Ledare

Bostadskrisen måste lösas

Ledare. Det finns svarta hål i det svenska välfärdsbygget. Ett rör bostadspolitiken. I främst storstäderna slår bostadsköerna nya rekord.

Det finns svarta hål i det svenska välfärdsbygget. Ett rör bostadspolitiken. I främst storstäderna slår bostadsköerna nya rekord.

I Stockholm köar 650 000 personer för en hyresrätt. Kötiden är ungefär tio år för en lägenhet i förorterna. Den som varit förutseende nog att ställa sig eller ungarna i kö på 18-årsdagen kan alltså hoppas på en bostad vid fyllda 28.

Bristen på lägenheter med överkomlig hyra skapar stora problem. Unga vuxna tvingas bo hemma orimligt länge. De som inte vill eller kan tvingas betala ockerhyror på andrahandsmarknaden.

En snabbtitt på Blocket visar att snittpriset för enrummare i Storstockholm ligger runt 7 000 till 12 000 kronor i månaden. Dyrast i innerstan förstås. Två rum och kök kostar kring 12 000 till 15 000 kronor.

Blocketspaningen visar också att uthyrning av rum blivit en födkrok. Folk med för stor lägenhet eller villa hyr ut möblerade rum för 5 000 spänn och uppåt.

Bostadssituationen förvärras av utvecklingen på arbetsmarknaden. Fastighetsbolagen i Storstockholm kräver ofta fast jobb och relativt hög inkomst för att över huvud taget skriva kontrakt. Det hjälper inte om den sökande haft en stadig inkomst i fem år eller har anhöriga som är beredda att gå i borgen för hyran.

Tillsvidareanställning är det som gäller. Även i gamla allmännyttan.

Hur rimmar det med arbetsgivarnas ständigt återkommande krav på större flexibilitet? På längre provanställningar, på lösare anställningsformer?

Det finns de som hyllar gig-ekonomin. Jobba när du vill, tjäna hur mycket (eller lite) du vill.

Visst. Och vad säger gig-jobbaren till hyresvärden? Gig-jobbaren som mödosamt köat sig fram till den åtråvärda lilla hyresrätten längst ut i någon av Stockholms förorter …

Lilla vän, vi kräver tyvärr fast jobb. Och en garanterad inkomst på minst fyra gånger årshyran.

Att ha en bostad, husrum, är klassat som en mänsklig rättighet av FN. Bostadskrisen är en fråga som den röd-gröna regeringen måste prioritera högre.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

Nina och Mikael Arnewing.

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Modernare arbetsrätt – fråga Bengt Erik

Ledare. För 18 år sedan skrev vi om Bengt Erik. Han hade fått sparken från Statoilmacken i Lycksele. Motiveringen var arbetsbrist.

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Värstinglandet

Corona. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Hejda Amazons framfart

Insändare. Transport och alla andra fackförbund måste hindra Amazon från att utöka sin etablering i Sverige.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.