350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

– Man vet vad man har men inte vad man får. Hur det blir är svårt att sia om. Det behöver inte bli pannkaka, men är ju inte säkert att det blir hundra procent heller, kommenterar bilburna budet Tom Karlsson med 13 år på Tidningstjänst.

Uppsägningstiden av NWT-koncernens kontrakt med Tidningstjänst (Tab) är nio månader och det nya distributionsbolaget ska dra i gång sin verksamhet den 1 mars 2019, berättar vd Mats Muregård.

– Det är egentligen inte utdelningen av tidningar vi varit missnöjda med utan kostnadsutvecklingen. Vi har haft mycket diskussioner med Postnord och velat tillföra produkter, alltså dela ut fler saker än tidningar. Men Postnord, som äger Tab, vill inte gå med på det, säger han.

– Därför gör vi som andra tidningsbolag, startar eget och sköter verksamheten själva.

Uppsägningen av kontraktet med Tab har legat i luften länge, så beskedet kom inte som någon direkt överraskning, förklarar både Transports ombudsman Mikael Ladman och budet Tom Karlsson.

Hur påverkas distributörerna på Tab av att avtalet sagts upp?

Vd Mats Muregård svarar:

– I det korta perspektivet: inte alls. Vi erbjuder alla att följa med över till det nya bolaget och vår målsättning är att satsa på distribution. Vår ambition är att jobbet ska bli säkrare.

Hur då?

– Vi tänker oss att dela ut också mindre paket, tidskrifter och kanske till och med brev, i viss omfattning.

Distributionsbolagen testar många nya idéer för att överleva, i digitaliseringens tidevarv. Har ni fler planer, som till exempel färskt bröd på morgonen?

– Det är inget vi kommer att börja med i alla fall, inte vår prioritet ett. Vi har nog inte fler idéer än vad andra bolag försöker med. Prioritet ett är att prenumeranterna av våra 15 tidningar ska få sin tidning före 06.00 varje dag.

Ska buden oroa sig?

– Nej, vi behöver ha folk som åker och lägger våra produkter i brevlådorna i fortsättningen också. Den långsiktiga trenden går mot mer och mer digitaliserade produkter, men vi vet att det finns efterfrågan på våra printprodukter också.

– Vi har hög hushållstäckning på många av våra områden och ska se till att tidningarna når prenumeranterna till en rimlig kostnad, säger vd Mats Muregård.

Transports ombudsman i Värmland, Mikael Ladman, räknar med att påbörja förhandlingarna om uppsägning av buden efter semestrarna. Tabs regionchef Peter Ehn i Karlstad preciserar till augusti. Personalinformation har gått ut, ett personalmöte har hållits och företaget kommer att fortsätta dialogen med de anställda, berättar regionchefen.

– Det är naturligtvis jättetråkigt att bli av med den äldsta kund vi haft, i nästan 40 år. Men parterna har inte nått ända fram i diskussionerna.

Att det rör sig om så många tidningsbud som 350 beror på att Tidningstjänst inte bara ansvarar för utdelningen i Värmland utan även i Skaraborg och Dalsland, Karlskoga och Degerfors.

Hur har distributörerna reagerat?

– Positivt, faktiskt, eftersom övergången kan leda till en utveckling med NWT, som satsar på sina tryckta tidningar och på sikt planerar att dela ut fler produkter.

Peter Ehn hoppas att NWT kommer att gå ut med erbjudande om övergången ”ganska snart” före semestrarna.

Vill buden följa med till det nya bolaget?

– Det lilla jag hört så låter det så. Jag har inte hunnit vara runt så mycket eftersom detta är så nytt.

Transports ombudsman Mikael Ladman är nöjd med beskedet om att personalen får följa med till NWT. Men mycket behöver redas ut när förhandlingarna mellan arbetsgivare och fack påbörjas.

– Både Tab och NWT måste precisera hur de tänker. Tab har exempelvis ganska många underentreprenörer som kör buntar. Jag vet inte om företaget bara tänker ”skicka över” avtalen till NWT eller inte. Tab hyr också bilar av Postnord. Hur blir det med det?

Mikael Ladman väntar nu på listor över anställdas anställningsår med mera. Majoriteten av buden har andra jobb vid sidan om och är inte medlemmar i Transport.

Äldre ”trotjänare” som väljer att inte följa med till NWT har möjlighet att ansöka om avgångsbidrag, via sin avtalsförsäkring inom Transport, så kallad AGB. Det rör sig, enligt Mikael Ladman, om summor på nästan 50 000 kronor per person. Summan är högre för anställda över 50 år.

Tidningsbudet Tom Karlsson i Karlstad konstaterar att många av distributörerna arbetat länge på Tidningstjänst, men att de ändå verkar ta beskedet ganska lugnt.

– Jag har inte träffat någon som är riktigt upprörd, men de kanske inte visar det heller. För egen del ser jag ganska ljust på framtiden. Om det skiter sig så kanske det är dags att hitta något annat jobb. Mitt yrke är ju rätt utdöende, säger han.

Fotnot. NWT Gruppen hette tidigare Nya Wermlands-Tidningen. I koncernen ingår Nya Wermlands-Tidningen, Värmlands Folkblad, Karlstads-Tidningen, Arvika Nyheter, Dalslänningen, Filipstads Tidning, Frykdalsbygden, Hjo Tidning, Karlskoga Kuriren, Mariestads-Tidningen, Nya Kristinehamns-Posten, Skaraborgs Allehanda, Provinstidningen Dalsland och Säffle-Tidningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristoffer Nilsson

Natten ger näring åt skapandet

Kultur. – Jag tycker om lugnet och stillheten på natten, säger konstnären Kristoffer Nilsson, Transportarbetarens egen serietecknare. I hans skapelse Nattens hjältar har tidningsbudet några drag av upphovsmannen själv.

"Kalles åkeri"

Vilka får gå när åkeriet säger upp?

Uppsägningar. Turordningsreglerna vid uppsägningar är en het fråga inför höstens val. De rödgröna vill behålla, eller till och med skärpa, principen om ”sist-in-först-ut”. De borgerliga vill luckra upp reglerna. Vad ska gälla på ett skogsåkeri som vill säga upp fyra av 35 chaufförer? Vi frågade de åtta riksdagspartierna.

Tidningsbud i Ystad

Fyra överfall mot bud under våren

Tidningsbud. Knivskärning, sparkar och rån har drabbat tidningsbud under våren. Inga vittnen finns till de fyra överfallen.

Strid om en fana i Sundsvalls hamn

Hamn. En fana har rört upp känslorna mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Transport i Sundsvalls hamn. Stöld, hävdar Hamnarbetarförbundet. Den har Transports logga som HF:arna täckt över med sin egen, invänder transportarna.

Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

Svenskar på UNI:s kongress

”Ingen ensam arbetare kan vända tidvattnet”

Bevakning. Amerikanska Christy Hoffman valdes i dag till ny generalsekreterare i servicefackens världsfederation. En delegation från Transport lyssnade på hennes invigningstal på kongressen i brittiska Liverpool.

Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

EU-utskott: Begränsa cabotage till 24 timmar och kräv mindre vila

UPPDATERAD. Lika lön ska gälla för förare som kör cabotagetransporter och det ska gå att skjuta på den långa vilan i upp till tre veckor. Det är några av de saker EU-parlamentets transportutskott tagit ställning till när tre olika förslagspaket röstades igenom i går kväll.