Fem fack hoppar av las-förhandlingarna

Facket. Fem LO-förbund lämnar förhandlingarna om hur anställningsskyddet ska ändras. ”Man har gått för långt på ett antal punkter”, säger avhopparen Sekos ordförande Valle Karlsson. Transport är kvar.

– Jag tycker att det är märkligt att hoppa av under en pågående process, innan man ens förhandlat så långt det går, kommenterar Tommy Wreeth, ordförande i Transport.

Ekot i Sveriges Radio berättade i morse att fem förbund lämnar de förhandlingar om arbetsrätten som pågår mellan facken och arbetsgivarna. Radion intervjuar två förbundsordförande och erfar att avhopparna är Kommunal, Seko, Byggnads, Fastighets och Målarna. Pappers står utanför förhandlingarna sedan i maj.

– LO har gått med på våldsam maktförskjutning till arbetsgivarnas fördel – utan att förankra det hos förbunden, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin till tidningen Arbetet. Det var först på måndag kväll i förra veckan som LO-förbundens avtalssekreterare fick se avsiktsförklaringen. Ingen förankring hade skett dessförinnan. Så kan man inte förhandla.

Enligt Ekot står det i  en avsiktsförklaring att begreppet ”saklig grund” ska tas bort ut lagen för att göra det lättare att säga upp tillsvidareanställda. Därmed skulle arbetsgivare kunna hänvisa till andra skäl än i dag, då uppsägningar bara kan ske på grund av arbetsbrist eller personliga skäl.

En annan fråga som, enligt radion, finns med i samtalen är ett nytt system för omställning som bland annat kan finansieras av arbetsgivaravgifter. Med detta skulle fler än i dag få hjälp att hitta nytt jobb eller en utbildning om de blir uppsagda.

Att förändringar i lagen om anställningsskydd (las) är en fråga för förhandling beror på den politiska överenskommelse som ligger bakom att regeringen kunde bildas i början på året.

Januariöverenskommelsen lade över frågan om turordningsregler med mera på facken och arbetsgivarna. Med ett hot om en pågående statlig utredning och politiska beslut om parterna inte kommer överens.

Grundkraven i utredningen och den politiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centern och Liberalerna är att det ska bli fler undantag i las och lättare att säga upp anställda till en lägre kostnad än i dag.

Ändringarna i lagen om anställningsskydd ska, vare sig den bygger på parternas överenskommelse eller regeringens utredning, vara på plats 2021.

Transports Tommy Wreeth konstaterar att de fem avhopparnas beslut får stå för dem.

– Det är först när man har förhandlat så långt det går som man kan överväga att kliva av, tycker han och bedömer att förhandlingarna inte har nått dit än.

Han vill inte kommentera de pågående diskussionerna mer än så, och påpekar att han själv inte sitter vid förhandlingsbordet utan att LO för förbundens talan.

Transportarbetaren söker Torbjörn Johansson, avtalssekreterare på LO och den som förhandlar för LO-förbunden. Frågan till honom är hur många förbund han måste ha bakom sig för att föra LO-arbetarnas talan. Tjänstemännen i PTK är kvar i förhandlingarna.

Svenskt Näringslivs förhandlingschef Mattias Dahl har kommenterat avhoppen till TT:

”Det blir märkligt att hoppa av innan det finns något konkret förhandlingsresultat att ta ställning till. Så långt har parterna inte kommit ännu. Omfattningarna av förhandlingarna kan heller knappast komma som en överraskning”, skriver han till nyhetsbyrån.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Wallon:
    10 december, 2019

    "Kommunals ordförande saknar förtroende för LO:s ledning i förhandlingarna om LAS.
    – Det är förbrukat. De har förhandlat utan vår vetskap och har vägrat oss insyn, säger Tobias Baudin." Är detta sant bör du nog agera Tommy Wreeth, du representerar medlemmar så vad tycker är märkligt eller ej är sekundärt.

Lästips:

Insänt-logga till webben

Vilka förhandlar för oss?

Insändare. Jag har läst i kvällstidningar om att LO förhandlar om anställningstrygghet, samtidigt som Kommunal anklagar LO för att sälja ut anställningstryggheten.

Tommy Wreeth

Det här kan bli bra för Europas chaufförer

Ordförandeord. När vi nu står inför en avtalsrörelse konstaterar jag att vi – Transport – bara är så starka som den sammanlagda styrkan av våra medlemmar. Vi är våra medlemmar; er vilja, er kunskap, er drivkraft.

Insänt-logga till webben

Till las-förhandlarna

Insändare. Några rader till er som förhandlar om las.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.

Rättegång mot man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Rättegång pågår mot den man som åtalats för att ha utsatt ett tidningsbud för kidnappning och tortyrliknande misshandel. ”Jag hade extrem smärta under lång tid”, säger tidningsbudet. Den åtalade erkänner att han har knivskurit honom, men hävdar att det var en ”nödsituation”.

Nya lagar – men inget stärkt skydd för vakter

Bevakning. Poliser, brandmän och ambulanspersonal får förstärkt skydd från årsskiftet. Våld, hot och sabotage mot blåljusanställda ska straffas med långa fängelsestraff. Lagändringen gäller inte ordningsvakter, väktare, skyddsvakter eller andra transportgrupper inom bevakning.

Illustration med in- och utflöde av medlemmar

Fler går med i Transport

Facket. Fler in än ut. Transports medlemsstatistik har visat svarta siffror under hela hösten. 2019 ser ut att bli ett år då facket inte längre tappar medlemmar.

Mats Gajmark, Petrolia, Loudden

Slutet för oljan på Loudden

Olja. I närmare 90 år har arbetare i blåställ tillverkat smörjoljor på Loudden i Stockholm. Nu är det slut. Oljebolagen sparkas ut och fabriken ska rivas. Planen är att sanera den attraktiva marken och bygga bostäder intill Saltsjön.

Hamnen åtalas för dödsolycka i Oxelösund

Hamn. Oxelösunds Hamn och två chefer på bolaget åtalas för vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Åklagaren anser att de bär ansvaret för en ung hamnarbetares död för snart två år sedan.

Förhandlingar om avskedat skyddsombud avbrutna

Hamn. Södertälje Hamn tar i nuläget inte tillbaka avskedet av skyddsombudet Patrick Hörstam. Fast den centrala förhandlingen är inte avslutad, utan återupptas efter årsskiftet. På ett fackligt möte på torsdagskvällen vittnade anställda om hur bolaget systematiskt trakasserar medlemmar i Transport.

Surrningen bärgad tillbaka till hamnarbetare

Hamn. Transport vann striden – rederiet Unifeeder släpper säkringen av containergods till stuveriarbetarna. Det betyder att surrningsarbetet på fartygen är på väg tillbaka in i hamn.