Debatt

Gör a-kassan tillgänglig för fler

Debatt. Gör a-kassan tillgänglig för fler så skapar vi en värdigare situation för både anställda och anställningslösa.

Arbetslöshetsförsäkringen är ett av de försäkringssystem som hängt med allra sämst i utvecklingen under åren. Problemen har dessutom flyttats när många individer felaktigt går på socialbidrag då de inte uppnår villkoret i a-kassan. Detta ökar pressen på socialarbetare runt om i landet som belastas med hög administration, samtidigt som kommunerna får ta den ekonomiska smällen för arbetslösheten.

Många inom Arbetsförmedlingen upplever problem då arbetet i hög utsträckning är inriktat på att kontrollera arbetslösa. Resultatet av kontrollen blir att ”pinnjakten” driver tjänstemännen mer än själva syftet för verksamheten.

Anställningslösa i Förening har som mål att skapa debatt runt definitionen av begreppet arbete och samtidigt diskutera arbetsmarknadens villkor och förutsättningar.

Något som varit väldigt tydligt under senare tid är att parallellt med att kraven för att kvalificera sig till a-kassan ökat har utbetalningarna till denna försäkring mer än halverats. De har minskat från 35 miljarder 2005 till drygt tolv miljarder 2016(!). Detta med en i stort sett oförändrad nivå på antalet arbetslösa.

Dessutom har frågan om bas­inkomst eller medborgarlön seglat upp i debatten efter att i årtionden varit en bortglömd fråga. Hur kan det komma sig?

Precis som arbetsmarknadsminister Ylva Johansson skriver i Aftonbladet (den 24 februari) har andelen individer med rätt till ersättning kraftigt sjunkit de senaste tio åren, från 64 procent 2007 till 37 procent 2016. Orsaken är att vi i Sverige under flera år haft en hög omställningstakt på arbetsmarknaden i kombination med en a-kassa som inte anpassats till de förändrade anställningsvillkor som många omfattas av i dag. Därför löser vi inga problem genom att lägga ner Arbetsförmedlingen som Alliansen vill.

Bidragslinjen och arbetslinjen brukar ställas som motsatser till varandra. Men om omställningstakten på arbetsmarknaden är hög måste rimligen också omställningstryggheten vara hög. En fråga man också behöver besvara är: Betyder anställningslös att man i alla lägen befinner sig i utanförskap?

Men att göra a-kassan tillgänglig för fler grupper och samtidigt kunna satsa på utökade arbetsmarknadsutbildningar inom exempelvis bristyrken kostar pengar. Hur ska sådant finansieras? Låt oss påminna om att Arbetsförmedlingen har en flod av subventionerade anställningsstöd som tillsammans uppgår till den svindlande summan av 20 till 21 miljarder kronor.

Det går att driva en arbetsmarknadspolitik med goda regler utan ineffektiva satsningar på jobbcoacher och vuxendagis. Det går också att formulera en a-kassa med motkrav som bättre svarar på hur arbetsmarknaden ser ut i dag.

I denna valrörelse är det på tiden att politiker slutar tävla i vem som driver den bästa arbetslinjen. Det duger inte att i valrörelse efter valrörelse komma med utanförskapet som narrativ för vår verklighetsbild. En annan berättelse behövs nu.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

EU-politiker håller luddiga löften

EU-valet. Svenska ledamöter i EU-parlamentet håller vad de lovar när det gäller arbetsmarknadspolitiken. De rödgröna och Feministiskt initiativ röstar oftast för skärpta regler från EU. Sverigedemokraterna gör det ofta. Borgerliga partier sällan.

Transportarbetarens logga

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Transportarbetarens logga

Förslag: Högre skatt för otrygga jobb

Politik. Hyvling bör begränsas och otrygga anställningar ska bli dyrare. Det är två förslag från en statlig utredning.

Tommy Wreeth, Mattias Dahl, Li Jansson, Jerker Nilsson

Väktare och vakter behövs – men skärp kraven

Debatt. Vårvinterns granskningar av bevakningsbranschen belyser ett antal problem som vi måste ta på allvar. Det handlar om lämplighet och kontroller, men det handlar också om att de yrkesgrupper som är beredda att ställa sig mellan fara och medborgare ska ges rätt förutsättningar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Mamma!

Sorg. Det är mörkt nu. Min mamma har gått bort. Solen skiner visserligen nästan för jämnan men hos mig är det ständig halvskymning.

Hur ska det gå?

Avtalsrörelsen. Årets lilla löneförhöjning har kommit och snart drar nästa års avtalsrörelse i gång. Efter vad man kan läsa blir det ett normalt avtal inom transportbranschen. Ett som följer industrins så kallade märke. Alltså drygt två procents lönelyft. I vart fall arbetsgivarna verkar nöjda. Men hur kan de vara det?

Politik är det obegripligas konst

Politik. Vad är det som händer? Den socialdemokratiska regeringen för en delvis ultrakonservativ politik med genomförande av marknadshyror och förändringar i anställningsskyddet. Något som inte ens Moderaterna vågade föreslå.

Miljöpolitik på glid i Stockholm

Ledare. Kortsiktighet är det nya ledordet i Stockholms trafik- och energipolitik. I förarsätet sitter miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén.

Vem betalar priset för fri frakt?

Ordförandeord. Antalet transporter i samhället ökar och tempot likaså. Varor ska helst inte ligga stilla alls och det som tidigare fick ta fem timmar att transportera ska nu förflyttas på tre.

Inför EU-valet
6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i Europeiska transportarbetarefederationens demonstration för schysta villkor i Bryssel?

Debatt / Inför EU-valet
EU-demonstration Bryssel

Löneklyftan i EU måste bort

Frank Moreels, Belgien: EU är ett enormt landområde med öppna gränser och fri handel. Löftet till oss var att friheten skulle skapa välstånd åt alla, och leda till ökad jämlikhet mellan ländernas medborgare. I politikens värld kallas det för konvergens, men den har ännu inte nått arbetarna i EU:s nya medlemsländer.

Lastbilshytt

Låt oss tända gnistan igen

Peep Peterson, Estland: Min far var internationell chaufför och vi levde på östra sidan av järnridån. Jag minns hans berättelser om långa resor till olika östeuropeiska länder på 1970- och 1980-talet.

Högerextrema krafter vädrar morgonluft

Ordförandeord. Knappt har vi hunnit lämna ett val med stökigt efterspel bakom oss, förrän det är dags för ett nytt. Den 26 maj är det val till Europaparlamentet.

Temperaturen gör det lätt att bli pessimist

Ledare. Larmrapporterna om jordens uppvärmning kommer allt tätare. Det har blivit svårare att blunda. Visst, det finns skeptiker eller rena förnekare som pratar om klimathysteri. En av dem lyckades bli president i ett av de länder som släpper ut mest klimatgaser.

Granska företagen!

Insändare. Granska alla företag som inte erbjuder sina anställda friskvårdsbidrag eller semesterersättning och som lönedumpar.