ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

Men vi är också närvarande i det internationella samarbetet och solidariteten med våra kollegor världen över. Som ett led i detta har jag nyligen kommit hem från Internationella Transportarbetarefederationens (ITF) kongress i Singapore. En internationell kongress är alltid långt bort för någon och den här gången var det för oss.

Tillsammans med 2 500 fackliga kamrater från hela världen har vi diskuterat åkeri, hamn, lager och terminal, kvinno- och ungdomsfrågor och så oerhört mycket mer. Jag kan säga att detta kommer jag att leva på länge. Drivkraften, styrkan och viljan att föra våra frågor framåt är så påtaglig och den inspirerar.

För svensk del nådde vi framgång i flera av de frågor som vi drev och skrev skarpa förslag om. En sådan är den om en särskild kommitté för lager och terminal inom ITF som kongressen också fattade beslut om att införa.

Den är oerhört viktig för att arbeta globalt med frågor som automatisering och den omställning som måste till på arbetsmarknaden. Det handlar om att vi ska kunna behålla jobben, inom våra avtalsområden, när tekniken tar över sådant som tidigare sköttes av människohand. Automatisering är inte av ondo. Det är inte heller en utveckling som vi kan stoppa hur skrämmande den än må vara. Faktum är ju att det finns vissa jobb som vi ska vara glada att maskiner nu utför, sådant som våra kamrater tidigare mist liv och lem för.

Självklart var åkerifrågan också en av huvudfrågorna under kongressen i Singapore, och ett av de företag som inte går att undvika i de sammanhangen för vår del är Ikea. Vi har under lång tid haft en dialog med företaget både på nationell och internationell nivå för att få det att kräva schysta villkor i sin transportkedja.

För ett par veckor sedan frös vi denna dialog eftersom inget hände, men kan nu ana en ljusning igen. Och varför skulle vi inte det? Vad skulle det möjligtvis kunna finnas för anledning till att Ikea inte skulle kräva att ett företag som norska Bring ska erbjuda sina chaufförer drägliga villkor när de kör i Sverige? Jag är oerhört glad att de nu verkar ha kommit till samma slutsats som vi i den frågan och jag väntar med spänning på att se det bli verklighet. Om Ikea mot förmodan inte kräver eller rekommenderar att deras leverantör ska ha kollektivavtal så måste vi givetvis vara beredda på att kämpa oss till dessa avtal.

Slutligen drev Sverige igenom ett stöd bland de 2 500 delegaterna från 140 länder för de 17 iranska lastbilschaufförer som efter en strejk för bättre villkor dömts till döden i sitt hemland. Jag talade själv för det svenska förslaget under kongressen och jag är stolt att vi står bakom våra kamrater i Iran. Facklig solidaritet över yrkesgrupper och över landsgränser är stark och Svenska Transportarbetareförbundet är en del av det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har kommit i gång!

Ordförandeord. 2020 blir ett enormt spännande år. Jag känner både ödmjukhet inför den uppgift vi som förbund och jag som förbundsordförande står inför. Men också jävlar anamma inför det vi vet att arbetsgivarna arbetar för att förändra.

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Politikerna och egot

Insändare. Ansvarstagandet från svenska politiker i riksdagen är obefintligt!

Vindarna vänder i svensk politik

Insändare. När Alliansen styrde landet infördes jobbskatteavdraget, den 1 januari 2007 kom det första. Det skulle leda till att fler jobbade mer lönsamt sades det. Men vad det har gjort är ett rejält stort håll i statsfinanserna.

Våldet måste stoppas

Insändare. Vi behöver stoppa våldet på tåg, bussar och yrkesförare.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Sveriges sämsta åkeri?

Arbetsliv. Det går upp och det går ner i åkeribranschen. Saker som var stora för några år sedan såsom ägarbyten, konkurser eller folk som snodde åt sig körningar, kan vara små eller glömda i dag.

Den hårda vägen

Lastbilstillverkare. Kampen har förts i många år och böljat fram och tillbaka. Arbetsgivare mot arbetsgivare, arbetare mot arbetare. Men hittills utan segrare. När den ene fått in ett hårt slag kommer den andre snart med ett som är än värre. Vad kampen handlar om? Naturligtvis om striden mellan lastbilstillverkarna Scania och Volvo.

Kejsaren ÄR naken

Politik. Jag vet inte vad priset är för att vara som den lille pojken när han säger ”Men han har ju inget på sig!”, när kejsaren i HC Andersens saga står där naken inför folket. Men jag tar ändå risken och säger det: skrota januariavtalet Stefan Löfven!

Avtalsrörelsen har kommit i gång!

Ordförandeord. 2020 blir ett enormt spännande år. Jag känner både ödmjukhet inför den uppgift vi som förbund och jag som förbundsordförande står inför. Men också jävlar anamma inför det vi vet att arbetsgivarna arbetar för att förändra.

Ställ fram sopkärlen!

Insändare. Sophämtarna ska inte behöva skada sig, skriver Truckworker.

Dags för facken att organisera cykelbuden

Debatt. Där ligger man på soffan en söndag och känner sig trött efter gårdagens hålligång. En pizza, eller kanske en hamburgare, skulle sitta bra.

Transport tar steg i rätt riktning

Insändare. Vi i Transportarbetareförbundet är medvetna om de orättvisa lönerna inom sjuk- och färdtjänstresor, skriver Transports ombudsman Mats Andersson i ett svar på en insändare från en missnöjd färdtjänstchaufför.