Filmstjärna för schysta villkor

Inom kort gör hamnarbetaren Linda Gröning filmdebut. Du kan snart se henne prata om schysta och oschysta villkor i transportbranschen. När du tittat färdigt hoppas Linda att du fått upp ögonen. Redan nu finns en film med chauffören Emilie Eklund att se.

Som en del i fackets satsning på schysta villkor inom transportbranschen i Europa har olika fackliga organisationer gjort egna filmer. Anställda inom transportsektorn i flera europeiska länder har framför kameran berättat vad schysta villkor är för dem. Filmerna lanseras i dag på fairtransporteurope.eu och tanken är att de ska spridas via sociala medier.

Filmerna har succesivt börjat läggas upp på Fair transport Europes hemsida. Först ut av de svenska filmerna är den om latbilschauffören Emilie Eklund. Linda Gröning, hamnarbetare i Skärnäshamnen i Iggesund, läggs inom kort upp på kampanjens sajt.

– Vi hamnarbetare har ju schysta villkor, det har aldrig varit något snack om saken där, säger hon. Men personalen på båtarna ser varken ut att ha schysta villkor eller säkerhetstänk. De springer uppe på luckkanterna utan fallskydd och kaptenen kan skrika på dem. Det hade varit bra om besättningen haft lika schysta förhållanden som vi. För min del känns det bättre för mig om jag vet att de också har det bra.

Filmerna ingår i kampanjen Fair transport Europe som hårdsatsar för att få ihop en miljon namnunderskrifter mot social dumpning inom transportsektorn. Kan transportfacken i Europa få ihop alla namnunderskrifter inom ett år så måste också kommissionen lyssna på kraven och sedan eventuellt presentera ett lagförslag.

Transports utredare Magnus Falk hoppas att filmerna ska underlätta namninsamlingen.

– Vi vill berätta om transportarbetarnas vardag och ser det som en form av folkbildningsinsats, säger han. Mer krasst är det för att mobilisera våra medlemmar inom transportfacken i Europa att skriva under medborgarinitiativet.

I Skärnäshamnen i Iggesund hoppas Linda Gröning att kampanjen ska leda till ett större ansvar för företagen och rättvisare förhållanden för alla.

– Om det fanns lagar eller regler så att företagarna måste följa sin produkt från början till slut, och om reglerna sa att det ska vara lika arbetsförhållanden för alla i hela transportkedjan, då skulle det kännas bättre, säger hon.

Från Sverige deltar utöver Transport även fackförbunden Seko, Kommunal, Unionen, ST, Ledarna och Sjöbefälsföreningen i kampanjen.

Kampanjens hemsida med både filmer och namninsamling hittar du här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.