ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Den totala högersväng av politiken som har målats upp kan komma att drabba våra medlemmar och andra arbetare hårt, men även svensk arbetarrörelse. Den innefattar bland annat beslut om marknadshyror vid nyproduktion och en uppluckring av arbetsrätten.

Socialdemokraterna har sannolikt gjort vad de har bedömt vara nödvändigt i ett mycket svårt läge, och jag är fullt medveten om att i en förhandling får man aldrig allting. Men att så totalt sälja ut det som är kärnan i vår rörelse, tryggheten för vanligt folk på arbetsmarknaden, är att inte bara gå ett steg för långt. Det är att kliva snett, vricka foten och ramla ner i diket.

Därför litar jag på Vänsterpartiets misstroendelöfte som innebär att de kommer att göra allt för att arbetsrätten ska värnas. Transport kommer alltid att stå upp för våra medlemmar och deras villkor. Vi kommer att fortsätta att ha en dialog med de partier som delar de värderingarna.

Med detta sagt är jag samtidigt lättad över att Sverige slipper en blåbrun regering som hade varit direkt förödande för vanliga arbetare. Men det kommer att bli en orolig tid för fackföreningsrörelsen framöver, och därmed för socialdemokratin. Inte heller vi är någon dörrmatta.

Några andra som verkar ha kört i diket fullständigt är Arbetsmiljöverket. De senaste veckorna har det varit stort fokus på arbetsmiljöfrågor. Med rätta.

Bara i år har tre personer dött på jobbet. I skrivande stund har vi en bärgare från Dalarna som ligger med livshotande skador på Akademiska sjukhuset och en väktare i Ystad som slagits ner och misshandlats i samband med ett värdetransportrån.

Frågan är hur mycket pengar det är rimligt att tjäna genom att utsätta andra människor för livsfara. Går det ens att värdera? Svaret borde vara nej, men vi vet naturligtvis att det görs den typen av avvägningar överallt i samhället.

Men när det gäller att tillåta ensamarbete för väktare vid värdetransporter handlar det bara om kortsiktig girighet och cyniskt utnyttjande av människor. Transport har drivit på för dubbelbemanning ända sedan arbetsgivarna fick Arbetsmiljöverket att ändra sig i frågan 2018.

Lika förfärade var vi när Arbetsmiljöverket plötsligt slopade kraven på TMA-bilar. Vi har hela tiden varnat för att det kan bli ett konkurrensmedel då det finns pengar att spara på att inte kalla in TMA-fordon. Dessutom verkar det vara en vanlig missuppfattning att den anställda ska ta över riskbedömningen från arbetsgivaren (det kan vi ju dessutom lista ut hur bra det blir om man luckrar upp las).

Det gör mig så outsägligt förbannad att det ska behöva vara så här! Samtidigt blir jag stärkt i att vi lagt väldigt mycket resurser på arbetsmiljöarbete och att vi kommer att vara högljudda och kanske inte alltid så enkla att ha och göra med för Arbetsmiljöverket framöver, eller för arbetsgivarna.

Våra medlemmars trygghet och villkor kommer först. Alltid. Allt annat är orimligt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jättevarsel på Arbetsförmedlingen

Politik. LO och Transport oroas över att nedskärningarna drabbar arbetsmarknadens mest utsatta.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Ny regering – infrastrukturen får ett eget departement

Politik. Statsminister Stefan Löfven (S) har presenterat sin regering och den politiska inriktningen. Den politiska linjen ligger fast från överenskommelsen mellan S, MP, L och C. Anders Ygeman gör comeback i regeringen och blir minister på det nya infrastrukturdepartementet.

Bygg infrastruktur så att hela Sverige kan leva

Debatt. Den infrastruktur vi bygger i dag kommer att ha en inverkan på samhällsutvecklingen hundratals år framåt i tiden. Än i dag påverkas regioner av hur järnvägar byggdes under 1800-talet. Dagens infrastruktursatsningar bör därför bygga för det samhälle vi vill ha i framtiden lika mycket som de möter de behov som existerar just nu.

Nollvision – för vem?

Debatt. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda!

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

En strömlös ledning

Efter stormen. Jag somnade inte förrän vid fyratiden på morgonen när orkanen Alfrida drog in. Stugan i skärgården skakade och de lösa nockplåtarna som jag borde satt fast i höstas hamrade och slog.

Driving home for Christmas

Åkeri. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

Gör fackkurser obligatoriska!

Insändare Tycker att facken generellt gör ett bra jobb i Sverige, men man måste bli mycket bättre på att utbilda sina arbetare.

Debatt: Facket & framtiden

På en död planet finns inga jobb

Ulf Jarnefjord: Utsläppen av växthusgaser måste minskas drastiskt för att den globala uppvärmningen ska hejdas. Detta är en ödesfråga också för fackföreningsrörelsen.

Biltvätt

Vår förbannade skyldighet

Bengt Sandberg: Fackföreningsrörelsen i Sverige har tagit ställning för att ta kamp för de papperslösa. Därför startades i september 2008 Fackligt center för papperslösa. Centret ska vara en motor bland förbunden mot att människor utnyttjas på svenska arbetsplatser.

Så lyfter vi facket

Johan Eriksson: En fackförening utan aktiva medlemmar är en fackförening utan kraft! Arbetarrörelsen måste bli en rörelse igen. Vi måste våga titta framåt. Inte fastna i en romantisk bild av vad vi en gång varit och med sorgsen blick förlamat konstatera omöjligheter och problem.

Det handlar om världsbilden

Jesper Bengtsson: Jag tror att valet i september kan sammanfattas med fyra ord: Det handlar om världsbilden. Jag är dessutom övertygad om att de fackliga organisationernas största utmaning under de kommande åren är att klara av att forma och etablera sin egen bild av vilket samhälle vi lever i.

När alla tänker som chefen …

Krönika. Det var en gång en liten, liten chef på ett litet, litet taxibolag. Vi kan kalla honom Loffe. Företaget finns i kustbandet men ägs av Stora bolaget i storstaden. Vi kan kalla det Skärgårdstaxi. Här utövar Loffe sin egen version av ledarskap.

David Ericsson

Driving home for Christmas

Davids krönika. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Döden blir oftast bara en liten notis

Ledare. Vasagatan i centrala Stockholm. En vit lätt lastbil från en flyttfirma parkerar i lastzonen vid trottoarkanten. Föraren och två medhjälpare hoppar ur och fäller ner bakgavellyften.