Debatt.

Förbundets framtid sedd från Göteborg

TRANSPORTS FRAMTID

Debatt. Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.

Vi har hittills valt att inte aktivt lägga oss i de diskussioner som förts på vår interna mejl eller i andra forum på nätet. Nu är det dock en vecka kvar till kongressen. Vi känner att det är nödvändigt att säga vår mening för att försöka hitta en lösning att ena vårt förbund. Det har varit alltför mycket smutskastning och kampanjer som skadar vårt förbund.

Vi upplever att det finns motsättningar i vårt förbund som är allvarliga och skadliga och delvis förlamar arbetet i allas vår organisation. Alla vi i förbundet har en plikt att hjälpa till med att läka ihop dessa motsättningar!

Vi är övertygade om att Markus Pettersson är ytterst lämpad att som ordförande ena förbundet och flytta fram våra positioner. Markus förstår nödvändigheten av att vi måste vara både ett förhandlande förbund och ett organiserande förbund och att dessa båda arbeten måste samspela och trampa i takt i ett allt snabbare och mer föränderligt samhälle. Vi är övertygade om att Markus kommer att överföra det strukturerade och målinriktade arbete han gjort som förbundssekreterare till arbetet som förbundsordförande.

Vår avdelning anser att det inte finns någon motsättning mellan förhandlingsverksamhet och organiseringsarbete och att båda benen är beroende av varandra. Om något av dessa ben inte fungerar så faller Transport som organisation!

Därför behövs Tommy Wreeth precis lika mycket som Markus Pettersson. Tommy Wreeth skulle bli en fantastisk avtalssekreterare, vilket han redan bevisat i årets avtalsförhandlingar. Vårt förbund måste behålla både Tommy och Markus kunskap och erfarenhet.

Utefter vår motion om att vu bör bestå av fyra ledamöter, varav en ska vara en kongressvald avtalssekreterare, skickar vi med en vädjan till enighet kring att behålla både Tommy Wreeths och Markus Petterssons erfarenhet, kontaktnät och kompetens inom vårt förbund. Vi måste ha med i våra tankar att Markus Pettersson har varit tydlig med att han enbart kandiderar till ordförandeposten.

Debatten har hittills handlat alldeles för mycket om person och motsättningar. Vi måste prata om rätt laguppställning, där vi har alla de egenskaper och kunskaper som vi behöver i ett väl fungerande vu som kan leda Transport framåt.

Vi är övertygade om att Markus Pettersson som förbundsordförande, Tommy Wreeth som avtalssekreterare, Matts Haglund, med sin erfarenhet från studieverksamheten, som en utmärkt förbundssekreterare och Anna Ryding, med sin mångåriga erfarenhet som kassör och kunskap i personalfrågor, tillsammans är ett starkt kunnigt och modernt vu och ett väl fungerande lag som vår organisation behöver.

Denna konstruktion är det rätta sättet att balansera olika kompetenser och till att fördela makten i vu. Det tillfredsställer dessutom både förhandlingsarbetet och organisationsarbetet i vårt förbund.

Detta är vårt förslag som förhoppningsvis kan bidra till att ena förbundet. Vi vädjar till alla kongressombud och alla nominerade till verkställande utskottet att försöka hitta en lösning. Ingen vinner på att vi får en hård oresonlig strid på kongressen som kan skapa stor skada för vårt förbund och som gör att vi tappar viktig kompetens.

Vi ska vara eniga och ta striden tillsammans med våra medlemmar för bättre villkor för oss arbetare!

 

Avdelning 3:s kongressombud 

(Med undantag av Mats Gahrn som sitter i valberedningen och därmed valt att inte delta i diskussionen.)

Debatt – facket och politiken
Knutna nävar

Därför är det viktigt med fackligt-politiskt engagemang

Val 2018. ”Transports uppdrag är att värna om allas lika värde, i samhället, på arbetsplatsen, och i alla lägen försvara de rättigheter vi i dag har i arbetslivet.” Med det argumentet låter sig Robert Savela nomineras till riksdagsledamot för Socialdemokraterna i Norrbotten.

Partiledardebatt i riksdagen.

Riksdagslistan måste avspegla vår samverkan

Val 2018. … men inte en enda facklig kandidat finns med på S-förslaget till riksdagslista från Norrbotten. LO-distriktet manar till förändring: Allt annat är otänkbart för ett arbetarparti.

Oanständigheten breder ut sig

Ordförandeord. Plattformsekonomi, eller gig-ekonomi som det också kallas, är något som växer lavinartat i Sverige och för oss inom transportsektorn sker detta med all icke önskvärd tydlighet.

På spaning efter framtiden

Ledare. Nästan varje dag ramlar det in mejl i min e-postkorg som handlar om försök med förarlösa fordon, nya kraftfullare batterier till elbilar, åkeriföretag som ställer om till fossilfritt eller forskare som provar nya tekniska lösningar för att ladda bilar med elektricitet under färd.

Tack du som är skyddsombud

Debatt. I dag är det inte vilken dag som helst. I dag är det superhjältarnas egen dag, även kallad ”skyddsombudets dag”. Tillsammans med våra företag samverkar vi och ser till att arbetsmiljön på våra arbetsplatser blir bättre.

David Ericssons senaste krönikor

Landsvägens Nobelpris

Krönika. Vägen till Klockrike och Kärlek i Europa är boktitlar som är så vackra att bara de gör att man vill läsa böckerna.

Lösa förbindelser

Krönika. Trots att jag är bemanningsanställd trivs jag rätt bra med mitt jobb. Visserligen kan den arbetsgivare jag varit inlejd hos i närmare sex år ge mig sparken på dagen. Men bemanningsjobbet är lite spännande, lite gambling – man vet aldrig var man hamnar.

En sopig sommar

Krönika. Vad har strulet inom Transportstyrelsen, sopstrejken i Stockholm och hamnkonflikten i Göteborg gemensamt? Vad är det som förenar dessa olika former av kaos i ett enda ord? Outsourcing!

När är det läge att säga ifrån?

Ordförandeord. Rubriken på denna krönika är en fråga som man väl ofta ställer sig, både som privatperson, fackförbundsordförande och organisation.

Asylpolitiken måste ändras

Ledare. I Sverige pågår just nu ett utdraget drama i tusentals akter. Det handlar om asylsökanden som lever i oviss väntan på beslut från Migrationsverket. Får de stanna? Eller blir det avslag och utvisning?

En säker väg till jobb

Debatt. Den 9 september varje år är det yrkesförarens dag. Det vill vi fira genom att lyfta fram det tredje vanligaste yrket för män i Sverige: lastbilschauffören. Trots att yrket är populärt så är det stor brist på förare i transportnäringen. Nu måste politiken ta detta på allvar.

Tufft för många

Ordförandeord. Ofta förknippar vi sommaren med en lugnare tid på året som i bästa fall kan användas till vila, ledighet och återhämtning. Sommaren 2017 blev med facit i hand det motsatta för många.

Förtal av en hel yrkesgrupp

Ledare. Efter sommarens stora sopkonflikt i Stockholm är läget mycket spänt mellan parterna. I ett pressmeddelande går Reno Norden till generalangrepp mot både sopgubbarna och Transport.