Krönika

Hur ska det gå?

Davids krönika. Årets lilla löneförhöjning har kommit och snart drar nästa års avtalsrörelse i gång. Efter vad man kan läsa blir det ett normalt avtal inom transportbranschen. Ett som följer industrins så kallade märke. Alltså drygt två procents lönelyft. I vart fall arbetsgivarna verkar nöjda. Men hur kan de vara det?

De tycker att de kommer billigt undan. Men varje dag får jag ett antal jobberbjudanden på nätet: ”Vi är ett glatt gäng som nu utökar åkeriet”. Eller ett åkeri norr om Stockholm som på stående fot erbjuder 34 000 i månaden för någon långkörning.

Ändå är det bara de hoppfulla som annonserar. Flera åkare säger att det är meningslöst eftersom ändå ingen söker jobben. Tv har också visat reportage där stora linjeåkerier har tiotals bilar som ingen vill köra, stående på gården.

Då är det inte så konstigt att det ”glada gänget” gärna vill utöka sin verksamhet och ta hand om jobben – fast de har ju inte heller något folk …

Hur intressant är det för blivande chaufförer med ett avtal på runt 27 000 kronor i månaden? När lönerna borde ligga på långt över 30 000 för att någon ens ska söka sig till branschen.

Folk protesterar inte längre med vilda strejker och upprop. Man ”röstar med fötterna” i stället och överger det man inte tror på.

För de flesta vet numera vad det innebär att vara chaufför: att likt en robot jobba jämt och sällan hinna hem till kvällsmaten – om man ens är i hemstaden när arbetstiden är slut.

De runt artontusen man får ut efter skatt räcker knappt ens till att försörja en halv familj. Så för att få upp lönen behövs ett oändligt antal övertidstimmar och traktamenten. Som i sin tur omöjliggör just ett familjeliv. För vem vill vara tillsammans med en person som aldrig är hemma?

Skälet till att lönerna hållits nere hittills är till viss del den internationella konkurrensen. Men den verkar det faktiskt börja bli lite ordning på nu. Till och med rumänska åkare som etablerar sig i Sverige skriver kollektivavtal.

I stället är industrins stora våta dröm att det ska komma AI–robotar som kan köra lastbilarna. Ingenjörerna grubblar och grubblar, inte bara över hur man ska kunna köra förarlöst, utan också hur man ska få till automatiska lastningar och lossningar (Kanske ett ”walking floor” som skickar ut godset direkt på backen?)

Stora saker är på gång – hoppas man. Men vi med mänskliga händer måste ändå börja få den lön vi är värda för ett arbete som är långt mer komplext än vad många tror. Och till slut är det nog ingenjörerna som kommer att ersättas med AI-robotar. Långt före chaufförerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per Olof Lundin:
    8 maj, 2019

    Bra skrivet, så är verkligheten... jag tror att näringen har "bitit sig själv i nacken"!
    Jag är ju själv 70+ och har just förnyat mitt YKB för 5 år till... får se hur mycket
    jag kan jobba när jag blir 76..? Är det den verklighet vi vill ha..?? "Turken"

  2. Lena Blomquist, red:
    6 maj, 2019

    Transportarbetaren vill svara på kommentaren om bidrag till S. Fackförbundet ger inte ekonomiskt bidrag till något politiskt parti.
    http://www.transportarbetaren.se/sa-anvands-din-fackavgift/

  3. David:
    5 maj, 2019

    Det är ju inte konstigt det fattas chaufförer. Har kör i 20 år, sen jag var 18, men håller på att skola om mig pga lönen och arbetstiderna är så dåliga. Tror inte jag har haft en enda månad på 20 år utan att ha haft övertid eller övernattning. Det är nog dags att tänka om både för arbetsgivare och fack om hur man ska vända trenden men chaufförsbristen. För ingen vill jobba för 27000 i månaden i ett av Sveriges farligaste yrke.

  4. Robi Lindström:
    4 maj, 2019

    Instämmer till 100 med författaren. Löneutvecklingen har stått stilla, när digitala färdskrivare och YKB tvång infördes hette det att lönerna och uppskattningen av jobbet skulle stiga. Men det har ju inte hänt, eller hur? Samtidigt har längre körningarna övertagits totalt av forna öst statare och dom körningar som vi skandinaver har fått ha kvar har varit dom som kräver mera kompetens samt språkkunskaper. Även distributionspriserna har påverkats till den grad att lönsamheten pressats ner till en nivå där marginaler mest går att hitta genom att fuska med kör och vilotider. Endast genom att jobba ca 200 timmar och över i månaden har man kunnat få ihop till en lön som går att leva på. Tyvärr till bekostnad av livet i övrigt. Lade själv av med chaufförsyrket för strax över ett år sedan, var nog ett av dom bättre besluten som jag har fattat under dom senaste 20 åren eller så. Gillade jobbet (gör nog det fortfarande) men är rätt säker på att för egen del är det färdigjobbat som yrkeschaufför. Man kan ju tycka att när man som jag under lång tid samlat erfarenhet och spetskompetens i en bransch som kräver så mycket som chaufförsyrket så skulle grundlönen börja med en 3 åtminstone. Men tydligen inte så nu får det vara, finns andra jobb för den som är villig att ta i. Pengarna till vettiga chaufförslöner kommer nog fram till slut, när bristen blir så stor att det börjar påverka ekonomin hos dom "stora" transportörerna men där är vi inte ännu. Och då har många av oss lagt av och hittat andra yrken där man faktiskt även får vara hemma ibland. Så framtiden i transportbranschen kommer antagligen fortsättningsvis under lång tid att vara svår, snart även för det gänget som sitter på pengarna.

