AD: Helt okej sänka lön vid omplacering

En tjänsteman vid transportföretaget DHL:s kontor i Solna tvingades acceptera sänkt lön med 6 000 kronor i månaden när han omplacerades. Helt okej, förklarade Arbetsdomstolen i sitt domskäl.

Den berörda tjänstemannen arbetade som specialist, men tjänsten rationaliserades bort. Mannen erbjöds då en annan befattning på ekonomiområdet, men med betydligt lägre lön.

Efter lokala förhandlingar accepterade mannen omplaceringen under protest mot lönesänkningen. Arbetsgivaren hade förklarat att ett nej skulle leda till uppsägning på grund av arbetsbrist, eftersom hans tidigare tjänst inte fanns kvar.

Facket, TCO-förbundet Unionen, hävdade i förhandlingarna att tjänstemannen åtminstone borde få behålla sin tidigare lön i sex månader, som motsvarar uppsägningstiden vid arbetsbrist. Facket ansåg att mannen behövde den tiden för att ställa om sin privatekonomi till den lägre månadslönen och att denna typ av omplacering kunde likställas med en uppsägning.

De lokala parterna på DHL kunde inte komma överens, inte heller de centrala parterna Unionen och Biltrafikens arbetsgivareförbund. Därför hamnade tvisten i Arbetsdomstolen (AD).

Domstolen går helt på arbetsgivarens linje. Omplaceringen var skälig, trots lönesänkningen på 6 000 kronor.

Omplacering till ett annat ledigt arbete med sämre villkor kan inte jämställas med uppsägning. Detta gäller även när arbetsgivaren förklarar att anställningen upphör om arbetstagaren tackar nej.

Arbetsgivarna är enligt lagen om anställningsskydd (las) skyldiga att i först hand pröva möjligheterna till omplacering innan någon sägs upp.

En arbetstagare kan inte med stöd av las kräva att få behålla samma slags befattning eller samma anställningsvillkor som tidigare, konstaterar AD. Las skyddar i första hand en fortsatt anställning, inte anställningsvillkor.

”En arbetstagare kan således behöva acceptera en lönesänkning vid en omplacering till annan befattning”, slår AD fast och hänvisar till tre andra liknande domar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.