Chef på Reno Norden attackerade skyddsombud

Miljöarbete. På Reno Norden i Malmö överföll en arbetsledare ett av Transports skyddsombud i dag, på fredagsmorgonen. Arbetsledaren uppges ha tagit stryptag på skyddsombudet som nyligen genomgått en hjärtoperation. Ambulans och polis tillkallades.

– Skyddsombudet som attackerades ringde mig och grät i telefonen. Han var chockad. Om arbetsledaren är kvar på måndag morgon lägger alla renhållare ner arbetet, säger Kim Jensen, huvudskyddsombud på Reno Norden.

Reno Norden sköter insamlingen av allt hushållsavfall i Malmö stad. I flera månaders tid har miljöarbetarna protesterat mot orimlig arbetslastning.

– I det området som Reno Norden tog över i april tvingas miljöarbetarna jobba sanslöst mycket övertid. En del har arbetsdagar på 12-14 timmar, säger Kim Jensen.

I går kontrade de anställa med att börja jobba strikt efter regelboken och vägra arbeta övertid. De går i normal takt, drar ett kärl i taget – som reglerna säger – och tar raster enligt kollektivavtalet.

Resultatet blev att 500 kärl förblev otömda. I dag fortsätter renhållarna att jobba efter arbetsmiljöbestämmelserna och minst 400–500 kärl kommer inte att hinnas med, enligt de anställda.

Beslutet att jobba enligt regelboken var det som utlöste angreppet på skyddsombudet. Flera miljöarbetare hade reagerat över att en arbetsledare filmade de anställda, när de tog sina raster.

Kim Jensen säger:

– Till slut åkte skyddsombudet till kontoret och förklarade att övervakningen inte är okej. Det blev diskussion och tydligen slutade det med en attack där arbetsledare tog stryptag. Vi ser väldigt allvarligt på det. Ambulans tillkallades, polis också.

– Om arbetsledare finns kvar på kontoret på måndag, lägger vi ner allt arbete omedelbart. Är arbetsledaren borta fortsätter vi jobba , strikt efter reglerna.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Reno Norden, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders M:
    15 juli, 2017

    Varför har facket i månader tillåtit att de jobbat på ett sätt som bryter mot avtalet?

  2. Peter:
    15 juli, 2017

    Inom transport av dagligvaror m.m har deta fenomen med 12 till 15 timmars dagar varit ett faktum nu i ett par år. Ersättningen har inte ökat med antal timmar utan oftast liger kvar på 8 timmar. Övertid, mertid, natt ob, ob, m.m kan inte betalas ut oavsett hur gärna åkare, arbetsgivare vill. Det finns helt enkelt inte utrymme i budgeten. För att få körningar måste de lägga så låga bud att de flesta funderar på att lägga av.

  3. Christian forsberg:
    15 juli, 2017

    Härligt att se att arbetarna tar tillbaka majten från toppen.. jag står bakom er alla....

  4. Inge ERriksson:
    15 juli, 2017

    Släpper man in en räv i ett stängt hönshus lär man inte ha många hönor kvar i morgon! Stå raka grabbar! Vik inte ner er!

  5. Håkan Eriksson:
    15 juli, 2017

    Stå på er grabbar ge er aldrig för ett sånt företag i Sverige 2017.

  6. Håkan:
    15 juli, 2017

    Det är helt förkastligt av arbetsledaren att ta stryptag på ett skyddsombud.

  7. Mohibul Ezdani khan:
    15 juli, 2017

    Alla ska jobba rätt.Arbetsledare skall respektera Svenska lagar. Övergrepp på arbetare är inte acceptabel. Säga upp avtalet med Reno.

  8. Ecke:
    14 juli, 2017

    Urholkningen av arbetstagarnas rättigheter har gått alldeles för långt. Oavsett politisk färg på regeringarna så har det sluttande planet lutat allt brantare med arbetstagarna på väg nedåt och kapital och företagande på väg åt andra hållet.

    Obalansen på lönenivåerna inom EU är orsaken till detta, men ska vi kunna leva på våra löner här i Sverige kan inte golvet sjunka hur mycket som helst.

    Om den svenska modellen ska hålla så måste arbetsgivarna börja lyssna på arbetstagarna på riktigt. Fredsplikten under gällande avtal har såklart relevans, men arbetarnas stridsåtgärder (legitima eller inte) är ett symptom på att de faktiskt är övertygade om att de inte har något att sätta emot arbetsgivaren när avtalet löper ut - däri ligger stora delar av problemet.

    Så länge aktieägarnas intressen alltid tillåtas överrida arbetarnas intressen så hamnar människor i kläm, så kan vi inte ha det.

    Renhållningsarbetarna är värda en stor eloge, eftersom de utför en samhällsviktig tjänst som långt ifrån alla skulle tänka sig att befatta sig med. Jag hoppas att vi alla kan stötta dem i deras kamp. OK?

  9. Thomas Scherlund:
    14 juli, 2017

    Kör ut reno på tippen, låt gubbarna sköta de andra soporna

  10. Patrik Holmberg:
    14 juli, 2017

    Som medlem i ett totalt värdelöst LO anslutet fack (ifmetall) glädjer det mig att se ARBETARNA agera istället för toppstyrda förbund.
    Jag är med er hela vägen!

  11. Stefan J.:
    14 juli, 2017

    Håll ut grabbar!!!

  12. Håkan:
    14 juli, 2017

    Stå på er sopgubbar från en byggare

  13. Kari:
    14 juli, 2017

    Hoppas Reno Norden går i konkurs, sådana företag kan vi vara utan....

  14. Lars:
    14 juli, 2017

    Det är klart alla ska jobba rätt.

  15. Marie andersson:
    14 juli, 2017

    Övergrepp på arbetare och Reno Norden igång igen🤔suck 🤔take em away😯😝

  16. Dennis Carlsson:
    14 juli, 2017

    Helt rätt av sopgubbarna skjälvklart ska dom ta sina raster och det är arbetsgivarens problem om dom inte hinner tömma alla sopkärl. Här har vi baksidan av offentlig upphandling kunden pressar priserna hela tiden. men den vilda strejken var inte okej den skulle ha gått via facket på laglig väg.

  17. gudmundur g jonsson:
    14 juli, 2017

    Arbetsledare skall få sparken. Vi har 2017 nu. Arbetsledare skall respektera Svenska lagar .

  18. Kjell i Dorotea:
    14 juli, 2017

    Rätt gjort gubbar stå på er!!!

  19. Ralf Backström:
    14 juli, 2017

    Naturligtvis gör renhållningsarbetarna rätt. Bort med arbetsledaren omedelbart. Undersök möjligheterna att åtala honom.

  20. Andreas:
    14 juli, 2017

    Första meningen?

  21. Daniel:
    14 juli, 2017

    Helt oacceptabelt. Uppmanar alla att ringa till Renonordens avdelningschef i Malmö, Sami Celja, och kräva den ansvariges uppsägning och påtala det horribla i detta. Alternativt tala in ett meddelande på hans telefonsvarare. Sådant här får inte förekomma. Telefonnumret till avdelningschefens kontor är följande: 040-600 69 00.

  22. Kenth-Arnold:
    14 juli, 2017

    En tjänsteman som handgripligen tar stryptag på en kollektivare. Ja får han inte sparken då lär Malmös invånare inte se en sopbil på väldigt länge!

Lästips:

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Transportarbetarens logga

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Transportarbetarens logga

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.