  5. Torbjörn Lennartsson:
    4 maj, 2019

    Jag är inte medlem i transport. Men som jag och min arbetsgivare brukar säga i denna frågan så vore det bra om ni i transport kunde sätta press på avtalet. För i min bransch ( jag kör rundvirke ) skulle ni kunna pressa upp avtalet med tio procent så måste södra i mitt fall betala åkaren vad det kostar. I ett sådant läge skulle jag kunna tänka mig att bli medlen igen. Jag gick ur facket för över tjugo år sedan på grund av en uppsägning så att min åkare var tvungen att säga upp mig.

  6. Thord Jansson:
    4 maj, 2019

    Jag tycker att Transport skall dra in alla bidrag till Socialdemokraterna genast och när dom blir ett arbetarparti kanske dom kan få lite.
    Tycker även att Transport ska demonstrera/protestera mot vansinnet att hela tiden höja skatt på bränslet.
    (Dvs, sluta att sticka huvudet i sanden och bli en fackförening som kämpar för oss arbetare)
    Det kommer i en nära framtid slå ut seriösa åkerier och drabbar även oss arbetare som måste använda bilen.(landsbygden)
    Man kan inte stötta ett parti som hela tiden höjer skatten på drivmedel och pratar om miljön.
    Det är bara ett svepskäl för att dom inte kan hantera rikets penningar....
    Ps, är absolut för att vi måste göra nåt åt miljön
    Men ser inte att det där är rätt sätt/enda.
    Mvh. Thord Jansson

  7. Janne Nilsson:
    4 maj, 2019

    Då kanske transport borde gå i bräschen och skrota 'märket' och verkligen kräva rejäla lönelyft. Har ju givetvis inget hopp om detta för hela fackföreningsrörelsen har tyvärr korrumperats.

  8. Nick:
    4 maj, 2019

    Bra skrivet ! Efter 31 år i branchen så börjar lusten tryta inte bara för mig m många fler. Våra vänner hemmavid ligger på 30 o uppåt i lön och sover hemma varje natt medans vi andra på 27 ligger ute 10-12 nätter i mån. Bara iår har vi ett manfall på 7 chaufförer så blir d ingen ändring snart så är vi fler som går över till annan arb marknad.

  9. Thomas Laursen:
    4 maj, 2019

    Ett bra intressant inlägg. Så sant om hur det är att köra långdistans. Man måste ha en förstående fru. Inga barn hemma. Har kört allt utom bränsle. Sämst var löstrailer dragningar för DSV. Bäst för Schenker. Det var allra bäst med NON och Börje Jönsson. Det var på den goda tiden med Lomme och Kent Persson som förmän. Rena öknen hos GP Last.

  10. Ted:
    2 maj, 2019

    Det här har jag påtalat för transportarbetareförbundet i åratal, tyvärr utan att få gehör.
    Vår grundlön måste upp och det rejält, vi har ingen löneglidning utan det är lägstalönen som gäller på de flesta arbetsplatser.
    I byggsvängen är 35000 i grundlön inget konstigt, kämpa åt samma nivå för chufförer.

    Vad gäller våra traktamenten har de stått stilla i många år nu, maten och dusch längs vägarna har
    däremot inte gjort det, bedrövligt.

Lästips:

Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

David Ericsson

Då var fallet löst?

Davids krönika. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Ett andetag

Arbetare. Den här krönikan ska inte handla om coronan, covid-19. Den ska inte handla om att regering och riksdag inte tillsett att regionerna hållit beredskapslager. Inte heller om att samtliga myndigheter: Folkhälsomyndigheten, MSB, Socialstyrelsen, regionerna, kommunerna, riksdag och regering, inte en enda av alla instanserna har lyft ett finger för att i förväg skydda sin befolkning mot pandemier.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Hur många hundra miljoner bjuder du på?

Ledare. Mil efter mil av asfalt. Mobilens gps-app mäter farten och ger lite underhållning längs den monotona E4:an. Då och då hamnar jag bakom lastbilar, svenska eller utländska. Många tycks ligga kring 87–88 kilometer i timmen. Det vill säga 10 procent över laglig hastighet.

Vi har några viktiga fajter att klara av

Ordförandeord. Det här året, 2020, har verkligen skakat om det mesta som vi känner som bekant. Och det har redan gett oss en ny verklighet full av utmaningar och möjligheter. Jag kan se att många därute hjälps åt och drar lasset åt samma håll. Det är något bra och fint som sker runt den gemensamma fienden corona.

Facklig samling – 10 fackliga organisationer

Vi vill stärka det brottsförebyggande arbetet

Debatt. Det brottsförebyggande arbetet måste stärkas genom en bred mobilisering från hela samhället. Nu inleder vi ett långsiktigt samarbete för att bromsa den negativa utvecklingen, med en kriminalitet som sjunker allt lägre ner i åldrarna. Vi påbörjar arbetet med facklig samling för att stärka det brottsförebyggande arbetet och samordna det tidiga stödet till barn och unga i riskzon.