Annons:

Chef på Reno Norden attackerade skyddsombud

Miljöarbete. På Reno Norden i Malmö överföll en arbetsledare ett av Transports skyddsombud i dag, på fredagsmorgonen. Arbetsledaren uppges ha tagit stryptag på skyddsombudet som nyligen genomgått en hjärtoperation. Ambulans och polis tillkallades.

– Skyddsombudet som attackerades ringde mig och grät i telefonen. Han var chockad. Om arbetsledaren är kvar på måndag morgon lägger alla renhållare ner arbetet, säger Kim Jensen, huvudskyddsombud på Reno Norden.

Reno Norden sköter insamlingen av allt hushållsavfall i Malmö stad. I flera månaders tid har miljöarbetarna protesterat mot orimlig arbetslastning.

– I det området som Reno Norden tog över i april tvingas miljöarbetarna jobba sanslöst mycket övertid. En del har arbetsdagar på 12-14 timmar, säger Kim Jensen.

I går kontrade de anställa med att börja jobba strikt efter regelboken och vägra arbeta övertid. De går i normal takt, drar ett kärl i taget – som reglerna säger – och tar raster enligt kollektivavtalet.

Resultatet blev att 500 kärl förblev otömda. I dag fortsätter renhållarna att jobba efter arbetsmiljöbestämmelserna och minst 400–500 kärl kommer inte att hinnas med, enligt de anställda.

Beslutet att jobba enligt regelboken var det som utlöste angreppet på skyddsombudet. Flera miljöarbetare hade reagerat över att en arbetsledare filmade de anställda, när de tog sina raster.

Kim Jensen säger:

– Till slut åkte skyddsombudet till kontoret och förklarade att övervakningen inte är okej. Det blev diskussion och tydligen slutade det med en attack där arbetsledare tog stryptag. Vi ser väldigt allvarligt på det. Ambulans tillkallades, polis också.

– Om arbetsledare finns kvar på kontoret på måndag, lägger vi ner allt arbete omedelbart. Är arbetsledaren borta fortsätter vi jobba , strikt efter reglerna.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Reno Norden, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders M:
    15 juli, 2017

    Varför har facket i månader tillåtit att de jobbat på ett sätt som bryter mot avtalet?

  2. Peter:
    15 juli, 2017

    Inom transport av dagligvaror m.m har deta fenomen med 12 till 15 timmars dagar varit ett faktum nu i ett par år. Ersättningen har inte ökat med antal timmar utan oftast liger kvar på 8 timmar. Övertid, mertid, natt ob, ob, m.m kan inte betalas ut oavsett hur gärna åkare, arbetsgivare vill. Det finns helt enkelt inte utrymme i budgeten. För att få körningar måste de lägga så låga bud att de flesta funderar på att lägga av.

  3. Christian forsberg:
    15 juli, 2017

    Härligt att se att arbetarna tar tillbaka majten från toppen.. jag står bakom er alla....

  4. Inge ERriksson:
    15 juli, 2017

    Släpper man in en räv i ett stängt hönshus lär man inte ha många hönor kvar i morgon! Stå raka grabbar! Vik inte ner er!

  5. Håkan Eriksson:
    15 juli, 2017

    Stå på er grabbar ge er aldrig för ett sånt företag i Sverige 2017.

  6. Håkan:
    15 juli, 2017

    Det är helt förkastligt av arbetsledaren att ta stryptag på ett skyddsombud.

  7. Mohibul Ezdani khan:
    15 juli, 2017

    Alla ska jobba rätt.Arbetsledare skall respektera Svenska lagar. Övergrepp på arbetare är inte acceptabel. Säga upp avtalet med Reno.

  8. Ecke:
    14 juli, 2017

    Urholkningen av arbetstagarnas rättigheter har gått alldeles för långt. Oavsett politisk färg på regeringarna så har det sluttande planet lutat allt brantare med arbetstagarna på väg nedåt och kapital och företagande på väg åt andra hållet.

    Obalansen på lönenivåerna inom EU är orsaken till detta, men ska vi kunna leva på våra löner här i Sverige kan inte golvet sjunka hur mycket som helst.

    Om den svenska modellen ska hålla så måste arbetsgivarna börja lyssna på arbetstagarna på riktigt. Fredsplikten under gällande avtal har såklart relevans, men arbetarnas stridsåtgärder (legitima eller inte) är ett symptom på att de faktiskt är övertygade om att de inte har något att sätta emot arbetsgivaren när avtalet löper ut - däri ligger stora delar av problemet.

    Så länge aktieägarnas intressen alltid tillåtas överrida arbetarnas intressen så hamnar människor i kläm, så kan vi inte ha det.

    Renhållningsarbetarna är värda en stor eloge, eftersom de utför en samhällsviktig tjänst som långt ifrån alla skulle tänka sig att befatta sig med. Jag hoppas att vi alla kan stötta dem i deras kamp. OK?

