Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU
Close
Oleg
Close
Kriget i Ukraina

Hamnfacket hjälper familjer att fly

Ukraina. I väntan på ett ryskt angrepp mot hamnstaden Odessa kämpar hamn- och sjöfolksfacket MTWTU vidare. De hjälper försvaret med förnödenheter och kör medlemmars familjer över gränsen.

MTWTU har sin bas i hamnstaden Odessa och har 85 000 medlemmar. Facket försöker bidra i motståndskampen på alla sätt som går. Just nu kan de arbeta obehindrat från Odessa.

– Vi är grupper av frivilliga, medlemmar och vi som jobbar på förbundet, som kör förnödenheter till de militära styrkorna. Vi har använt resurser från vår fond till att köpa skyddsvästar, hjälmar och annan taktisk utrustning och lyckats distribuera det, säger ordförande  Oleg Grygoriuk.

Oleg Grygoriuk säger att det är svårt att förutspå vad som händer härnäst. Men han hoppas att invasionen stoppas och att ingen av de större städerna blir ockuperade.

– Jag hoppas att sanktionerna får en effekt och att Putins regim avslutar kriget och försvinner från Ukraina. Det är i det bästa scenariot, men det är svårt att tro just nu.

Oron är just nu att Putin går längre och eskalerar attackerna, men.

– Våra styrkor är modiga och välutrustade och kan strida tillbaka och rädda landet, säger Grygoriuk.

Är du rädd?

– Absolut. Som vilken normal människa som helst. Vi har attackerats av ett land som vi trott var våra bröder.

– Nu är vi mycket närmare Europa. Vi är den sista linjen av försvar innan Ryssland invaderar något av EU:s länder. Jag hoppas att vi får se radikala sanktioner och får mer hjälp från andra länder, inte minst i närområdet. Alla länder är hjälpsamma nu och vi förväntar oss att få ännu mer hjälp den närmaste tiden.

Fackets arbete är nu att bygga logistikkedjor så att förnödenheter kommer fram till Ukrainas frontlinjer. De flyttar också medlemmars familjer till grannländer som Moldavien och Rumänien.

– Vi har lyckats köra 60 sjömäns familjer över gränsen. Det var hundar, katter, gravida kvinnor och barn. Vi har haft stor nytta av de pengar vi fått från våra syskonförbund i andra länder.

Oleg Grygoriuk räknar med att 40 000 medlemmar är fast ombord på utländska fartyg. Facket försöker övertala dem att inte komma hem.

– Indirekt hjälper de oss och våra allierade genom att transportera gods och säkra transporter i sjöfarten. Så länge de fortsätter kan de rädda våra jobb.

Hamnarna har varit stängda sedan krigets första dag.

– De flesta av hamnarbetarna är hemma, har gått med i försvaret eller hjälper till i våra frivilliginsatser, säger MTWTU:s ordförande Oleg Grygoriuk.

Just nu finns el, vatten och mat i Odessa. Bomber har fallit i närområdet men inte i staden. I de andra stora hamnstäderna pågår häftiga strider och den strategiskt viktiga hamnstaden Mariupol är troligtvis inringad av ryska trupper.

– Vi kan inte få dit någonting, transportkedjorna är trasiga. Våra medlemmar lider av brist på mat och vatten och det är farligt. Det är svårt att hålla kontakten med dem, människor är svåra att nå och telefonerna fungerar inte alltid.

Vad kan vanliga fackmedlemmar i Sverige göra för att hjälpa er?

– De kan stödja oss genom att skicka meddelanden till EU:s regeringar. Hjälpa till att ta Ukraina till EU och pressa Nato att stänga luftrummet över Ukraina. Det Ryssland gör är inte ett krig utan en terrorhandling. De bombar våra dagis och skolor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Davids krönika. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

Ett skepp kommer lastat med bananer – och kokain?

Hamn. Förra veckan stängdes fyra hamnarbetare av i Helsingborgs hamn. De är inte misstänkta för något brott men är kollegor till den man som är åtalad misstänkt för att inifrån hamnen hjälpt kokainsmugglare i stor skala.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.