Chef på Reno Norden attackerade skyddsombud

Miljöarbete. På Reno Norden i Malmö överföll en arbetsledare ett av Transports skyddsombud i dag, på fredagsmorgonen. Arbetsledaren uppges ha tagit stryptag på skyddsombudet som nyligen genomgått en hjärtoperation. Ambulans och polis tillkallades.

– Skyddsombudet som attackerades ringde mig och grät i telefonen. Han var chockad. Om arbetsledaren är kvar på måndag morgon lägger alla renhållare ner arbetet, säger Kim Jensen, huvudskyddsombud på Reno Norden.

Reno Norden sköter insamlingen av allt hushållsavfall i Malmö stad. I flera månaders tid har miljöarbetarna protesterat mot orimlig arbetslastning.

– I det området som Reno Norden tog över i april tvingas miljöarbetarna jobba sanslöst mycket övertid. En del har arbetsdagar på 12-14 timmar, säger Kim Jensen.

I går kontrade de anställa med att börja jobba strikt efter regelboken och vägra arbeta övertid. De går i normal takt, drar ett kärl i taget – som reglerna säger – och tar raster enligt kollektivavtalet.

Resultatet blev att 500 kärl förblev otömda. I dag fortsätter renhållarna att jobba efter arbetsmiljöbestämmelserna och minst 400–500 kärl kommer inte att hinnas med, enligt de anställda.

Beslutet att jobba enligt regelboken var det som utlöste angreppet på skyddsombudet. Flera miljöarbetare hade reagerat över att en arbetsledare filmade de anställda, när de tog sina raster.

Kim Jensen säger:

– Till slut åkte skyddsombudet till kontoret och förklarade att övervakningen inte är okej. Det blev diskussion och tydligen slutade det med en attack där arbetsledare tog stryptag. Vi ser väldigt allvarligt på det. Ambulans tillkallades, polis också.

– Om arbetsledare finns kvar på kontoret på måndag, lägger vi ner allt arbete omedelbart. Är arbetsledaren borta fortsätter vi jobba , strikt efter reglerna.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Reno Norden, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders M:
    15 juli, 2017

    Varför har facket i månader tillåtit att de jobbat på ett sätt som bryter mot avtalet?

  2. Peter:
    15 juli, 2017

    Inom transport av dagligvaror m.m har deta fenomen med 12 till 15 timmars dagar varit ett faktum nu i ett par år. Ersättningen har inte ökat med antal timmar utan oftast liger kvar på 8 timmar. Övertid, mertid, natt ob, ob, m.m kan inte betalas ut oavsett hur gärna åkare, arbetsgivare vill. Det finns helt enkelt inte utrymme i budgeten. För att få körningar måste de lägga så låga bud att de flesta funderar på att lägga av.

  3. Christian forsberg:
    15 juli, 2017

    Härligt att se att arbetarna tar tillbaka majten från toppen.. jag står bakom er alla....

  4. Inge ERriksson:
    15 juli, 2017

    Släpper man in en räv i ett stängt hönshus lär man inte ha många hönor kvar i morgon! Stå raka grabbar! Vik inte ner er!

  5. Håkan Eriksson:
    15 juli, 2017

    Stå på er grabbar ge er aldrig för ett sånt företag i Sverige 2017.

  6. Håkan:
    15 juli, 2017

    Det är helt förkastligt av arbetsledaren att ta stryptag på ett skyddsombud.

  7. Mohibul Ezdani khan:
    15 juli, 2017

    Alla ska jobba rätt.Arbetsledare skall respektera Svenska lagar. Övergrepp på arbetare är inte acceptabel. Säga upp avtalet med Reno.

  8. Ecke:
    14 juli, 2017

    Urholkningen av arbetstagarnas rättigheter har gått alldeles för långt. Oavsett politisk färg på regeringarna så har det sluttande planet lutat allt brantare med arbetstagarna på väg nedåt och kapital och företagande på väg åt andra hållet.

    Obalansen på lönenivåerna inom EU är orsaken till detta, men ska vi kunna leva på våra löner här i Sverige kan inte golvet sjunka hur mycket som helst.

    Om den svenska modellen ska hålla så måste arbetsgivarna börja lyssna på arbetstagarna på riktigt. Fredsplikten under gällande avtal har såklart relevans, men arbetarnas stridsåtgärder (legitima eller inte) är ett symptom på att de faktiskt är övertygade om att de inte har något att sätta emot arbetsgivaren när avtalet löper ut - däri ligger stora delar av problemet.

    Så länge aktieägarnas intressen alltid tillåtas överrida arbetarnas intressen så hamnar människor i kläm, så kan vi inte ha det.

