Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Uppgiften kom fram i Arbetsdomstolen (AD) på tisdagen då Reno Nordens avdelningschef Jörgen Krestalica vittnade.

AD-processen är omfattande och under förhandlingarnas andra dag blev stämningen infekterad. Transport begärde att få kalla ett nytt vittne, Tommy ”Skalman” Stenqvist, efter att nya uppgifter framkommit. Arbetsgivarsidan motsatte sig begäran, men blev överkörd av rätten.

Annars var det inledningsvis arbetsgivarnas dag i rättsalen, efter att en rad sopgubbar hörts tidigare.

Förmiddagen gick åt till att försöka reda ut vad som egentligen gäller för arbetsgivare som vill begära så kallat första-dags-intyg av anställda som sjukskriver sig.

Krävs det särskilda skäl och gäller intyget också för den innevarande sjukperioden? Frågan aktualiserades av att 29 sopgubbar på Reno Norden sjukskrev sig tidigt i konflikten.

Intyget var motiverat och gäller för innevarande period, ansåg Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Nix, sa Transport, som kallat förre förbundsordföranden Lars Lindgren till vittnesbåset.

Reno Nordens avdelningschef Jörgen Krestalica var nästa person att vittna under ed. Han är gammal sopgubbe som sadlat om till arbetsledare, med ansvar för den dagliga driften i Stockholm.

Han konstaterade att nycklarna och inventeringen är en gammal stridsfråga.

– Det är beställaren, Stockholm Vatten, som bestämmer hur det ska gå till. Det finns ett motstånd bland sopgubbarna att lämna ifrån sig kunskapen och Transports uppfattning är att inventeringen inte är en arbetsuppgift som miljöarbetarna behöver göra.

Jörgen Krestalica fick sedan frågor om varför inventeringen, som staden ändå kräver, drog ut på tiden. Och hur det kom sig att den skulle starta just måndagen den 3 juli, mitt under semestrarna då många ordinarie sopgubbar var lediga.

Lösningen skulle bli att tre dubbelbemannade sopbilar fick med sig en inhyrd kontrollant som skulle registrera vilka nycklar som passade till vilket soprum.

Fick de utvalda sopgubbarna besked i förväg om inventeringen och att det kunde förlänga arbetet, som sker på ackord?

– De visste att inventeringen skulle starta den veckan, men inte vilka som skulle omfattas först. Vi hade ett möte med Stockholm vatten på fredagskvällen, vid klockan 22. Det fanns inte tid att förvarna sopgubbarna, sa Krestalica.

Vem avgjorde i vilken ordning trakterna skulle inventeras, undrade sopgubbarnas ombud från LO-TCO Rättsskydd, Susanne Lundberg. En av dem som skulle ut först var miljöarbetarnas fackliga ledare, Jan Spanedal.

– Det var Stockholm vatten som bestämde det, svarade Jörgen Krestalica.

På fredag hålls slutpläderingar i målet. Transport anser alltjämt att bråket i somras inte var en olovlig stridsåtgärd, utan att sopgubbarna fick besked som tolkades som avsked. Efter det valde närmare 50 anställda att säga upp sig.

Motparten hävdar att det visst var en olovlig strejk och att sopgubbarna inte skulle utföra någon nyckelinventering den aktuella juliveckan. Bara ha med sig inventerare ut på soprundan.

Reno Norden, som backas upp av Biltrafikens Arbetsgivareförbund, anser också att såväl sjukskrivningarna som uppsägningarna var stridsåtgärder – olovliga sådana. Det är frågor som Arbetsdomstolen inte prövat sedan 1930-talet.

Tommy ”Skalman” Stenqvist då?

Från arbetsgivarhåll hävdades i AD att Skalman gått med på att inventeringen skulle göras på det sätt Stockholm vatten bestämt, med inhyrda kontrollanter i sopbilarna.

– Stämmer inte! mullrade Skalman. Det enda vi var överens om var att vi inte var överens! Sopgubbarna ska inte göra någon inventering, men vi hindrar inte företaget från att göra det. Ni har ju nycklarna, det är bara att sticka ut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. G:
    15 december, 2017

    Låt dom jävla kontrollanterna gå runt hela stan med en rejäl knippa

Lästips:

Illustration avtalsrörelsen miljöarbetare

Fokus på arbetsmiljön

Miljöarbetare. Otrygga jobb med upphandlad sophämtning. Tuff arbetsmiljö i en tung bransch. Men i årets avtalsrörelse (som skjuts upp till hösten, på grund av coronaviruset) har mullret från Stockholms sopgubbar tystnat.

Transportarbetarens logga

Chaufförer i strejk mot Amazon

Chaufförer. Nu strejkar chaufförerna i Italien mot Amazon igen. De anser att arbetsförhållandena är avtalsvidriga och i vissa fall olagliga. Och från och med nu kommer de att följa alla regler till punkt och pricka.

Arbetsdomstolens entré

Uppseendeväckande dom om fridagar

Bussförare. Arbetsgivaren får förlägga fridagar på bortaort, det har Arbetsdomstolen beslutat. AD resonerar att förare kan ”uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid”. Uppseendeväckande, tycker Annett Olofsson på fackens juristbyrå.

Corona

Snabbprocess ska garantera skyddsutrustning

Färdtjänst. Särskilt viktiga yrkesgrupper ska få tillgång till skyddsutrustning snabbare. Från och med i dag ska Arbetsmiljöverket kunna genomföra snabba kvalitetskontroller utan att behöva vänta in CE-märkning.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.

Företag försöker tjäna pengar på dina försäkringar

Försäkringar. Transports medlemmar fick 77 miljoner kronor utbetalt från sina fackliga försäkringar förra året. Samtidigt varnar facket för företag som försöker tjäna pengar på medlemmarnas olyckor.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.