Snabbkoll: 5 tips inför semestern

5 tips inför semestern

Snabbkoll. Vill chefen avbryta semestern? Eller har du det svettigt varmt? Många frågor dyker upp på sommaren och då gäller det att ha koll på vilka rättigheter och skyldigheter arbetsgivare och arbetstagare har.

1. Ibland blir det varmt …

Om det rör sig om en eller ett par dagar handlar det främst om att hjälpas åt att göra det bästa av situationen. Dricka mycket vatten och känna efter. Om värmen däremot håller i sig börjar det bli dags att göra något åt saken.

Vid hög värme kan arbetsförmågan och koncentrationen försämras. Därför är det viktigt att vara uppmärksam på sig själv och sina kollegor. Hur man reagerar på hög temperatur är olika från person till person.

När hög temperatur blivit ett problem är det alltid bäst att gå till arbetsgivaren först. Om det inte funkar är det läge att prata med sitt lokala eller regionala skyddsombud.

Är det för varmt inomhus under en längre period finns det anledning att titta på långsiktiga lösningar, behöver ventilationen kanske förbättras? Vid utomhusarbete under värmebölja kan det vara på sin plats att prata med chefen om arbetsrotation och lite längre pauser för återhämtning.

 

2. Semester som tillfälligt anställd

Är du vikarie eller visstidsanställd har du rätt till semester om du är anställd i mer än tre månader. Om du får betalda semesterdagar beror på när du började jobba och hur lång tid du haft ditt arbete.

Jobbar du däremot tre månader eller kortare så har du inte rätt till semester och får i stället semesterersättning som pengar. Däremot går det så klart bra att försöka lösa ledighet med chefen på egen hand.

 

3. Sjuk under semestern

Du behöver inte använda dina surt förvärvade semesterdagar till att bli frisk. Har du blivit sjuk under semestern så kan du sjukskriva dig. Det är viktigt att du meddelar om din sjukdom direkt när du kommit tillbaka från semestern, om du inte gjorde det när du blev sjuk. Sjukdomen ska kunna styrkas genom exempelvis läkarintyg.

 

4. Det är dyrt med semester

Om företaget du jobbar på har kollektivavtal med Transport har du rätt till en förhöjd semesterlön. Det innebär helt enkelt att du får mer pengar för tiden du har semester. Det finns ett par olika sätt att räkna ut den. Kolla i ditt kollektivavtal för att se hur det ser ut på din arbetsplats.

 

5. Det är ont om folk och chefen vill avbryta semestern

Grunden i semesterlagen är att alla har rätt till fyra veckors sammanhängande semester mellan den första juni och sista augusti. En arbetsgivare bör helst inte ringa och säga att du ska avbryta semestern. Men de kan göra det. Om de ringer så måste du inställa dig på jobbet, förutsatt att det är praktiskt möjligt. Har chefen däremot inte väldigt goda skäl att avbryta din semester så finns det goda möjligheter att få skadestånd.

Det finns också goda skäl att ta en ordentlig diskussion om situationen uppstår. Vissa sjukhus betalar barnmorskor uppåt 10 000 kronor extra för varje uppskjuten semestervecka.

Men som alltid. Är det oklarheter, kontakta en facklig förtroendeman eller din lokalavdelning.

Avtalsrörelsen
Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.

Så här tycker medlemmarna

Enkät. En ordentlig löneökning på upp till 5 000 kronor, bonus till trotjänare i yrket och en extra semestervecka när man fyllt 40 år. Så lyder några förslag på krav i avtalsrörelsen från medlemmar i bevakningsbranschen.

Loomisbil

Nära var tredje värdetransportör har försvunnit

Värdetransporter. Vi ser allt färre sedlar och mynt i våra plånböcker. Därför syns säkerhetsföretagens fordon för värdetransporter inte lika ofta i trafiken. Men de kommer inte att försvinna.

Monika Rundin och hunden Birk

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Kultur
Mats och Anette Bergman

Lilla husbilen och stora friheten

Livsval. De sålde sina ägodelar, lämnade den stora villan i jämtländska Klövsjö och flyttade in på 15 kvadrat. Efter mer än 40 år på vägarna fortsatte lastbilschauffören Mats Bergman tillsammans med hustrun Anette i husbil. De lever sin dröm – enkelt, med praktiska lösningar och alltid på väg.

Chaufförslöner i Europa
Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Lastbilschauffören Magnus Stenhols

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

Didier Borlée, Belgien

Löner viktigaste frågan

Belgien. − Jag slåss inte mot de rika, jag slåss för de fattiga, säger den fackligt aktiva belgiska chauffören Didier Borlée. Han anser att landets chaufförer borde tjäna åtminstone 5 000 kronor mer i månaden.

Kultur
Rätt ut i Tidan, mitt i Lidköping, styr Klas Andersson ut sitt mesta sommarfordon. I samma ögonblick upphör försäkringen att gälla, inget bolag är berett att försäkra en bil när den körs i vatten.

Varning för vattenplaning?

Bilfrälst. Har du rastat ditt sommarfordon i år? För Klas Andersson i Götene handlar det om att låta bilen bada. Han gillar fordon i allmänhet – och sin tyska amfibiebil från 1960-talet i synnerhet.

Granskning: När chefen trakasserar
Nicklas Gyllestad, Jenny Fredriksson, Paul Nilsson, Roland Karlsson och Anders Sassila körde alla tidigare sopbil för Sita/Suez – de gillade jobbet, men blev på olika vis sänkta av arbetsledningen.

Chefen, soporna och sanningarna

Arbetsmiljö. Anställda vittnar om åratal av svåra psykosociala arbetsmiljöproblem. Flera har varit sjukskrivna för psykisk ohälsa och fått diagnosen posttraumatiskt stressyndrom. Arbetsledningen sägs systematisk flytta folk mellan olika turer och punktmarkera folk de vill bli av med. De som ifrågasätter blir själva straffade. Här är sophämtarnas historia från Suez i Malmö.

Chefen trakasserar

Kränkta av chefen i åratal

Anställda vittnar. Trakasserier, hot, bestraffningar – renhållningsarbetarna vid Suez berättar om hur en chef och några arbetsledare tillåtits sänka dem under sju år. Och om hur jobbet de trivdes med blev en mardröm. Under Transportarbetarens pågående granskning valde chefen att säga upp sig.

Suez, Malmö

”Inga utbredda problem i Malmö”

Suez bemöter. Suez ledning ger en helt annan bild: Arbetsmiljön är i stort bra, hävdar de – bara några få missnöjda ligger bakom kritiken. Ledningen upprepar också sitt fulla förtroende för den Malmöchef som under många år pekats ut.

Anna Nyberg, Stressforskningsinstitutet.

Chefen avgörande för hälsan

Hälsorisk. Dåligt ledarskap påverkar inte bara sjukfrånvaron på jobbet – utsatta medarbetare riskerar att drabbas av sjukdom långt senare i livet. Ju sämre chef, ju större risk att till exempel drabbas av hjärtinfarkt.

Kronbäck och Cheik

Här har det vänt

Lagerklubben. Det nya reservdelslagret i Staffanstorp var en storslagen satsning för BMW. För personalen blev det en smutsig och rörig historia där många tvingades gå. Men tre år senare ser den nya fackklubben ljust på framtiden och har gehör hos ledningen.