Lastbilssläp i diket
Close
Christer Jonssons egen bild på lastbilssläpet som skar igenom den mjuka vägkanten och lade sig i diket.
Close

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Brandkåren bekräftar att vägen är smal och trång – och att vägkanterna är så lösa att tunga fordon välter ner i diket.

– Vägen är fruktansvärt dålig norr om Orsa, säger chauffören Christer Jonsson när han, två dagar efter incidenten, fortfarande inte har kunnat lämna Dalarna.

– Jag är på väg att hämta en ny dragstång nu, berättar han.

Christer Jonsson jobbar på ett åkeri i Uddevalla, men kör E45:an norrut ungefär en gång i veckan. Han transporterar kofoder från Hällekis i Västergötland till bönder norr om Östersund.

– Varje dag jag kommer hem och parkerar lastbilen efter den här körningen tänker jag ”skönt att jag klarade mig i dag också”.

Vad har du för tips till andra som kör E45 mellan Orsa och Sveg?

– Det finns inga alternativa vägar … så ta det jävligt försiktigt.

Per-Erik Jonsson, distriktschef på Brandkåren norra Dalarna, berättar för Mora tidning att många liknande avåkningar då lastbilar skär ner i diket inträffar på vägsträckan varje år.

– Vi har skrivit till Trafikverket två eller tre gånger för att försöka få vägen bredare och kanter som håller, säger Per-Erik Jonsson till tidningen.

På Trafikverkets pressavdelning har Camilla Hult utrett frågan för Transportarbetarens räkning:

– Vi känner till problematiken, säger hon och beskriver de två alternativ som myndigheten ser för den kritiserade delen av E45.

Ett sätt att få bort de skarpa kanterna där underlaget blir löst är att göra vägen smalare, inget som Trafikverket planerar.

Den andra lösningen är att bredda vägen och det förutsätter ändringar i den vägplan som myndigheten föreslår och regeringen beslutar om.

– Men där finns det andra projekt som ligger före, säger Camilla Hult.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars Gunnar Näs:
    10 augusti, 2019

    Hela sträckan orsa sveg skulle behöva göras nåt åt ,brukar ploga till västbacka från sveg det är halva sträckan mot orsa och vissa partier är smal och full i tjälskott så möter man en lastbil så är det på håret att man inte hakar i plogen på mötande ,under turistsesongen så sitter man som på nålar när takboxrallyt startar ..men i stället planeras en förbifart sveg för pengar man kunnat lägga ner på säkerhet och befintlig väg istället

  2. Jan Blomqvist:
    8 augusti, 2019

    Jag hamnade i kön vid detta tillfälle på väg norrut på semester, har kört den här vägen fullastad med betongelement 64 ton, till fjällen i mitt jobb. Man sitter med tungan rätt i mun och hoppas på det bästa sommar som vinter varje gång. Såg också att vägkanten skurit för detta ekipage.
    I vintras satt jag i Noppikoskibacken med full last, detta p.g.a oplogad väg c:a 2 dm då jag fick möte med personbil som inte tordas gå ut i vägkanten, så jag blev kvar..!

Lästips:

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Grönt ljus för trafikbyggen

Infrastruktur. Regeringen har gett klartecken för tio större byggen inom landets transportsystem. Byggstart i år gäller bland annat projekt i Dalarna, Mariestad och Göteborg.

Ojämlik vägstandard orsak till olycksrisk

Trafik. Risken att dö i olyckor på vägarna är betydligt högre i skogslänen i norr än i södra delen av landet. Kvaliteten på vägarna har avgörande betydelse, visar en ny rapport.

Erik Kornfeld, vd på Karlstads Energi. Foto: Pressbild

Säkerhet i fokus efter sopbilsolycka

Arbetsmiljö. I fallolyckan skadades en miljöarbetare svårt efter att ha släpats 50 meter efter sopbilen. För kommunala Karlstads Energi har konsekvensen blivit både en sexsiffrig företagsbot – och att vikten av säkerhetskultur lyfts inom hela bolaget.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.