Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden
Close
Håkan Wiktorsson har luciapimpat servicebilen och lastat den med lussekatter, kaffe och glögg. Tidningsbudet Anders Jakobsson i Limhamn uppskattade fikat.
Close

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

– Jag och min familj bakade 270 lussekatter i går. Det här lussandet har jag hållit på med i 14 eller 15 år, berättar Håkan Wiktorsson, för dagen klädd i tomteluva.

Själva luciakronan har han placerat på bilens tak. De nätter som han inte lussar för tidningsbud kör han servicebil för distributionsföretaget Nim. Då hjälper han buden med tidningar som saknas eller kärror som behöver fixas. Han kan vara ett lugnande sällskap för den som är överstressad eller har råkat ut för busar eller blottare.

– Ibland har jag hunnit fram före blåljusen när något har hänt.

Håkan Wiktorsson är dock bekymrad för framtiden. Nim distribution är mitt inne i en stor omorganisation. Buden ska bli färre, men jobba längre arbetspass. De får fasta lokaler – noder – där tidningar och annat ska hämtas. Där finns en arbetsledare varje natt, samtidigt som noden blir en träffpunkt. Servicebilen med chaufför kan däremot försvinna i den nya organisationen, Håkan Wiktorsson lobbar för att funktionen ska bli kvar.

Transportarbetaren har skrivit om förändringarna tidigare. Och att både företaget, facket och åtminstone en del tidningsbud tycker det är bra med nyordningen som ger längre arbetstid (och mer betalt) för de bud som blir kvar.

En hel del problem har sedan rapporterats från det område som var först ut. Vissa bud har jobbat ett par timmar längre än schemat mest varje dag.

– Vi har haft en tuff start, medger Håkan Rudberg, produkt- och produktionschef på Nim distribution.

– Många bud som inte har haft bildistrikt tidigare tyckte att det var svårt att börja köra. De tycker också att det är jobbigt att behöva byta områden ofta. Och abonnenterna har drabbats när det fått tidningen för sent på morgonen.

Håkan Rudberg berättar att Nim har dragit ner på takten i omorganisationen. Dessutom ska upplägget med områdesbyten inte följas stenhårt. Buden ska få vänja sig vid ett område innan de behöver ge sig i väg till ett annat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Transportarbetarens logga

Tidningsbud rånad i misstänkt försök till bilstöld

Tidningsbud. Tidigt i söndags morse blev ett tidningsbud i Stockholm påhoppad, hotad och rånad av flera gärningsmän som försökte stjäla en bil.

tidningsbuntar

Mer att göra för tidningsbuden

Tidningsbud. Mediehusen drabbas av coronakrisen när lönsamheten redan är historiskt låg. Ändå kommer tidningarna ut till sina läsare. För buden har pandemin än så länge mest betytt mer att göra.

Färdtjänst i Dalarna skyddsstoppad

UPPDATERAD. Klockan 17 i dag stannade all färdtjänsttrafik och alla serviceresor på tre taxibolag i Dalarna. Transport har lagt ett skyddsstopp. Efter en hektisk eftermiddag står det klart att stoppet gäller under helgen.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

Hård facklig kritik när Taxi Stockholm sparkar alla telefonister

Taxi. Taxi Stockholm fortsätter dra ner och säger upp även de sista nio växeltelefonisterna. Det kommer efter tidigare varsel som gällt omkring 60 personer. I Transport växer ilskan mot ett företag som tidigare setts som ett föredöme i branschen.

Corona

Många danska transportarbetare med corona

Pandemi. Nära tre procent av Danmarks testade transportarbetare hade covid-19 vid testtillfället. Borträknat vårdanställda är de den värst drabbade gruppen.

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Corona

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.