Ledare

Döden blir oftast bara en liten notis

Ledare. Vasagatan i centrala Stockholm. En vit lätt lastbil från en flyttfirma parkerar i lastzonen vid trottoarkanten. Föraren och två medhjälpare hoppar ur och fäller ner bakgavellyften.

De tre unga männen går in på samma kebabställe där jag sitter. De beställer lunch och äter i lugn och ro, samtidigt som bilen ockuperar den attraktiva lastplatsen.

Jag kan inte låta bli att kolla lastbilen, en Iveco, i bilregistret. Hur mycket får den egentligen lasta?

Tjänstevikten – alltså fulltankad bil med förare – visar sig vara 3 190 kilo. Tillåten maxlast blir därmed beskedliga 310 kilo. För ett fordon som används för bohagsflyttar.

I de 310 kilona ska medhjälparna och utrustningen räknas in. Vad bli kvar? Kanske 100 kilo gods, sedan är det överlass – med höga böter om det blir poliskontroll.

Antalet lätta lastbilar har exploderat i trafiken. De flesta kan lasta lite mer än just den här Ivecon, men räcker 500–600 kilo för ett flyttlass på 22 kubikmeter som skåpet rymmer?

Nä, vikten på brukar snarare hamna kring 2–2,5 ton, uppger en rutinerad flyttåkare.

Lätta lastbilar omfattas inte av kravet på färdskrivare och föraren behöver inte följa kör- och vilotidsreglerna. Vad innebär det om trötta förare regelmässigt kör med rejäla överlass i den hektiska stockholmstrafiken?

Tja, det lär väl inte borga för högre trafiksäkerhet i vart fall.

Fast vem bryr sig?

De senaste dagarna har jag följt rapporteringen om dödsolyckan på LKAB i Svappavaara. En ung kvinna föll igenom ett sönderrostat traversgolv.

Det tragiska dödsfallet har uppmärksammats stort och det är bra att LKAB ställs till svars. Men jag tänker också på alla yrkesförare som dör på jobbet. Det handlar om minst tio per år. Ofta blir det bara en notis i tidningarna.

Chaufför är ett av de farligaste yrkena på hela arbetsmarknaden. Dödsolyckor i trafiken har blivit vardagsmat. Att helt förebygga dem är svårt, jag inser det. Att tillåta att människor färdas mot varandra, i hög fart, på en smal asfaltsremsa är i grunden en rätt korkad idé.

Men ett första steg måste ändå vara att försöka få bort olagliga transporter och grova regelbrott. Och det gäller såväl flagranta rödljuskörningar som överlastade lätta lastbilar och 24-metersekipage som dundrar fram i 89 kilometer i timmen på Essingeleden.

Min kebab är uppäten. De tre flyttkillarna är också klara. De hastar ut genom dörren, fäller upp bakgavellyften och drar iväg. Två p-vakter har precis gått förbi på trottoaren.

Utan att lappa flyttbilen som såg ut att vara ute på uppdrag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration: Gustaf Öhrnell

Vägen tillbaka efter dödsolyckan

Åkeri. I varje olycka med tunga fordon finns en chaufför som ska tillbaka i arbete. Fortfarande saknar de flesta arbetsgivare fullständiga rutiner för krisstöd. Och antalet svåra olyckor ökar.

Illustration: Gustaf Öhrnell

Livet efter olyckan

Krishantering. I varje olycka med tunga fordon finns en chaufför som ska tillbaka i arbete. Fortfarande saknar de flesta arbetsgivare fullständiga rutiner för krisstöd. Och antalet svåra olyckor ökar.

Peter Stockhaus

Han kan konsten att lyssna på olycksdrabbade kollegor

Kollegahjälpen. Ett nätverk av chaufförer och åkare som sträcker sig över hela landet står redo att stötta den som varit med om en olycka. Kollegahjälpen är vad det låter som, och det är helt ideellt. Ett samtal till SOS alarm är det enklaste sättet att få kontakt.

Tankar i virustid

Insändare. Tänk vad ett litet virus kan göra för samhället!

Jag vill jobba, men …

Insändare. Jag vill jobba men Arbetsförmedlingen vill inte ge mig en YKB-utbildning.

Vi chaufförer borde få bättre betalt

Insändare. Enligt SCB var medianlönen i Sverige 30 900 kronor 2018. Medellönen för män i Sverige 2018 var 36 500 kronor, allt enligt SCB.

Jag möter klassförakt

Debatt. Sedan en tid arbetar jag som renhållningsarbetare på Renova. Man blir inte miljonär. Men jag har sällan mött så mycket arbetsglädje och yrkesstolthet. Och skicklighet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Viruset och socialismen

Corona. Coronaviruset har fått alla världens epidemiologer, läkare och virusforskare på tå. Men hittills har jag bara hört en av dem säga det uppenbara: att ett likadant eller än värre virus kan komma i framtiden. För virus vandrar runt och som jag minns Hongkonginfluensan så återkom den år efter år då jag var barn.

Lyckans pris

Förändring. Att bli fattig är nog mångas stora skräck. Men huvudpersonen, kvinnan i romanen Skred av Marit Sahlström, är långt ifrån fattig. Ändå är hon olycklig så till den grad att själva livet blir till en omöjlighet.

Sveriges sämsta åkeri?

Arbetsliv. Det går upp och det går ner i åkeribranschen. Saker som var stora för några år sedan såsom ägarbyten, konkurser eller folk som snodde åt sig körningar, kan vara små eller glömda i dag.

Corona

Samhället är sårbart

Ledare. Vi är nog ganska många som då och då funderat över vilken betydelse minskad konsumtion och minskat resande skulle kunna ha för planeten Jordens överlevnad. Eller kanske snarare för mänsklighetens fortsatta existens. Själva klotet lär antagligen repa sig, vad vi än hittar på. Nu är vi här, och det känns inte angenämt.

Corona

Svårt att ligga steget före coronaviruset

Ordförandeord. Jag har varit med om mycket under mina år på Transport. Men som för de flesta andra saknar det som nu sker, med spridning av ett samhällsfarligt virus, helt motstycke.

Det finns en stor grupp förlorare

Ledare. I de avtalsförhandlingar som redan startat är höjd avtalspension ett tungt fackligt krav. Huvudorsaken är förstås de katastrofalt låga allmänna pensionerna. De som blev resultatet av den stora pensionsblåsningen, förlåt pensionsreformen, för 20 år sedan.

Hållbara transporter inget för Ikea?

Ordförandeord. Jag har min bakgrund inom terminal och lager. Jag gillade mitt jobb och det var också det som lade grunden till mitt fackliga engagemang.

Politikerna och egot

Insändare. Ansvarstagandet från svenska politiker i riksdagen är obefintligt!

Vindarna vänder i svensk politik

Insändare. När Alliansen styrde landet infördes jobbskatteavdraget, den 1 januari 2007 kom det första. Det skulle leda till att fler jobbade mer lönsamt sades det. Men vad det har gjort är ett rejält stort håll i statsfinanserna.

Våldet måste stoppas

Insändare. Vi behöver stoppa våldet på tåg, bussar och yrkesförare.

Utländsk dragbil, Jönköping

Jävligt frustrerande och oroande

Dagbok/del 3. Under åren som vi i ordning och reda har granskat åkeriverksamheten i Sverige har vi flera gånger haft föredrag och utbildningar hos både myndigheter och andra organisationer.