  9. Thomas Scherlund:
    14 juli, 2017

    Kör ut reno på tippen, låt gubbarna sköta de andra soporna

  10. Patrik Holmberg:
    14 juli, 2017

    Som medlem i ett totalt värdelöst LO anslutet fack (ifmetall) glädjer det mig att se ARBETARNA agera istället för toppstyrda förbund.
    Jag är med er hela vägen!

  11. Stefan J.:
    14 juli, 2017

    Håll ut grabbar!!!

  12. Håkan:
    14 juli, 2017

    Stå på er sopgubbar från en byggare

  13. Kari:
    14 juli, 2017

    Hoppas Reno Norden går i konkurs, sådana företag kan vi vara utan....

  14. Lars:
    14 juli, 2017

    Det är klart alla ska jobba rätt.

  15. Marie andersson:
    14 juli, 2017

    Övergrepp på arbetare och Reno Norden igång igen🤔suck 🤔take em away😯😝

  16. Dennis Carlsson:
    14 juli, 2017

    Helt rätt av sopgubbarna skjälvklart ska dom ta sina raster och det är arbetsgivarens problem om dom inte hinner tömma alla sopkärl. Här har vi baksidan av offentlig upphandling kunden pressar priserna hela tiden. men den vilda strejken var inte okej den skulle ha gått via facket på laglig väg.

  17. gudmundur g jonsson:
    14 juli, 2017

    Arbetsledare skall få sparken. Vi har 2017 nu. Arbetsledare skall respektera Svenska lagar .

  18. Kjell i Dorotea:
    14 juli, 2017

    Rätt gjort gubbar stå på er!!!

  19. Ralf Backström:
    14 juli, 2017

    Naturligtvis gör renhållningsarbetarna rätt. Bort med arbetsledaren omedelbart. Undersök möjligheterna att åtala honom.

  20. Andreas:
    14 juli, 2017

    Första meningen?

  21. Daniel:
    14 juli, 2017

    Helt oacceptabelt. Uppmanar alla att ringa till Renonordens avdelningschef i Malmö, Sami Celja, och kräva den ansvariges uppsägning och påtala det horribla i detta. Alternativt tala in ett meddelande på hans telefonsvarare. Sådant här får inte förekomma. Telefonnumret till avdelningschefens kontor är följande: 040-600 69 00.

  22. Kenth-Arnold:
    14 juli, 2017

    En tjänsteman som handgripligen tar stryptag på en kollektivare. Ja får han inte sparken då lär Malmös invånare inte se en sopbil på väldigt länge!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Sopgubbestrejken juli 2017

Sopgubbarna som tog fajten

Miljöarbetare. Stockholms stolta sopgubbar stred hårt, vad gör de nu? Och hur gick det för den polske lastbilsföraren Bogdan? Blev han blåst – igen? Läs, du som grunnat …

Klubbstyrelsen på NSR: Jann Thomasen, ordförande, Dennis Samuelsson, försäkringsinformatör, och Stefan Beardsall, skyddsombud. På bilden saknas Joel Hallkvist, sekreterare och mesta medlemsrekryteraren, samt Toiwo Henriksson, vice ordförande och huvudskyddsombud.

”Vi jobbar mycket med samverkan”

NSR-klubben Helsingborg. Ett mål är att alla i styrelsen ska få skyddsombudsutbildning. Sopgubbsklubben på NSR tror på kunskap och aktivitet. Och på att suga upp medlemmarnas åsikter, till exempel när förbundsledningen åker på dyra flygbiljetter till en kongress i Singapore.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.

Pappersarbetarna kräver fyra procent

Avtalsrörelsen. Först ut i avtalsrörelsen är pappersarbetarna. Facket med runt 14 000 medlemmar kräver ett lönelyft på fyra procent nästa år.

Bil med taxiskylt

Taxiförare bryter fartgränserna oftare

Taxi. Nio av tio taxiförare kör för fort – och mera för fort än privatbilister. Hastigheten har kontrollerats på vägen mot flygplatserna i Stockholm och Göteborg och den har inte sänkts sedan den förra mätningen 2017.

Transport la skyddsstopp på Alwex fryslager

Lager. I fredags stoppade Transport arbetet på en del av Alwex fryslager i Räppe, utanför Växjö. – Det fanns allvarliga brister på flera pallställ och risken var stor att de skulle rasa, säger regionala skyddsombudet (RSO) Kersti Norén Dahlström.

Tunga möten på Mantorp

Festival. Skön konst och mäktiga lastbilar, glänsande krom och folkfest – Trailer Trucking Festival är i gång på klassiska Mantorp park. Stora och små lockades ut till motorbanan på fredagen för att uppleva äkta truckingkultur.