Bil med taxiskylt
Close
Kameror och larm i taxibilarna måste måste bli obligatoriskt, kräver Transport.
Close

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

På bara ett par veckor har sju taxichaufförer utsatts för rån, de flesta i Rinkebytrakten i västra Stockholm. Så sent som natten till i torsdags rånades en taxichaufför i stadsdelen Bromsten.
Det har lett till att media uppmärksammat Transports krav på obligatorisk kamerautrustning, gps-positionering och larmknappar i alla taxibilar.

– Vi har krävt det i flera år. Vi har också redan kameror i våra bilar hos Taxi Stockholm, som jag kör åt. Problemet är att det inte är obligatoriskt – bolagen behöver inte bry sig utan kan göra som de vill, säger Saied Tagavi.

Saied Tagavi
Foto: John Antonsson

Saied Tagavi tar rånen den senaste tiden mycket allvarligt.

– Och det är bara toppen på ett isberg. Många som blivit utsatta för våld och hot kanske inte ens har någon att prata med, här i Stockholm har vi kamratstödjare som direkt tar kontakt med dem som utsatts, säger Saied Tagavi.

Han ser flera fördelar med kameror vars bilder bara polisen har tillgång till, liksom ett positioneringssystem där taxiväxeln direkt får kännedom om var en bil befinner sig. Saied Tagavi är övertygad om att det har en avskräckande effekt.

Claudio Skubla är förbundsdirektör för Svenska taxiförbundet. Han ser gärna ett krav på kameror i alla taxibilar men säger till P4 Stockholm att det är omöjligt från förbundet att ställa kravet på företagen då det är en medlemsorganisation. Däremot är han positiv till att gemensamt med Transport arbeta för ökad trygghet för chaufförerna.

– Det är jättebra att de ställer upp och vill att vi arbetar tillsammans. Det måste bli ordning i branschen, säger Saied Tagavi.

Han lyfter också att rånen av vissa ses som en del av en utveckling, med våld och skjutningar, i så kallat utsatta områden.

– Det är viktigt att vi agerar, det kommer annars att få konsekvenser för hela samhället.

Taxisektionen planerar att i september anordna en hearing med berörda, även politiker.

När det gäller de aktuella rånen i Rinkebytrakten har polisen anhållit två personer som skäligen misstänkta, den lägre misstankegraden, för grovt rån och olaga tvång. De misstänks tillsammans med andra ligga bakom flera av rånen.

– Vi bedömer att det rör sig om två till fem gärningsmän och att de varit med vid flera brottstillfällen, säger Ola Österling, polisens presstalesperson.

Gärningsmännen har i samtliga fall varit beväpnade med kniv eller vapenliknande föremål och har sedan under hot tilltvingat sig koder för att tömma kassan. Det är såväl tekniska bevis som tips som lett till anhållandena. Polisen hade på fredagen, knappt två veckor efter att det första rånet begicks, gott hopp om att få in övriga misstänkta gärningsmän. Den pågående förundersökningen rör sju taxirån som skett efter midsommarhelgen.

Trots de senaste veckornas många taxirån har den långsiktiga trenden annars varit att rånen markant minskat och 2018 var nere bland de lägsta nivåerna sedan branschens avreglering för 27 år sedan. I hela landet begicks 22 taxirån förra året, att jämföra med närmare 80 rån år 2010. Det visar statistik från Brottsförebyggande rådet, Brå. Enligt Brå:s analys är just skyddskameror i många bilar en förklaring till att taxirånen minskat. En annan viktig förklaring är att taxichaufförerna inte längre hanterar kontanter i någon större mängd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Den som engagerar sig är dömd att avskedas”

Internationellt. I motvind försöker Transport och andra fackföreningar hjälpa iranska arbetare att organisera sig. Två iranska forskare vittnar om en svår situation.

Saied Tagavi

Saied Tagavi

… taxiförare och eldsjäl bakom en konferens för fria fack i Iran som äger rum i Stockholm.

Illustration avtalsrörelsen taxi

Taxi – en sjuk bransch

Taxiförare. Ständigt nattarbete från klockan 18 till 06, fem dagar i veckan. En arbetsvecka på 60 timmar. Betalningen är rakt ackord, procentlön. Foraförsäkringar finns. För chaufförer som betalar dem själva genom lägre lön.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.

Rättegång mot man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Rättegång pågår mot den man som åtalats för att ha utsatt ett tidningsbud för kidnappning och tortyrliknande misshandel. ”Jag hade extrem smärta under lång tid”, säger tidningsbudet. Den åtalade erkänner att han har knivskurit honom, men hävdar att det var en ”nödsituation”.

Nya lagar – men inget stärkt skydd för vakter

Bevakning. Poliser, brandmän och ambulanspersonal får förstärkt skydd från årsskiftet. Våld, hot och sabotage mot blåljusanställda ska straffas med långa fängelsestraff. Lagändringen gäller inte ordningsvakter, väktare, skyddsvakter eller andra transportgrupper inom bevakning.

Illustration med in- och utflöde av medlemmar

Fler går med i Transport

Facket. Fler in än ut. Transports medlemsstatistik har visat svarta siffror under hela hösten. 2019 ser ut att bli ett år då facket inte längre tappar medlemmar.

Mats Gajmark, Petrolia, Loudden

Slutet för oljan på Loudden

Olja. I närmare 90 år har arbetare i blåställ tillverkat smörjoljor på Loudden i Stockholm. Nu är det slut. Oljebolagen sparkas ut och fabriken ska rivas. Planen är att sanera den attraktiva marken och bygga bostäder intill Saltsjön.