Chef på Reno Norden attackerade skyddsombud

Miljöarbete. På Reno Norden i Malmö överföll en arbetsledare ett av Transports skyddsombud i dag, på fredagsmorgonen. Arbetsledaren uppges ha tagit stryptag på skyddsombudet som nyligen genomgått en hjärtoperation. Ambulans och polis tillkallades.

– Skyddsombudet som attackerades ringde mig och grät i telefonen. Han var chockad. Om arbetsledaren är kvar på måndag morgon lägger alla renhållare ner arbetet, säger Kim Jensen, huvudskyddsombud på Reno Norden.

Reno Norden sköter insamlingen av allt hushållsavfall i Malmö stad. I flera månaders tid har miljöarbetarna protesterat mot orimlig arbetslastning.

– I det området som Reno Norden tog över i april tvingas miljöarbetarna jobba sanslöst mycket övertid. En del har arbetsdagar på 12-14 timmar, säger Kim Jensen.

I går kontrade de anställa med att börja jobba strikt efter regelboken och vägra arbeta övertid. De går i normal takt, drar ett kärl i taget – som reglerna säger – och tar raster enligt kollektivavtalet.

Resultatet blev att 500 kärl förblev otömda. I dag fortsätter renhållarna att jobba efter arbetsmiljöbestämmelserna och minst 400–500 kärl kommer inte att hinnas med, enligt de anställda.

Beslutet att jobba enligt regelboken var det som utlöste angreppet på skyddsombudet. Flera miljöarbetare hade reagerat över att en arbetsledare filmade de anställda, när de tog sina raster.

Kim Jensen säger:

– Till slut åkte skyddsombudet till kontoret och förklarade att övervakningen inte är okej. Det blev diskussion och tydligen slutade det med en attack där arbetsledare tog stryptag. Vi ser väldigt allvarligt på det. Ambulans tillkallades, polis också.

– Om arbetsledare finns kvar på kontoret på måndag, lägger vi ner allt arbete omedelbart. Är arbetsledaren borta fortsätter vi jobba , strikt efter reglerna.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Reno Norden, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders M:
    15 juli, 2017

    Varför har facket i månader tillåtit att de jobbat på ett sätt som bryter mot avtalet?

  2. Peter:
    15 juli, 2017

    Inom transport av dagligvaror m.m har deta fenomen med 12 till 15 timmars dagar varit ett faktum nu i ett par år. Ersättningen har inte ökat med antal timmar utan oftast liger kvar på 8 timmar. Övertid, mertid, natt ob, ob, m.m kan inte betalas ut oavsett hur gärna åkare, arbetsgivare vill. Det finns helt enkelt inte utrymme i budgeten. För att få körningar måste de lägga så låga bud att de flesta funderar på att lägga av.

  3. Christian forsberg:
    15 juli, 2017

    Härligt att se att arbetarna tar tillbaka majten från toppen.. jag står bakom er alla....

  4. Inge ERriksson:
    15 juli, 2017

    Släpper man in en räv i ett stängt hönshus lär man inte ha många hönor kvar i morgon! Stå raka grabbar! Vik inte ner er!

  5. Håkan Eriksson:
    15 juli, 2017

    Stå på er grabbar ge er aldrig för ett sånt företag i Sverige 2017.

  6. Håkan:
    15 juli, 2017

    Det är helt förkastligt av arbetsledaren att ta stryptag på ett skyddsombud.

  7. Mohibul Ezdani khan:
    15 juli, 2017

    Alla ska jobba rätt.Arbetsledare skall respektera Svenska lagar. Övergrepp på arbetare är inte acceptabel. Säga upp avtalet med Reno.

  8. Ecke:
    14 juli, 2017

    Urholkningen av arbetstagarnas rättigheter har gått alldeles för långt. Oavsett politisk färg på regeringarna så har det sluttande planet lutat allt brantare med arbetstagarna på väg nedåt och kapital och företagande på väg åt andra hållet.

    Obalansen på lönenivåerna inom EU är orsaken till detta, men ska vi kunna leva på våra löner här i Sverige kan inte golvet sjunka hur mycket som helst.

    Om den svenska modellen ska hålla så måste arbetsgivarna börja lyssna på arbetstagarna på riktigt. Fredsplikten under gällande avtal har såklart relevans, men arbetarnas stridsåtgärder (legitima eller inte) är ett symptom på att de faktiskt är övertygade om att de inte har något att sätta emot arbetsgivaren när avtalet löper ut - däri ligger stora delar av problemet.

    Så länge aktieägarnas intressen alltid tillåtas överrida arbetarnas intressen så hamnar människor i kläm, så kan vi inte ha det.

