Ibland tvingas man till civil olydnad

Krönika Landets justitieminister Morgan Johansson har föreslagit att fackföreningar som känner till var papperslösa personer arbetar ska anmäla dessa till polisen för utvisning. Låt mig vara klar på en punkt: Det kommer aldrig bli fackets uppgift att vara en angivarorganisation!

Vi är för en reglerad invandring och är måna om att systemet för arbetskraftsinvandring är den väg som människor tar sig till vårt land för att arbeta och bygga en framtid för sig och de sina. Punkt slut.

Ordet papperslös används för människor som befinner sig i Sverige utan tillstånd. Barn till papperslösa räknas också in i gruppen. Däremot inte asylsökande som gömmer sig efter att ha fått nej på sin ansökan.

Det är av naturliga skäl svårt att beräkna hur många papperslösa och gömda människor som finns i Sverige. Enligt ungefärliga beräkningar från myndigheterna uppehåller sig mellan 10 000 och 35 000 papperslösa här, och av dessa är uppskattningsvis 2 000 till 3 000 barn. Det ligger också i sakens natur att papperslösa har mycket svårt att försörja sig – de tvingas till tiggeri och i värsta fall kriminalitet.

LO, TCO och Saco startade för några år sedan en organisation med namnet Fackligt center för papperslösa. Dit kommer ofta människor med hjärtskärande berättelser om hur de utnyttjats av skrupelfria arbetsgivare. Centret kan då slussa dessa ärenden till det fackförbund som organiserar just den arbetsplatsen. Centret arbetar också med råd och information till papperslösa, om till exempel den svenska modellen med kollektivavtal och arbetstagares rättigheter.

Det kan kännas hjärtlöst av en socialdemokratisk politiker som Morgan Johansson att uppmana folk till att bli angivare. Nu tror jag i och för sig att detta inte är Johansson personliga åsikt, utan ett ställningstagande han som landets justitieminister måste göra. Man kan inte förneka det faktum att vår regering och riksdag trots allt visar en medmänsklighet när de beslutade om regler för papperslösa.

Dessa innebär kortfattat att personer som gömmer sig efter att ha fått beslut om utvisning eller avvisning, och personer som vistas i landet utan att ha ansökt om tillstånd för detta, nu har laglig rätt till subventionerad vård i samma utsträckning som asylsökande. Till papperslösa vuxna ges rätt till subventionerad sjukvård och tandvård som inte kan vänta. Dessutom får papperslösa personer som inte fyllt 18 år fullständig vård, regelbunden tandvård samt läkemedel.

Alla barn mellan 6 och 18 år har dessutom laglig rätt att gå i skolan. Och skola och socialnämnd har numera ingen skyldighet att underrätta polisen om papperslösa familjer. Därför ter sig justitieministerns uppmaning till facket än mer märklig.

Civil olydnad är en metod för samhällsförändring. Det är en form av aktivism som går ut på att öppet och utan våld bryta mot en lag eller vägra följa vissa myndighetsbeslut och vara beredd att ta konsekvenserna av handlingen.

Det är facket redo för!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Lindgren hoppar av som ordförandekandidat

Ordförandeval. Transports tidigare ordförande Lars Lindgren kandiderar inte längre till ordförandeposten på kongressen i juni. Beskedet kom till valberedningen i dag på måndagsmorgonen.

Om sopor – och en och annan sopa

Debatt. Det gamla ordspråket ” Den som tiger han samtycker” ligger som ett skitigt täcke över många offentliga verksamheter, som i sin iver att anpassa sig släpper tyglarna och säljer bort samhällsviktig service och omsorg till internationella marknadskrafter vars mål är att tjäna så mycket slantar som möjligt till sina ägare.

Jag vill ge en ros till …

Agneta Larsson på Transports a-kassa, för trevligt och varmt bemötande när jag kontaktade a-kassan för första gången!

Välkomna till oss så tar vi ansvar tillsammans!

