Debatt.

Förbundets framtid sedd från Göteborg

TRANSPORTS FRAMTID

Debatt. Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.

Vi har hittills valt att inte aktivt lägga oss i de diskussioner som förts på vår interna mejl eller i andra forum på nätet. Nu är det dock en vecka kvar till kongressen. Vi känner att det är nödvändigt att säga vår mening för att försöka hitta en lösning att ena vårt förbund. Det har varit alltför mycket smutskastning och kampanjer som skadar vårt förbund.

Vi upplever att det finns motsättningar i vårt förbund som är allvarliga och skadliga och delvis förlamar arbetet i allas vår organisation. Alla vi i förbundet har en plikt att hjälpa till med att läka ihop dessa motsättningar!

Vi är övertygade om att Markus Pettersson är ytterst lämpad att som ordförande ena förbundet och flytta fram våra positioner. Markus förstår nödvändigheten av att vi måste vara både ett förhandlande förbund och ett organiserande förbund och att dessa båda arbeten måste samspela och trampa i takt i ett allt snabbare och mer föränderligt samhälle. Vi är övertygade om att Markus kommer att överföra det strukturerade och målinriktade arbete han gjort som förbundssekreterare till arbetet som förbundsordförande.

Vår avdelning anser att det inte finns någon motsättning mellan förhandlingsverksamhet och organiseringsarbete och att båda benen är beroende av varandra. Om något av dessa ben inte fungerar så faller Transport som organisation!

Därför behövs Tommy Wreeth precis lika mycket som Markus Pettersson. Tommy Wreeth skulle bli en fantastisk avtalssekreterare, vilket han redan bevisat i årets avtalsförhandlingar. Vårt förbund måste behålla både Tommy och Markus kunskap och erfarenhet.

Utefter vår motion om att vu bör bestå av fyra ledamöter, varav en ska vara en kongressvald avtalssekreterare, skickar vi med en vädjan till enighet kring att behålla både Tommy Wreeths och Markus Petterssons erfarenhet, kontaktnät och kompetens inom vårt förbund. Vi måste ha med i våra tankar att Markus Pettersson har varit tydlig med att han enbart kandiderar till ordförandeposten.

Debatten har hittills handlat alldeles för mycket om person och motsättningar. Vi måste prata om rätt laguppställning, där vi har alla de egenskaper och kunskaper som vi behöver i ett väl fungerande vu som kan leda Transport framåt.

Vi är övertygade om att Markus Pettersson som förbundsordförande, Tommy Wreeth som avtalssekreterare, Matts Haglund, med sin erfarenhet från studieverksamheten, som en utmärkt förbundssekreterare och Anna Ryding, med sin mångåriga erfarenhet som kassör och kunskap i personalfrågor, tillsammans är ett starkt kunnigt och modernt vu och ett väl fungerande lag som vår organisation behöver.

Denna konstruktion är det rätta sättet att balansera olika kompetenser och till att fördela makten i vu. Det tillfredsställer dessutom både förhandlingsarbetet och organisationsarbetet i vårt förbund.

Detta är vårt förslag som förhoppningsvis kan bidra till att ena förbundet. Vi vädjar till alla kongressombud och alla nominerade till verkställande utskottet att försöka hitta en lösning. Ingen vinner på att vi får en hård oresonlig strid på kongressen som kan skapa stor skada för vårt förbund och som gör att vi tappar viktig kompetens.

Vi ska vara eniga och ta striden tillsammans med våra medlemmar för bättre villkor för oss arbetare!

 

Avdelning 3:s kongressombud 

(Med undantag av Mats Gahrn som sitter i valberedningen och därmed valt att inte delta i diskussionen.)

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Henrik Rynning (på väg in i styrelsen), Kenneth Evaldsson och Mikael Arnewing. De båda sistnämnda jobbar jour och har beredskap. ”Det är lite spretigt och svårt att hålla ihop allting när alla jobbar skift, om varandra. Men vårt fjärde medlemsmöte är på gång”, säger Mikael Arnewing.

”Vi behövde en egen Transportklubb”

Stockholms frihamn. Tidigare var de medlemmar i varsitt förbund. Men nu jobbar bröderna Mikael Arnewing och Kenneth Evaldsson tillsammans i Stockholms Frihamns Transportklubb. Där Hamnarbetarförbundet förr var största facket.

Kalmar flygplats

Framtid i klimatkrisens tid

Flyget & klimatet. Oro för klimatet – och för flygskam som hotar jobben. Inom en bransch som vuxit kraftigt de senaste årtiondena pågår förändringsarbetet. Både för miljön och för en mindre flygfientlig politik.

Flygtankare

Flygtankarna först ut

Avtalsdelegationer. Förhandlingar väntar också för tre mindre avtalsområden – flygtankningsavtalet går ut redan sista mars. För flygtekniker sträcker sig avtalet ytterligare nästan ett år.

2019 – ett år fyllt av kaos

Debatt. Varför är det så tomt på barrikaderna? undrar Örjan Wallon. Som vice ordförande i Transports Norrbottensavdelning ser han tillbaka på året som snart tar slut.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Kejsaren ÄR naken

Politik. Jag vet inte vad priset är för att vara som den lille pojken när han säger ”Men han har ju inget på sig!”, när kejsaren i HC Andersens saga står där naken inför folket. Men jag tar ändå risken och säger det: skrota januariavtalet Stefan Löfven!

Jag gillar Greta!

Klimatkamp. Jag har aldrig träffat miljöaktivisten Greta Thunberg. Men på lite omvägar känner jag till mer om henne än det som står i pressen. Och jag kan bara säga en sak: ta flyget hem Greta, du får det!

Jag blir nervös av klockor

Livets mening. Jag köpte en målning på ett galleri. En bekant hade rekommenderat mig att gå dit och plötsligt fanns den bara där. Bilden på kvinnoansiktet med björkar i bakgrunden. Kvinnan hade något beslöjat över sig med en gåtfullt frånvarande blick.

Minimilön – hur ska det gå till?

Ledare. I EU vill kommissionens nya ordförande, Ursula von der Leyen, införa en lagstadgad minimilön i hela unionen. Det kan låta bra, men idén är problematisk och möter starkt motstånd, inte minst i Sverige.

Vi vill värna den svenska modellen

Ordförandeord. Kanske har ni hört att man på EU-nivå diskuterar att lagstifta om europeiska minimilöner? Vid första anblicken kan detta te sig som ett vettigt förslag för att de som har allra lägst inkomster också ska kunna leva på sin lön.

Skrota märket

Insändare. Nu har jag varit medlem i Transport i mer än 50 år... men jag har ännu inte fått en rimlig förklaring varför MÄRKET har sådan betydelse!

Var är vårt förstärkta rättsskydd?

Insändare. Jag arbetar som väktare sen över 20 år. Jag är även aktiv i vår fackklubb sedan 15 år tillbaka. De senaste åren har jag oroat mig då kollegor inom branschen, väktare, ordningsvakter, skyddsvakter även poliser med flera, hamnar i rättegångar.

Stort ansvar efter kort utbildning

Ordförandeord. För två veckor sedan sköts en väktare i en källargång i norra Stockholm. Han sköts i båda benen. Transport lade omedelbart ett skyddsstopp i området och arbetet med riskbedömningar inleddes.

Både plus och minus med samordning

Ledare. Det drar ihop sig till en oviss avtalsrörelse. Två LO-förbund har redan deklarerat att de inte tänker acceptera samordnade lönekrav och den normerande roll som industrin länge haft.