Debatt.

Förbundets framtid sedd från Göteborg

TRANSPORTS FRAMTID

Debatt. Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.

Vi har hittills valt att inte aktivt lägga oss i de diskussioner som förts på vår interna mejl eller i andra forum på nätet. Nu är det dock en vecka kvar till kongressen. Vi känner att det är nödvändigt att säga vår mening för att försöka hitta en lösning att ena vårt förbund. Det har varit alltför mycket smutskastning och kampanjer som skadar vårt förbund.

Vi upplever att det finns motsättningar i vårt förbund som är allvarliga och skadliga och delvis förlamar arbetet i allas vår organisation. Alla vi i förbundet har en plikt att hjälpa till med att läka ihop dessa motsättningar!

Vi är övertygade om att Markus Pettersson är ytterst lämpad att som ordförande ena förbundet och flytta fram våra positioner. Markus förstår nödvändigheten av att vi måste vara både ett förhandlande förbund och ett organiserande förbund och att dessa båda arbeten måste samspela och trampa i takt i ett allt snabbare och mer föränderligt samhälle. Vi är övertygade om att Markus kommer att överföra det strukturerade och målinriktade arbete han gjort som förbundssekreterare till arbetet som förbundsordförande.

Vår avdelning anser att det inte finns någon motsättning mellan förhandlingsverksamhet och organiseringsarbete och att båda benen är beroende av varandra. Om något av dessa ben inte fungerar så faller Transport som organisation!

Därför behövs Tommy Wreeth precis lika mycket som Markus Pettersson. Tommy Wreeth skulle bli en fantastisk avtalssekreterare, vilket han redan bevisat i årets avtalsförhandlingar. Vårt förbund måste behålla både Tommy och Markus kunskap och erfarenhet.

Utefter vår motion om att vu bör bestå av fyra ledamöter, varav en ska vara en kongressvald avtalssekreterare, skickar vi med en vädjan till enighet kring att behålla både Tommy Wreeths och Markus Petterssons erfarenhet, kontaktnät och kompetens inom vårt förbund. Vi måste ha med i våra tankar att Markus Pettersson har varit tydlig med att han enbart kandiderar till ordförandeposten.

Debatten har hittills handlat alldeles för mycket om person och motsättningar. Vi måste prata om rätt laguppställning, där vi har alla de egenskaper och kunskaper som vi behöver i ett väl fungerande vu som kan leda Transport framåt.

Vi är övertygade om att Markus Pettersson som förbundsordförande, Tommy Wreeth som avtalssekreterare, Matts Haglund, med sin erfarenhet från studieverksamheten, som en utmärkt förbundssekreterare och Anna Ryding, med sin mångåriga erfarenhet som kassör och kunskap i personalfrågor, tillsammans är ett starkt kunnigt och modernt vu och ett väl fungerande lag som vår organisation behöver.

Denna konstruktion är det rätta sättet att balansera olika kompetenser och till att fördela makten i vu. Det tillfredsställer dessutom både förhandlingsarbetet och organisationsarbetet i vårt förbund.

Detta är vårt förslag som förhoppningsvis kan bidra till att ena förbundet. Vi vädjar till alla kongressombud och alla nominerade till verkställande utskottet att försöka hitta en lösning. Ingen vinner på att vi får en hård oresonlig strid på kongressen som kan skapa stor skada för vårt förbund och som gör att vi tappar viktig kompetens.

Vi ska vara eniga och ta striden tillsammans med våra medlemmar för bättre villkor för oss arbetare!

 

Avdelning 3:s kongressombud 

(Med undantag av Mats Gahrn som sitter i valberedningen och därmed valt att inte delta i diskussionen.)

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Urholkad las ger tystare arbetsplatser”

Transport. – Centerns förslag skulle slå hårt mot Transports medlemmar. En stor majoritet jobbar i företag med färre än 50 anställda. Men även en utökning av två-undantaget till fyra eller fem personer skulle försämra anställningstryggheten radikalt.

Robert Savela

Det handlar om människor!

Debatt. Kränkningen av redan utsatta människor måste få ett slut. Fredrik Lundh Sammeli och socialminister Annika Strandhäll skriver ”att de hör berättelser från människor om hur de upplever att tryggheten har brustit och stödet varit för dåligt i sjukförsäkringen” (Norrbottens-Kuriren). Det är inte en upplevelse, det är verklighet!

