Ledare

Döden blir oftast bara en liten notis

Ledare. Vasagatan i centrala Stockholm. En vit lätt lastbil från en flyttfirma parkerar i lastzonen vid trottoarkanten. Föraren och två medhjälpare hoppar ur och fäller ner bakgavellyften.

De tre unga männen går in på samma kebabställe där jag sitter. De beställer lunch och äter i lugn och ro, samtidigt som bilen ockuperar den attraktiva lastplatsen.

Jag kan inte låta bli att kolla lastbilen, en Iveco, i bilregistret. Hur mycket får den egentligen lasta?

Tjänstevikten – alltså fulltankad bil med förare – visar sig vara 3 190 kilo. Tillåten maxlast blir därmed beskedliga 310 kilo. För ett fordon som används för bohagsflyttar.

I de 310 kilona ska medhjälparna och utrustningen räknas in. Vad bli kvar? Kanske 100 kilo gods, sedan är det överlass – med höga böter om det blir poliskontroll.

Antalet lätta lastbilar har exploderat i trafiken. De flesta kan lasta lite mer än just den här Ivecon, men räcker 500–600 kilo för ett flyttlass på 22 kubikmeter som skåpet rymmer?

Nä, vikten på brukar snarare hamna kring 2–2,5 ton, uppger en rutinerad flyttåkare.

Lätta lastbilar omfattas inte av kravet på färdskrivare och föraren behöver inte följa kör- och vilotidsreglerna. Vad innebär det om trötta förare regelmässigt kör med rejäla överlass i den hektiska stockholmstrafiken?

Tja, det lär väl inte borga för högre trafiksäkerhet i vart fall.

Fast vem bryr sig?

De senaste dagarna har jag följt rapporteringen om dödsolyckan på LKAB i Svappavaara. En ung kvinna föll igenom ett sönderrostat traversgolv.

Det tragiska dödsfallet har uppmärksammats stort och det är bra att LKAB ställs till svars. Men jag tänker också på alla yrkesförare som dör på jobbet. Det handlar om minst tio per år. Ofta blir det bara en notis i tidningarna.

Chaufför är ett av de farligaste yrkena på hela arbetsmarknaden. Dödsolyckor i trafiken har blivit vardagsmat. Att helt förebygga dem är svårt, jag inser det. Att tillåta att människor färdas mot varandra, i hög fart, på en smal asfaltsremsa är i grunden en rätt korkad idé.

Men ett första steg måste ändå vara att försöka få bort olagliga transporter och grova regelbrott. Och det gäller såväl flagranta rödljuskörningar som överlastade lätta lastbilar och 24-metersekipage som dundrar fram i 89 kilometer i timmen på Essingeleden.

Min kebab är uppäten. De tre flyttkillarna är också klara. De hastar ut genom dörren, fäller upp bakgavellyften och drar iväg. Två p-vakter har precis gått förbi på trottoaren.

Utan att lappa flyttbilen som såg ut att vara ute på uppdrag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Transportarbetarens logga

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.

Illustration: Gustaf Öhrnell

Vägen tillbaka efter dödsolyckan

Åkeri. I varje olycka med tunga fordon finns en chaufför som ska tillbaka i arbete. Fortfarande saknar de flesta arbetsgivare fullständiga rutiner för krisstöd. Och antalet svåra olyckor ökar.

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Värstinglandet

Corona. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Hejda Amazons framfart

Insändare. Transport och alla andra fackförbund måste hindra Amazon från att utöka sin etablering i Sverige.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.