ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

Men vi är också närvarande i det internationella samarbetet och solidariteten med våra kollegor världen över. Som ett led i detta har jag nyligen kommit hem från Internationella Transportarbetarefederationens (ITF) kongress i Singapore. En internationell kongress är alltid långt bort för någon och den här gången var det för oss.

Tillsammans med 2 500 fackliga kamrater från hela världen har vi diskuterat åkeri, hamn, lager och terminal, kvinno- och ungdomsfrågor och så oerhört mycket mer. Jag kan säga att detta kommer jag att leva på länge. Drivkraften, styrkan och viljan att föra våra frågor framåt är så påtaglig och den inspirerar.

För svensk del nådde vi framgång i flera av de frågor som vi drev och skrev skarpa förslag om. En sådan är den om en särskild kommitté för lager och terminal inom ITF som kongressen också fattade beslut om att införa.

Den är oerhört viktig för att arbeta globalt med frågor som automatisering och den omställning som måste till på arbetsmarknaden. Det handlar om att vi ska kunna behålla jobben, inom våra avtalsområden, när tekniken tar över sådant som tidigare sköttes av människohand. Automatisering är inte av ondo. Det är inte heller en utveckling som vi kan stoppa hur skrämmande den än må vara. Faktum är ju att det finns vissa jobb som vi ska vara glada att maskiner nu utför, sådant som våra kamrater tidigare mist liv och lem för.

Självklart var åkerifrågan också en av huvudfrågorna under kongressen i Singapore, och ett av de företag som inte går att undvika i de sammanhangen för vår del är Ikea. Vi har under lång tid haft en dialog med företaget både på nationell och internationell nivå för att få det att kräva schysta villkor i sin transportkedja.

För ett par veckor sedan frös vi denna dialog eftersom inget hände, men kan nu ana en ljusning igen. Och varför skulle vi inte det? Vad skulle det möjligtvis kunna finnas för anledning till att Ikea inte skulle kräva att ett företag som norska Bring ska erbjuda sina chaufförer drägliga villkor när de kör i Sverige? Jag är oerhört glad att de nu verkar ha kommit till samma slutsats som vi i den frågan och jag väntar med spänning på att se det bli verklighet. Om Ikea mot förmodan inte kräver eller rekommenderar att deras leverantör ska ha kollektivavtal så måste vi givetvis vara beredda på att kämpa oss till dessa avtal.

Slutligen drev Sverige igenom ett stöd bland de 2 500 delegaterna från 140 länder för de 17 iranska lastbilschaufförer som efter en strejk för bättre villkor dömts till döden i sitt hemland. Jag talade själv för det svenska förslaget under kongressen och jag är stolt att vi står bakom våra kamrater i Iran. Facklig solidaritet över yrkesgrupper och över landsgränser är stark och Svenska Transportarbetareförbundet är en del av det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad.

Tommy Wreeth

Vi har några viktiga fajter att klara av

Ordförandeord. Det här året, 2020, har verkligen skakat om det mesta som vi känner som bekant. Och det har redan gett oss en ny verklighet full av utmaningar och möjligheter. Jag kan se att många därute hjälps åt och drar lasset åt samma håll. Det är något bra och fint som sker runt den gemensamma fienden corona.

Transportarbetarens logga

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Ett andetag

Arbetare. Den här krönikan ska inte handla om coronan, covid-19. Den ska inte handla om att regering och riksdag inte tillsett att regionerna hållit beredskapslager. Inte heller om att samtliga myndigheter: Folkhälsomyndigheten, MSB, Socialstyrelsen, regionerna, kommunerna, riksdag och regering, inte en enda av alla instanserna har lyft ett finger för att i förväg skydda sin befolkning mot pandemier.

Viruset och socialismen

Corona. Coronaviruset har fått alla världens epidemiologer, läkare och virusforskare på tå. Men hittills har jag bara hört en av dem säga det uppenbara: att ett likadant eller än värre virus kan komma i framtiden. För virus vandrar runt och som jag minns Hongkonginfluensan så återkom den år efter år då jag var barn.

Hur många hundra miljoner bjuder du på?

Ledare. Mil efter mil av asfalt. Mobilens gps-app mäter farten och ger lite underhållning längs den monotona E4:an. Då och då hamnar jag bakom lastbilar, svenska eller utländska. Många tycks ligga kring 87–88 kilometer i timmen. Det vill säga 10 procent över laglig hastighet.

Vi har några viktiga fajter att klara av

Ordförandeord. Det här året, 2020, har verkligen skakat om det mesta som vi känner som bekant. Och det har redan gett oss en ny verklighet full av utmaningar och möjligheter. Jag kan se att många därute hjälps åt och drar lasset åt samma håll. Det är något bra och fint som sker runt den gemensamma fienden corona.

Facklig samling – 10 fackliga organisationer

Vi vill stärka det brottsförebyggande arbetet

Debatt. Det brottsförebyggande arbetet måste stärkas genom en bred mobilisering från hela samhället. Nu inleder vi ett långsiktigt samarbete för att bromsa den negativa utvecklingen, med en kriminalitet som sjunker allt lägre ner i åldrarna. Vi påbörjar arbetet med facklig samling för att stärka det brottsförebyggande arbetet och samordna det tidiga stödet till barn och unga i riskzon.

Matappar, förklara er!

Insändare. Företag som Foodora och Uber Eats, det är dags att ni förklarar er. Vi vill kunna använda era tjänster med gott samvete. Men när ni vägrar teckna kollektivavtal för era arbetare är det svårt för oss att göra det.

Människors olika värde

Insändare. Jag har just sett vårdförbundets vice ordförande intervjuas i P4 Nyheter om polisanmälan avseende en sköterskas tragiska död i smittan.

Orättvisor i coronans spår

Debatt. Som facklig företrädare, och högst involverad i att rädda så många jobb som möjligt, förundras man över att företag som har kollektivavtal tillåter att människor behandlas olika.

Arbetsmiljö handlar om ditt liv

Debatt. Corona, ordet på allas läppar det senaste månaderna. Hur blir man smittad? Vad ska man ha för skyddsutrustning? Kan jag utföra det här arbetet? Hur ska jag göra om jag eller någon i min familj tillhör riskgrupperna?

Förbjud lönesänkare

Insändare. Det borde vara en lag på att all personal som arbetar med sophämning ska vara fastanställd vid varje upphandling. Företag som sänker arbetstagarnas löner borde bötfällas och förbjudas på marknaden.

Vi har tagit vår del av ansvaret

Ordförandeord. Vi fortsätter att arbeta oss igenom den största samhällskris vi sett i modern tid. Många av våra branscher drabbas hårt.