Fem fack hoppar av las-förhandlingarna

Facket. Fem LO-förbund lämnar förhandlingarna om hur anställningsskyddet ska ändras. ”Man har gått för långt på ett antal punkter”, säger avhopparen Sekos ordförande Valle Karlsson. Transport är kvar.

– Jag tycker att det är märkligt att hoppa av under en pågående process, innan man ens förhandlat så långt det går, kommenterar Tommy Wreeth, ordförande i Transport.

Ekot i Sveriges Radio berättade i morse att fem förbund lämnar de förhandlingar om arbetsrätten som pågår mellan facken och arbetsgivarna. Radion intervjuar två förbundsordförande och erfar att avhopparna är Kommunal, Seko, Byggnads, Fastighets och Målarna. Pappers står utanför förhandlingarna sedan i maj.

– LO har gått med på våldsam maktförskjutning till arbetsgivarnas fördel – utan att förankra det hos förbunden, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin till tidningen Arbetet. Det var först på måndag kväll i förra veckan som LO-förbundens avtalssekreterare fick se avsiktsförklaringen. Ingen förankring hade skett dessförinnan. Så kan man inte förhandla.

Enligt Ekot står det i  en avsiktsförklaring att begreppet ”saklig grund” ska tas bort ut lagen för att göra det lättare att säga upp tillsvidareanställda. Därmed skulle arbetsgivare kunna hänvisa till andra skäl än i dag, då uppsägningar bara kan ske på grund av arbetsbrist eller personliga skäl.

En annan fråga som, enligt radion, finns med i samtalen är ett nytt system för omställning som bland annat kan finansieras av arbetsgivaravgifter. Med detta skulle fler än i dag få hjälp att hitta nytt jobb eller en utbildning om de blir uppsagda.

Att förändringar i lagen om anställningsskydd (las) är en fråga för förhandling beror på den politiska överenskommelse som ligger bakom att regeringen kunde bildas i början på året.

Januariöverenskommelsen lade över frågan om turordningsregler med mera på facken och arbetsgivarna. Med ett hot om en pågående statlig utredning och politiska beslut om parterna inte kommer överens.

Grundkraven i utredningen och den politiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centern och Liberalerna är att det ska bli fler undantag i las och lättare att säga upp anställda till en lägre kostnad än i dag.

Ändringarna i lagen om anställningsskydd ska, vare sig den bygger på parternas överenskommelse eller regeringens utredning, vara på plats 2021.

Transports Tommy Wreeth konstaterar att de fem avhopparnas beslut får stå för dem.

– Det är först när man har förhandlat så långt det går som man kan överväga att kliva av, tycker han och bedömer att förhandlingarna inte har nått dit än.

Han vill inte kommentera de pågående diskussionerna mer än så, och påpekar att han själv inte sitter vid förhandlingsbordet utan att LO för förbundens talan.

Transportarbetaren söker Torbjörn Johansson, avtalssekreterare på LO och den som förhandlar för LO-förbunden. Frågan till honom är hur många förbund han måste ha bakom sig för att föra LO-arbetarnas talan. Tjänstemännen i PTK är kvar i förhandlingarna.

Svenskt Näringslivs förhandlingschef Mattias Dahl har kommenterat avhoppen till TT:

”Det blir märkligt att hoppa av innan det finns något konkret förhandlingsresultat att ta ställning till. Så långt har parterna inte kommit ännu. Omfattningarna av förhandlingarna kan heller knappast komma som en överraskning”, skriver han till nyhetsbyrån.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Wallon:
    10 december, 2019

    "Kommunals ordförande saknar förtroende för LO:s ledning i förhandlingarna om LAS.
    – Det är förbrukat. De har förhandlat utan vår vetskap och har vägrat oss insyn, säger Tobias Baudin." Är detta sant bör du nog agera Tommy Wreeth, du representerar medlemmar så vad tycker är märkligt eller ej är sekundärt.

Lästips:

Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Modernare arbetsrätt – fråga Bengt Erik

Ledare. För 18 år sedan skrev vi om Bengt Erik. Han hade fått sparken från Statoilmacken i Lycksele. Motiveringen var arbetsbrist.

Tommy Wreeth

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.