Ulf Jarnefjord har en bakgrund i Transport och jobbar med klimatfrågor för Europafacket, Etuc.
Close
Ulf Jarnefjord har en bakgrund i Transport och jobbar med klimatfrågor för Europafacket, Etuc.
Close

”Klimatanpassningen kommer påverka alla”

Klimat. Budskapet från FN:s klimatpanel är glasklart: nu måste utsläppen ner fort. Annars kan vi vänta oss två graders uppvärmning med ödesdigra konsekvenser. I Sverige kommer mer än en tredjedel av klimatutsläppen från transporter.

I början av augusti släpptes en ny klimatrapport från FN:s klimatpanel IPCC. Den befäste ytterligare att vi redan nu är inne i varmare tider. Forskarna och experterna bedömer att människan redan har höjt jordens temperatur med 1,1 grad sedan industrialiseringen startade.

Om vi fortsätter i samma takt som i dag är vi uppe i 1,5 grads höjning någon gång mellan 2030 och 2052.

Vid 1,5 graders temperaturhöjning kommer allt från höjda havsnivåer till ännu fler skogsbränder vara den nya verkligheten. Men det är ändå ett klart bättre scenario än för två graders uppvärmning, vilken anses vara det varmaste mänskligheten tros klara av att anpassa sig till.

Noll utsläpp 2050

För att klara ”bara” 1,5 graders uppvärmning skriver IPCC att mänskligheten måste minska klimatutsläppen med 45 procent av 2010 års nivå till och med 2030 och runt 2050 ska det vara netto noll utsläpp. I praktiken innebär det väldigt lite utsläpp, och de oundvikliga utsläppen ska köpas med nya tekniker som exempelvis koldioxidlagring.

– Man ska ha klart för sig att de flesta av oss läser sammanfattningen. Den har förhandlats fram politiskt. Mycket av det som står i den stora rapporten är betydligt dystrare.

Så säger Ulf Jarnefjord, han är transportare med bakgrund som regionalt skyddsombud i Göteborg. Han har bland annat jobbat med klimatprojekt för Transport, LO och jobbar med klimatfrågor på Europafacket Etuc. Han har deltagit i alla klimattoppmöten i över ett decennium.

Skeptisk

Ulf Jarnefjord är skeptisk till att vi klarar att hålla oss under 1,5 graders uppvärmning. I forskarnas scenario förutsätts att vi dels minskar våra utsläpp i rasande fart, dels utöver det måste nya teknologier som inte är färdigutvecklade för storskalig användning komma på plats.

– Det blir allt mer tydligt att man måste göra något väldigt radikalt för att minska utsläppen. Mycket mer radikalt nu än om man börjat i slutet av 1980-talet när alla fakta först presenterades. Nu talar vi om en utsläppsminskning på mellan 7 och 15 procent per år.

Varför anser du att det är en fråga facket ska engagera sig i?

– Det är enorma förändringar vi står inför och de kommer att påverka alla människor. Särskilt alla arbetare som jobbar i den fossildrivna industrin. Inte minst transportarbetarna. I Sverige kommer nära en tredjedel av alla utsläpp från transportsektorn och den måste bli helt fossilfri. Dessutom behöver de onödiga transporterna minska. Det som är förbundens viktigaste uppgift är att se till att fossiljobben ersätts med andra bra jobb och det är det som är utmaningen. Att det ska få ske på ett rättvist sätt. Jag har själv träffat polska kolgruvearbetare. De har lån precis som vi och deras jobb får inte bara försvinna utan måste ersättas av andra.

Fler jobb

Enligt Ulf Jarnefjord kan en omställning med mindre klimatutsläpp leda till fler jobb. Han pekar på utvecklingen i norra Västerbotten och Norrbotten som exempel.

– Men att det blir fler jobb innebär inte automatiskt att de blir schysta. Där har fackföreningsrörelsen en till uppgift att fylla.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.