Ibland tvingas man till civil olydnad

Krönika Landets justitieminister Morgan Johansson har föreslagit att fackföreningar som känner till var papperslösa personer arbetar ska anmäla dessa till polisen för utvisning. Låt mig vara klar på en punkt: Det kommer aldrig bli fackets uppgift att vara en angivarorganisation!

Vi är för en reglerad invandring och är måna om att systemet för arbetskraftsinvandring är den väg som människor tar sig till vårt land för att arbeta och bygga en framtid för sig och de sina. Punkt slut.

Ordet papperslös används för människor som befinner sig i Sverige utan tillstånd. Barn till papperslösa räknas också in i gruppen. Däremot inte asylsökande som gömmer sig efter att ha fått nej på sin ansökan.

Det är av naturliga skäl svårt att beräkna hur många papperslösa och gömda människor som finns i Sverige. Enligt ungefärliga beräkningar från myndigheterna uppehåller sig mellan 10 000 och 35 000 papperslösa här, och av dessa är uppskattningsvis 2 000 till 3 000 barn. Det ligger också i sakens natur att papperslösa har mycket svårt att försörja sig – de tvingas till tiggeri och i värsta fall kriminalitet.

LO, TCO och Saco startade för några år sedan en organisation med namnet Fackligt center för papperslösa. Dit kommer ofta människor med hjärtskärande berättelser om hur de utnyttjats av skrupelfria arbetsgivare. Centret kan då slussa dessa ärenden till det fackförbund som organiserar just den arbetsplatsen. Centret arbetar också med råd och information till papperslösa, om till exempel den svenska modellen med kollektivavtal och arbetstagares rättigheter.

Det kan kännas hjärtlöst av en socialdemokratisk politiker som Morgan Johansson att uppmana folk till att bli angivare. Nu tror jag i och för sig att detta inte är Johansson personliga åsikt, utan ett ställningstagande han som landets justitieminister måste göra. Man kan inte förneka det faktum att vår regering och riksdag trots allt visar en medmänsklighet när de beslutade om regler för papperslösa.

Dessa innebär kortfattat att personer som gömmer sig efter att ha fått beslut om utvisning eller avvisning, och personer som vistas i landet utan att ha ansökt om tillstånd för detta, nu har laglig rätt till subventionerad vård i samma utsträckning som asylsökande. Till papperslösa vuxna ges rätt till subventionerad sjukvård och tandvård som inte kan vänta. Dessutom får papperslösa personer som inte fyllt 18 år fullständig vård, regelbunden tandvård samt läkemedel.

Alla barn mellan 6 och 18 år har dessutom laglig rätt att gå i skolan. Och skola och socialnämnd har numera ingen skyldighet att underrätta polisen om papperslösa familjer. Därför ter sig justitieministerns uppmaning till facket än mer märklig.

Civil olydnad är en metod för samhällsförändring. Det är en form av aktivism som går ut på att öppet och utan våld bryta mot en lag eller vägra följa vissa myndighetsbeslut och vara beredd att ta konsekvenserna av handlingen.

Det är facket redo för!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

S: Ge ordningsvakter mer att göra

Bevakning. Vilka befogenheter ska framtidens ordningsvakter ha? Socialdemokraterna vill se över reglerna och förlänga utbildningen.

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Vart är arbetarrörelsen på väg?

Debatt. Arbetarrörelsens två grenar, den fackliga och politiska, har problem med att få människor engagerade. Utan engagemang stannar rörelsen upp och dör så småningom.

Perspektiv på hamnkonflikten

Perspektiv. Om tolv timmar kan konflikten bryta ut i hamnarna. Det är en komplicerad strid som väcker starka känslor, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

Jobb på samma företag ger helt olika löner

Insändare. Så här orättvist ser det ut på samma företag! ”Peter” och ”Marie” fick båda anställning 2009 på samma företag som enbart kör samhällsbetalda resor (färdtjänst och sjukresor). Båda två har busskort med YKB och taxileg, men det är bara Peter som kör den större bussen som kräver busskort med YKB.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Påkörningen

Påkörd. Jag borde egentligen inte skriva om det här för ingenting hände ju. Eller nästan inget, där jag låg mörbultad men i stort sett oskadd på lastbilsparkeringen i Sillekrog.

En strömlös ledning

Efter stormen. Jag somnade inte förrän vid fyratiden på morgonen när orkanen Alfrida drog in. Stugan i skärgården skakade och de lösa nockplåtarna som jag borde satt fast i höstas hamrade och slog.

Driving home for Christmas

Åkeri. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

En lans för väktare och vakter

Ordförandeord. Det har varit mycket diskussioner om bevakningspersonal den senaste tiden. Det är bra. Vi borde prata mer om den yrkesgruppen och deras förutsättningar att göra sitt jobb.

Får vi ”gula” fack i Sverige?

Ledare. Hur länge kommer hamnkonflikten att pågå? Och vad blir lösningen? Svaret är nog att ingen i nuläget vet. Inte de inblandade parterna heller.

Bygg infrastruktur så att hela Sverige kan leva

Debatt. Den infrastruktur vi bygger i dag kommer att ha en inverkan på samhällsutvecklingen hundratals år framåt i tiden. Än i dag påverkas regioner av hur järnvägar byggdes under 1800-talet. Dagens infrastruktursatsningar bör därför bygga för det samhälle vi vill ha i framtiden lika mycket som de möter de behov som existerar just nu.

Nollvision – för vem?

Debatt. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda!

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.