Chef på Reno Norden attackerade skyddsombud

Miljöarbete. På Reno Norden i Malmö överföll en arbetsledare ett av Transports skyddsombud i dag, på fredagsmorgonen. Arbetsledaren uppges ha tagit stryptag på skyddsombudet som nyligen genomgått en hjärtoperation. Ambulans och polis tillkallades.

– Skyddsombudet som attackerades ringde mig och grät i telefonen. Han var chockad. Om arbetsledaren är kvar på måndag morgon lägger alla renhållare ner arbetet, säger Kim Jensen, huvudskyddsombud på Reno Norden.

Reno Norden sköter insamlingen av allt hushållsavfall i Malmö stad. I flera månaders tid har miljöarbetarna protesterat mot orimlig arbetslastning.

– I det området som Reno Norden tog över i april tvingas miljöarbetarna jobba sanslöst mycket övertid. En del har arbetsdagar på 12-14 timmar, säger Kim Jensen.

I går kontrade de anställa med att börja jobba strikt efter regelboken och vägra arbeta övertid. De går i normal takt, drar ett kärl i taget – som reglerna säger – och tar raster enligt kollektivavtalet.

Resultatet blev att 500 kärl förblev otömda. I dag fortsätter renhållarna att jobba efter arbetsmiljöbestämmelserna och minst 400–500 kärl kommer inte att hinnas med, enligt de anställda.

Beslutet att jobba enligt regelboken var det som utlöste angreppet på skyddsombudet. Flera miljöarbetare hade reagerat över att en arbetsledare filmade de anställda, när de tog sina raster.

Kim Jensen säger:

– Till slut åkte skyddsombudet till kontoret och förklarade att övervakningen inte är okej. Det blev diskussion och tydligen slutade det med en attack där arbetsledare tog stryptag. Vi ser väldigt allvarligt på det. Ambulans tillkallades, polis också.

– Om arbetsledare finns kvar på kontoret på måndag, lägger vi ner allt arbete omedelbart. Är arbetsledaren borta fortsätter vi jobba , strikt efter reglerna.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Reno Norden, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders M:
    15 juli, 2017

    Varför har facket i månader tillåtit att de jobbat på ett sätt som bryter mot avtalet?

  2. Peter:
    15 juli, 2017

    Inom transport av dagligvaror m.m har deta fenomen med 12 till 15 timmars dagar varit ett faktum nu i ett par år. Ersättningen har inte ökat med antal timmar utan oftast liger kvar på 8 timmar. Övertid, mertid, natt ob, ob, m.m kan inte betalas ut oavsett hur gärna åkare, arbetsgivare vill. Det finns helt enkelt inte utrymme i budgeten. För att få körningar måste de lägga så låga bud att de flesta funderar på att lägga av.

  3. Christian forsberg:
    15 juli, 2017

    Härligt att se att arbetarna tar tillbaka majten från toppen.. jag står bakom er alla....

  4. Inge ERriksson:
    15 juli, 2017

    Släpper man in en räv i ett stängt hönshus lär man inte ha många hönor kvar i morgon! Stå raka grabbar! Vik inte ner er!

  5. Håkan Eriksson:
    15 juli, 2017

    Stå på er grabbar ge er aldrig för ett sånt företag i Sverige 2017.

  6. Håkan:
    15 juli, 2017

    Det är helt förkastligt av arbetsledaren att ta stryptag på ett skyddsombud.

  7. Mohibul Ezdani khan:
    15 juli, 2017

    Alla ska jobba rätt.Arbetsledare skall respektera Svenska lagar. Övergrepp på arbetare är inte acceptabel. Säga upp avtalet med Reno.

  8. Ecke:
    14 juli, 2017

    Urholkningen av arbetstagarnas rättigheter har gått alldeles för långt. Oavsett politisk färg på regeringarna så har det sluttande planet lutat allt brantare med arbetstagarna på väg nedåt och kapital och företagande på väg åt andra hållet.

    Obalansen på lönenivåerna inom EU är orsaken till detta, men ska vi kunna leva på våra löner här i Sverige kan inte golvet sjunka hur mycket som helst.

    Om den svenska modellen ska hålla så måste arbetsgivarna börja lyssna på arbetstagarna på riktigt. Fredsplikten under gällande avtal har såklart relevans, men arbetarnas stridsåtgärder (legitima eller inte) är ett symptom på att de faktiskt är övertygade om att de inte har något att sätta emot arbetsgivaren när avtalet löper ut - däri ligger stora delar av problemet.

    Så länge aktieägarnas intressen alltid tillåtas överrida arbetarnas intressen så hamnar människor i kläm, så kan vi inte ha det.

    Renhållningsarbetarna är värda en stor eloge, eftersom de utför en samhällsviktig tjänst som långt ifrån alla skulle tänka sig att befatta sig med. Jag hoppas att vi alla kan stötta dem i deras kamp. OK?

  9. Thomas Scherlund:
    14 juli, 2017

    Kör ut reno på tippen, låt gubbarna sköta de andra soporna

  10. Patrik Holmberg:
    14 juli, 2017

    Som medlem i ett totalt värdelöst LO anslutet fack (ifmetall) glädjer det mig att se ARBETARNA agera istället för toppstyrda förbund.
    Jag är med er hela vägen!

  11. Stefan J.:
    14 juli, 2017

    Håll ut grabbar!!!

  12. Håkan:
    14 juli, 2017

    Stå på er sopgubbar från en byggare

  13. Kari:
    14 juli, 2017

    Hoppas Reno Norden går i konkurs, sådana företag kan vi vara utan....

  14. Lars:
    14 juli, 2017

    Det är klart alla ska jobba rätt.

  15. Marie andersson:
    14 juli, 2017

    Övergrepp på arbetare och Reno Norden igång igen🤔suck 🤔take em away😯😝

  16. Dennis Carlsson:
    14 juli, 2017

    Helt rätt av sopgubbarna skjälvklart ska dom ta sina raster och det är arbetsgivarens problem om dom inte hinner tömma alla sopkärl. Här har vi baksidan av offentlig upphandling kunden pressar priserna hela tiden. men den vilda strejken var inte okej den skulle ha gått via facket på laglig väg.

  17. gudmundur g jonsson:
    14 juli, 2017

    Arbetsledare skall få sparken. Vi har 2017 nu. Arbetsledare skall respektera Svenska lagar .

  18. Kjell i Dorotea:
    14 juli, 2017

    Rätt gjort gubbar stå på er!!!

  19. Ralf Backström:
    14 juli, 2017

    Naturligtvis gör renhållningsarbetarna rätt. Bort med arbetsledaren omedelbart. Undersök möjligheterna att åtala honom.

  20. Andreas:
    14 juli, 2017

    Första meningen?

  21. Daniel:
    14 juli, 2017

    Helt oacceptabelt. Uppmanar alla att ringa till Renonordens avdelningschef i Malmö, Sami Celja, och kräva den ansvariges uppsägning och påtala det horribla i detta. Alternativt tala in ett meddelande på hans telefonsvarare. Sådant här får inte förekomma. Telefonnumret till avdelningschefens kontor är följande: 040-600 69 00.

  22. Kenth-Arnold:
    14 juli, 2017

    En tjänsteman som handgripligen tar stryptag på en kollektivare. Ja får han inte sparken då lär Malmös invånare inte se en sopbil på väldigt länge!

Lästips:

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?

Transportarbetarens logga

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Transportarbetarens logga

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?