Analys

Deras beslut berör din vardag

Inför EU-valet

Åkeri. Conny Hård på Här stannar Sverige sa en gång till mig att ”en snigel är snabb i Bryssel”. Han var uppgiven och förbannad efter att parlamentet beslutat att än en gång skicka tillbaka det så kallade mobilitetspaketet till transportutskottet. Han var desto gladare när man till slut kom till beslut.

Transportarbetaren skriver ofta om de här frågorna. Det är inte så konstigt. Förutom bönderna är det få yrkesgrupper som berörs lika mycket av EU-beslut som lastbilschaufförerna.

Det är nämligen så att åkerier som betalar avtalsenliga löner och håller med schysta bilar måste konkurrera med chaufförer och åkerier som erbjuder betydligt lägre löner och sämre anställningsvillkor.

I april fattade de folkvalda politikerna beslut som på några års sikt kan förändra transportbranschen i Sverige på ett fundamentalt sätt. Besluten är så tätt sammanflätade att det knappt går att sära på dem. Men en sak är central: Lönerna.

I Sverige har vi inga minimilöner. De allra flesta som jobbar här får lönevillkor enligt kollektivavtal. I andra länder jobbar man med statliga minimilöner. Men vad ska en rumänsk chaufför som tillfälligt jobbar i Sverige tjäna då? Vi kan strunta i det som varit och blicka framåt.

För de chaufförer som jobbar med ren import och export kommer de nya reglerna inte att innebära några större förändringar lönemässigt. För dem ska hemlandets löner gälla.

Men om ett rumänskt åkeri kör gods till Sverige, och sedan vill passa på att göra några inrikeskörningar, cabotage, för att slippa gå med tom last blir reglerna desto hårdare. Allt som sker kommer inom några års sikt att sparas i en databas.

Enligt de nya reglerna kommer arbetsmarknadens parter, alltså facken och arbetsgivarna, få möjlighet att hålla databasen uppdaterad med de senaste avtalsvillkoren. På så sätt ska de senaste lönerna säkerställas. Tanken är att det ska garantera rätt lön. Det är inte olikt ett allmängiltigförklarande av kollektivavtalen, något Transport kontroversiellt föreslog för ett antal år sedan.

En grej som gör det här möjligt är den nya färdskrivaren som lagrar gps-position var tredje timme. Den ska redan i sommar vara monterad i nya lastbilar, men om något år kommer också krav på att den ska eftermonteras i äldre bilar. Exakt när det blir återstår att se. Det är nämligen så att EU:s institutioner ska förhandla fram ett slutgiltigt förslag i en så kallad trialog. Efter det ska frågan upp till beslut i parlamentet en gång till. Ofta är det en ren transportsträcka. Ett färdigförhandlat förslag brukar i regel klubbas igenom. Men helt säkert vet man aldrig. De folkvalda politikerna måste få säga sitt.

Du är med och avgör vilka de är.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Jessica Thorzén

Jessica har drömjobbet

Turné. Jessica Thorzén är chauffören som hamnade i musiksvängen och ligger ute på turnéer med rockband, cirkusar och shower. Ett jobb som har breddat hennes musiksmak mer än hon någonsin anat.

6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i Europeiska transportarbetarefederationens demonstration för schysta villkor i Bryssel?

Inför EU-valet
6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i Europeiska transportarbetarefederationens demonstration för schysta villkor i Bryssel?

Debatt / Inför EU-valet
EU-demonstration Bryssel

Löneklyftan i EU måste bort

Frank Moreels, Belgien: EU är ett enormt landområde med öppna gränser och fri handel. Löftet till oss var att friheten skulle skapa välstånd åt alla, och leda till ökad jämlikhet mellan ländernas medborgare. I politikens värld kallas det för konvergens, men den har ännu inte nått arbetarna i EU:s nya medlemsländer.

Lastbilshytt

Låt oss tända gnistan igen

Peep Peterson, Estland: Min far var internationell chaufför och vi levde på östra sidan av järnridån. Jag minns hans berättelser om långa resor till olika östeuropeiska länder på 1970- och 1980-talet.

Högerextrema krafter vädrar morgonluft

Ordförandeord. Knappt har vi hunnit lämna ett val med stökigt efterspel bakom oss, förrän det är dags för ett nytt. Den 26 maj är det val till Europaparlamentet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Hur ska det gå?

Avtalsrörelsen. Årets lilla löneförhöjning har kommit och snart drar nästa års avtalsrörelse i gång. Efter vad man kan läsa blir det ett normalt avtal inom transportbranschen. Ett som följer industrins så kallade märke. Alltså drygt två procents lönelyft. I vart fall arbetsgivarna verkar nöjda. Men hur kan de vara det?

Politik är det obegripligas konst

Politik. Vad är det som händer? Den socialdemokratiska regeringen för en delvis ultrakonservativ politik med genomförande av marknadshyror och förändringar i anställningsskyddet. Något som inte ens Moderaterna vågade föreslå.

Påkörningen

Påkörd. Jag borde egentligen inte skriva om det här för ingenting hände ju. Eller nästan inget, där jag låg mörbultad men i stort sett oskadd på lastbilsparkeringen i Sillekrog.

Temperaturen gör det lätt att bli pessimist

Ledare. Larmrapporterna om jordens uppvärmning kommer allt tätare. Det har blivit svårare att blunda. Visst, det finns skeptiker eller rena förnekare som pratar om klimathysteri. En av dem lyckades bli president i ett av de länder som släpper ut mest klimatgaser.

Granska företagen!

Insändare. Granska alla företag som inte erbjuder sina anställda friskvårdsbidrag eller semesterersättning och som lönedumpar.

Se till att arbetsgivaren anmäler arbetsolyckor

Insändare. Jag var med om en arbetsplatsolycka i november 2016 och är långtidssjukskriven på grund av den. Min arbetsgivare gjorde ingen anmälan till Arbetsmiljöverket och det ställer till stora problem.

Klimatet – en facklig fråga

Debatt. Vägen mot framtidens gröna jobb och hållbara ekonomi måste ha fokus på mänskliga rättigheter. Det gäller också inom det internationella biståndet.

Nu laddar vi för avtalsrörelsen

Ordförandeord. Avtalsrörelse 2020. Smaka på de orden! Det är dags att börja förberedelsen inför att förhandla fram nya avtal för våra medlemmar, något som är grunden i allt vi gör. Det, och sedan att se till att avtalen efterlevs och att ta striden för våra medlemmar när de inte gör det.

Lönekostnaden är avgörande för klimatet

Ledare. En hårt prispressad och lönedumpad åkerinäring kan aldrig bära ett klimatansvar. Branschen kommer inte att ha de ekonomiska muskler som krävs för att genomföra en bred omställning till ett fossilfritt samhälle.