Ledare

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

De kritiska artiklarna, som först publicerades i Aftonbladet, skapade förstämning på förbundskontoret – där också Transportarbetaren har sin redaktion.

Avslöjandet kom i ett läge där Transport under en period tappat medlemmar och därmed i styrka gentemot arbetsgivarna. Det kom bara halvtannat år efter att förbundets tidigare ordförande, Lars Lindgren, lämnade sin post efter rubriker om spritnotor, lägenhet på Östermalm och resor med tjänstebilen.

En del av besvikelsen på förbundskontoret bottnar i att Transport och de utpekade ”fackpamparna” inte fått möjlighet att ordentligt förklara omständigheterna kring resan i medierna.

Som att det handlade om en internationell kongress – inte konferens – i Transports viktigaste globala fackliga sammanslutning, Internationella Transportarbetarefederationen (ITF). Det är inte svenska Transport som bestämt platsen, inte dagordningen och det är inte Transport som förhandlat fram priser med ett antal hotell som ligger hyggligt nära kongresscentret.

Men det finns ändå skäl till självrannsakan. Lars Lindgren uttalade på sin tid att Transport och förbundets företrädare på olika nivåer aldrig bör göra saker som man inte är beredd att berätta öppet om på ett vanligt medlemsmöte.

Det är en bra programförklaring, tycker jag.

Jag tror att förbundet utan dubier hade kunnat berätta för medlemmarna att tolv personer utsågs att resa. Det var två ur förbundsledningen, ytterligare fem ur förbundsstyrelsen, två ansvariga för Transports internationella arbete, två centrala ombudsmän och en lokalombudsman.

Det internationella arbetet är viktigt och Norden och den nordiska modellen har länge varit en förebild för arbetare i andra världsdelar.

”Fackpamparna” hade säkerligen kunnat berätta att en orsak till att kongressen lades i just Singapore (där priserna är höga) var att ett viktigt kongresstema handlade om automatiseringen och robotiseringen som i snabb takt äventyrar jobb på den globala arbetsmarknaden. Singapore finns i frontlinjen för den omställningen.

Men jag tror inte att deltagarna lättvindigt ställt sig upp på det fackliga medlemsmötet och berättat att man tänkt åka i business class för 25 000 kronor tur- och retur. Inte i de fall resan inleddes eller avslutades med ett antal semesterdagar.

Det duger heller inte att skylla på ett otydligt resereglemente. Alla som jobbar i den fackliga rörelsen har ett eget ansvar att se till att medlemmarnas pengar används på ett ansvarsfullt sätt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bo Aghall:
    21 november, 2018

    Pinsamt för oss gräsrötter!!Kommer att mista medlemmar efter detta! Många tycker att medlemsavgiften är hög ändå!!🤔

Lästips:

Johnny Grönberg

Vart är arbetarrörelsen på väg?

Debatt. Arbetarrörelsens två grenar, den fackliga och politiska, har problem med att få människor engagerade. Utan engagemang stannar rörelsen upp och dör så småningom.

Transportarbetarens logga

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Tommy Wreeth

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Granska företagen!

Insändare. Granska alla företag som inte erbjuder sina anställda friskvårdsbidrag eller semesterersättning och som lönedumpar.

Se till att arbetsgivaren anmäler arbetsolyckor

Insändare. Jag var med om en arbetsplatsolycka i november 2016 och är långtidssjukskriven på grund av den. Min arbetsgivare gjorde ingen anmälan till Arbetsmiljöverket och det ställer till stora problem.

Klimatet – en facklig fråga

Debatt. Vägen mot framtidens gröna jobb och hållbara ekonomi måste ha fokus på mänskliga rättigheter. Det gäller också inom det internationella biståndet.

Nu laddar vi för avtalsrörelsen

Ordförandeord. Avtalsrörelse 2020. Smaka på de orden! Det är dags att börja förberedelsen inför att förhandla fram nya avtal för våra medlemmar, något som är grunden i allt vi gör. Det, och sedan att se till att avtalen efterlevs och att ta striden för våra medlemmar när de inte gör det.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Politik är det obegripligas konst

Politik. Vad är det som händer? Den socialdemokratiska regeringen för en delvis ultrakonservativ politik med genomförande av marknadshyror och förändringar i anställningsskyddet. Något som inte ens Moderaterna vågade föreslå.

Påkörningen

Påkörd. Jag borde egentligen inte skriva om det här för ingenting hände ju. Eller nästan inget, där jag låg mörbultad men i stort sett oskadd på lastbilsparkeringen i Sillekrog.

En strömlös ledning

Efter stormen. Jag somnade inte förrän vid fyratiden på morgonen när orkanen Alfrida drog in. Stugan i skärgården skakade och de lösa nockplåtarna som jag borde satt fast i höstas hamrade och slog.

Lönekostnaden är avgörande för klimatet

Ledare. En hårt prispressad och lönedumpad åkerinäring kan aldrig bära ett klimatansvar. Branschen kommer inte att ha de ekonomiska muskler som krävs för att genomföra en bred omställning till ett fossilfritt samhälle.

Vart är arbetarrörelsen på väg?

Debatt. Arbetarrörelsens två grenar, den fackliga och politiska, har problem med att få människor engagerade. Utan engagemang stannar rörelsen upp och dör så småningom.

Perspektiv på hamnkonflikten

Perspektiv. Om tolv timmar kan konflikten bryta ut i hamnarna. Det är en komplicerad strid som väcker starka känslor, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

Jobb på samma företag ger helt olika löner

Insändare. Så här orättvist ser det ut på samma företag! ”Peter” och ”Marie” fick båda anställning 2009 på samma företag som enbart kör samhällsbetalda resor (färdtjänst och sjukresor). Båda två har busskort med YKB och taxileg, men det är bara Peter som kör den större bussen som kräver busskort med YKB.

En lans för väktare och vakter

Ordförandeord. Det har varit mycket diskussioner om bevakningspersonal den senaste tiden. Det är bra. Vi borde prata mer om den yrkesgruppen och deras förutsättningar att göra sitt jobb.

Får vi ”gula” fack i Sverige?

Ledare. Hur länge kommer hamnkonflikten att pågå? Och vad blir lösningen? Svaret är nog att ingen i nuläget vet. Inte de inblandade parterna heller.

Bygg infrastruktur så att hela Sverige kan leva

Debatt. Den infrastruktur vi bygger i dag kommer att ha en inverkan på samhällsutvecklingen hundratals år framåt i tiden. Än i dag påverkas regioner av hur järnvägar byggdes under 1800-talet. Dagens infrastruktursatsningar bör därför bygga för det samhälle vi vill ha i framtiden lika mycket som de möter de behov som existerar just nu.