Ledare

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

De kritiska artiklarna, som först publicerades i Aftonbladet, skapade förstämning på förbundskontoret – där också Transportarbetaren har sin redaktion.

Avslöjandet kom i ett läge där Transport under en period tappat medlemmar och därmed i styrka gentemot arbetsgivarna. Det kom bara halvtannat år efter att förbundets tidigare ordförande, Lars Lindgren, lämnade sin post efter rubriker om spritnotor, lägenhet på Östermalm och resor med tjänstebilen.

En del av besvikelsen på förbundskontoret bottnar i att Transport och de utpekade ”fackpamparna” inte fått möjlighet att ordentligt förklara omständigheterna kring resan i medierna.

Som att det handlade om en internationell kongress – inte konferens – i Transports viktigaste globala fackliga sammanslutning, Internationella Transportarbetarefederationen (ITF). Det är inte svenska Transport som bestämt platsen, inte dagordningen och det är inte Transport som förhandlat fram priser med ett antal hotell som ligger hyggligt nära kongresscentret.

Men det finns ändå skäl till självrannsakan. Lars Lindgren uttalade på sin tid att Transport och förbundets företrädare på olika nivåer aldrig bör göra saker som man inte är beredd att berätta öppet om på ett vanligt medlemsmöte.

Det är en bra programförklaring, tycker jag.

Jag tror att förbundet utan dubier hade kunnat berätta för medlemmarna att tolv personer utsågs att resa. Det var två ur förbundsledningen, ytterligare fem ur förbundsstyrelsen, två ansvariga för Transports internationella arbete, två centrala ombudsmän och en lokalombudsman.

Det internationella arbetet är viktigt och Norden och den nordiska modellen har länge varit en förebild för arbetare i andra världsdelar.

”Fackpamparna” hade säkerligen kunnat berätta att en orsak till att kongressen lades i just Singapore (där priserna är höga) var att ett viktigt kongresstema handlade om automatiseringen och robotiseringen som i snabb takt äventyrar jobb på den globala arbetsmarknaden. Singapore finns i frontlinjen för den omställningen.

Men jag tror inte att deltagarna lättvindigt ställt sig upp på det fackliga medlemsmötet och berättat att man tänkt åka i business class för 25 000 kronor tur- och retur. Inte i de fall resan inleddes eller avslutades med ett antal semesterdagar.

Det duger heller inte att skylla på ett otydligt resereglemente. Alla som jobbar i den fackliga rörelsen har ett eget ansvar att se till att medlemmarnas pengar används på ett ansvarsfullt sätt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bo Aghall:
    21 november, 2018

    Pinsamt för oss gräsrötter!!Kommer att mista medlemmar efter detta! Många tycker att medlemsavgiften är hög ändå!!🤔

Lästips:

Transportarbetarens logga

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Tommy Wreeth

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Vad svarar du de arga medlemmarna?

Facket. Till den som ringer försöker han förklara varför kongressen i Singapore är viktig. Transports ordförande Tommy Wreeth har de senast dagarna fått en hel del att tänka på kring resor, semestrar och internationellt fackligt arbete.

Bygg infrastruktur så att hela Sverige kan leva

Debatt. Den infrastruktur vi bygger i dag kommer att ha en inverkan på samhällsutvecklingen hundratals år framåt i tiden. Än i dag påverkas regioner av hur järnvägar byggdes under 1800-talet. Dagens infrastruktursatsningar bör därför bygga för det samhälle vi vill ha i framtiden lika mycket som de möter de behov som existerar just nu.

Nollvision – för vem?

Debatt. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda!

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

En strömlös ledning

Efter stormen. Jag somnade inte förrän vid fyratiden på morgonen när orkanen Alfrida drog in. Stugan i skärgården skakade och de lösa nockplåtarna som jag borde satt fast i höstas hamrade och slog.

Driving home for Christmas

Åkeri. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

Gör fackkurser obligatoriska!

Insändare Tycker att facken generellt gör ett bra jobb i Sverige, men man måste bli mycket bättre på att utbilda sina arbetare.

Debatt: Facket & framtiden

På en död planet finns inga jobb

Ulf Jarnefjord: Utsläppen av växthusgaser måste minskas drastiskt för att den globala uppvärmningen ska hejdas. Detta är en ödesfråga också för fackföreningsrörelsen.

Biltvätt

Vår förbannade skyldighet

Bengt Sandberg: Fackföreningsrörelsen i Sverige har tagit ställning för att ta kamp för de papperslösa. Därför startades i september 2008 Fackligt center för papperslösa. Centret ska vara en motor bland förbunden mot att människor utnyttjas på svenska arbetsplatser.

Så lyfter vi facket

Johan Eriksson: En fackförening utan aktiva medlemmar är en fackförening utan kraft! Arbetarrörelsen måste bli en rörelse igen. Vi måste våga titta framåt. Inte fastna i en romantisk bild av vad vi en gång varit och med sorgsen blick förlamat konstatera omöjligheter och problem.

Det handlar om världsbilden

Jesper Bengtsson: Jag tror att valet i september kan sammanfattas med fyra ord: Det handlar om världsbilden. Jag är dessutom övertygad om att de fackliga organisationernas största utmaning under de kommande åren är att klara av att forma och etablera sin egen bild av vilket samhälle vi lever i.

När alla tänker som chefen …

Krönika. Det var en gång en liten, liten chef på ett litet, litet taxibolag. Vi kan kalla honom Loffe. Företaget finns i kustbandet men ägs av Stora bolaget i storstaden. Vi kan kalla det Skärgårdstaxi. Här utövar Loffe sin egen version av ledarskap.

David Ericsson

Driving home for Christmas

Davids krönika. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Döden blir oftast bara en liten notis

Ledare. Vasagatan i centrala Stockholm. En vit lätt lastbil från en flyttfirma parkerar i lastzonen vid trottoarkanten. Föraren och två medhjälpare hoppar ur och fäller ner bakgavellyften.