Niklas Andersson lastsäkrar
Close
Niclas Andersson lastsäkrar godset, på pressbilden från Tya.
Close

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

I denna branschnorm tolkar Tya – det vill säga Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd – nya, rättsligt oprövade, internationella regler. Och lugnar åkare och chaufförer med att den som gjorde rätt förut förmodligen gör rätt nu också.

– Egentligen behövdes den här broschyren för ett år sedan … Vi har fått många frågor om lastsäkring sedan nya regler infördes och vi har själva fått tolka en del av dem, säger Stefan Reimers, lastsäkringsexpert på Tya.

Branschnormen är 56 sidor tjock och ska ge svar på vad som gäller. Den chaufför som har läst broschyren ska inte riskera att orsaka en olycka eller åtalas för arbetsmiljöbrott – på grund av bristande lastsäkring i alla fall. Broschyren finns att ladda ner på Tyas hemsida.

De tidigare svenska reglerna ersattes för ungefär ett år sedan av föreskrifter som är gemensamma i hela Europa.

– De gamla reglerna beskrev i detalj hur lasten skulle säkras på lastbilsflaken. Nu har vi behövt tolka föreskrifterna och göra om dem till detaljerade instruktioner, säger Stefan Reimers som på så sätt vill minska oron i branschen.

Ett smakprov på kapitelrubriker:

  • Krav på lös lastsäkringsutrustning (till exempel spännband och klossar).
  • Lastsäkringsinstruktioner för olika typer av gods (till exempel rundvirke, personbilar, containrar).
  • Checklista till chaufför/lastare – före och under lastning, samt under färd.

– Vissa gränser har förskjutits så att det krävs tre spännband i stället för två, konstaterar Stefan Reimers.

– Den som vet med sig att säkringen låg precis på gränsen med de gamla reglerna behöver kontrollera på nytt. Men den som gjorde rätt förut gör till 99,9 procents chans rätt nu också, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sandra Petersson

Sandra Petersson

…transportlärare, som just utsetts till Årets yrkeslärare.

Mimmi Roslin

Hon kämpar för att ta hem mästar-titeln

Chaufförer. Mimmi Roslin från Nils Holgerssongymnasiet vann en av kvaltävlingarna i Yrkes-SM för unga lastbilschaufförer. Sammanlagt kommer åtta eller tio förare att tävla om SM-titeln i april nästa år.

Vilma Sandström

Tredje gången gillt för Tegelbruksskolan

Chaufförer. 10 000 kronor och en fribiljett till yrkes-SM. Förra veckan utnämndes Tegelbruksskolan i skånska Klippan till Årets transportskola.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.