350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

– Man vet vad man har men inte vad man får. Hur det blir är svårt att sia om. Det behöver inte bli pannkaka, men är ju inte säkert att det blir hundra procent heller, kommenterar bilburna budet Tom Karlsson med 13 år på Tidningstjänst.

Uppsägningstiden av NWT-koncernens kontrakt med Tidningstjänst (Tab) är nio månader och det nya distributionsbolaget ska dra i gång sin verksamhet den 1 mars 2019, berättar vd Mats Muregård.

– Det är egentligen inte utdelningen av tidningar vi varit missnöjda med utan kostnadsutvecklingen. Vi har haft mycket diskussioner med Postnord och velat tillföra produkter, alltså dela ut fler saker än tidningar. Men Postnord, som äger Tab, vill inte gå med på det, säger han.

– Därför gör vi som andra tidningsbolag, startar eget och sköter verksamheten själva.

Uppsägningen av kontraktet med Tab har legat i luften länge, så beskedet kom inte som någon direkt överraskning, förklarar både Transports ombudsman Mikael Ladman och budet Tom Karlsson.

Hur påverkas distributörerna på Tab av att avtalet sagts upp?

Vd Mats Muregård svarar:

– I det korta perspektivet: inte alls. Vi erbjuder alla att följa med över till det nya bolaget och vår målsättning är att satsa på distribution. Vår ambition är att jobbet ska bli säkrare.

Hur då?

– Vi tänker oss att dela ut också mindre paket, tidskrifter och kanske till och med brev, i viss omfattning.

Distributionsbolagen testar många nya idéer för att överleva, i digitaliseringens tidevarv. Har ni fler planer, som till exempel färskt bröd på morgonen?

– Det är inget vi kommer att börja med i alla fall, inte vår prioritet ett. Vi har nog inte fler idéer än vad andra bolag försöker med. Prioritet ett är att prenumeranterna av våra 15 tidningar ska få sin tidning före 06.00 varje dag.

Ska buden oroa sig?

– Nej, vi behöver ha folk som åker och lägger våra produkter i brevlådorna i fortsättningen också. Den långsiktiga trenden går mot mer och mer digitaliserade produkter, men vi vet att det finns efterfrågan på våra printprodukter också.

– Vi har hög hushållstäckning på många av våra områden och ska se till att tidningarna når prenumeranterna till en rimlig kostnad, säger vd Mats Muregård.

Transports ombudsman i Värmland, Mikael Ladman, räknar med att påbörja förhandlingarna om uppsägning av buden efter semestrarna. Tabs regionchef Peter Ehn i Karlstad preciserar till augusti. Personalinformation har gått ut, ett personalmöte har hållits och företaget kommer att fortsätta dialogen med de anställda, berättar regionchefen.

– Det är naturligtvis jättetråkigt att bli av med den äldsta kund vi haft, i nästan 40 år. Men parterna har inte nått ända fram i diskussionerna.

Att det rör sig om så många tidningsbud som 350 beror på att Tidningstjänst inte bara ansvarar för utdelningen i Värmland utan även i Skaraborg och Dalsland, Karlskoga och Degerfors.

Hur har distributörerna reagerat?

– Positivt, faktiskt, eftersom övergången kan leda till en utveckling med NWT, som satsar på sina tryckta tidningar och på sikt planerar att dela ut fler produkter.

Peter Ehn hoppas att NWT kommer att gå ut med erbjudande om övergången ”ganska snart” före semestrarna.

Vill buden följa med till det nya bolaget?

– Det lilla jag hört så låter det så. Jag har inte hunnit vara runt så mycket eftersom detta är så nytt.

Transports ombudsman Mikael Ladman är nöjd med beskedet om att personalen får följa med till NWT. Men mycket behöver redas ut när förhandlingarna mellan arbetsgivare och fack påbörjas.

– Både Tab och NWT måste precisera hur de tänker. Tab har exempelvis ganska många underentreprenörer som kör buntar. Jag vet inte om företaget bara tänker ”skicka över” avtalen till NWT eller inte. Tab hyr också bilar av Postnord. Hur blir det med det?

Mikael Ladman väntar nu på listor över anställdas anställningsår med mera. Majoriteten av buden har andra jobb vid sidan om och är inte medlemmar i Transport.

Äldre ”trotjänare” som väljer att inte följa med till NWT har möjlighet att ansöka om avgångsbidrag, via sin avtalsförsäkring inom Transport, så kallad AGB. Det rör sig, enligt Mikael Ladman, om summor på nästan 50 000 kronor per person. Summan är högre för anställda över 50 år.

Tidningsbudet Tom Karlsson i Karlstad konstaterar att många av distributörerna arbetat länge på Tidningstjänst, men att de ändå verkar ta beskedet ganska lugnt.

– Jag har inte träffat någon som är riktigt upprörd, men de kanske inte visar det heller. För egen del ser jag ganska ljust på framtiden. Om det skiter sig så kanske det är dags att hitta något annat jobb. Mitt yrke är ju rätt utdöende, säger han.

Fotnot. NWT Gruppen hette tidigare Nya Wermlands-Tidningen. I koncernen ingår Nya Wermlands-Tidningen, Värmlands Folkblad, Karlstads-Tidningen, Arvika Nyheter, Dalslänningen, Filipstads Tidning, Frykdalsbygden, Hjo Tidning, Karlskoga Kuriren, Mariestads-Tidningen, Nya Kristinehamns-Posten, Skaraborgs Allehanda, Provinstidningen Dalsland och Säffle-Tidningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.

4 bokomslag

De förverkligade sin bokdröm

Böcker. Lastbilsresor på 1970-talet eller vilda kattdjur? En egen fantasyvärld eller realistiska eländesskildringar från den undre världen? Möt fyra transportarbetare som har gett ut sina egna böcker. Och hoppas att de ska hitta sina läsare.

Transportarbetarens logga

Tidningsbuden jobbar kvar i Småland

Tidningsbud. Hall Media säljs till två stora medieföretag med inriktning på lokaltidningar. Planerade stora nedskärningar får avvakta. Varslet om uppsägning för 95 tidningsbud blir inte allvar.

Arbetsmiljö
Johnny Lans i sin truck.

”Jobbet har blivit mer stressigt”

Terminal. Varje dag inträffar minst tre truckolyckor. Som truckförare tillhör Johnny Lans en av de mest olycksdrabbade yrkesgrupperna.

Gustaf Järsberg

Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Corona

Snabbprocess ska garantera skyddsutrustning

Färdtjänst. Särskilt viktiga yrkesgrupper ska få tillgång till skyddsutrustning snabbare. Från och med i dag ska Arbetsmiljöverket kunna genomföra snabba kvalitetskontroller utan att behöva vänta in CE-märkning.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.

Företag försöker tjäna pengar på dina försäkringar

Försäkringar. Transports medlemmar fick 77 miljoner kronor utbetalt från sina fackliga försäkringar förra året. Samtidigt varnar facket för företag som försöker tjäna pengar på medlemmarnas olyckor.