Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Uppgiften kom fram i Arbetsdomstolen (AD) på tisdagen då Reno Nordens avdelningschef Jörgen Krestalica vittnade.

AD-processen är omfattande och under förhandlingarnas andra dag blev stämningen infekterad. Transport begärde att få kalla ett nytt vittne, Tommy ”Skalman” Stenqvist, efter att nya uppgifter framkommit. Arbetsgivarsidan motsatte sig begäran, men blev överkörd av rätten.

Annars var det inledningsvis arbetsgivarnas dag i rättsalen, efter att en rad sopgubbar hörts tidigare.

Förmiddagen gick åt till att försöka reda ut vad som egentligen gäller för arbetsgivare som vill begära så kallat första-dags-intyg av anställda som sjukskriver sig.

Krävs det särskilda skäl och gäller intyget också för den innevarande sjukperioden? Frågan aktualiserades av att 29 sopgubbar på Reno Norden sjukskrev sig tidigt i konflikten.

Intyget var motiverat och gäller för innevarande period, ansåg Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Nix, sa Transport, som kallat förre förbundsordföranden Lars Lindgren till vittnesbåset.

Reno Nordens avdelningschef Jörgen Krestalica var nästa person att vittna under ed. Han är gammal sopgubbe som sadlat om till arbetsledare, med ansvar för den dagliga driften i Stockholm.

Han konstaterade att nycklarna och inventeringen är en gammal stridsfråga.

– Det är beställaren, Stockholm Vatten, som bestämmer hur det ska gå till. Det finns ett motstånd bland sopgubbarna att lämna ifrån sig kunskapen och Transports uppfattning är att inventeringen inte är en arbetsuppgift som miljöarbetarna behöver göra.

Jörgen Krestalica fick sedan frågor om varför inventeringen, som staden ändå kräver, drog ut på tiden. Och hur det kom sig att den skulle starta just måndagen den 3 juli, mitt under semestrarna då många ordinarie sopgubbar var lediga.

Lösningen skulle bli att tre dubbelbemannade sopbilar fick med sig en inhyrd kontrollant som skulle registrera vilka nycklar som passade till vilket soprum.

Fick de utvalda sopgubbarna besked i förväg om inventeringen och att det kunde förlänga arbetet, som sker på ackord?

– De visste att inventeringen skulle starta den veckan, men inte vilka som skulle omfattas först. Vi hade ett möte med Stockholm vatten på fredagskvällen, vid klockan 22. Det fanns inte tid att förvarna sopgubbarna, sa Krestalica.

Vem avgjorde i vilken ordning trakterna skulle inventeras, undrade sopgubbarnas ombud från LO-TCO Rättsskydd, Susanne Lundberg. En av dem som skulle ut först var miljöarbetarnas fackliga ledare, Jan Spanedal.

– Det var Stockholm vatten som bestämde det, svarade Jörgen Krestalica.

På fredag hålls slutpläderingar i målet. Transport anser alltjämt att bråket i somras inte var en olovlig stridsåtgärd, utan att sopgubbarna fick besked som tolkades som avsked. Efter det valde närmare 50 anställda att säga upp sig.

Motparten hävdar att det visst var en olovlig strejk och att sopgubbarna inte skulle utföra någon nyckelinventering den aktuella juliveckan. Bara ha med sig inventerare ut på soprundan.

Reno Norden, som backas upp av Biltrafikens Arbetsgivareförbund, anser också att såväl sjukskrivningarna som uppsägningarna var stridsåtgärder – olovliga sådana. Det är frågor som Arbetsdomstolen inte prövat sedan 1930-talet.

Tommy ”Skalman” Stenqvist då?

Från arbetsgivarhåll hävdades i AD att Skalman gått med på att inventeringen skulle göras på det sätt Stockholm vatten bestämt, med inhyrda kontrollanter i sopbilarna.

– Stämmer inte! mullrade Skalman. Det enda vi var överens om var att vi inte var överens! Sopgubbarna ska inte göra någon inventering, men vi hindrar inte företaget från att göra det. Ni har ju nycklarna, det är bara att sticka ut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. G:
    15 december, 2017

    Låt dom jävla kontrollanterna gå runt hela stan med en rejäl knippa

Lästips:

Transports fackklubb i Halmstads hamn

”I den här konflikten är alla förlorare”

Transportklubben i Halmstads hamn. Precis utanför fönstret pågår lastningen av en båt. Om 14 timmar går Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk. Det är en konflikt som också påverkar de 15 medlemmarna i Transports fackklubb i Halmstads hamn.

Göteborgs hamn

Storstrejk i hamnarna

Hamn. Om en vecka utbryter strejk i alla hamnar med HF-medlemmar. Hamnarbetarförbundet kommer i dag med ett kraftfullt varsel som svar på arbetsgivarnas varslade lockout. När arbetet blockeras av HF kan även Transports medlemmar i hamnarna dras in i konflikten.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Får vi ”gula” fack i Sverige?

Ledare. Hur länge kommer hamnkonflikten att pågå? Och vad blir lösningen? Svaret är nog att ingen i nuläget vet. Inte de inblandade parterna heller.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.