Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Uppgiften kom fram i Arbetsdomstolen (AD) på tisdagen då Reno Nordens avdelningschef Jörgen Krestalica vittnade.

AD-processen är omfattande och under förhandlingarnas andra dag blev stämningen infekterad. Transport begärde att få kalla ett nytt vittne, Tommy ”Skalman” Stenqvist, efter att nya uppgifter framkommit. Arbetsgivarsidan motsatte sig begäran, men blev överkörd av rätten.

Annars var det inledningsvis arbetsgivarnas dag i rättsalen, efter att en rad sopgubbar hörts tidigare.

Förmiddagen gick åt till att försöka reda ut vad som egentligen gäller för arbetsgivare som vill begära så kallat första-dags-intyg av anställda som sjukskriver sig.

Krävs det särskilda skäl och gäller intyget också för den innevarande sjukperioden? Frågan aktualiserades av att 29 sopgubbar på Reno Norden sjukskrev sig tidigt i konflikten.

Intyget var motiverat och gäller för innevarande period, ansåg Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Nix, sa Transport, som kallat förre förbundsordföranden Lars Lindgren till vittnesbåset.

Reno Nordens avdelningschef Jörgen Krestalica var nästa person att vittna under ed. Han är gammal sopgubbe som sadlat om till arbetsledare, med ansvar för den dagliga driften i Stockholm.

Han konstaterade att nycklarna och inventeringen är en gammal stridsfråga.

– Det är beställaren, Stockholm Vatten, som bestämmer hur det ska gå till. Det finns ett motstånd bland sopgubbarna att lämna ifrån sig kunskapen och Transports uppfattning är att inventeringen inte är en arbetsuppgift som miljöarbetarna behöver göra.

Jörgen Krestalica fick sedan frågor om varför inventeringen, som staden ändå kräver, drog ut på tiden. Och hur det kom sig att den skulle starta just måndagen den 3 juli, mitt under semestrarna då många ordinarie sopgubbar var lediga.

Lösningen skulle bli att tre dubbelbemannade sopbilar fick med sig en inhyrd kontrollant som skulle registrera vilka nycklar som passade till vilket soprum.

Fick de utvalda sopgubbarna besked i förväg om inventeringen och att det kunde förlänga arbetet, som sker på ackord?

– De visste att inventeringen skulle starta den veckan, men inte vilka som skulle omfattas först. Vi hade ett möte med Stockholm vatten på fredagskvällen, vid klockan 22. Det fanns inte tid att förvarna sopgubbarna, sa Krestalica.

Vem avgjorde i vilken ordning trakterna skulle inventeras, undrade sopgubbarnas ombud från LO-TCO Rättsskydd, Susanne Lundberg. En av dem som skulle ut först var miljöarbetarnas fackliga ledare, Jan Spanedal.

– Det var Stockholm vatten som bestämde det, svarade Jörgen Krestalica.

På fredag hålls slutpläderingar i målet. Transport anser alltjämt att bråket i somras inte var en olovlig stridsåtgärd, utan att sopgubbarna fick besked som tolkades som avsked. Efter det valde närmare 50 anställda att säga upp sig.

Motparten hävdar att det visst var en olovlig strejk och att sopgubbarna inte skulle utföra någon nyckelinventering den aktuella juliveckan. Bara ha med sig inventerare ut på soprundan.

Reno Norden, som backas upp av Biltrafikens Arbetsgivareförbund, anser också att såväl sjukskrivningarna som uppsägningarna var stridsåtgärder – olovliga sådana. Det är frågor som Arbetsdomstolen inte prövat sedan 1930-talet.

Tommy ”Skalman” Stenqvist då?

Från arbetsgivarhåll hävdades i AD att Skalman gått med på att inventeringen skulle göras på det sätt Stockholm vatten bestämt, med inhyrda kontrollanter i sopbilarna.

– Stämmer inte! mullrade Skalman. Det enda vi var överens om var att vi inte var överens! Sopgubbarna ska inte göra någon inventering, men vi hindrar inte företaget från att göra det. Ni har ju nycklarna, det är bara att sticka ut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. G:
    15 december, 2017

    Låt dom jävla kontrollanterna gå runt hela stan med en rejäl knippa

Lästips:

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Kristin Jesnes

Gig-jobb så in i Norden

10 frågor. Gig-ekonomi är bara ett modernt ord för korta påhugg. Det nya är att arbetstagaren får dem via sin mobil. Forskaren Kristin Jesnes blev intresserad av fenomenet när tidningar påstod att alla skulle arbeta på detta sätt i framtiden.

Transportarbetarens logga

Strejken avslutad – Foodora tecknar avtal med cykelbud

Avtal. Efter cykelbudens fem veckor långa strejk tecknar Foodora kollektivavtal i Norge. I veckan kommer Transport att kalla gigföretaget till förhandling.

Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

Hård motvind för skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri

Åkeri. Två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på bilar med dubbla lastplan. Företaget kontrade med omplacering, påtvingade hälsokontroller, hot och skriftliga varningar. Nu väntar centrala förhandlingar i en tvist som blivit allt mer inflammerad.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.