350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

– Man vet vad man har men inte vad man får. Hur det blir är svårt att sia om. Det behöver inte bli pannkaka, men är ju inte säkert att det blir hundra procent heller, kommenterar bilburna budet Tom Karlsson med 13 år på Tidningstjänst.

Uppsägningstiden av NWT-koncernens kontrakt med Tidningstjänst (Tab) är nio månader och det nya distributionsbolaget ska dra i gång sin verksamhet den 1 mars 2019, berättar vd Mats Muregård.

– Det är egentligen inte utdelningen av tidningar vi varit missnöjda med utan kostnadsutvecklingen. Vi har haft mycket diskussioner med Postnord och velat tillföra produkter, alltså dela ut fler saker än tidningar. Men Postnord, som äger Tab, vill inte gå med på det, säger han.

– Därför gör vi som andra tidningsbolag, startar eget och sköter verksamheten själva.

Uppsägningen av kontraktet med Tab har legat i luften länge, så beskedet kom inte som någon direkt överraskning, förklarar både Transports ombudsman Mikael Ladman och budet Tom Karlsson.

Hur påverkas distributörerna på Tab av att avtalet sagts upp?

Vd Mats Muregård svarar:

– I det korta perspektivet: inte alls. Vi erbjuder alla att följa med över till det nya bolaget och vår målsättning är att satsa på distribution. Vår ambition är att jobbet ska bli säkrare.

Hur då?

– Vi tänker oss att dela ut också mindre paket, tidskrifter och kanske till och med brev, i viss omfattning.

Distributionsbolagen testar många nya idéer för att överleva, i digitaliseringens tidevarv. Har ni fler planer, som till exempel färskt bröd på morgonen?

– Det är inget vi kommer att börja med i alla fall, inte vår prioritet ett. Vi har nog inte fler idéer än vad andra bolag försöker med. Prioritet ett är att prenumeranterna av våra 15 tidningar ska få sin tidning före 06.00 varje dag.

Ska buden oroa sig?

– Nej, vi behöver ha folk som åker och lägger våra produkter i brevlådorna i fortsättningen också. Den långsiktiga trenden går mot mer och mer digitaliserade produkter, men vi vet att det finns efterfrågan på våra printprodukter också.

– Vi har hög hushållstäckning på många av våra områden och ska se till att tidningarna når prenumeranterna till en rimlig kostnad, säger vd Mats Muregård.

Transports ombudsman i Värmland, Mikael Ladman, räknar med att påbörja förhandlingarna om uppsägning av buden efter semestrarna. Tabs regionchef Peter Ehn i Karlstad preciserar till augusti. Personalinformation har gått ut, ett personalmöte har hållits och företaget kommer att fortsätta dialogen med de anställda, berättar regionchefen.

– Det är naturligtvis jättetråkigt att bli av med den äldsta kund vi haft, i nästan 40 år. Men parterna har inte nått ända fram i diskussionerna.

Att det rör sig om så många tidningsbud som 350 beror på att Tidningstjänst inte bara ansvarar för utdelningen i Värmland utan även i Skaraborg och Dalsland, Karlskoga och Degerfors.

Hur har distributörerna reagerat?

– Positivt, faktiskt, eftersom övergången kan leda till en utveckling med NWT, som satsar på sina tryckta tidningar och på sikt planerar att dela ut fler produkter.

Peter Ehn hoppas att NWT kommer att gå ut med erbjudande om övergången ”ganska snart” före semestrarna.

Vill buden följa med till det nya bolaget?

– Det lilla jag hört så låter det så. Jag har inte hunnit vara runt så mycket eftersom detta är så nytt.

Transports ombudsman Mikael Ladman är nöjd med beskedet om att personalen får följa med till NWT. Men mycket behöver redas ut när förhandlingarna mellan arbetsgivare och fack påbörjas.

– Både Tab och NWT måste precisera hur de tänker. Tab har exempelvis ganska många underentreprenörer som kör buntar. Jag vet inte om företaget bara tänker ”skicka över” avtalen till NWT eller inte. Tab hyr också bilar av Postnord. Hur blir det med det?

Mikael Ladman väntar nu på listor över anställdas anställningsår med mera. Majoriteten av buden har andra jobb vid sidan om och är inte medlemmar i Transport.

Äldre ”trotjänare” som väljer att inte följa med till NWT har möjlighet att ansöka om avgångsbidrag, via sin avtalsförsäkring inom Transport, så kallad AGB. Det rör sig, enligt Mikael Ladman, om summor på nästan 50 000 kronor per person. Summan är högre för anställda över 50 år.

Tidningsbudet Tom Karlsson i Karlstad konstaterar att många av distributörerna arbetat länge på Tidningstjänst, men att de ändå verkar ta beskedet ganska lugnt.

– Jag har inte träffat någon som är riktigt upprörd, men de kanske inte visar det heller. För egen del ser jag ganska ljust på framtiden. Om det skiter sig så kanske det är dags att hitta något annat jobb. Mitt yrke är ju rätt utdöende, säger han.

Fotnot. NWT Gruppen hette tidigare Nya Wermlands-Tidningen. I koncernen ingår Nya Wermlands-Tidningen, Värmlands Folkblad, Karlstads-Tidningen, Arvika Nyheter, Dalslänningen, Filipstads Tidning, Frykdalsbygden, Hjo Tidning, Karlskoga Kuriren, Mariestads-Tidningen, Nya Kristinehamns-Posten, Skaraborgs Allehanda, Provinstidningen Dalsland och Säffle-Tidningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Roger Sjöberg

Tidningsbuden tillbaka i Örnsköldsvik

Tidningsbud. 2018 blev Örnsköldsvik den första större staden i Sverige utan lokaltidningsbud. Men från den 1 oktober levereras papperstidningen återigen till morgonkaffet. Fem nya bud har anställts för att göra jobbet.

Transportarbetarens logga

Arbetsmiljöverket kritiskt efter överfall på tidningsbud

Tidningsbud. Arbetsgivaren har inte utrett hur det kommer sig att ett tidningsbud under sin utdelningsrunda överfölls, tillfångatogs och misshandlades. Arbetsmiljöverket efterlyser rutiner och riskbedömningar efter att budet i augusti utsattes för grovt våld, som utreds av polisen i Kristianstad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.

Unga transportare kraftsamlar inför avtalsrörelsen

Ung i facket. Osäkra anställningar och nya lönesystem. Dagens unga kliver rätt in i den nya plattformsekonomin. För att prata ihop sig träffas de nu på Transports ungdomsforum i Bommersvik, där avtalsrörelsen också är ett givet ämne.

Tidningsbudet Roger Sjöberg

Tidningsbuden tillbaka i Örnsköldsvik

Tidningsbud. 2018 blev Örnsköldsvik den första större staden i Sverige utan lokaltidningsbud. Men från den 1 oktober levereras papperstidningen återigen till morgonkaffet. Fem nya bud har anställts för att göra jobbet.

Även Bringchaufförer vittnar om farliga Ica-körningar

Åkeri. Det är inte bara på Tommy Nordberghs åkeri som chaufförer utsätts för livsfara vid lossning av Ica-gods. På Bring Frigo i Helsingborg rullar gamla trailrar med dubbelplan där förare berättar att låssystemet ofta krånglar.

Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.