de vill ha nya läsare’, fy på er i media som ljuger om så här viktiga saker.

Nej, en konkurs från utomstående är månader borta. Jag har däremot informerat bolaget att man för er anställdas skull kan ansöka om en egen konkurs. En sådan behandlas omedelbart, alltså i princip samma dag. Då behandlas er lönegaranti direkt, om så nu skulle bli fallet. Då har ni lönerna direkt. Alla andra vägar tar månader.

Transports ombudsman Lone Olsson bedömer att utsikterna för att chaufförerna ska få sina löner är mycket små. I en skriftlig information riktad till Ringduve taxis anställda skriver hon:

”Torbjörn Olsson är anställd av Ringduve taxi som ”ekonomisk expert”. Han talar om för de anställda att de inte får någon lön. För vilka ägare och för vilken styrelse har han påtalat att de anställda behöver sin lön?

Han anser att anställda arbetsvägrar, är illojala och nu inte ska få sin lön – på grund av att de som medlemmar sökt hjälp hos sin fackförening. Hjälp i en situation där de inte får lön och hamnar i ekonomisk kris.

Torbjörn Olsson hävdar att han jobbar för en ”fin framtid för bolaget” och påstår att bolaget inte är på väg in i en konkurs. Ja, det blir kanske en fin framtid för någon, men inte för dem som inte får sin lön.

Han hävdar att vissa anställda sagt upp sig själva. Men, nej. Det är ingen som sagt upp sig själv. Förare har frånträtt sina anställningar då företaget grovt åsidosatt en av en arbetsgivarens viktigaste förpliktelser – nämligen att betala ut lön.

I mejlet till de anställda påstår Torbjörn Olsson att den som anmäler sig till A-kassan får problem. Men Ringduve taxis personal anmäler sig inte till A-kassan, de skriver in sig på arbetsförmedlingen som arbetslösa och arbetssökande – på grund av att man varit tvingad att frånträda anställningen.

Transport är en medlemsorganisation som på bästa sätt och efter de förutsättningar vi får och har, försöker hjälpa våra medlemmar i en svår situation. En situation där en stor arbetsgivare totalt struntat i sina åtaganden.

Det är inte lätt för den som har drabbats att förstå att när vi ska städa upp efter en arbetsgivare som Ringduve taxi måste vi följa lagstiftningen. För många förare kan det nog kännas som om att det inte händer något. Men lagstiftningen är komplicerad och det tar tid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Pelle Axner:
    15 februari, 2019

    gör en egen fordran! lämna den själv till arbetsgivaren! där startar arbetet med konkurs! vänta inte på hjälp. jag har varit med och satt en arbetsgivare i konkurs på detta sätt! (taxiservice asif AB)

Lästips:

Jerker Johansson

”Procentlönen måste bort!”

Taxiförare. Efter fyra år som taxichaufför skulle Jerker Johansson kunna skriva en roman. Om ”procentlöneträsket”. Om tolv timmar långa körpass utan riktig rast. Om att halka runt på slitna sommardäck med gamla och sjuka bak i bilen.

Illustration avtalsrörelsen taxi

Taxi – en sjuk bransch

Taxiförare. Ständigt nattarbete från klockan 18 till 06, fem dagar i veckan. En arbetsvecka på 60 timmar. Betalningen är rakt ackord, procentlön. Foraförsäkringar finns. För chaufförer som betalar dem själva genom lägre lön.

Transportarbetarens logga

Taxi – vargarnas marknad

Taxi. Sex dagars jobbvecka och arbetspass på tio till tolv timmar. Så ser vardagen ut för många taxiförare i Stockholm. – Enkäten vi genomför just nu visar på stora skillnader mellan stad och landsort, säger Transports utredare Sofia Lindqvist.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv terminaljobb räddade i Örebro

Terminal. Tjugo terminalanställda hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Tredje trädet stoppade tidningsbud

Tidningsbud. Lotta Ringius som delar ut tidningar på Dalarö fick vägen blockerad av tre träd under natten. Tidningsbuden är bland de första som möter farorna med ett oväder som Ciara.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

Värdehanterare får behålla vilkoren

Bevakning. Loomis och Nokas värdehantering slås ihop till ett bolag när storaffären har gått igenom. Det betyder att alla anställda behåller sina anställningsår och villkor.

rabatt medlemsavgift

Transport värvar matbud med rabatt

Matbud. Matbuden på Foodora får rabatt av Transport. De som går med i facket slipper första avgiften på ungefär en hundralapp. Efter ett halvår får de dessutom pengar tillbaka.

Nya rutiner för deklarationen

Deklarationsdags. Funderar du på vart kontrolluppgiften har tagit vägen? Arbetsgivaren brukar skicka över en sådan långt innan det är dags att deklarera. Var lugn.

Sjukhus byter vaktbolag

Bevakning. Vaktbolaget Avarn uppfyller inte kraven. Efter att en väktare blev knivskuren utanför Norrtälje sjukhus säger kommunens vårdbolag upp avtalet med Avarn. Och tecknar nytt avtal med Securitas.