ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Det är hög tid att stoppa taxifusket

Ordförandeord. Vi har tagit oss in i en fantastisk försommar och jag ser bilder på hur avdelningarna är ute och träffar medlemmar och blivande medlemmar över en kopp kaffe på eftermiddagen, eller över en grillad korv under arbetspasset mitt i natten. Vi pratar om sådant som är viktigt för att få både jobb och privatliv att fungera och vara tryggt.

Jag blir glad och stolt över dessa enormt viktiga samtal. Transport är medlemmarna och det är ett fokus vi aldrig får tappa.

En medlemsgrupp som vi fokuserar extra på under maj är taxichaufförerna. Taxichaufförer får många människors vardag att fungera. De ser inte bara till att vi kommer till tågstationen i tid när vi ska ut och resa. De kör också våra barn till skolan, ser till att funktionsvarierade kan ta sig till jobbet och ha en aktiv fritid – och de hjälper många äldre att ta sig till familj och vänner, till vårdcentralen eller kanske till mataffären.

För att vara taxichaufför ska du ha taxilegitimation. Det krävs mer än ett B-körkort, en bil som gått igenom besiktningen och en smartphone. Det krävs en yrkesskicklighet som bland annat innebär en god lokalkännedom, och det krävs att du ska kunna vara verksam i en seriös bransch som erbjuder bra villkor. Efter avregleringen av taximarknaden har vi sett en lönedumpning och ett fusk som också har lett till ett allmänt förfall av branschen där seriösa aktörer tampas med de mindre nogräknade.

Vi ser också hur de så kallade app-företagen breder ut sig och erbjuder förmedlingstjänster i en digital plattform eller i värsta fall ”samåkning” i privatbil för en överenskommen summa pengar. Det senare alternativet uppmuntrar kunderna att sitta i framsätet då det är ”trevligare att prata med föraren och du får dessutom välja musik”. Det är naturligtvis inget annat än ett trick för att undgå att bli påkommen som ren svarttaxi, något som även polisen har konstaterat.

Plattformsekonomin är på sikt ett hot mot den svenska modellen. Det är hög tid att stoppa taxifusket och några åtgärder som Transport vill se är:

  • Återinfört lokalkännedomskrav.
  • Skärpning av vilotidsreglerna.
  • Strategi kring arbetsmarknadsproblem kopplade till plattformsekonomin.

Valet handlar om trygghet för dig och mig. Det handlar om att inte behöva ha en provanställning på livstid eller att se lönedumpning komma som ett brev på posten efter korkade politiska beslut.

Transport tänker ta sin del av ansvaret för att se till att det inte blir så. Det lovar jag.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Ett andetag

Arbetare. Den här krönikan ska inte handla om coronan, covid-19. Den ska inte handla om att regering och riksdag inte tillsett att regionerna hållit beredskapslager. Inte heller om att samtliga myndigheter: Folkhälsomyndigheten, MSB, Socialstyrelsen, regionerna, kommunerna, riksdag och regering, inte en enda av alla instanserna har lyft ett finger för att i förväg skydda sin befolkning mot pandemier.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Hur många hundra miljoner bjuder du på?

Ledare. Mil efter mil av asfalt. Mobilens gps-app mäter farten och ger lite underhållning längs den monotona E4:an. Då och då hamnar jag bakom lastbilar, svenska eller utländska. Många tycks ligga kring 87–88 kilometer i timmen. Det vill säga 10 procent över laglig hastighet.

Vi har några viktiga fajter att klara av

Ordförandeord. Det här året, 2020, har verkligen skakat om det mesta som vi känner som bekant. Och det har redan gett oss en ny verklighet full av utmaningar och möjligheter. Jag kan se att många därute hjälps åt och drar lasset åt samma håll. Det är något bra och fint som sker runt den gemensamma fienden corona.

Facklig samling – 10 fackliga organisationer

Vi vill stärka det brottsförebyggande arbetet

Debatt. Det brottsförebyggande arbetet måste stärkas genom en bred mobilisering från hela samhället. Nu inleder vi ett långsiktigt samarbete för att bromsa den negativa utvecklingen, med en kriminalitet som sjunker allt lägre ner i åldrarna. Vi påbörjar arbetet med facklig samling för att stärka det brottsförebyggande arbetet och samordna det tidiga stödet till barn och unga i riskzon.