Debatt.

Förbundets framtid sedd från Göteborg

TRANSPORTS FRAMTID

Debatt. Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.

Vi har hittills valt att inte aktivt lägga oss i de diskussioner som förts på vår interna mejl eller i andra forum på nätet. Nu är det dock en vecka kvar till kongressen. Vi känner att det är nödvändigt att säga vår mening för att försöka hitta en lösning att ena vårt förbund. Det har varit alltför mycket smutskastning och kampanjer som skadar vårt förbund.

Vi upplever att det finns motsättningar i vårt förbund som är allvarliga och skadliga och delvis förlamar arbetet i allas vår organisation. Alla vi i förbundet har en plikt att hjälpa till med att läka ihop dessa motsättningar!

Vi är övertygade om att Markus Pettersson är ytterst lämpad att som ordförande ena förbundet och flytta fram våra positioner. Markus förstår nödvändigheten av att vi måste vara både ett förhandlande förbund och ett organiserande förbund och att dessa båda arbeten måste samspela och trampa i takt i ett allt snabbare och mer föränderligt samhälle. Vi är övertygade om att Markus kommer att överföra det strukturerade och målinriktade arbete han gjort som förbundssekreterare till arbetet som förbundsordförande.

Vår avdelning anser att det inte finns någon motsättning mellan förhandlingsverksamhet och organiseringsarbete och att båda benen är beroende av varandra. Om något av dessa ben inte fungerar så faller Transport som organisation!

Därför behövs Tommy Wreeth precis lika mycket som Markus Pettersson. Tommy Wreeth skulle bli en fantastisk avtalssekreterare, vilket han redan bevisat i årets avtalsförhandlingar. Vårt förbund måste behålla både Tommy och Markus kunskap och erfarenhet.

Utefter vår motion om att vu bör bestå av fyra ledamöter, varav en ska vara en kongressvald avtalssekreterare, skickar vi med en vädjan till enighet kring att behålla både Tommy Wreeths och Markus Petterssons erfarenhet, kontaktnät och kompetens inom vårt förbund. Vi måste ha med i våra tankar att Markus Pettersson har varit tydlig med att han enbart kandiderar till ordförandeposten.

Debatten har hittills handlat alldeles för mycket om person och motsättningar. Vi måste prata om rätt laguppställning, där vi har alla de egenskaper och kunskaper som vi behöver i ett väl fungerande vu som kan leda Transport framåt.

Vi är övertygade om att Markus Pettersson som förbundsordförande, Tommy Wreeth som avtalssekreterare, Matts Haglund, med sin erfarenhet från studieverksamheten, som en utmärkt förbundssekreterare och Anna Ryding, med sin mångåriga erfarenhet som kassör och kunskap i personalfrågor, tillsammans är ett starkt kunnigt och modernt vu och ett väl fungerande lag som vår organisation behöver.

Denna konstruktion är det rätta sättet att balansera olika kompetenser och till att fördela makten i vu. Det tillfredsställer dessutom både förhandlingsarbetet och organisationsarbetet i vårt förbund.

Detta är vårt förslag som förhoppningsvis kan bidra till att ena förbundet. Vi vädjar till alla kongressombud och alla nominerade till verkställande utskottet att försöka hitta en lösning. Ingen vinner på att vi får en hård oresonlig strid på kongressen som kan skapa stor skada för vårt förbund och som gör att vi tappar viktig kompetens.

Vi ska vara eniga och ta striden tillsammans med våra medlemmar för bättre villkor för oss arbetare!

 

Avdelning 3:s kongressombud 

(Med undantag av Mats Gahrn som sitter i valberedningen och därmed valt att inte delta i diskussionen.)

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Olivera Pobra pratar med taxiförare

När facket kommer …

Facket. Tempo, tempo, tempo. I värsta morgonrusningen hinner taxiförarna med högst 30 sekunders prat. Men efter hand blir samtalen längre och djupare när Transports avdelning fem söker upp chaufförer som väntar på passagerare vid Bromma flygplats.