Gustaf Järsberg

Kontakta din avdelning – i tid!

Sjukförsäkringen. Vänd dig till din lokala avdelning i tid – om du blir långvarigt sjuk eller skadar dig på jobbet. Rådet kommer från Transports centrala arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Vad är lösningen?

Ledare. Barn med adhd får vänta orimligt länge på utredning. Våldtäktsanmälningar samlas på hög. Åldringar far illa. Vägarna är dåliga. Bara fyra procent av alla bostadsinbrott klaras upp. Skolans personal går på knäna.

Fler trafikpoliser behövs

Debatt. Det finns en gräns för när någon måste sätta ner foten och säga ifrån mot åtgärder som skjuter en verksamhet i sank. En livsviktig företagsnäring dessutom, som påverkar alla i vårt land.

Vi behöver fler trygga anställningar

Ordförandeord. Transportare, förbundet har haft valupptakt och det innebär att vi har dragit i gång arbetet med att berätta för var och en av er medlemmar att din röst är viktig!

Om sopor – och en och annan sopa

Debatt. Det gamla ordspråket ” Den som tiger han samtycker” ligger som ett skitigt täcke över många offentliga verksamheter, som i sin iver att anpassa sig släpper tyglarna och säljer bort samhällsviktig service och omsorg till internationella marknadskrafter vars mål är att tjäna så mycket slantar som möjligt till sina ägare.

Jag vill ge en ros till …

Agneta Larsson på Transports a-kassa, för trevligt och varmt bemötande när jag kontaktade a-kassan för första gången!

Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Bevakningsbranschen behöver en myndighet

Debatt. Tiotusentals väktare och ordningsvakter jobbar i privata säkerhetsföretag. Cirka 30 000 omhändertaganden av berusade personer och omkring 150 000 ingripanden mot personer genomförs per år av den privata sektorn. Trots det finns det ingen fungerande tillsyn av företagen.

Därför tror jag inte på självgående lastbilar

Davids krönika. Alla är på tå: ingenjörer, logistikforskare, trafikplanerare, biltillverkare och allsköns konsulter. För nu är de på gång, de självkörande bilarna och framför allt lastbilarna!

Välkomna till oss så tar vi ansvar tillsammans!

Ordförandeord. Kamrater, ni har förmodligen hört talas om problemen i Göteborgs hamn och att dessa också är huvudanledningen till att regeringen påbörjat en utredning av konflikträtten. En del av er såg kanske också Uppdrag Granskning som handlade om detta.

Vem är fackpamp?

Ledare. I januari tog tv-programmet Uppdrag granskning upp konflikten i Göteborgs hamn, som primärt utkämpas mellan containerjätten APM Terminals och Hamnarbetarförbundet. Men även Transport har en nyckelroll i tvisten.

Ge medlemmarna betald utbildning om avtalet

Insändare. Jag önskar att facket skulle börja anordna regelbundna, återkommande fortbildningskurser i transportavtalet (löner, arbetstid, kör och vilotid osv) på betald arbetstid.

Metoo mobilskärm

Gärna tuff jargong, men ge fan i sexism och rasism

Debatt. Alltså. På tal om #metoo och #banaväg (som jag i skrivande stund inte vet vart det landar) och alla andra fantastiska hashtags och upprop mot sexuella trakasserier och övergrepp: Hör jag någon mer yppa orden ”äsch, jag tar det inte på allvar” eller ”jag kan stå upp för mig själv” – då kommer jag kräkas. Kaskadkräkas.

Orättvist att lägga över ansvaret på arbetarna

Ordförandeord. Det är sista ”ordföranden har ordet” för året och vi har en händelserik höst bakom oss. Vi har åstadkommit mycket tillsammans och jag är enormt stolt över det här förbundet och våra medlemmar. Det märks att vi är ett kampförbund!

Metoo i retur

Davids krönika. För oss som varit med ett tag är inte Metoo-upproret någon nyhet. Den stora kvinnokampen startade i slutet av sextiotalet och var som starkast på sjuttiotalet då varje del av samhället deltog.

Det som aldrig kom fram i AD

Ledare. I december stod närmare 50 sopgubbar inför skranket i Arbetsdomstolen. De krävs på ett rekordstort skadestånd, 5 000 kronor per person, efter sommarens uppmärksammade konflikt.