”Anmärkningsvärt att lista taxi som bristyrke”

Arbetsmarknad. Lastbilschaufförer och taxiförare behövs det mer av, det säger Arbetsförmedlingen i rapporten Här finns jobben. – Det är klart att arbetsgivarna vill ha fler taxiförare när de avtalslösa växlarna många gånger bara betalar lön på provision, säger Transports Emil Burman.

Svensk arbetsmarknad fortsätter tuffa på. Förra året ökade antalet sysselsatta med 77 000, Arbetsförmedlingen bedömer att det kommer 81 000 jobb under det här året.

– Vi har en mycket bred jobbtillväxt. Nu är det goda eller mycket goda möjligheter till jobb inom sju av tio yrken. Men för att få jobb krävs i allmänhet minst gymnasieutbildning, säger Annelie Almérus, analytiker på Arbetsförmedlingen, i ett pressmeddelande.

Industrin, byggena och restaurangerna går bra. Det gör att det behövs mer transporter, vilket har lett till ökad efterfrågan av lastbilschaufförer. Arbetsförmedlingen skriver att efterfrågan på chaufförer förmodligen hade varit än större om det inte vore för konkurrensen från utländska företag. Arbetsgivarna har svårt att hitta förare med körkort och yrkeskompetensbevis.

Även inom taxi behövs det mer personal, enligt Arbetsförmedlingen. Myndigheten anger att det är på grund av att människor får allt mer i plånboken och konsumerar därefter. Emil Burman är utredare på Transport:

– Jag tycker att det är anmärkningsvärt att det listas att det är underskott på taxiförare. De måste göra skillnad på efterfrågan på förare och faktiskt behov. Det är klart att arbetsgivarna vill ha fler förare när de avtalslösa växlarna många gånger bara betalar lön på provision, säger han och fortsätter:
– Vi har påpekat för Arbetsförmedlingen att det är oseriöst att lista det som ett bristyrke. Det räcker att gå ut på taxidepån på Stockholms centralstation för att se överetableringen, säger Burman.

Inom lager och terminal väntar en arbetsmarknad som ligger någonstans mellan nivån bra balans och tuff konkurrens om jobben. Rapporten pekar också på att det finns ett överskott på bensinstationspersonal. Det är en av de yrkesgrupper där konkurrensen om jobb är allra hårdast. Emil Burman jobbade på bensinstation i Östersund fram till att han blev utredare på Transport i början av förra året. Han är inte förvånad.

– Lönsamheten på drivmedel är inte vad den har varit. Jag har observerat att flera ställen omvandlas till automatpumpstationer, det kan bidra till att det behövs mindre personal. Bara OKQ8 har nästan halverat antalet stationer de senaste tio åren, säger Emil Burman.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    5 juli, 2017

    Det här visar på att staten via arbetsförmedlingen inte har grepp om verkligheten. Provisionslöner för taxiförare skulle inte vara något problem om utbudet balanserade efterfrågan. Istället förstör man marknaden med subventioner och lönebidrag vilket leder till ett för högt utbud. Vi kan jämföra här med linjebussar. Om kollektivtrafiken med bussar ökade skulle kostnaden öka dramatiskt beroende på att den sist anskaffade bussen alltid är olönsam. Detta beror på att bussen behövs 2 timmar på morgonen och två timmar på kvällen, resten av tiden är rena förlusten. Samma sak med taxi, det behövs en balans mellan efterfrågan och utbud beroende på reseströmmarna. Stockholm har fler taxibilar än London per capita, vilket belyser problemet.

Lästips:

Försöket med elväg för lastbilar förlängs ett halvår

Miljö. I vår skulle försöket med elvägen vid Sandviken ha avslutats. Men nu förlängs testperioden. Orsaken är för snällt väder, framför allt förra vintern som blev snöfattig.

utbildning av lastbilschaufförer.

Kommunerna utbildar fler lastbilsförare

Utbildning. Kommuner ökar sin vuxenutbildning av lastbilsförare. Med statliga pengar kommer 338 nya utbildningsplatser till.

Transportarbetarens logga

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.