Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden
Close
Håkan Wiktorsson har luciapimpat servicebilen och lastat den med lussekatter, kaffe och glögg. Tidningsbudet Anders Jakobsson i Limhamn uppskattade fikat.
Close

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

– Jag och min familj bakade 270 lussekatter i går. Det här lussandet har jag hållit på med i 14 eller 15 år, berättar Håkan Wiktorsson, för dagen klädd i tomteluva.

Själva luciakronan har han placerat på bilens tak. De nätter som han inte lussar för tidningsbud kör han servicebil för distributionsföretaget Nim. Då hjälper han buden med tidningar som saknas eller kärror som behöver fixas. Han kan vara ett lugnande sällskap för den som är överstressad eller har råkat ut för busar eller blottare.

– Ibland har jag hunnit fram före blåljusen när något har hänt.

Håkan Wiktorsson är dock bekymrad för framtiden. Nim distribution är mitt inne i en stor omorganisation. Buden ska bli färre, men jobba längre arbetspass. De får fasta lokaler – noder – där tidningar och annat ska hämtas. Där finns en arbetsledare varje natt, samtidigt som noden blir en träffpunkt. Servicebilen med chaufför kan däremot försvinna i den nya organisationen, Håkan Wiktorsson lobbar för att funktionen ska bli kvar.

Transportarbetaren har skrivit om förändringarna tidigare. Och att både företaget, facket och åtminstone en del tidningsbud tycker det är bra med nyordningen som ger längre arbetstid (och mer betalt) för de bud som blir kvar.

En hel del problem har sedan rapporterats från det område som var först ut. Vissa bud har jobbat ett par timmar längre än schemat mest varje dag.

– Vi har haft en tuff start, medger Håkan Rudberg, produkt- och produktionschef på Nim distribution.

– Många bud som inte har haft bildistrikt tidigare tyckte att det var svårt att börja köra. De tycker också att det är jobbigt att behöva byta områden ofta. Och abonnenterna har drabbats när det fått tidningen för sent på morgonen.

Håkan Rudberg berättar att Nim har dragit ner på takten i omorganisationen. Dessutom ska upplägget med områdesbyten inte följas stenhårt. Buden ska få vänja sig vid ett område innan de behöver ge sig i väg till ett annat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Roger Sjöberg

Tidningsbuden tillbaka i Örnsköldsvik

Tidningsbud. 2018 blev Örnsköldsvik den första större staden i Sverige utan lokaltidningsbud. Men från den 1 oktober levereras papperstidningen återigen till morgonkaffet. Fem nya bud har anställts för att göra jobbet.

Transportarbetarens logga

Arbetsmiljöverket kritiskt efter överfall på tidningsbud

Tidningsbud. Arbetsgivaren har inte utrett hur det kommer sig att ett tidningsbud under sin utdelningsrunda överfölls, tillfångatogs och misshandlades. Arbetsmiljöverket efterlyser rutiner och riskbedömningar efter att budet i augusti utsattes för grovt våld, som utreds av polisen i Kristianstad.

Transportarbetarens logga

Tidningsbudet berättar om skräcknatten

Tidningsbud. ”Jag tänkte bara att jag måste hoppa och få tag i fönstret så att jag kunde få träffa min familj igen. Under flykten kände jag bara ren panik. Det jag tänkte var bara att inte stanna utan springa tills jag inte orkade mer.” Tidningsbudet i Kristianstad svarar i Kristianstadsbladet på frågor om skräcknatten.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.

Unga transportare kraftsamlar inför avtalsrörelsen

Ung i facket. Osäkra anställningar och nya lönesystem. Dagens unga kliver rätt in i den nya plattformsekonomin. För att prata ihop sig träffas de nu på Transports ungdomsforum i Bommersvik, där avtalsrörelsen också är ett givet ämne.

Tidningsbudet Roger Sjöberg

Tidningsbuden tillbaka i Örnsköldsvik

Tidningsbud. 2018 blev Örnsköldsvik den första större staden i Sverige utan lokaltidningsbud. Men från den 1 oktober levereras papperstidningen återigen till morgonkaffet. Fem nya bud har anställts för att göra jobbet.

Även Bringchaufförer vittnar om farliga Ica-körningar

Åkeri. Det är inte bara på Tommy Nordberghs åkeri som chaufförer utsätts för livsfara vid lossning av Ica-gods. På Bring Frigo i Helsingborg rullar gamla trailrar med dubbelplan där förare berättar att låssystemet ofta krånglar.

Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.