    Renhållningsarbetarna är värda en stor eloge, eftersom de utför en samhällsviktig tjänst som långt ifrån alla skulle tänka sig att befatta sig med. Jag hoppas att vi alla kan stötta dem i deras kamp. OK?

  9. Thomas Scherlund:
    14 juli, 2017

    Kör ut reno på tippen, låt gubbarna sköta de andra soporna

  10. Patrik Holmberg:
    14 juli, 2017

    Som medlem i ett totalt värdelöst LO anslutet fack (ifmetall) glädjer det mig att se ARBETARNA agera istället för toppstyrda förbund.
    Jag är med er hela vägen!

  11. Stefan J.:
    14 juli, 2017

    Håll ut grabbar!!!

  12. Håkan:
    14 juli, 2017

    Stå på er sopgubbar från en byggare

  13. Kari:
    14 juli, 2017

    Hoppas Reno Norden går i konkurs, sådana företag kan vi vara utan....

  14. Lars:
    14 juli, 2017

    Det är klart alla ska jobba rätt.

  15. Marie andersson:
    14 juli, 2017

    Övergrepp på arbetare och Reno Norden igång igen🤔suck 🤔take em away😯😝

  16. Dennis Carlsson:
    14 juli, 2017

    Helt rätt av sopgubbarna skjälvklart ska dom ta sina raster och det är arbetsgivarens problem om dom inte hinner tömma alla sopkärl. Här har vi baksidan av offentlig upphandling kunden pressar priserna hela tiden. men den vilda strejken var inte okej den skulle ha gått via facket på laglig väg.

  17. gudmundur g jonsson:
    14 juli, 2017

    Arbetsledare skall få sparken. Vi har 2017 nu. Arbetsledare skall respektera Svenska lagar .

  18. Kjell i Dorotea:
    14 juli, 2017

    Rätt gjort gubbar stå på er!!!

  19. Ralf Backström:
    14 juli, 2017

    Naturligtvis gör renhållningsarbetarna rätt. Bort med arbetsledaren omedelbart. Undersök möjligheterna att åtala honom.

  20. Andreas:
    14 juli, 2017

    Första meningen?

  21. Daniel:
    14 juli, 2017

    Helt oacceptabelt. Uppmanar alla att ringa till Renonordens avdelningschef i Malmö, Sami Celja, och kräva den ansvariges uppsägning och påtala det horribla i detta. Alternativt tala in ett meddelande på hans telefonsvarare. Sådant här får inte förekomma. Telefonnumret till avdelningschefens kontor är följande: 040-600 69 00.

  22. Kenth-Arnold:
    14 juli, 2017

    En tjänsteman som handgripligen tar stryptag på en kollektivare. Ja får han inte sparken då lär Malmös invånare inte se en sopbil på väldigt länge!

Lästips:

Klubbstyrelsen på NSR: Jann Thomasen, ordförande, Dennis Samuelsson, försäkringsinformatör, och Stefan Beardsall, skyddsombud. På bilden saknas Joel Hallkvist, sekreterare och mesta medlemsrekryteraren, samt Toiwo Henriksson, vice ordförande och huvudskyddsombud.

”Vi jobbar mycket med samverkan”

NSR-klubben Helsingborg. Ett mål är att alla i styrelsen ska få skyddsombudsutbildning. Sopgubbsklubben på NSR tror på kunskap och aktivitet. Och på att suga upp medlemmarnas åsikter, till exempel när förbundsledningen åker på dyra flygbiljetter till en kongress i Singapore.

Transportarbetarens logga

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.

Oroliga förare på Ringduve taxi gick gemensamt till facket

Taxi. Ett 20-tal upprörda förare på Ringduve taxi samlades på Transports Malmöavdelning på måndagsmorgonen. Förarna har fortfarande inte fått januarilönen och de får inga besked om framtiden från företaget. Transport påbörjar nu en process som kan sluta med att Ringduve taxi begärs i konkurs.

Fall mjukare – bildserie

Så faller du mjukare

Hälsa. Snö. Regn. Is… Halkan är här. Träna balans och styrka, råder judoförbundets Karin Strömqvist Bååthe. Hon är kvinnan som kan få dig på fall – med rätt teknik.

Läs bluffbrevet där Ringduve taxi lovar betala ut lönerna

Taxi. I januari lovade Ringduve taxi skriftligen att lönerna skulle komma till förarna. Möjligen en dag försenade. Nu har det gått en vecka, utan lön, och många anställda kämpar med obetalda hyror och andra räkningar. Här är brevet som bolagets nye ”problemlösare” mejlade ut till taxiförarna den 22 januari.