corona

”En början men inte tillräckligt”

Flyg. Regeringens nya krispaket välkomnas av Transport. Korttidspermittering kan få stor betydelse för flyget. – Förslaget är ett första steg, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Pandemin har orsakat en global kris för flyget. Först och värst drabbat av coronavirusets effekter.

– Läget är väldigt allvarligt och påverkar självklart våra medlemmar mycket, säger Viktor Andersson, ordförande för Transports flygavdelning.

Dagen innan gick SAS ut med beskedet att flygbolaget permitterar 10 000 medarbetare, 90 procent av de anställda. En permittering innebär inte att den anställda förlorar jobbet, men det finns inget faktiskt arbete att utföra. Norwegian har tidigare permitterat 5 000 personer. Lågprisbolaget har drabbats av akut likviditetskris och riskerar konkurs.

På måndagen la regeringen fram förslag på nya åtgärder för att lindra krisen i coronavirusets spår.

– Det är positivt att regeringen, och riksdagen, kommer med det här paketet. För hela flygbranschen. Vi har inte varit med om något liknande. Man kan jämföra med vulkanutbrottet på Island för tio år sedan men jag tror att det här är värre, säger flygavdelningens Viktor Andersson.

Under förra veckan fick de hela tiden signaler på att det kommer att bli omfattande varsel. Till skillnad från i till exempel Norge och Danmark går det inte att genomföra permitteringar i Sverige som tidigare, på 1990-talet. Men i det förslag som regeringen presenterade i dag, måndag, införs en ny modell med korttidspermittering som omedelbart ska börja gälla.

– Nu är det upp till de centrala parterna att implementera förslaget, säger Viktor Andersson.

Förhandlingar i kväll

Förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen började också direkt, på måndagseftermiddagen. De pågår just nu.

– Förhoppningsvis hittar vi en lösning under kvällen, som vi sedan kan ta beslut om i morgon i förbundsstyrelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Transport vill hitta lösningar på hur ersättningen under korttidspermittering ska räknas ut. Det skiljer åtskilliga tusen kronor i månaden om den genomsnittliga inkomsten räknas utifrån tarifflön eller den faktiska inkomsten, med olika tillägg inräknade.

Transports förhandlare vill också ha svar på frågan om Transportföretagens krav på utbildning under en permitteringsperiod.

– Vi vill ha svar på när den ska förläggas, om den ska rymmas under en arbetstid, säger Tommy Wreeth, som förhandlar tillsammans med förbundssekreterare Lars Mikaelsson och avtalssekreteraren Peter Winstén.

Transports förbundsordförande hade helst sett ett återinförande av den gamla modellen med permittering. Då arbetsgivarna betalade in till särskilda permitteringsfonder, i dag helt tömda. De anställda var under permittering arbetsbefriade med full lön.

Dagens regeringsförslag innebär att arbetsgivarens lönekostnader minskar med hälften genom att staten står för en större kostnad. Den anställda får ut drygt 90 procent av lönen under korttidspermitteringen.

– Dagens förslag är en början, men det behövs mer. Och det är inte en lösning för ett bolag som SAS där behovet av arbetskraft kanske bara är tio procent, säger Tommy Wreeth.

Närmast totalstopp

Transports ordförande tycker också att regeringsförslaget i alltför hög grad är anpassat till industrin. För exempelvis en biltillverkare kan det gå att minska produktionen med hälften under en period.

– Men det fungerar inte så för flyg och taxi där underlaget i stort sett helt försvunnit, säger Tommy Wreeth.

Från och med i dag, måndag, har SAS pausat verksamheten i hög grad. Bolagets vd Richard Gustafsson säger till Svenska Dagbladet att resandet i princip har upphört.

Och det är inget unikt för flygbolag i Norden. Den internationella flygplatsorganisationen IAC räknar nu med att passagerartrafiken globalt kommer att vara minst tolv procentenheter lägre första kvartalet jämfört med prognosen.

I lördags gick UD ut och avrådde från alla icke-nödvändiga resor till utlandet. Två dagar tidigare hade USA:s president Donald Trump stoppat all trafik från Europa till USA.

– Det har eskalerat. Det finns inga flygplan att tanka, inga väskor att lasta, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Fabian:
    17 mars, 2020

    Företaget måste inse att detta är ett bra förslag utav dom flera de fått av regeringen..från att AG var beredd att betala 80% och vi skulle frivilligt gå med 20% minskning. Och nu är det svårt för dom att betala 42.5 % vilket gör i teorin 22.5 % ytterligare. Dom måste inse att de anställda kommer att blöda också i de privata familje liv där räkningar tillkommer. Det går inte att få en bit av kakan och behålla den. Vi medlemmar har ställt upp minst 2 ggr i kriser i form av lönedumpning medans de fick bonusar efteråt. Vi ska vara solidariska för det drabbar alla!de är deras tur att vända fler stenar i sitt eget med. Eller be dom ekonomisk stärka aktie ägare skjuta in investeringar. Samt börja tänka om att ha ett starkt kris paket för detta är inte sista och man kan inte vara lika överraskad varje gång något händer. Ps involvera klubbarna!kom ut samtala med oss

Lästips:

Transportarbetarens logga

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. (UPPDATERAD) Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Gdynia i Polen. Lastbilsförare från Polen och Ukraina väntar på färjan till Karlskrona. Om 1,5 år gäller nya regler för löner, vila i hytten och så kallat cabotage.

Nya EU-regler ska ge ordning och reda

Åkeri. Mitt i sommaren blev det klart. EU-parlamentet godkände slutgiltigt det så kallade mobilitetspaketet. De nya EU-reglerna ska ge sundare konkurrens i åkeribranschen och bättre villkor för chaufförer som kör utomlands.

Dubbla kollektivavtal i hamnarna fråga för Arbetsdomstolen

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet har tagit frågan om lokalt inflytande till Arbetsdomstolen. Under tisdag och onsdag ska kärnfrågan besvaras: Måste arbetsgivaren förhandla med Hamnarbetarförbundet på samma sätt som med Transport?

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.