”Anmärkningsvärt att lista taxi som bristyrke”

Arbetsmarknad. Lastbilschaufförer och taxiförare behövs det mer av, det säger Arbetsförmedlingen i rapporten Här finns jobben. – Det är klart att arbetsgivarna vill ha fler taxiförare när de avtalslösa växlarna många gånger bara betalar lön på provision, säger Transports Emil Burman.

Svensk arbetsmarknad fortsätter tuffa på. Förra året ökade antalet sysselsatta med 77 000, Arbetsförmedlingen bedömer att det kommer 81 000 jobb under det här året.

– Vi har en mycket bred jobbtillväxt. Nu är det goda eller mycket goda möjligheter till jobb inom sju av tio yrken. Men för att få jobb krävs i allmänhet minst gymnasieutbildning, säger Annelie Almérus, analytiker på Arbetsförmedlingen, i ett pressmeddelande.

Industrin, byggena och restaurangerna går bra. Det gör att det behövs mer transporter, vilket har lett till ökad efterfrågan av lastbilschaufförer. Arbetsförmedlingen skriver att efterfrågan på chaufförer förmodligen hade varit än större om det inte vore för konkurrensen från utländska företag. Arbetsgivarna har svårt att hitta förare med körkort och yrkeskompetensbevis.

Även inom taxi behövs det mer personal, enligt Arbetsförmedlingen. Myndigheten anger att det är på grund av att människor får allt mer i plånboken och konsumerar därefter. Emil Burman är utredare på Transport:

– Jag tycker att det är anmärkningsvärt att det listas att det är underskott på taxiförare. De måste göra skillnad på efterfrågan på förare och faktiskt behov. Det är klart att arbetsgivarna vill ha fler förare när de avtalslösa växlarna många gånger bara betalar lön på provision, säger han och fortsätter:
– Vi har påpekat för Arbetsförmedlingen att det är oseriöst att lista det som ett bristyrke. Det räcker att gå ut på taxidepån på Stockholms centralstation för att se överetableringen, säger Burman.

Inom lager och terminal väntar en arbetsmarknad som ligger någonstans mellan nivån bra balans och tuff konkurrens om jobben. Rapporten pekar också på att det finns ett överskott på bensinstationspersonal. Det är en av de yrkesgrupper där konkurrensen om jobb är allra hårdast. Emil Burman jobbade på bensinstation i Östersund fram till att han blev utredare på Transport i början av förra året. Han är inte förvånad.

– Lönsamheten på drivmedel är inte vad den har varit. Jag har observerat att flera ställen omvandlas till automatpumpstationer, det kan bidra till att det behövs mindre personal. Bara OKQ8 har nästan halverat antalet stationer de senaste tio åren, säger Emil Burman.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    5 juli, 2017

    Det här visar på att staten via arbetsförmedlingen inte har grepp om verkligheten. Provisionslöner för taxiförare skulle inte vara något problem om utbudet balanserade efterfrågan. Istället förstör man marknaden med subventioner och lönebidrag vilket leder till ett för högt utbud. Vi kan jämföra här med linjebussar. Om kollektivtrafiken med bussar ökade skulle kostnaden öka dramatiskt beroende på att den sist anskaffade bussen alltid är olönsam. Detta beror på att bussen behövs 2 timmar på morgonen och två timmar på kvällen, resten av tiden är rena förlusten. Samma sak med taxi, det behövs en balans mellan efterfrågan och utbud beroende på reseströmmarna. Stockholm har fler taxibilar än London per capita, vilket belyser problemet.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Transportarbetarens logga

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Fel om näringsförbud

Rättelse. Transportarbetaren har felaktigt påstått att paret Andreasson i Veddige belades med näringsförbud efter den personliga konkursen 2017. Begreppet kan inte användas i detta fall – förbudet att driva egna företag gällde tills konkursen var avslutad.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.