    Renhållningsarbetarna är värda en stor eloge, eftersom de utför en samhällsviktig tjänst som långt ifrån alla skulle tänka sig att befatta sig med. Jag hoppas att vi alla kan stötta dem i deras kamp. OK?

  9. Thomas Scherlund:
    14 juli, 2017

    Kör ut reno på tippen, låt gubbarna sköta de andra soporna

  10. Patrik Holmberg:
    14 juli, 2017

    Som medlem i ett totalt värdelöst LO anslutet fack (ifmetall) glädjer det mig att se ARBETARNA agera istället för toppstyrda förbund.
    Jag är med er hela vägen!

  11. Stefan J.:
    14 juli, 2017

    Håll ut grabbar!!!

  12. Håkan:
    14 juli, 2017

    Stå på er sopgubbar från en byggare

  13. Kari:
    14 juli, 2017

    Hoppas Reno Norden går i konkurs, sådana företag kan vi vara utan....

  14. Lars:
    14 juli, 2017

    Det är klart alla ska jobba rätt.

  15. Marie andersson:
    14 juli, 2017

    Övergrepp på arbetare och Reno Norden igång igen🤔suck 🤔take em away😯😝

  16. Dennis Carlsson:
    14 juli, 2017

    Helt rätt av sopgubbarna skjälvklart ska dom ta sina raster och det är arbetsgivarens problem om dom inte hinner tömma alla sopkärl. Här har vi baksidan av offentlig upphandling kunden pressar priserna hela tiden. men den vilda strejken var inte okej den skulle ha gått via facket på laglig väg.

  17. gudmundur g jonsson:
    14 juli, 2017

    Arbetsledare skall få sparken. Vi har 2017 nu. Arbetsledare skall respektera Svenska lagar .

  18. Kjell i Dorotea:
    14 juli, 2017

    Rätt gjort gubbar stå på er!!!

  19. Ralf Backström:
    14 juli, 2017

    Naturligtvis gör renhållningsarbetarna rätt. Bort med arbetsledaren omedelbart. Undersök möjligheterna att åtala honom.

  20. Andreas:
    14 juli, 2017

    Första meningen?

  21. Daniel:
    14 juli, 2017

    Helt oacceptabelt. Uppmanar alla att ringa till Renonordens avdelningschef i Malmö, Sami Celja, och kräva den ansvariges uppsägning och påtala det horribla i detta. Alternativt tala in ett meddelande på hans telefonsvarare. Sådant här får inte förekomma. Telefonnumret till avdelningschefens kontor är följande: 040-600 69 00.

  22. Kenth-Arnold:
    14 juli, 2017

    En tjänsteman som handgripligen tar stryptag på en kollektivare. Ja får han inte sparken då lär Malmös invånare inte se en sopbil på väldigt länge!

Lästips:

Sopgubbestrejken juli 2017

Sopgubbarna som tog fajten

Miljöarbetare. Stockholms stolta sopgubbar stred hårt, vad gör de nu? Och hur gick det för den polske lastbilsföraren Bogdan? Blev han blåst – igen? Läs, du som grunnat …

Klubbstyrelsen på NSR: Jann Thomasen, ordförande, Dennis Samuelsson, försäkringsinformatör, och Stefan Beardsall, skyddsombud. På bilden saknas Joel Hallkvist, sekreterare och mesta medlemsrekryteraren, samt Toiwo Henriksson, vice ordförande och huvudskyddsombud.

”Vi jobbar mycket med samverkan”

NSR-klubben Helsingborg. Ett mål är att alla i styrelsen ska få skyddsombudsutbildning. Sopgubbsklubben på NSR tror på kunskap och aktivitet. Och på att suga upp medlemmarnas åsikter, till exempel när förbundsledningen åker på dyra flygbiljetter till en kongress i Singapore.

Transportarbetarens logga

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Eliseo Cordoba, tidningsbud.

Glöd ska stoppa mackdöden i glesbygden

Bensinmack. Många bensinmackar har lagts ner och glesbygden drabbas extra hårt när servicen försvinner. Bogge Bolstad, som driver en bensinstation i Storuman, tog initiativ till ett projekt, Glöd, där målet är att få fler stationer att överleva. – I många byar är macken den sista utposten. Livsnerven, säger han.

Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD

Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Bil med taxiskylt

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Johan Danielsson

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Almedalen

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Det gäller om du blir sjuk under semestern

Semester. Ibland blir det inte som en tänkt. Ligger du sänkt i influensa på semestern har du rätt till ledighet – sjukledighet. Semesterdagarna hamnar på kontot för att utnyttjas i framtiden. När ledigheten ska tas ut måste du komma överens om med arbetsgivaren.

Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?