Ordförandeord. Kamrater, ni har förmodligen hört talas om problemen i Göteborgs hamn och att dessa också är huvudanledningen till att regeringen påbörjat en utredning av konflikträtten. En del av er såg kanske också Uppdrag Granskning som handlade om detta.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Därför tror jag inte på självgående lastbilar

Krönika. Alla är på tå: ingenjörer, logistikforskare, trafikplanerare, biltillverkare och allsköns konsulter. För nu är de på gång, de självkörande bilarna och framför allt lastbilarna!

Metoo i retur

Krönika. För oss som varit med ett tag är inte Metoo-upproret någon nyhet. Den stora kvinnokampen startade i slutet av sextiotalet och var som starkast på sjuttiotalet då varje del av samhället deltog.

Hur svårt kan det va?

Krönika. När jag började min chaufförsbana – för ett bra tag sen – körde jag en lastbil med tipp och kran som hette Volvo Raske. Så rask var den dock inte med sina knappt hundra hästkrafter. Styrservot satt i armmusklerna.

Landsvägens Nobelpris

Krönika. Vägen till Klockrike och Kärlek i Europa är boktitlar som är så vackra att bara de gör att man vill läsa böckerna. Den första är av Harry Martinsson, en gång nobelpristagare, och handlar om luffaren Bolle och hans liv efter vägarna vid förrförra sekelskiftet.

Lösa förbindelser

Krönika. Trots att jag är bemanningsanställd trivs jag rätt bra med mitt jobb. Visserligen kan den arbetsgivare jag varit inlejd hos i närmare sex år ge mig sparken på dagen. Men bemanningsjobbet är lite spännande, lite gambling – man vet aldrig var man hamnar.

Vem är fackpamp?

Ledare. I januari tog tv-programmet Uppdrag granskning upp konflikten i Göteborgs hamn, som primärt utkämpas mellan containerjätten APM Terminals och Hamnarbetarförbundet. Men även Transport har en nyckelroll i tvisten.

Ge medlemmarna betald utbildning om avtalet

Insändare. Jag önskar att facket skulle börja anordna regelbundna, återkommande fortbildningskurser i transportavtalet (löner, arbetstid, kör och vilotid osv) på betald arbetstid.

Metoo mobilskärm

Gärna tuff jargong, men ge fan i sexism och rasism

Debatt. Alltså. På tal om #metoo och #banaväg (som jag i skrivande stund inte vet vart det landar) och alla andra fantastiska hashtags och upprop mot sexuella trakasserier och övergrepp: Hör jag någon mer yppa orden ”äsch, jag tar det inte på allvar” eller ”jag kan stå upp för mig själv” – då kommer jag kräkas. Kaskadkräkas.

Orättvist att lägga över ansvaret på arbetarna

Ordförandeord. Det är sista ”ordföranden har ordet” för året och vi har en händelserik höst bakom oss. Vi har åstadkommit mycket tillsammans och jag är enormt stolt över det här förbundet och våra medlemmar. Det märks att vi är ett kampförbund!

Det som aldrig kom fram i AD

Ledare. I december stod närmare 50 sopgubbar inför skranket i Arbetsdomstolen. De krävs på ett rekordstort skadestånd, 5 000 kronor per person, efter sommarens uppmärksammade konflikt.

”Lägg den fackliga splittringen bakom er”

Debatt. Den 10 december öppnar världens största automatiserade hamnanläggning, Yangshangs djuphavshamn i Shanghai. Förarlösa kranar och automatiska godsflöden innebär inte att personalbehovet blir noll.

Nu räcker det!

Debatt. Tvister mellan kvinnliga kollegor ska lösas med oljebrottning, manliga kollegor diskuterar storleken på sina kvinnliga kollegors bröst, fulla manliga kollegor tar sina kvinnliga kollegor på brösten, skämt om att slå sin partner och att kvinnor hör hemma under frukostbordet där de ska suga av mannen.

Det här är inte bara kvinnornas strid

Ordförandeord. Inom facket är det nästan tjänstefel att säga att man är nöjd med ett avtal. Men när det gäller det taxiavtal vi nu har skrivit under är jag faktiskt både stolt och nöjd.