Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Ingen har väl glömt den ”skenande” lastbilen och föraren som inte fick stopp på den. Intermezzot skedde på E20 i Västergötland den 20 maj i år. Först efter uppemot en och en halv timme med poliseskort slutade färden. Föraren styrde till sist rakt ut på en åker.

I veckan lade Transportstyrelsen ner sin utredning. ”Det finns ingen anledning att fortsätta analysen angående eventuella tekniska fel”, läser pressansvariga Monica Näslund upp från myndighetens mejl till Scania.

Tillverkaren Scania hade då redan avslutat sin utredning:

– Det finns inga mekaniska eller elektroniska defekter på bilen, berättar Hans-Åke Danielsson, presschef på Scania.

Driftsdata från den långa färden visar att föraren varken har använt färd- eller parkeringsbroms för att försöka få stopp på bilen.

När undersökningen av lastbilen och fordonsdata var klar startade polisen i Skövde en förundersökning riktad mot föraren. Frågan är om han larmade falskt när han ringde både polisen och Scania och hävdade att han inte fick stopp på fordonet. Det finns också misstankar om vårdslöshet i trafik.

– Det är tragiskt, säger Scanias Hans-Åke Danielsson. En annan dimension är att den här historien inte är bra för vårt varumärke.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kent Nilsson f.d. Sektionrdf. Avd 55. 0706291093.:
    12 juni, 2019

    En liknande grej har hänt mej. FM 12.an gick inte att stänga av med nyckeln, växel satt fast ( I-Shift). farten var c:a 30 km/h. ingen last som tur var. Luftventilerna som styrs elektroniskt slutade att fungera. Med bägge fötterna på bromsen fick jag stopp. motorn stannade. Servicemeken fann att ett av 5 system hade låst sej p.g.a. överslag i ett relä. Bytte relä och allt funka igen. Det borde finnas en huvudströmbrytare till elsystemet så föraren kan få stopp på motorn i alla fall.

Lästips:

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Ojämlik vägstandard orsak till olycksrisk

Trafik. Risken att dö i olyckor på vägarna är betydligt högre i skogslänen i norr än i södra delen av landet. Kvaliteten på vägarna har avgörande betydelse, visar en ny rapport.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Test för att förbättra säkerheten i och kring lastbilar

Trafiksäkerhet. Vid frontalkrockar är risken att skadas eller omkomma störst för andra trafikanter i mindre fordon än tunga lastbilar. Nästa år ska den europeiska sammanslutningen EuroNCAP och Trafikverket gemensamt börja testa säkerheten i tunga lastbilar.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.