I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).
Close
I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).
Close

”Förändringarna måste komma underifrån”

Taxi. I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

Bakom kravet på förändring står fem eniga taxichaufförer. Alla fem ingick i den fackliga förhandlingsdelegation som i februari drev fram ett nytt kollektivavtal för landets taxi- och färdtjänstförare.

Ett avtal som gruppen beskriver som en delseger:

– De flesta förarna jag pratat med är ganska nöjda med uppgörelsen. Och glada över att slippa strejka. Det finns en stark lojalitet mot resenärerna, de som skulle ha drabbats, säger Niklas Johansson, färdtjänstförare från Västervik.

Kollegan Peter Taleryd, fackligt aktiv i Örnsköldsvik, fyller i:

– I vårt område är kollegorna nöjda med avtalets lönehöjningar. Men det finns också en besvikelse. Här uppe ville man verkligen ta fajten den här gången.

Utdragen process

Förhandlingarna om ett nytt löneavtal för chaufförerna som kör privattaxi, färdtjänst och andra samhällsbetalda resor startade redan i början av december. Processen blev utdragen. Det krävdes varsel om stridsåtgärder innan Transport till slut fick igenom samma lönehöjningar som andra yrkesgrupper fått i avtalsrörelsen.

Under förhandlingarna fördes intensiva diskussioner i den fackliga delegationen. Både med hela gruppen närvarande, men också parallellt – bland de yrkesaktiva förarna.

Resonemangen handlade om branschens problem och negativa utveckling de senaste tre decennierna. Sannolikt kommer idéerna som bollades att resultera i ett särskilt taxiprojekt, som Transport drar i gång.

Men förargruppen riktar också ett upprop direkt till landets taxichaufförer. Sven-Åke Österberg, färdtjänstförare från Vetlanda, är facklig veteran och ingick i avtalsdelegationen. Han har kämpat länge för en förändring:

– Vi hade väldigt positiva diskussioner i avtalsdelegationen. Det gäller både mellan oss förare och med Transports ledning. Det kändes som att förbundet lyssnade. Som starten på något nytt.

– Samtidigt ska vi inte sticka under stol med att vi hade större förväntningar inför årets avtalsrörelse.

Bort med procentlöner

Vilka konkreta förändringar behövs för att villkoren ska bli acceptabla för landets taxiförare?

Överst på förargruppens lista står: Bort med procentlönen! Ett lönesystem som gör att många gamla, sjuka, funktionshindrade och skolbarn körs på rakt ackord.

– Förargruppen anser att procentkörningen måste förbjudas i lag, om det inte går att förhandla bort den i avtalsrörelsen, säger Ronnie Persson, förare från Värmland.

Sedan kommer ett batteri med krav där prioriteringen inte är huggen i sten. Som att:

  • Storhelgs-ob, vanligt ob och övertidsersättningen måste kunna betalas ut samtidigt.
  • Inför färdskrivare för taxitrafik. Helst för all yrkesmässig trafik, även budbilar. Dagens system med tidbok fungerar inte.
  • Vid byte av entreprenör, efter en offentlig upphandling, ska chaufförerna ha rätt att följa med över till det nya företaget. Inte som i dag, vara tvungna att söka om sina jobb och i sämsta fall bli provanställda efter många år i yrket.

Taggade

Marcus Larsson, från Skellefteå, ingick också som yrkesaktiv chaufför i avtalsdelegationen. Han beskriver förargänget som rejält taggat efter avtalsrörelsen. De interna resonemangen har fortsatt även efteråt.

Sven-Åke Österberg säger:

– Vi har flera konkreta idéer. Bland annat startar vi en taxiförarkommission. En grupp för att samla taxiförare över hela landet. Vi måste hjälpas åt på ett mer konkret sätt. Om drygt två år börjar nya avtalsförhandlingar. Då ska vi vara väl förberedda och föra fram våra gemensamma krav.

– Vår tanke är att förändringarna måste komma underifrån. Från de yrkesaktiva som länge fått känna av problemen med ackordskörning, lönedumpning och dåliga upphandlingar.

Peter Taleryd inflikar:

– Nyckelfrågan är att fånga upp missnöjet. Få förarna att bli lite förbannade. Varför ska taxichaufförer ha sämre villkor än alla andra? Jämför vi med andra LO-grupper ligger vi skrämmande långt efter.

– Lönerna är 3 000–4 000 kronor under snittet i LO. För de som kör på procentlön är gapet ännu större. Här snackar vi minst 6 000–7 000 kronor i skillnad.

Arbetsmiljön

Ronnie Persson påpekar att ett viktigt arbete är att kartlägga taxibranschen i hela landet. Inte minst när det gäller arbetsmiljön:

– Rasterna är en sån sak. Förarna måste få de raster de har rätt till. I dag finns ingen instans som kontrollerar det. Toabesöken är också en stor fråga. Vissa dagar rullar det på hela tiden och man sitter och håller sig. Det är direkt skadligt för kroppen.