Transportarbetarens logga

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Almedalen 2018. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Fortkörning bara en del av problemet i taxi

Debatt. I tidningen Transportarbetaren den 4 september 2018 kan man läsa att "Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi". Vidare läser man att Folksam gjort hastighetsmätningar som visar att 73 procent av taxiförarna kör för fort. Näst sämst är renhållningsbranschen, med 71 procent. Bäst klarar sig bussförarna.

Överväger att lämna

Insändare. Jag är en 70-årig medlem, jobbar 60 procent och tänker så göra fem år till, om kroppen hänger med. På årsmötet fick jag diplom för 50-årigt medlemskap i Transport!

Det är allvar nu, mina vänner

Ordförandeord. Den 9 september är det val och det valet handlar om vilken typ av samhälle vi vill ha framöver. På riktigt. Aldrig har det varit så tydligt att valet står mellan trygghet för människor och ett samhälle med mer tillfälliga anställningar och lägre löner; ett samhälle där var och en får klara sig själv i allt större utsträckning.

Las, en avgörande fråga för mig i valet

Ledare. Det finns politiska frågor som är så viktiga att de ensamma skulle kunna avgöra var jag lägger min röst. En sådan är lagen om anställningsskydd (las).

Hur kan (S) lyfta frågan om strejkrätt i valtider?

Insändare. Vädjan till Socialdemokratiska arbetarpartiets arbetsutskott. Med stigande oro ser vi hur Socialdemokratiska arbetarepartiet förlorar i opinionsundersökningar och i sympati hos LO-folket.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

På den tiden det regnade om somrarna

Krönika. Människor är egon och kanske är jag ett av de största. Vi är oss själva närmast och samarbetar bara om vi är absolut säkra på att vinna på det. Kanske är det ändå dags att lyfta blicken och tänka ett varv till (eller första varvet). Att klimatet förändras så att isbjörnar dör bryr vi oss såklart inte om. Få har ändå varit i närheten av dem och de som verkligen varit det har blivit uppätna.

Och så sorgen

Krönika. Förr var jag ofta ledsen. Jag kunde känna en melankoli komma smygande för att så småningom slå rot i själen. Det var inte någon direkt obehaglig känsla, bara en lång eller kort period av att mest vara för sig själv. Som i en slags långsam berg- och dalbana.

Moderata kommunister

Krönika. Alla kanske inte känner till det, men det finns faktiskt moderata kommunister. En bekant meddelade på nätet att han, som kommunist, tänker rösta på Moderaterna. Han hade tappat förtroendet för riksdagspartierna och röstar bara för en fråga: nej till höghastighetstågen.

Rädda svensk åkerinäring!

Ordförandeord. Svensk åkerinäring blöder, och dess chaufförer lider. Branschen är hårt drabbad av den osunda konkurrensen och den olagliga utländska inrikestrafiken som vi dagligen ser på vägarna.

Tillbaka till fackets rötter

Ledare. I juli är det precis 110 år sedan tre ungsocialister sprängde fartyget Amalthea i Malmö hamn. Båten användes som förläggning för engelska strejkbrytare som kallats in för att utföra arbete som de ordinarie hamnarbetarna lagt ner.

Gör a-kassan tillgänglig för fler

Debatt. Gör a-kassan tillgänglig för fler så skapar vi en värdigare situation för både anställda och anställningslösa.

Värna om kollektivavtalet

Insändare. Det är dags att kämpa för tryggare anställningar inom transportbranschen.

Även svenskar är utsatta för lönedumpning

Insändare. Jag ser i senaste tidningen att ni skriver om lönedumpning bland öststatare med mera. Det är inte bara där det lönedumpas, utan även svenskar är utsatta för detta.

Det är hög tid att stoppa taxifusket

Ordförandeord. Vi har tagit oss in i en fantastisk försommar och jag ser bilder på hur avdelningarna är ute och träffar medlemmar och blivande medlemmar över en kopp kaffe på eftermiddagen, eller över en grillad korv under arbetspasset mitt i natten. Vi pratar om sådant som är viktigt för att få både jobb och privatliv att fungera och vara tryggt.