ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Det är hög tid att stoppa taxifusket

Ordförandeord. Vi har tagit oss in i en fantastisk försommar och jag ser bilder på hur avdelningarna är ute och träffar medlemmar och blivande medlemmar över en kopp kaffe på eftermiddagen, eller över en grillad korv under arbetspasset mitt i natten. Vi pratar om sådant som är viktigt för att få både jobb och privatliv att fungera och vara tryggt.

Jag blir glad och stolt över dessa enormt viktiga samtal. Transport är medlemmarna och det är ett fokus vi aldrig får tappa.

En medlemsgrupp som vi fokuserar extra på under maj är taxichaufförerna. Taxichaufförer får många människors vardag att fungera. De ser inte bara till att vi kommer till tågstationen i tid när vi ska ut och resa. De kör också våra barn till skolan, ser till att funktionsvarierade kan ta sig till jobbet och ha en aktiv fritid – och de hjälper många äldre att ta sig till familj och vänner, till vårdcentralen eller kanske till mataffären.

För att vara taxichaufför ska du ha taxilegitimation. Det krävs mer än ett B-körkort, en bil som gått igenom besiktningen och en smartphone. Det krävs en yrkesskicklighet som bland annat innebär en god lokalkännedom, och det krävs att du ska kunna vara verksam i en seriös bransch som erbjuder bra villkor. Efter avregleringen av taximarknaden har vi sett en lönedumpning och ett fusk som också har lett till ett allmänt förfall av branschen där seriösa aktörer tampas med de mindre nogräknade.

Vi ser också hur de så kallade app-företagen breder ut sig och erbjuder förmedlingstjänster i en digital plattform eller i värsta fall ”samåkning” i privatbil för en överenskommen summa pengar. Det senare alternativet uppmuntrar kunderna att sitta i framsätet då det är ”trevligare att prata med föraren och du får dessutom välja musik”. Det är naturligtvis inget annat än ett trick för att undgå att bli påkommen som ren svarttaxi, något som även polisen har konstaterat.

Plattformsekonomin är på sikt ett hot mot den svenska modellen. Det är hög tid att stoppa taxifusket och några åtgärder som Transport vill se är:

  • Återinfört lokalkännedomskrav.
  • Skärpning av vilotidsreglerna.
  • Strategi kring arbetsmarknadsproblem kopplade till plattformsekonomin.

Valet handlar om trygghet för dig och mig. Det handlar om att inte behöva ha en provanställning på livstid eller att se lönedumpning komma som ett brev på posten efter korkade politiska beslut.

Transport tänker ta sin del av ansvaret för att se till att det inte blir så. Det lovar jag.

Tankar i virustid

Insändare. Tänk vad ett litet virus kan göra för samhället!

Jag vill jobba, men …

Insändare. Jag vill jobba men Arbetsförmedlingen vill inte ge mig en YKB-utbildning.

Vi chaufförer borde få bättre betalt

Insändare. Enligt SCB var medianlönen i Sverige 30 900 kronor 2018. Medellönen för män i Sverige 2018 var 36 500 kronor, allt enligt SCB.

Jag möter klassförakt

Debatt. Sedan en tid arbetar jag som renhållningsarbetare på Renova. Man blir inte miljonär. Men jag har sällan mött så mycket arbetsglädje och yrkesstolthet. Och skicklighet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Viruset och socialismen

Corona. Coronaviruset har fått alla världens epidemiologer, läkare och virusforskare på tå. Men hittills har jag bara hört en av dem säga det uppenbara: att ett likadant eller än värre virus kan komma i framtiden. För virus vandrar runt och som jag minns Hongkonginfluensan så återkom den år efter år då jag var barn.

Lyckans pris

Förändring. Att bli fattig är nog mångas stora skräck. Men huvudpersonen, kvinnan i romanen Skred av Marit Sahlström, är långt ifrån fattig. Ändå är hon olycklig så till den grad att själva livet blir till en omöjlighet.

Sveriges sämsta åkeri?

Arbetsliv. Det går upp och det går ner i åkeribranschen. Saker som var stora för några år sedan såsom ägarbyten, konkurser eller folk som snodde åt sig körningar, kan vara små eller glömda i dag.

Corona

Samhället är sårbart

Ledare. Vi är nog ganska många som då och då funderat över vilken betydelse minskad konsumtion och minskat resande skulle kunna ha för planeten Jordens överlevnad. Eller kanske snarare för mänsklighetens fortsatta existens. Själva klotet lär antagligen repa sig, vad vi än hittar på. Nu är vi här, och det känns inte angenämt.

Corona

Svårt att ligga steget före coronaviruset

Ordförandeord. Jag har varit med om mycket under mina år på Transport. Men som för de flesta andra saknar det som nu sker, med spridning av ett samhällsfarligt virus, helt motstycke.

Det finns en stor grupp förlorare

Ledare. I de avtalsförhandlingar som redan startat är höjd avtalspension ett tungt fackligt krav. Huvudorsaken är förstås de katastrofalt låga allmänna pensionerna. De som blev resultatet av den stora pensionsblåsningen, förlåt pensionsreformen, för 20 år sedan.

Hållbara transporter inget för Ikea?

Ordförandeord. Jag har min bakgrund inom terminal och lager. Jag gillade mitt jobb och det var också det som lade grunden till mitt fackliga engagemang.

Politikerna och egot

Insändare. Ansvarstagandet från svenska politiker i riksdagen är obefintligt!

Vindarna vänder i svensk politik

Insändare. När Alliansen styrde landet infördes jobbskatteavdraget, den 1 januari 2007 kom det första. Det skulle leda till att fler jobbade mer lönsamt sades det. Men vad det har gjort är ett rejält stort håll i statsfinanserna.

Våldet måste stoppas

Insändare. Vi behöver stoppa våldet på tåg, bussar och yrkesförare.

Utländsk dragbil, Jönköping

Jävligt frustrerande och oroande

Dagbok/del 3. Under åren som vi i ordning och reda har granskat åkeriverksamheten i Sverige har vi flera gånger haft föredrag och utbildningar hos både myndigheter och andra organisationer.