På problemsidan lyfter förarna också fram den ”organiserade ansvarsflykt” som satt sin prägel på hela branschen. Chaufförerna är nästan alltid anställda hos åkerier, små eller stora. Inte hos de beställningscentraler eller länstrafikbolag som i hög grad styr både trafiken och förarnas arbete och arbetsmiljö.

Ronnie Persson säger:

– Hos oss är det Värmlandstrafik som dikterar villkoren. Skulle jag kräva att få min lagstadgade rast blir det ett jäkla liv. Vi måste tillbaka till en ordning där det är arbetsgivaren som har ansvaret och leder och fördelar arbetet. Det är ju faktiskt så det står i kollektivavtalets inledande paragraf.

Hur ska den nya taxiförarkommissionen arbeta?

Sven-Åke Österberg säger:

– Det är något helt nytt. Vår tanke är att Transports kommande taxiprojekt tar tag i de större frågorna. Som att påverka politikerna för nödvändiga lagändringar och bättre offentliga upphandlingar.

– I förarkommissionen kan vi vara pådrivare. En referensgrupp. Antagligen behöver vi bilda lokala grupper över hela landet också. Det specifika är att kommissionen ska drivas av förarna själva.

I många städer har taxibranschen blivit en inkörsport för personer som har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden. Många är ”nysvenskar”, som inte går med i facket.

Hur ska det förändras?

– I den här avtalsuppgörelsen höjs månadslönerna och garantilönen med nästan 1 400 kronor. Vi hade aldrig nått dit om det inte funnits en fackförening. Ska vi åstadkomma en förändring, är det upp till förarna, säger Peter Taleryd.

Sven-Åke Österberg fyller på:

– Många svarar reflexmässigt att det är för dyrt att vara med i facket. Det är ett missförstånd. Det gäller att utnyttja fackets möjligheter. Medlemskapet ger kunskap och inflytande. Och inte minst trygghet.

– Vi uppmanar alla förare att hänga på och hjälpa till i vår kamp för de villkor vi är värda.

Genrebild taxi i Stockholm
Taxiförarnas löner höjs med totalt 1 399 kronor. Foto: Lilly Hallberg

Här är lönerna i nya taxiavtalet

Taxi. Den 12 februari tecknades ett nytt avtal för taxichaufförerna. Förarnas löner höjs i två omgångar, med totalt 1 399 kronor.

Den första höjningen gäller från den 1 februari 2021.

  • Förare som kör på månadslön får då 773 kronor mer i månaden. Höjningen gäller i alla tariffer i avtalet.
  • Anställda som har procentlön får samtidigt höjd garantilön. Den räknas upp med ett lägre belopp, 626 kronor.

Nästa lönelyft kommer den 1 juli 2022. Då höjs garantilönen med 773 kronor för procentlöneförarna. Chaufförer med månadslön får en mindre ökning, 626 kronor.

Båda grupperna får alltså samma lönehöjning – totalt 1 399 kronor.

 

Här är lönerna som gäller i dag:

Garantilönen för den som kör på procent ska vara minst:

  • 21 049 kronor i månaden i Stockholm.
  • 20 279 kronor i månaden i övriga Sverige.

I båda fallen gäller beloppen vid normalt heltidsarbete, oftast 38,25 timmar per vecka.

Om föraren jobbar mer eller mindre än 38,25 timmar i veckan ska garantilönen i stället beräknas per arbetad timme.

Timgarantin är då minst:

  • 126,50 kronor per timme i Stockholm.
  • 121,87 kronor per timme i övriga landet.

 

Fler och fler förare kör på månadslön, med rätt till ob- och övertidsersättning.

I och med det nya avtalet ska den nya lönen vara:

  • För nyanställd förare: lägst 24 597 kronor. Eller 147,82 kronor i timmen. (Gäller när heltid är 38,25 timmar per vecka.)
  • Efter två år i yrket: lägst 25 078 kronor. Eller 150,71 kronor per timme. (Gäller vid heltid, 38,25 timmar per vecka.)

Chaufförer som själva håller med kläder har rätt till ”beklädnadsersättning”. Den ska vara minst 5,27 kronor per arbetat pass.

Ny semesterlön är 1 181 kronor per betald semesterdag.

Den som jobbar mycket natt har rätt till en extra ersättning efter 14 nattpass under en och samma kalendermånad. För varje nattpass, utöver 14, ska arbetsgivaren betala ut 13,98 kronor. Nattpass betyder att arbetet pågår efter klockan 24.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan-Erik:
    26 mars, 2021

    Bra! Procentlönerna i taxibranschen är, och har alltid varit, ett gissel. För att inte prata om de s.k. "fasta priserna", som ofta tillämpas i storstäderna och som gör att förare tvingas att utföra uppdrag i extremt långsamgående rusningstrafik för skorpsmulor i nettolön. Jag blir bara gladare och gladare när jag ser att det nu händer saker!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.