Agnieszka Osorio
Close
Agnieszka Osorio tycker att det är självklart att det är facket som ska utse skyddsombud.
Close
Granskning: Skyddsombud

Agnieszka har hamnat på rätt plats

Skyddsombudet. – Att vara förtroendevald ger mig en sån tillfredställelse. Jag kan hjälpa mina arbetskamrater och vi kan påverka arbetsmiljön – efter ett och ett halvt år känner jag mer och mer att det är min grej att vara skyddsombud, Agnieszka Osorio, ­miljöarbetare hos Ragn-Sells.

Det började med problem på en tidigare arbetsplats. För att se vad de som grupp kunde göra kontaktade Agnieszka Osorio och hennes arbetskamrater Transports huvudskyddsombud. De behövde hjälp i en del personalfrågor, bland annat.

– Sedan blev jag tillfrågad av mina kollegor om jag ville representera dem, som skyddsombud, och jag ångrar inte en sekund att jag sa ja, säger hon.

– Det är ett viktigt uppdrag, där vi har möjlighet att vara med och påverka och förbättra, lämna synpunkter innan arbetsgivaren fattar beslut och där vi kan bidra till en säkrare arbetsplats.

Uppdraget kan vara tufft och Agnieszka Osorio är inte förvånad över att så många skyddsombud upplever att de hindrats i uppdraget av arbetsgivaren. Hon framhåller att arbetsmiljölagen klart och tydligt säger att de har rätt till den ledighet som behövs för uppdraget, med bibehållna anställningsförmåner.

– Personligen känner jag att jag får tillräckligt mycket tid för mitt fackliga uppdrag, min chef har aldrig begränsat det på något sätt. Men samtidigt förstår jag dem som inte upplever det så, som chaufförer och vakter som ofta är på resande fot. Jag har möjlighet att vara på plats hela tiden och har tillgång till de hjälpmedel jag behöver.

Ändå tar hon ibland med sig vissa uppgifter hem, för att inte vara borta från det ordinarie arbetet för mycket.

– Från några skyddsombud som jag mött har jag hört att deras arbetsgivare vill minska tiden, eller inte betala för tiden det fackliga arbetet tar. Då tycker jag verkligen att utvecklingen går åt fel håll.

Agnieszka Osorio gick grundkursen hos Transport innan hon utsågs till skyddsombud. Och hon tycker att det är självklart att facket utser de personer som får uppdraget. Inte minst för det stöd som krävs.

På hennes nuvarande arbetsplats, hos det stora renhållningsbolaget, fick hon nyligen tillgång till systemet för tillbudsrapportering. Tidigare har det varit en del kommunikation som saknats för att det ska vara fullt tillfredsställande.

– För samverkan mellan företag och fack på den nivå som krävs har vi en bit kvar. Men vi är på god väg och jag följer gärna med i Ragn-Sells anda – safety first!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.

Transportarbetarens logga

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Tommy Wreeth kräver Vattenfall på förklaring

Facket. Andreas Ehms avstängning från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals engagerar Transports högsta ledning som nu kräver svar från Vattenfall.

”Bilden är tagen i juni vid inloppet till Sundsvall. Stora hamnkajen. Stockholmskajen kallas den också. Eller kort och gott Norra hamnen. Till vänster ligger en hotellbåt och Gustav Adolfs kyrka syns långt bak i bilden”, skriver Jan-Erik Lindblom.

Staden vaknar

Tidningsbudens gryningsbilder. Även i år la Transportarbetaren ut en efterlysning på gryningsbilder i tidningsbudens egen Facebookgrupp. Men den här gången bad vi om foton från städer och andra samhällen. Här är ett urval gyllene morgonstunder, när nästan bara buden är vakna…

Kultur
God morgon, säger retrievern Leia. Familjen Sirén-Blomgren-Ahmed är husvagnscampare sedan många år, och tvekar inte om naturens läkande krafter.

Tillbaka till naturen!

Camping. Är det sant att naturen läker? Javisst, svarar forskningen. Vi tog med frågan till det svenska campinglivet. Till den kultur som i litteraturen har beskrivits som ”flintastek, flukthål och förtältsromantik”.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.