Lastbilssläp i diket
Close
Christer Jonssons egen bild på lastbilssläpet som skar igenom den mjuka vägkanten och lade sig i diket.
Close

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Brandkåren bekräftar att vägen är smal och trång – och att vägkanterna är så lösa att tunga fordon välter ner i diket.

– Vägen är fruktansvärt dålig norr om Orsa, säger chauffören Christer Jonsson när han, två dagar efter incidenten, fortfarande inte har kunnat lämna Dalarna.

– Jag är på väg att hämta en ny dragstång nu, berättar han.

Christer Jonsson jobbar på ett åkeri i Uddevalla, men kör E45:an norrut ungefär en gång i veckan. Han transporterar kofoder från Hällekis i Västergötland till bönder norr om Östersund.

– Varje dag jag kommer hem och parkerar lastbilen efter den här körningen tänker jag ”skönt att jag klarade mig i dag också”.

Vad har du för tips till andra som kör E45 mellan Orsa och Sveg?

– Det finns inga alternativa vägar … så ta det jävligt försiktigt.

Per-Erik Jonsson, distriktschef på Brandkåren norra Dalarna, berättar för Mora tidning att många liknande avåkningar då lastbilar skär ner i diket inträffar på vägsträckan varje år.

– Vi har skrivit till Trafikverket två eller tre gånger för att försöka få vägen bredare och kanter som håller, säger Per-Erik Jonsson till tidningen.

På Trafikverkets pressavdelning har Camilla Hult utrett frågan för Transportarbetarens räkning:

– Vi känner till problematiken, säger hon och beskriver de två alternativ som myndigheten ser för den kritiserade delen av E45.

Ett sätt att få bort de skarpa kanterna där underlaget blir löst är att göra vägen smalare, inget som Trafikverket planerar.

Den andra lösningen är att bredda vägen och det förutsätter ändringar i den vägplan som myndigheten föreslår och regeringen beslutar om.

– Men där finns det andra projekt som ligger före, säger Camilla Hult.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars Gunnar Näs:
    10 augusti, 2019

    Hela sträckan orsa sveg skulle behöva göras nåt åt ,brukar ploga till västbacka från sveg det är halva sträckan mot orsa och vissa partier är smal och full i tjälskott så möter man en lastbil så är det på håret att man inte hakar i plogen på mötande ,under turistsesongen så sitter man som på nålar när takboxrallyt startar ..men i stället planeras en förbifart sveg för pengar man kunnat lägga ner på säkerhet och befintlig väg istället

  2. Jan Blomqvist:
    8 augusti, 2019

    Jag hamnade i kön vid detta tillfälle på väg norrut på semester, har kört den här vägen fullastad med betongelement 64 ton, till fjällen i mitt jobb. Man sitter med tungan rätt i mun och hoppas på det bästa sommar som vinter varje gång. Såg också att vägkanten skurit för detta ekipage.
    I vintras satt jag i Noppikoskibacken med full last, detta p.g.a oplogad väg c:a 2 dm då jag fick möte med personbil som inte tordas gå ut i vägkanten, så jag blev kvar..!

Lästips:

Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer. Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Olivera Pobra

”Jag skulle inte skylla på okunskap”

Bevakning. Regionala skyddsombudet Olivera Pobra tycker att företagen måste bli bättre på att anmäla händelser. Annars finns det ett stort mörkertal kring olyckor och tillbud.

10 största bevakningsbolagen

Mörkertal kring olyckor och tillbud?

Bevakning. Enligt lagen ska arbetsgivare anmäla allvarliga olyckor och tillbud till Arbetsmiljöverket. Transportarbetaren har gått igenom landets tio största företag i bevakningsbranschen. Genomgången visar att vissa företag anmäler ett stort antal olyckor och tillbud. Vissa knappt några alls.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.